• Anonym

Religiöst jour/familjehem?

Har en gammal klasskompis som har sina 2 barn placerade i ett familjehem sen några månader tillbaka, anledningen till placeringen är helt oviktig i sammanhanget då den inte har något alls med frågeställningen att göra ! Dom är placerade båda två och är 3 och 5 år gamla.
    Är hos sin mamma varannan helg + en valfri dag /vecka, har varit så sen dag 1 och enligt vårdplanen kommer det att se ut på liknande sätt ett tag till framöver!
    Hemflytt planeras i sommar då den sjukdomen min vän bär på ska vara under sådan kontroll så att barnen ska kunna flytta hem igen tror både läkarna och Social kontoret.
    I det stora hela så verkar familjen helt okej men min vän stör sig på att dom är religiösa! Dom går regelbundet i kyrkan, dom ber bordsbön och läser ur Bibeln för barnen högt!
    Har jätte många "kyrko böcker" på barn nivå som dom läser som god natt sagor på kvällarna!
    Min vän är inte alls troende, är väl så långt ifrån den religiösa världen rent tankemässigt som man bara kan vara!
    Sakta men säkert så uppstår det nu konflikter mellan henne och familjehemmet.
    Dom anser att "dom har rätt" att fostra barnet till ett troende barn så länge det är placerat hos dom och hon tycker att dom absolut INTE har det!
    Hon blir både arg, frustrerad.ledsen och besviken att dom inte lyssnar utan gör som dom vill med hennes barn!
    Hon har varit i kontakt ned Soc sekreteraren men dom säger att dom inget kan göra åt saken och att dom inte har någon rätt att tillrättavisa familjehemmet vad det beträffar en religiös fostran eller inte.
    Är det någon som vet om det stämmer?
    Har verkligen familjehemmen rätt "pracka på" barnen deras tro och mer eller mindre ha det sättet dom lever på med allt vad det innebär att leva som troende som det enda alternativet på hennes barns fostran?
    Barnen är ju små så dom vet ju inte riktigt vad dom ska tro eller inte!
    Hemma hos mamma tror man inte på Gud, man läser inte bibel, man ber inte och man läser inte "gud-böcker, man pratar om det på ett informativt sätt men utan någon som helst tro eller känsla bakom och hemma hos familjehemmet gör alla precis tvärtom!
    Vad kan hon göra?
    Går det ens att göra något för Socialförvaltningen hade sagt till henne att familjehemmen inte växer som svampar ur marken utan att det är en enorm brist på dom och då måste man tyvärr ibland rucka på sina egna värderingar.
    Är det verkligen så?
    Personligen tycker jag att det är fel och att dom borde lyssna på henne!
    Vad tycker ni, ska man få vara ett jourhem/familjehem med en sån stark tro att man både ber dagligen, går regelbundet i kyrkan och läser endast religiösa barn böcker för barnen?
    Eller egentligen så tycker jag att det är upp till var o en men att involvera dom placerade
    barnen i det tycker jag är fel!
    Eller.....?

• Svar på tråden Religiöst jour/familjehem?
  • Kulspetspenna
    NadiaMi skrev 2011-02-04 08:58:01 följande:
    Ett mycket intressant och informativt inlägg, men denhär sista biten vill jag ändå kommentera.

Jag skulle absolut inte vilja att ett av de barn jag har i min närhet skulle placeras hos någon som bara gick med på det för att det var 'tillräckligt bra betalt'.
    Familjehem är man om man har omtanke om de barn som far illa och vill göra något för att ge dem en trygghet i vardagen - pengarna är visserligen inte helt irrelevanta då kostnader alltid går upp med fler munnar att mätta men ett beslut över om man vill vara jourhem/familjehem eller inte bör inte under några som helst omständigheter göras med ekonomin som främsta avgörande faktor.

