• GRO68

domstolsbeslut om umgänge utomlands

vi har ett domslut på umgänge i USA på 6 veckor under sommaren och ska tas hänsyn för skolans slut & skolans början.

Nu vill mamman att barnet ska åka med mormor och morfar över i mitten av Maj - 5 Juli, morfar åker tillbaka efter 2 veckor och mormor stannar längre vad jag har hört.

Detta påverkar utskolning från förskolan & inskolning på skolan som är mkt under Maj - Juni, jag har pratat med förskolan om detta och dom tycker definitivt att barnet inte ska åka över under denna tid då det är särskilt viktigt för barnet att vara med på detta och dom tycker också att  barnet är alldeles för skör för förändringar i sin vardag så detta hade blivit förödande för barnet som det är.

Jag föreslog åt mamman att barnet kunde åka med över i 2 veckor och åka med morfar tillbaka så missar inte barnet så mycket men fick bara ett mail med hånskratt att 6 veckor är 6 veckor, annars får jag själv se till att barnet åker över i Juli med mig och tillbaka efter 6 veckor och att jag ska lösa detta.

Kan tillägga att barnet knappt har träffat sin mamma på snart 3 är och barnet är nu 6 år och att mamman ska ha ett nytt barn i början av Maj.
    Detta har varit en kaotisk vårdnadstvist som nu har pågått sedan 3 år tillbaka och tilliten till både mamman och mormor är noll då mamman har tidigare hotat med att behålla barnet bara barnet kommer över, vi har fortsatt gv och barnet har dubbla medborgarskap.

Hur hade ni agerat,? Jag har skolan bakom mig som känner mamman väl och familjerätten men ett domslut är ett domslut.
    Tacksam för svar 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-30 06:45
    domslutet är överklagat till HD och vad jag förstår så kan det dröja ganska länge innan man får reda på om det ska prövas?
    Mamman hade ingen aning om att jag hade överklagat då hon inte hade fått reda på det av sin advokat?
    Även mormor hade ingen aning om detta och mormor har inte följt umgängesschemat från familjerätten och därmed utesluts att flickan åker med dom vilket flickan inte har viljat från första början.
    Då 6 veckor inte är aktuellt har jag själv erbjudit mig att åka över med dottern i 2 veckor så flickan får träffa sin mamma men jag har under 1 månads tid inte fått svar på någonting om det är ok att vi kommer över så frågan är om man inte ska bry sig om resan då jag inte vet om dom är hemma eller ska man bara beställa resan och åka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-11 07:11
    i går skulle jag träffa mormor hos familjerätten igen men hon varken dök upp eller hörde av sig.
    Jag fick i söndags reda på att storasystern inte skulle komma förrän den 9 Juli istället för runt midsommar som jag trott hela tiden.
    Därför heter det nu att jag hindrar henne från att komma hit då vi har planerat att åka över till USA den 11-12 Juli.
    jag blir faktiskt inte klok på alla dessa turer och ändringar och framförallt att man inte får reda på något så man kan planera.

Varför storasystern inte kommer hit i midsommar tror jag beror på att mormor och morfar ska ha semester i 2 veckor då och är borta under den tiden.

• Svar på tråden domstolsbeslut om umgänge utomlands
  • GRO68
    Fru Anna skrev 2011-05-03 12:52:36 följande:
    Be henne betala sin del i förskott. Om hon inte betalar så bokar du ingen resa. Hör hon inte av sig alls så behöver ni ju inte resa (om ni inte vill det så klart.)
    ja det ska jag absolut göra, frågan är bara om hon hör av sig.
    Jag har gett henne en sista chans att svara innan den 7 maj annars tolkar jag det som att hon inte vill ha umgänge i sommar.

jag har som sagt erbjudit mig att åka över under 2 veckor i Juli, barnet kommer bo hos mamman och jag på hotel, jag kan ärligt säga att jag hade hellre åkt på semester  med barnet själv i stället på ngn all inclusive någonstans men barnet är inställd på att åka över så då gör jag det men det är en klar fördel om mamman svarar så vi vet att hon är hemma
  • GRO68
    Koffie skrev 2011-05-03 12:44:20 följande:
    Det löser du lätt genom att samtidigt också på olika sätt berätta vad villkoren är för att lämna över flickan. (Tidsbegränsning, påtala tiden för när hon ska vara tillbaka i Sverige, påtala att det bara är fråga om en semesterresa, etc.) Det är ett väldigt starkt kort du får om du t o m kan få mamman att skriva på ett papper om att det är dessa villkor som gäller. Sedan är ju USA ett rätt OK land att ha att göra med när det handlar om kvarhållande av barn osv, så OM det skulle gå fel så har du bra chanser att få tillbaka flickan inom en rimlig tid.

