• Simsonen

Tycker du det är bekvämt att barnet har blöja och struntar i att visa det pottan?

Ja hur gör vi föräldrar egentligen. Jag har uppfattningen att de flesta föräldrar gärna ser att deras barn slipper blöjan omkring tre år eller tidigare och visar för barnet hur man använder potta/toalett. En annan uppfattning är dock att många föräldrar tycker det är bekvämt att barnet har blöja och helt struntar i att visa barnet något annat sätt. Så vad är det som egentligen gäller, hur gör du?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-20 19:52
    Glömde det här med flera barn. Men rösta utifrån vad ni tycker är mest rätt för er, även ni som inte har barn än kan rösta vad ni tycker är bäst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-20 20:20
    Naturligtvis kommer frågan av en annan tråd, men jag vet inte om det är tillåtet att länka.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-02 15:22
    Tråden kom ju av att det fanns de som tyckte det var bra med förskola i andra länder där barnen inte fick lov att gå på förskolan om de inte var blöjfria vid tre år, eftersom det bara berodde på lata föräldrar om de inte var blöjfria då.

Idag tog aftonbladet upp just det problemet.

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8503570.ab

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du det är bekvämt att barnet har blöja och struntar i att visa det pottan?
  • Simsonen
    slt76 skrev 2011-01-22 21:07:51 följande:
    Min dotter fyller 2 år om ett par veckor, och hon är torr. Hon har fortfarande blöja vid längre promenader el bilfärd samt på natten "ifall att", men den är torr 95% av gångerna. Jag tog även bort kvällsvällingen i samband med detta, utan problem.
    Vi började träna för ca 1 vecka sedan, och vi skippade pottan och gick direkt på toaletten, vilket hon tycker är jättekul, för vi andra i familjen sitter ju oxå där då och då = hon är OXÅ stor... För att hon inte ska trilla ner så har vi en lös toasits för mindre rumpor som hon är helnöjd med.
    Idag började hon säga till själv att hon behöver gå.
    Totalt har hon haft 3 "olyckor" på denna vecka. (Någon skrev att man då ska skälla på barnet, min åsikt i detta är ett rungande N-E-J, man ska inte skälla ang detta, det är en OLYCKSHÄNDELSE... Stackars barn, det är ju ledsamt nog att det händer...)
    Du måste visa vart någon skrivit att man ska skälla på barnet om det händer en olyckshändelse, hur jag än läser igenom tråden så hittar jag det inte någonstans.
  • Simsonen
    Woodgrove skrev 2011-01-23 18:11:56 följande:
    Gör folk verkligen så?? Det är väl mer bekvämt att inte ha blöja?? 
    Nej, jag är ganska säker på att det bara är ett extremt litet fåtal som struntar i att uppmuntra barnet med pottan för att de tycker det är bekvämt med blöja. Det var också lite det jag ville att omröstningen skulle visa
  • Woodgrove

Vi har låtit dottern göra ifrån sig i handfat, skålar, potta, toalett, buskar etc sedan BB. Största anledningen för att det verkar så jobbigt med blöjor. Mycket enklare att bara dra ner bebisens byxor och sedan torka med lite toapapper än att byta en blöja. 

• RosaNapp

Nej, det är ju bara jobbigt med blöja. Mina barn har varit nakenfisar tidigt, men en har ändå fortfarande blöja, han helt enkelt vägrar potta/toalett. Ett par gånger kan han klättra upp på toaletten för att prova,men det kommer inget.
    Han säger till när han är kiss/bajsnödig så han vet ju (han får då blöja). Frågar är hur vi ska få honom att acceptera toaletten...
    Han är 2 år och någon månad.
    Dom andra har blivit blöjfria vid 2 år och 2 månader (natt och dag) och 20 månader (natt och dag).

Klart man inte ska pressa barnen, men jag tycker man också ska tillfället i akt att uppmuntra dom när dom visar intresse. Sen vilken ålder det är är ju individuellt.

• LabLover
    Simsonen skrev 2011-01-23 18:18:45 följande:
    Nej, jag är ganska säker på att det bara är ett extremt litet fåtal som struntar i att uppmuntra barnet med pottan för att de tycker det är bekvämt med blöja. Det var också lite det jag ville att omröstningen skulle visa
    Enligt min mamma som jobbat med barn i över 30 år dyker det upp föräldrar då och då som inte ens försöker. Som tur är är de ganska få, precis som din omröstning visar.
    ♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Aquavit

Vi skaffade potta till hans 1-årsdag då han alltid var väldigt regelbunden. Han tyckte det var rätt mysigt att sitta på pottan och ofta kissade han och bajsade i den, men han lärde sig aldrig att han skulle känna efter och säga till innan. Men pott-sittandet har gått i perioder, och just nu vill han inte alls använda pottan så då slipper han, han blir 2 år nu i februari.
    Så småningom, till sommaren kanske blir lagom, ska vi väl försöka lite mer organiserat, men tills dess får han ta det som han vill. Vi brukar fråga om han vill sitta på pottan, den står ju framme i badrummet hela tiden, men han säger nej och då slipper han ju.
    Däremot kan han tycka att det är lite roligt att sitta på den med kläderna på och hålla sällskap när man själv går på toa....