Familjehem blir man inte bara genom att ringa och anmäla intresse.
    Det finns en hel del utvärderingar utöver det som man måste gå igenom och som man knappast lär bli godkänd för om man har mer fokus på hur mycket pengar man ska få än hur man bäst kan hjälpa de barn man får ta hand om.
    Absolut är det så!
    Men samtidigt så tycker jag att det är trisst att just jourhem/familjehem ska behöva "hyscha och skämmas" över det dom får i lön!
    Dom utför ett jobb, ett 24/7 jobb och ska i allra högsta grad ha betalt för det! Och det ska dom INTE behöva skämmas för vilket så gott som alla jag mött trots allt gör!
    Det är en sån känslig fråga när det kommer till vad jourhemmen/familjehemmen tjänar
    Varför?
    Varför ska man skämmas att man får betalt för att ge andra barn ett nytt liv? Varför ska detta jobb läggas in i nån kategori där man måste tänka och känna "jag gör det inte för pengarnas skull"...
    Det är ett jobb och som tex kontrakterade jourhem så brukar drt vara deras heltidsjobb, klassas som ett sånt och dom får betalt efter det! Helt rätt!
    Man ska inte behöva stå och försvara sig och förklara sig varför man har blivit,är eller vill bli ett jourhem/familjehem!
    Kan nog påstå efter att ha varit i kontakt med många jourhem/familjehem att dom faktsikt får alldeles för lite betlat med tanke på vilket jobb dom egentligen gör!
    Det har i alla tider varit "skämmigt" att just prata pengar när det kommer till deras löner!
    Det är ingen volentär verksamhet som Soc driver utan det är faktikst en anställning dom får under tiden dom är jour/familjehem!
    Tycker att alla dom som öppnar sina dörrar,hjärtan och sin famn till alla dessa barn efter noggrann utredning av soc i allra högsta grad ska ha bra betlat varje månad! Och det utan att behöva skämmas och utan att dom måste överbevisa sitt engageman i frågan och utan att beöva försvara eller förklara sitt val av jobb!
  • NadiaMi
    Kulspetspenna skrev 2011-02-04 09:13:02 följande:
    Varför ska man skämmas att man får betalt för att ge andra barn ett nytt liv? Varför ska detta jobb läggas in i nån kategori där man måste tänka och känna "jag gör det inte för pengarnas skull"...
    Det är ett jobb och som tex kontrakterade jourhem så brukar drt vara deras heltidsjobb, klassas som ett sånt och dom får betalt efter det! Helt rätt!
    Jag håller helt med dig.
    Mitt inlägg var bara en reaktion på en del av ett tidigare inlägg som skulle kunna tolkas som att det finns potentiella familjehem som vägrar ställa upp helt enkelt för att det är för dåligt betalt men i övrigt har tiden, platsen och kunskapen att kunna göra något bra för de barn som har det svårt.

Det blir lite svart/vitt ibland när man är på ett debattforum och jag menar absolut inte att man ska strunta i pengarna.
    Bara att pengarna inte ska vara det som i första hand ska avgöra om man ska bli familjehem eller inte.

Innan man tar det ekonomiska i åtanke bör man ju fundera på om man kan ge dessa barn den trygga plats de behöver, den vägledning och det stöd de behöver för att känna sig trygga och börja må lite bättre i sig själva. Har man inte den viljan eller det intresset så bör det inte spela någon roll om det rör sig om 500 eller 5000 i månaden.
    Fast självklart spelar ekonomin in som EN av de aspekter man behöver ha i åtanke, och i mina ögon är familjerna som gör ett bra jobb med att ta hand om utsatta barn värda vartenda öre de får.
  • Kulspetspenna
    NadiaMi skrev 2011-02-04 09:28:49 följande:
    Jag håller helt med dig.
    Mitt inlägg var bara en reaktion på en del av ett tidigare inlägg som skulle kunna tolkas som att det finns potentiella familjehem som vägrar ställa upp helt enkelt för att det är för dåligt betalt men i övrigt har tiden, platsen och kunskapen att kunna göra något bra för de barn som har det svårt.

Det blir lite svart/vitt ibland när man är på ett debattforum och jag menar absolut inte att man ska strunta i pengarna.
    Bara att pengarna inte ska vara det som i första hand ska avgöra om man ska bli familjehem eller inte.

