• Anonym

Ska man få göra abort ifall man blivit våldtagen?

Jag känner en person som blivit våldtagen och nu gravid. Hon vill göra abort (så klart enligt mig) men några i hennes närhet försöker påverka henne att avstå. Det lutar åt att hon gör det ändå. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Ska man få göra abort ifall man blivit våldtagen?
  • Anonym (Ann)

Vad fruktansvärt att några i hennes närhet vill att hon ska behålla barnet!
    Jag skulle ALDRIG kunna behålla ett barn som kommit till på det viset!
    Även om det inte är fostrets fel så klart.
    Tänk att varje gång du lyfter upp ditt barn påminnas om våldtäkten, nä fy.
    Så tror jag att jag hade kännt iaf men alla är olika så klart.
    Nä jag hade nog inte kunnat bearbeta övergreppet om jag behöll....
    Men jag läste en artikel en gång om en tjej som behöll efter en våldtäkt,
    hon sa att det hjälpte henne att komma över det....
    Så kan det kanske vara oxå....

• Anonym
    Anonym skrev 2011-01-23 10:43:26 följande:
    Hennes kropp och självklart ska hon göra abort om hon vill det. Vilka är det som är så okänsliga och försöker få henne avstå trots att barnet blivit till genom våld?
    Det är kompisar till henne. Eller ja... kompisar och kompisar. Men det är inte hennes närmaste i alla fall, tack och lov!
  • Anonym (M)

jag har en vän som är ett "våldtäktsbarn" , h*n vet om det,
    hur tror du ´dennes mamma mått över det?
    och H*n själv mår inte bra pga det, självklart tacksam för att få finnas , men ändå.

• Pruttiluskan

...Där blev det tyst! =) Inget svar?

• Anonym (Självklart.)

Men givetvis. Vem vill ha en våldtäcksman till pappa? Skulle gjort abort utan att tänka på det.

• Moderator

Då detta är en etiskdiskussion flyttas tråden ut ur Känsliga Rummet.
    Det kommer inte vara möjligt att skriva som anonym.
    /Moderator

Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • vinterblomma

Nu har vi lyckligtvis fri abort så TS vän väljer själv.

Trots att jag är barnlös och ledsen över det har jag svårt att tro att jag skulle klara att behålla ett barn efter våldtäkt. Bara tanken på att i nio månader bära ett barn som påminnelse får det att vända sig i magen. Man ska vara bra mycket starkare än mig för att klara nått sånt.

TS kompis bör be de som försöker påverka henne att sluta, ta kontakt med kurator och bestämma vad som är bäst för henne. Inte vad omgivningen tycker är bäst för dom.

Glad för det mesta!!!
  • Faile
    Selfish Geene skrev 2011-01-23 10:44:20 följande:
    Jag är för rätten att välja abort oavsett skäl, så naturligtvis ska även de som blivit våldtagna ha den rätten.

Selfish Geene skrev 2011-01-23 10:46:34 följande:
    Jag är även för människors (lagliga) rätt att försöka övertala någon att inte göra abort.

Precis.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • MammaG

Det är naturligtvis den som blivit våldtagen som helt och hållet ska fatta beslutet, och vilket beslutet än blir så ska de som står henne närmast stötta henne

• Jennie med ie
    Anonym skrev 2011-01-23 10:40:50 följande:
    Jag känner en person som blivit våldtagen och nu gravid. Hon vill göra abort (så klart enligt mig) men några i hennes närhet försöker påverka henne att avstå. Det lutar åt att hon gör det ändå. Vad tycker ni?
    Vad jag tycker? Att eftersom det är lagligt och tillgängligt så ska hon göra abort om det är vad hon verkligen vill och tycker är det rätta.

Vad JAG tycker är det rätta är att inte göra abort. Men nu gäller det ju inte mig och jag varken kan eller vill styra vad andra gör. Jag tycker bara till om det... i diskussioner t ex.
  • lennartsdotter

Jag tycker att hon ska göra det som känns bäst för henne. Jag tycker att det är hemskt att andra försöker påverka hennes beslut. Det är hennes beslut att ta. Det hon behöver är stöd och kärlek i mängder.

• TessaS

Jag är för fri abort, oavsett anledning, så för mig är det enda viktiga vad HON känner/tänker/vill.

• Smultron ett

Vi har fri abort i Sverige och så bör det förbli.

Jag är den som är den!
Svar på tråden Ska man få göra abort ifall man blivit våldtagen?