• Rockenrola

Valde annat. Min dotter är snart 2 år. Så har framme pottan nu så hon bekantar sig med den. varje gång ja ska på toa kommer hon efter drar fram pottan tar av sig blöjan o sätter sig.Men än har hon inte gjort nått i pottan. ser inte några tydliga tecken på henne när hon är kissenödig så har inte börjat träna utan bara göra henne bekant med potta. Men träning kommer vi börja med mer till sommaren

• Alexi
    Simsonen skrev 2011-01-22 17:17:02 följande:
    Oj, jag måste ha missat vad jag själv skrivit, vart har jag skrivit att det är viktigt att sluta med den TIDIGT?
    Jag undrar när majoriteten i tråden anser att föräldrarna bör börja visa detta då? För jag tycker potträning vid två år är tidigt men jag ser ju att många verkar sluta med blöja innan dess tom och vi har inte ens tänkt tanken nu ännu vid 2 år 2 mån.
  • Simsonen
    Alexi skrev 2011-01-24 16:48:34 följande:
    Jag undrar när majoriteten i tråden anser att föräldrarna bör börja visa detta då? För jag tycker potträning vid två år är tidigt men jag ser ju att många verkar sluta med blöja innan dess tom och vi har inte ens tänkt tanken nu ännu vid 2 år 2 mån.
    Kanske är det individuellt när barnet är moget? Min femåring bestämde själv att sluta när han var ganska precis två år och min minsta är snart tre och har fortfarande. Så länge man följer barnet tycker jag inte man kan sätta en gräns för varken tidigt eller sent, man kan låta pottan stå framme och visa hur man gör med den, mer behöver man inte göra så kan barnet ta det i sin takt.
  • ladysoul77

Jag tycker INTE att det är behändligt med blöja. Vår 3,5-åring har blöja dygnet runt. Jag vet inte huuur många gånger jag visat pottan/toan, köpt massor med fina trosor, lockat med klistermärken, aktiviteter.. En gång sa jag t.o.m att blöjorna var slut men JÄVLAR vilket liv det blev.. Hon vill verkligen inte, och det går ju inte att tvinga henne, men bekvämt med blöja är det INTE. 

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Vår son som snart är tre är totalt ointresserad av pottan. Har försökt några perioder men det har inte gett något. Får ångest över att han inte är blöjfri, för det känns som att det är skamligt att någon som fyllt tre har blöja.

• Runguska

Vi har potta och toalettring åt sonen och försöker att fråga honom om han behöver gå på toaletten (verkar som han föredrar toaletten framför pottan). Oftast blir det dock att han kommer och säger till först efter det att han kissat på golvet eller liknande. För min del vore det absolut bekvämare utan blöja eftersom jag med foglossning har svårt att lyfta upp sonen på skötbordet. (Som vi har kvar för att lillebror snart kommer och behöver det) Han är snart tre år (mitten av mars) och vi hoppas verkligen att det ska lossna med det här att säga til/känna av innan. Vill dock inte pressa eftersom han idag verkar tycka om och vill gå på toaletten.

• Tow2Mater
    Simsonen skrev 2011-02-02 15:23:16 följande:
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article850357...
    Och man har ju valet, precis som mamman gjorde; "och valde sedan att sätta henne i en annan förskola". Olika förskolor har olika regler, inget att bli så upprörd över egentligen. Regler frågar man ju om innan man sätter sina barn i en förskola, så hon borde ju ha vetat om det, om hon hade bemödat sig om att fråga. Om det är "rätt eller fel" att ha dessa regler är ju en annan fråga, men eftersom USA inte har förskolegaranti och förskolor betalas privat, kan olika regler gälla, precis som med andra privat tillhandahållna tjänster.
  • Simsonen
    Tow2Mater skrev 2011-02-02 16:19:09 följande:
    Och man har ju valet, precis som mamman gjorde; "och valde sedan att sätta henne i en annan förskola". Olika förskolor har olika regler, inget att bli så upprörd över egentligen. Regler frågar man ju om innan man sätter sina barn i en förskola, så hon borde ju ha vetat om det, om hon hade bemödat sig om att fråga. Om det är "rätt eller fel" att ha dessa regler är ju en annan fråga, men eftersom USA inte har förskolegaranti och förskolor betalas privat, kan olika regler gälla, precis som med andra privat tillhandahållna tjänster.
    Det verkar ju inte gynna barnen iallafall att ha dessa regler och eftersom det blivit en sådan debatt verkar det ju inte bara vara en förskola. Det är knappast bara att välja eftersom det inte finns hur många förskolor som helst i samma område heller.
  • Isabelle08

Det tillhör ju utvecklingen att barn slutar med blöja, sedan finns det barn som slutar när de är 18 månader eller 4 år. Båda alternativen är helt normala (enl. BVC). Jag köpte en billig potta samt en toasits för barn så att min dotter själv fick välja. Toasitsen var favoriten. Hennes intresse för toan kom när hon var drygt ett och ett halv år, mest som en rolig grej då hon fick känna på hur det var att sitta på själva toaletten, inget kiss kom, men det gjorde ju inget. Detta kom och gick i perioder, på sommaren vid fint väder sprang hon utan blöja, om vi inte skulle ner till stan. 
    Men på nyårsafton 2010 strax innan tolvslaget gick hon själv in på toaletten och plötsligt hör jag en överlycklig tjej ropa "kisset kom!!!" sedan dess är hon blöjfri, lite olyckor har hänt men det tillhör. Idag är inte toasitsen favoriten utan den lilla billiga pottan..= ) . Min tjej blir 3 år till maj månad, älskar henne..lilla stora gumman.  

Svar på tråden Tycker du det är bekvämt att barnet har blöja och struntar i att visa det pottan?