Innan man tar det ekonomiska i åtanke bör man ju fundera på om man kan ge dessa barn den trygga plats de behöver, den vägledning och det stöd de behöver för att känna sig trygga och börja må lite bättre i sig själva. Har man inte den viljan eller det intresset så bör det inte spela någon roll om det rör sig om 500 eller 5000 i månaden.
    Fast självklart spelar ekonomin in som EN av de aspekter man behöver ha i åtanke, och i mina ögon är familjerna som gör ett bra jobb med att ta hand om utsatta barn värda vartenda öre de får.
    Självklart så måste allting grunda i att man vill och att man är beredd att ge så myckt av sig själv till ett annat barn och även till en annan familj vilket dom gör! Att ha barn placerade innebär inte bara att "vårda" själva barnet utan det är ett stort ansvar som innefattar även ett enorm arbete både med Soc och med Bio föräldrar/släkt! Dom familjerna jag träffat brukar säga att det lättaste jobbet är just att "vårda" barnet, det svåraste enligt många är samarbetet med Soc och den övriga familjen/släkten.
    Sen tycker jag att just utredningen och kollen av jour/familjer ska vara så pass noggrann och avancerad så det i princip inte ska finnas "luckor som familjen kan falla igenom". Det ska vara sten koll för det dom gör är ett oerhört viktigt jobb och det får inte bli "fel" för det DRABBAR DOM HÄR BARNEN FRUKTANSVÄRT HÅRT!
    En mardröm är när ett barn kommer ifrån en disfunktionell bio familj till ett disfunktionellt familjehem!
    Har även stött på en del såna tyvärr! Och det är riktigt illa och brukar vara traumatikst för dom här barnen! 
    Hela tiden så faller man ju tillbaka på Soc arbete, Soc Sekreterarens engagemang, proffisghet,kunskap och vilja..Det är dom som bär huvudansvaret och det är dom som ska se till  att allt fungerar så bra som det bara går! Men precis som alla andra jobb där människor som jobbar med andra människor så blir det fel och ibland med riktigt jobbiga konsekvenser!
    Stenkoll av familjerna och även ihop med det en dräglig lön för det jobbet dom utför!
  • tia5
    NadiaMi skrev 2011-02-04 08:58:01 följande:
    Ett mycket intressant och informativt inlägg, men denhär sista biten vill jag ändå kommentera.

Jag skulle absolut inte vilja att ett av de barn jag har i min närhet skulle placeras hos någon som bara gick med på det för att det var 'tillräckligt bra betalt'.
    Familjehem är man om man har omtanke om de barn som far illa och vill göra något för att ge dem en trygghet i vardagen - pengarna är visserligen inte helt irrelevanta då kostnader alltid går upp med fler munnar att mätta men ett beslut över om man vill vara jourhem/familjehem eller inte bör inte under några som helst omständigheter göras med ekonomin som främsta avgörande faktor.

