Religiöst jour/familjehem?
Har en gammal klasskompis som har sina 2 barn placerade i ett familjehem sen några månader tillbaka, anledningen till placeringen är helt oviktig i sammanhanget då den inte har något alls med frågeställningen att göra ! Dom är placerade båda två och är 3 och 5 år gamla.
Är hos sin mamma varannan helg + en valfri dag /vecka, har varit så sen dag 1 och enligt vårdplanen kommer det att se ut på liknande sätt ett tag till framöver!
Hemflytt planeras i sommar då den sjukdomen min vän bär på ska vara under sådan kontroll så att barnen ska kunna flytta hem igen tror både läkarna och Social kontoret.
I det stora hela så verkar familjen helt okej men min vän stör sig på att dom är religiösa! Dom går regelbundet i kyrkan, dom ber bordsbön och läser ur Bibeln för barnen högt!
Har jätte många "kyrko böcker" på barn nivå som dom läser som god natt sagor på kvällarna!
Min vän är inte alls troende, är väl så långt ifrån den religiösa världen rent tankemässigt som man bara kan vara!
Sakta men säkert så uppstår det nu konflikter mellan henne och familjehemmet.
Dom anser att "dom har rätt" att fostra barnet till ett troende barn så länge det är placerat hos dom och hon tycker att dom absolut INTE har det!
Hon blir både arg, frustrerad.ledsen och besviken att dom inte lyssnar utan gör som dom vill med hennes barn!
Hon har varit i kontakt ned Soc sekreteraren men dom säger att dom inget kan göra åt saken och att dom inte har någon rätt att tillrättavisa familjehemmet vad det beträffar en religiös fostran eller inte.
Är det någon som vet om det stämmer?
Har verkligen familjehemmen rätt "pracka på" barnen deras tro och mer eller mindre ha det sättet dom lever på med allt vad det innebär att leva som troende som det enda alternativet på hennes barns fostran?
Barnen är ju små så dom vet ju inte riktigt vad dom ska tro eller inte!
Hemma hos mamma tror man inte på Gud, man läser inte bibel, man ber inte och man läser inte "gud-böcker, man pratar om det på ett informativt sätt men utan någon som helst tro eller känsla bakom och hemma hos familjehemmet gör alla precis tvärtom!
Vad kan hon göra?
Går det ens att göra något för Socialförvaltningen hade sagt till henne att familjehemmen inte växer som svampar ur marken utan att det är en enorm brist på dom och då måste man tyvärr ibland rucka på sina egna värderingar.
Är det verkligen så?
Personligen tycker jag att det är fel och att dom borde lyssna på henne!
Vad tycker ni, ska man få vara ett jourhem/familjehem med en sån stark tro att man både ber dagligen, går regelbundet i kyrkan och läser endast religiösa barn böcker för barnen?
Eller egentligen så tycker jag att det är upp till var o en men att involvera dom placerade
barnen i det tycker jag är fel!
Eller.....?