Men, jag förstår din oro ändå, grundad eller ogrundad. Tilliten till din ex finns ju liksom inte längre..
    jag försökte få ett intyg från mormor som bor här i Sverige, hon ska ha en fullmakt som ingen har sett som gör att hon kan skriva på intyg och dylikt istället för mamman men det kom aldrig något då dom inte följde umgänget som familjerätten la upp för dom, så resan med dom blir därför inte av  i maj-juni & att det påverkar hennes inskolning & utskolning.

Att jag är orolig är ingen underdrift, jag har fått många varningar genom åren och mamman har gjort det förrut mot storasysterns pappa
  • Koffie
    GRO68 skrev 2011-05-03 19:01:16 följande:
    jag försökte få ett intyg från mormor som bor här i Sverige, hon ska ha en fullmakt som ingen har sett som gör att hon kan skriva på intyg och dylikt istället för mamman men det kom aldrig något då dom inte följde umgänget som familjerätten la upp för dom, så resan med dom blir därför inte av  i maj-juni & att det påverkar hennes inskolning & utskolning.

Att jag är orolig är ingen underdrift, jag har fått många varningar genom åren och mamman har gjort det förrut mot storasysterns pappa
    Men, ett sånt intyg kan du ju också få via mail/fax/post direkt från mamman i USA?? Vad är det som hindrar?
    Dessutom är det en sådan sak som du skulle kunna spela genom advokaterna OM du inte får något svar vid direktkontakt med mamman.
  • GRO68
    Koffie skrev 2011-05-05 13:30:53 följande:
    Men, ett sånt intyg kan du ju också få via mail/fax/post direkt från mamman i USA?? Vad är det som hindrar?
    Dessutom är det en sådan sak som du skulle kunna spela genom advokaterna OM du inte får något svar vid direktkontakt med mamman.

Koffie skrev 2011-05-05 13:30:53 följande:
    då mamman inte svarar så är det omöjligt att få ett intyg ifrån henne vilket jag har försökt,  mamman ska ha gett en fullmakt till mormor som gör att hon i sin tur kan bestämma över vårat barn?
    känns helkonstigt kan jag säga och även familjerätten tyckte det var märkligt att mamman lägger över vårdnadsansvaret på mormor! 
  • GRO68

detta tar aldrig slut

jag har erbjudit mamman att komma hit och hämta vår dotter och att jag åker över och hämtar henne, på så sätt bestämmer mamman själv hur länge hon vill att dottern ska vara där.

Nu fick jag reda på av morfarn att mamman inga pengar har för att betala halva biljetten så dom tycker att jag ska lägga ut så länge tills mamman får pengar.
    Mamman i sin tur skyller på att hon inte kan sätta in pengar på mitt konto från USA och att hon inte kan lämna sin bebis hemma som föddes 25 Maj.
    jag har i min tur skickat över IBAN nr & kontonr samt att bebisar kan flyga från dom är 4-6 veckor.

jag har också föreslagit att jag åker över med dottern i mitten av Juli i 2 veckor och tar med henne hem, på så sätt slipper mamma göra någonting förutom att betala halva biljetten, detta går inte mamman med på då hon vill att dottern stannar längre och hon åker med dottern över innan skolan börjar.

Jag vet att hon då kommer sätta barnet ensamt på ett plan vilket hon har sagt innan och barnet själv säger att mamman sagt att man kan flyga ensam från 5 års ålder.

Jag kommer inte att få några pengar för resan men frågan är hur man förklarar detta för barnet utan att det ska bli fel att resan kanske inte blir av då mamman inga pengar har ( är det inte konstigt då att hon har pengar att flyga hem med henne?)

mina nära och kära tycker att mamman får sköta detta helt själv och ska vara glad för att jag erbjuder mig att åka över under 2 veckor och därför inte bry mig men då mamman har lovat dottern besök på disneyland, snobbensworld, vattenparker m.m så blir detta ytterligare en besvikelse för dottern.