Familjehem blir man inte bara genom att ringa och anmäla intresse.
    Det finns en hel del utvärderingar utöver det som man måste gå igenom och som man knappast lär bli godkänd för om man har mer fokus på hur mycket pengar man ska få än hur man bäst kan hjälpa de barn man får ta hand om.
    Jag håller INTE med dig alls NadiaMi. OM familjehem hade fått bättre betalt så hade vi haft fler familjehem att välja på och då hade det varit mycket lättare att matcha rätt barn till rätt familj. Bara för att man vill ha rimligt betalt för det arbete som man lägger ner så är det inte lika med att man bara gör det för pengarna. 
    Varför ska det värderas som sämre att ta hand om barn hemma i sitt hem, dessutom dygnet runt, än att t e x ta hand om barn på en förskola? Det är ju absurt.
    Det är på grund av att människor har sådan inställning som det är så svårt att rekrytera familjehem här i Sverige.
  • Hypnos
    tia5 skrev 2011-02-06 09:33:35 följande:
    Jag håller INTE med dig alls NadiaMi. OM familjehem hade fått bättre betalt så hade vi haft fler familjehem att välja på och då hade det varit mycket lättare att matcha rätt barn till rätt familj. Bara för att man vill ha rimligt betalt för det arbete som man lägger ner så är det inte lika med att man bara gör det för pengarna. 
    Varför ska det värderas som sämre att ta hand om barn hemma i sitt hem, dessutom dygnet runt, än att t e x ta hand om barn på en förskola? Det är ju absurt.
    Det är på grund av att människor har sådan inställning som det är så svårt att rekrytera familjehem här i Sverige.
    Håller helt med dig! Tycker också att det är tråkigt och fel att så fort en familj berättar att dom jobbar som familjehem så måste dom i samma mening även direkt lägga till lrden typ "vi älskar det vi gör och vi gör det INTE för pengarnas skull"
    Det är ett jobb och det ska avlönas! Man ska inte behöva skämmas att man får betalt för att jobba dygnet unt med andras barn.Det enda som är skämmigt är att familjehemmen får så oerhört lite betalt! 
    Har aldrig förstått att det finns så många människor som har så mycket negativa åsikter om betalning & familjehem! Förutsöttningen ska vara precis som någon skrev att man ska aälska det man gör me sammtidigt tycker jag absolut att dom imponerande människorna som völjer det som jobb ska kunna få så mycket betalat så att dom älskar sin lön lika mycket!
    Älskar man sitt jobb och älskar man lönen man får så gör man med all säkerhet ett suveränt arbete med strålande resultat!
  • NadiaMi
    tia5 skrev 2011-02-06 09:33:35 följande:
    Vi har tidigare i tråden fått information om att familjehem FINNS, men att kommunen inte har råd att anlita dem somfinns "utanför det interna systemet" så betalt får man ju uppenbarligen genom "rätt kanaler".
    Det handlar dock tyvärr också om vart pengarna ska tas från och vad som ska behöva dra ner för att man ska kunna ge familjehemmen mer betalt för det arbete de gör.

Självklart förtjänar man en bra lön för det man gör - men vart ska pengarna tas från?
    Och medan vi väntar på finansiärer så kommer barnen i vanlig ordning i kläm...
  • Anonym
    NadiaMi skrev 2011-02-06 12:42:02 följande:
    Vi har tidigare i tråden fått information om att familjehem FINNS, men att kommunen inte har råd att anlita dem somfinns "utanför det interna systemet" så betalt får man ju uppenbarligen genom "rätt kanaler".
    Det handlar dock tyvärr också om vart pengarna ska tas från och vad som ska behöva dra ner för att man ska kunna ge familjehemmen mer betalt för det arbete de gör.

Självklart förtjänar man en bra lön för det man gör - men vart ska pengarna tas från?
    Och medan vi väntar på finansiärer så kommer barnen i vanlig ordning i kläm...
    Familjehemmen ska visst bara tacka och ta emot utan någhra som helst önskemål eller krav.
    Familjehemmen ska buga,bocka och tacka för att dom ens får betalt....Helst av allt skulle dom vara familjehem gratis för att ta hand om andras barn! 
    En ypperlig ide tycker jag.... - Älskar man sitt jobb så ska man jobba gratis och så fort man önskar och vill hjäpa ett stackars barn som fart illa så ska det självklat vara på en volentär nivå för det finns ju inga penagra i samhället att ta av utan då ska familjehemmen bli drabbade....
    Det är just precis det här som stör mig , det alltid förutfattade meningen om familjehem,jourhem och kontaktfamiljer som i mångas ögon helt uppenbart ska finna sig i vad dom får! 
  • NadiaMi
    Anonym skrev 2011-02-06 15:27:18 följande:
    Familjehemmen ska visst bara tacka och ta emot utan någhra som helst önskemål eller krav.
    Familjehemmen ska buga,bocka och tacka för att dom ens får betalt....Helst av allt skulle dom vara familjehem gratis för att ta hand om andras barn! 
    En ypperlig ide tycker jag.... - Älskar man sitt jobb så ska man jobba gratis och så fort man önskar och vill hjäpa ett stackars barn som fart illa så ska det självklat vara på en volentär nivå för det finns ju inga penagra i samhället att ta av utan då ska familjehemmen bli drabbade....
    Det är just precis det här som stör mig , det alltid förutfattade meningen om familjehem,jourhem och kontaktfamiljer som i mångas ögon helt uppenbart ska finna sig i vad dom får! 
    Såklart de INTE ska? Vart har jag skrivit det?
    (För jag antar att det är något jag har skrivit som har fått dig att reagera med tanke på att det är mitt inlägg du citerar.)

