• pontus01

    15 år

    HEJ! Jag är en kille på 15 år och vi fick reda på att min flickvän är gravid för en månad sen. Jag vet inte exakt hur länge hon varit gravid. Jag vet inte riktigt hur jag vill göra. jag vill ju ha barnet så klart för aven om barnet inte är fött än så utvecklas de känslor. Vi pratar om det ofta men vi kommer inte fram till något. Vi har snackat om det mesta och även om pengar som vi tror kommer bli ett problem. vi har räknat på det och vet att vi kommer klara det om vi inte flyttar hemifrån. Jag har även pratat med min mamma och hon säger att vi inte vet vad vi ger oss in på. Och det förstår jag. Men vilken första förälder vet det egentligen? Vi båda känner oss mogna att kunna ha ett barn tillsammans. Hennes pappa som hon då bor hos vet inte om det i nu men jag vill berätta för honom så han med vet men hon letar efter rätt tillfälle finns det något sånt? Jag är tacksam för alla svar och hjälp. Tack i förhand.

  • Svar på tråden 15 år
  • Mysgosmys

    Ehm.. Ni kommer att klara det om ni inte flyttar hemifrån? Vad tycker föräldrarna om det? 

    Ni är ju bara barn själva!  

  • pontus01

    jo sant men även om jag börjar jobba så vet jag inte om vi har råd.
    jag vet inte vad en lägenhet går på i månaden men det är klart att vi skulle klara det. 

  • AnnaPuddel
    pontus01 skrev 2011-01-23 02:43:49 följande:
    jo sant men även om jag börjar jobba så vet jag inte om vi har råd.
    jag vet inte vad en lägenhet går på i månaden men det är klart att vi skulle klara det. 
    man får tyvärr inte jobba spec mycket i sverige vid 15år.
  • Hayal

    Ni måste göra det som känns rätt för er! Låt inte någon annans åsikter eller fördomar styra vilket val ni väljer, för om ni gör något annat än att följa vad ni känner allra innerst så kommer ni alltid att ångra er. 

    Det är ett stort beslut, och det är mycket jobb i resten av era liv med ett barn, så prata igenom det och var inte rädda att säga exakt vad ni känner till varandra. Och kanske kan du/ni skaffa extrajobb, och så får ni kolla upp vad lgh kostar, bostadsbidrag osv, eller prata med era föräldrar om att bo kvar hemma.

    Och du har rätt, ingen vet vad man ger sig in på när man skaffar sitt första barn! ^^ Och jag tror faktiskt att man har mer ork och energi med sitt barn om man får barn ung än vad man har om man får barn långt efter 30... det finns för och nackdelar med allt =)

    LYCKA TILL {#emotions_dlg.flower} 

  • Anpema

    Om era föräldrar är villiga att ställa upp på er och hjälpa till med barnet och allt vad det innebär... ja, då kanske ni klarar det. Jag var själv en ung mamma, 18 år. Men jag hade egen bostad, egen inkomst och jag var van att vända på varje krona. Jag köpte kött från bondgårdar, kokade långkok och egen barnmat. Det var stundvis väldigt, väldigt tufft. Kompisarna kunde gå på fester, åka på festivaler, på resor, plugga, köpa bil och snygga kläder. Mina pengar gick till mitt barn och själv kunde jag inte unna mig något alls. Då kompisarna köpte bil köpte jag en begagnad barnvagn och blöjor.

    Ett barn innebär ett livslångt åtagande, det går inte att smita eller ångra sig. Har du lovat att finnas där måste du göra det också. Och du/ni måste finna er i att backa flera steg då det kommer till er själva.

    Era föräldrar kommer att bli tvungna att dra ett stort lass. De måste stötta er och försörja er. Är de villiga att ta ett så stort åtagande?

    Om era föräldrar kan hjälpa er, om ni bestämmer er för att behålla barnet och göra ert bästa för att få det att funka, ja... då har ni er häftigaste upplevelse i livet framför er. Ni kommer att vilja slippa vaka på nätter, slippa höra barnet skrika, vara sjuk, kräkas, snora, bajsa... ni kommer att gråta av sömnlöshet, svära och vara helt förtvivlade men ni kommer att älska barnet och växa som individer.

    Jag KAN inte råda er, inte mer än att jag ber er att fundera igenom det ordentligt, Prata med era föräldrar, prata med en kurator (ungdomsmottagningen kan ordna en), träffa/prata med andra unga föräldrar.

    Hur långt har hon gått? Det finns en gräns för hur länge man får gå innan det är för sent för att göra en abort. Om du har vetat det i en månad och hon själv kanske har anat det i en månad så har ni inte många veckor på er att bestämma er! Ett besök hos mödravårdcentralen kan ge er besked, ring redan på måndag och boka en tid så ni får veta vad ni har att röra er med. Kanske är det redan försent? Ja, men då så, då får ni ta det därifrån. Har ni tid på er att fundera, ta den tiden. Väljer ni abort?, det är helt ok och inget skamligt, ibland måste man tänka på konsekvenserna, även om det känns rätt för stunden att göra tvärtom. Det är också att ta ansvar!

    Jag hoppas att du kan prata med din mamma om det här på ett bra sätt. Det tillfälle som din flickvän väntar på för att berätta för sin pappa kommer förmodligen aldrig att dyka upp. Tror du att din mamma skulle kunna prata med honom? Skulle det vara ok för din flickvän?

    Kram på er, bägge två. Vad jag önskar att ni slapp ta ett sådant här beslut, vare sig det handlar om att bli förälder eller att vänta ett tag.

  • d0nk3yb0y

    Fundera 10 min på hur du ser dig själv, med och utan barn,, helt utan begränsningar till att börja med. Du kan fantisera om att flytta till ett helt annat land, byta till ett annat kön eller vad som helst! Våga tänk Allt! Det viktiga är att släppa sig själv från ens egna och andras åsikter. När du gjort det kan du börja fundera på verkligheten... Kanske med en klarare bild av dig själv. Ett skönt tips bara:)

Svar på tråden 15 år