Det är meningen enligt domen att dottern ska över under jul & nyårshelgen också och frågan är då hur det ska lösas praktiskt för mamman har aldrig råd att komma hit och hämta/lämna och mormor har sagt att dom inte har tänkt att åka över.

ska jag bara låta det vara och ha en fantastisk sommar här hemma med dottern som har det hur bra som helst här hemma med mycket kompisar och lek?

• Fru Anna
    GRO68 skrev 2011-06-12 10:58:02 följande:
    ska jag bara låta det vara och ha en fantastisk sommar här hemma med dottern som har det hur bra som helst här hemma med mycket kompisar och lek?
    Ja, det tycker jag att du ska göra. Du har gett mamman alla chanser. Jag tycker inte att du behöver göra mer nu.

Vad det gäller pengar så är det ju inte direkt en överraskning för henne att hon skulle behöva betala för biljetten. Hade hon velat så hade hon kunnat spara pengar till det.

Släpp det nu och njut av sommaren!
  • GRO68
    Fru Anna skrev 2011-06-12 19:29:21 följande:
    Ja, det tycker jag att du ska göra. Du har gett mamman alla chanser. Jag tycker inte att du behöver göra mer nu.

Vad det gäller pengar så är det ju inte direkt en överraskning för henne att hon skulle behöva betala för biljetten. Hade hon velat så hade hon kunnat spara pengar till det.

Släpp det nu och njut av sommaren!
    Tack för ditt svar:)

i morgon så har jag bjudit hem morfar på middag för att försöka diskutera fram en lösning så vi får se hur det går.
    Står dom fortfarande fast att det är jag som ska betala allt så blir det helt enkelt ingen resa, det svåra blir att förklara detta för dottern som kommer bli väldigt besviken återigen men som sagt vi får se imorgon om dom har något som gör det hela positivt?

• Anonym

Vad hände sen?

Jag har en liknande situation och är bara intresserad av hur det läste sig för er.

Ha det gott! 

• GRO68

Det löste sig så att sommaren 2011 åkte jag och dottern över i 19 dagar, mamman betalade till slut halva biljetten, i år åkte dottern över med mormor i 5 veckor under sommarlovet och även denna gång betalade vi hälften var

• hymafr
    GRO68 skrev 2012-11-25 11:51:51 följande:
    Det löste sig så att sommaren 2011 åkte jag och dottern över i 19 dagar, mamman betalade till slut halva biljetten, i år åkte dottern över med mormor i 5 veckor under sommarlovet och även denna gång betalade vi hälften var
    Vad roligt för dottern (och för dig) att det löst sig. Hoppas hon hade roligt hos sin mamma (och nya syskonet)
  • GRO68

Tack :)
    Hon hade roligt men tyckte det var lite för länge och längtade hem efter ca 3 veckor men allt hade gått bra vad jag har förstått :)

Förhoppningsvis kommer storasystern hit över jul , vilket i så fall blir den första jul på 4 år som dom firar ihop så jag hoppas verkligen att det blir så.

• Paola

hej jag har varit på rättegång ange mina 4 barn April 2015. jag har en fråga min dotter är 13 år hon vägrar att åka till pappa men han hotar med att vi ska följa laget sist vi bråkade ang min dotter som inte ville åka de minsta hade jag lämnat hos honom. Sen efter några timmar så kommer han lämnar 7 och 9åriga dotter till mig och säger till att ja sa att han skulle lämna de hos mig vilket han han ljuger och det är hans fru som ringer till soc. hans fru säger dumma saker till min dotter. det ända soc säger vi kan inte göra så mycket. sås min fråga är ska jag tvinga min 13 åriga dotter till pappan fast vi ha dom

Stolsbeslut???

En orolig mamma

• spirituality
    Paola skrev 2015-07-20 20:46:04 följande:

hej jag har varit på rättegång ange mina 4 barn April 2015. jag har en fråga min dotter är 13 år hon vägrar att åka till pappa men han hotar med att vi ska följa laget sist vi bråkade ang min dotter som inte ville åka de minsta hade jag lämnat hos honom. Sen efter några timmar så kommer han lämnar 7 och 9åriga dotter till mig och säger till att ja sa att han skulle lämna de hos mig vilket han han ljuger och det är hans fru som ringer till soc. hans fru säger dumma saker till min dotter. det ända soc säger vi kan inte göra så mycket. sås min fråga är ska jag tvinga min 13 åriga dotter till pappan fast vi ha dom

Stolsbeslut???

En orolig mamma

Kanske starta en egen tråd?
Svar på tråden domstolsbeslut om umgänge utomlands