Det jag skriver när jag frågar vart pengarna ska tas från har inte med specifikt familjehem, jourhem eller kontaktfamiljer att göra utan med samhället i stort.
    Pengar kan inte bara "plockas fram" utan måste tas från något annat. Pensionerna, sjukvården, skolan, vägarna eller något av allt detdär andra som sköts om i statlig eller kommunal regi. Det ÄR ett svårt jobb att få allt att balanseras upp och alla att bli nöjda och ingen vore gladare än jag om vi kunde få en perfekt fungerande barnomsorg, äldreomsorg, sjukvård och allt vad det nu är men vi lär ju inte kunna nå fram till det bara för att vi "tycker" eller "vill" att det ska vara så.

Kunde vi det skulle vi ha levt i ett utopiskt samhälle rätt länge nu...
  • Anonym
    NadiaMi skrev 2011-02-06 15:42:05 följande:
    Såklart de INTE ska? Vart har jag skrivit det?
    (För jag antar att det är något jag har skrivit som har fått dig att reagera med tanke på att det är mitt inlägg du citerar.)
    Jag citerade inte ditt inlägg någonstans utan använde mig av mina egna ord för att besvara ditt.Ingenstans i mitt inlägg är ett vcitat! 
    NadiaMi skrev 2011-02-06 15:42:05 följande
    Det jag skriver när jag frågar vart pengarna ska tas från har inte med specifikt familjehem, jourhem eller kontaktfamiljer att göra utan med samhället i stort.
    Pengar kan inte bara "plockas fram" utan måste tas från något annat. Pensionerna, sjukvården, skolan, vägarna eller något av allt detdär andra som sköts om i statlig eller kommunal regi. Det ÄR ett svårt jobb att få allt att balanseras upp och alla att bli nöjda och ingen vore gladare än jag om vi kunde få en perfekt fungerande barnomsorg, äldreomsorg, sjukvård och allt vad det nu är men vi lär ju inte kunna nå fram till det bara för att vi "tycker" eller "vill" att det ska vara så.

Ja visst behövs det pengar till all annan "vård" också men just dom här barnen ska vara prio 1.
    Barn/ungdomar och skola överhuvudtaget!
    I vårat samhälle så är inte barnen alls högt prioriterade och det har börjat ge enorma konsekvenser! Ännu värre lär det bli! Och då vill jag påstå att just dom trasiga, illamående, missanpassde och olyckliga barnen är lägst prioriterade!
  • Anonym

Oj vad OT egentligen många inlägg har blivit!
    Sorry! Skäms
    Blr alltid en livlig diskussin som kan dra ut åt alla möjliga håll när det är så laddade ämnen som lvu,familjehem,soc och barn som far illa...
    Ska hålla mig till TsGlad 

• NadiaMi
    Anonym skrev 2011-02-06 16:20:23 följande:
    Jag citerade inte ditt inlägg någonstans utan använde mig av mina egna ord för att besvara ditt.Ingenstans i mitt inlägg är ett vcitat! 
    NadiaMi skrev 2011-02-06 15:42:05 följande

I din text använde du helt och hållet dina egna ord, men ovanför din text låg ett citat av ett inlägg jag hade skrivit.
    Därav mitt antagande att det du skrev hade något med det att göra.

Nåväl. I TS exempel tycker jag ändå att det KAN vara en okej situation att barnen har hamnat i OM familjehemmet inte är fördömande på något sätt eller använder någon skrämseltaktik eller hotar med helvetet om barnen inte uppför sig rätt.
    Inom de flesta religioner finns det en fin gemenskap, sedelärande berättelser (sagor, sägner, kalla det vad man vill) och en genuin omtanke om att alla ska få känna trygghet och kärlek i livet och jag hoppas verkligen att barnen har hamnat i den typen av gemenskap.

Jag känner mig dock någorlunda säker på att de mer extrema och fördömande familjerna som visar intresse för att fungera som familjehem sållas bort genom att det trots allt krävs mycket samarbete och anpassning från de familjer som ställer upp för de behövande barnen.
  • Anonym (jourhemsmamma)

Eftersom uppdraget man tar, det tar som privatperson och inte som behandlande person. Detta innebär att mna förväntas ta sig an ett placerat barn så som det vore ett barn i den egna familjen. Man uppfostrar alltså de placerade barnen såsom man uppfostrar de egna. Naturligtvis måste man hålla sig inom lagens gräns, men det säger ju sig självt. Det är inte olagligt att ha en religiös tro och låta det genomsyra uppfostran hemma. Alltså är det helt OK att ett familjehem gör så.
    Däremot är det en olycklig matchning. Man skall ju så långt som möjligt matcha ihop barnet som skall placeras med ett hem som kan skapa så mycket igenkänningsfaktor som möjligt. OM man hade fler familjehem att tillgå skulle man absolut kunna säga att detta vart en dålig placering av soc, eftersom familjens värderingar skiljer så grovt från mammans.

Jag är ju som sagt själv jour/familjehem, och jag erkänner att jag gör det till stor del för pengarna. Det motsvarar idag en halvtidslön för mig, och det betyder att jag kan jobba halvtid på mitt ordinarie jobb. Fördelen för mig är då att jag dels kan vara mer hemma med mitt egna barn, samt att det finns utrymme för alla de otaliga möten och liknande som går åt på dagtid.
    Om det inte vore skapligt betalt, så skulle det rent av vara omöjligt för mig att ta emot placeringar. Under en jourplacering så är det inte ovanligt med 2 möten på en vecka som alla ligger dagtid, ovanpå detta kommer all telefonkontakt med skola, ev BUP, föräldrarna, soc, fritid, blablabla. Jag kan med gott samvete säga att gör gör skäl för min lön ( ca 11.000 efter skatt)
    Dessutom så skall man väga in att eftersom det nästan alltid handlar om tonåringar, så får man ha med i beräkningen att kriminella kompisar kommer på besök, att saker försvinner, att de inte kommer hem o man får sitta uppe halva natten o oroa sig, att de får akuta psyk-problem och skall in akut mitt i natten eller mitt i något annat. Man är beredd att släppa allt man har för händerna dygnet runt.

Visst, det är givande också, ibland i alla fall, men det är mest ett givande, och inte så mycket tagande.
    Jag anser att lönen är för låg. Man bör visa respekt för det tunga arbete det faktiskt ofta innebär och ersätta dem som ställer upp.
    De flesta av mina vänner brukar dra efter andan och säga att "åååh, är det sååå bra betalt", jag brukar då fråga om de själva kan tänka sig att ta emot en, för behovet är stort. Ingen har velat det hittills. Inte för ens det dubbla!

• tia5
    Anonym (jourhemsmamma) skrev 2011-02-06 17:04:12 följande:
    Eftersom uppdraget man tar, det tar som privatperson och inte som behandlande person. Detta innebär att mna förväntas ta sig an ett placerat barn så som det vore ett barn i den egna familjen. Man uppfostrar alltså de placerade barnen såsom man uppfostrar de egna. Naturligtvis måste man hålla sig inom lagens gräns, men det säger ju sig självt. Det är inte olagligt att ha en religiös tro och låta det genomsyra uppfostran hemma. Alltså är det helt OK att ett familjehem gör så.
    Däremot är det en olycklig matchning. Man skall ju så långt som möjligt matcha ihop barnet som skall placeras med ett hem som kan skapa så mycket igenkänningsfaktor som möjligt. OM man hade fler familjehem att tillgå skulle man absolut kunna säga att detta vart en dålig placering av soc, eftersom familjens värderingar skiljer så grovt från mammans.

Jag är ju som sagt själv jour/familjehem, och jag erkänner att jag gör det till stor del för pengarna. Det motsvarar idag en halvtidslön för mig, och det betyder att jag kan jobba halvtid på mitt ordinarie jobb. Fördelen för mig är då att jag dels kan vara mer hemma med mitt egna barn, samt att det finns utrymme för alla de otaliga möten och liknande som går åt på dagtid.
    Om det inte vore skapligt betalt, så skulle det rent av vara omöjligt för mig att ta emot placeringar. Under en jourplacering så är det inte ovanligt med 2 möten på en vecka som alla ligger dagtid, ovanpå detta kommer all telefonkontakt med skola, ev BUP, föräldrarna, soc, fritid, blablabla. Jag kan med gott samvete säga att gör gör skäl för min lön ( ca 11.000 efter skatt)
    Dessutom så skall man väga in att eftersom det nästan alltid handlar om tonåringar, så får man ha med i beräkningen att kriminella kompisar kommer på besök, att saker försvinner, att de inte kommer hem o man får sitta uppe halva natten o oroa sig, att de får akuta psyk-problem och skall in akut mitt i natten eller mitt i något annat. Man är beredd att släppa allt man har för händerna dygnet runt.

Visst, det är givande också, ibland i alla fall, men det är mest ett givande, och inte så mycket tagande.
    Jag anser att lönen är för låg. Man bör visa respekt för det tunga arbete det faktiskt ofta innebär och ersätta dem som ställer upp.
    De flesta av mina vänner brukar dra efter andan och säga att "åååh, är det sååå bra betalt", jag brukar då fråga om de själva kan tänka sig att ta emot en, för behovet är stort. Ingen har velat det hittills. Inte för ens det dubbla!
    Håller med dig!  Jag är också familjehem och det är alldeles för dåligt betalt. Jag har också råkat ut för att någon sagt: "Jasså är det så bra betalt" men när man pratat lite vidare så skulle de själva aldrig kunna tänka sig att göra det samma för under 30 000 kronor ut i månaden, om ens då. Sen har jag faktiskt fått den motsatta reaktionen också: "Då hoppas jag verkligen att ni får riktigt bra betalt nu, för det är ju en väldigt stor omställning att få ett helt främmande barn att ta hand om och alla möten och allt." När jag då berättat vad jag får betalt så har de skrattat rätt ut och inte överhuvudtaget förstått varför jag gör det.

Klart att man gör det för pengarna; också. Men inte endast såklart. Vi ska inte skämmas för att vi har betalt för det ytterst viktiga arbete som vi gör.

Till NadiaMi vill jag säga att hade kommunerna betalat sina familjehem bättre så hade de inte behövt vända sig till organisationer som dels tar betalt för sina tjänster och sen oftast betalar bättre arvode till sina familjehem. Hade kommunerna betalt det bättre arvodet till sina familjehem så hade de sluppit betala de höga kostnader som organisationerna tar för sina tjänster. Att ta familjehem genom organisiation kostar kommunen minst tre ggr så mycket. Och det har kommunerna tydligen råd med, så pengar finns, det sitter bara väldigt långt inne att betala ut dem.
  • Anonym (jourhemsmamma)
    tia5 skrev 2011-02-06 22:15:19 följande:
    Till NadiaMi vill jag säga att hade kommunerna betalat sina familjehem bättre så hade de inte behövt vända sig till organisationer som dels tar betalt för sina tjänster och sen oftast betalar bättre arvode till sina familjehem. Hade kommunerna betalt det bättre arvodet till sina familjehem så hade de sluppit betala de höga kostnader som organisationerna tar för sina tjänster. Att ta familjehem genom organisiation kostar kommunen minst tre ggr så mycket. Och det har kommunerna tydligen råd med, så pengar finns, det sitter bara väldigt långt inne att betala ut dem.
    Ja, jag är anlitad av ett privat vårdföretag. Mer än hälften av pengarna som kommunen betalar till dem, stannar i det privata bolaget.
    När en flicka varit hos mig i nästan 2 år, frågade kommunen om jag kunde tänka mig att ta uppdraget direkt via dem istället. Jag tänkte tacka ja, om jag hade fått behålla mitt arvode. Det hade ju då blivit bra för både kommunen och mig. Kommunen hade sparat mer än hälften av utgiften. Men då hette det att deras "löne-riktlinjer" inte gick så långt. De kunde ge mig 6.500 före skatt, och då hade jag som sagt 11.000 efter skatt som det var. Jag var då tvungen att tacka nej då skillnaden skulle bli för stor.
    Resultat: de fortsatte att köpa "mig" genom det privata vårdföretaget!!! för 1250 kr per dygn istället.

Inte så konstigt kanske att kommuneran har svårt att anlita vettiga jour/familjehem själva???
Svar på tråden Religiöst jour/familjehem?