• Kelly1994

Tips på hamsterskötsel?

Måste man ha spån eller räcker det med tidningspapper?

• Svar på tråden Tips på hamsterskötsel?
  • Kelly1994
    LisaDaniel skrev 2011-01-24 13:19:31 följande:
    Du kan ta den i en liten glasslåda eller nästan vilken låda som hellst, se till att ha riktligt med lufthål och stoppa i lite bottenmaterial från den buren den bodde i tidigare och stoppa gärna ner en gurkbit och lite mat om den blir törstig eller hungrig. är det jätte kallt kan du vira in lådan i en filt annars räcker det med att stoppa den innanför jackan :) lycka till och lägg gärna upp en bild sen :)

Okej, tack så mycket för din kommetar... Känner mig betydligt lugnare nu.

Måste ta bussen med hamster, själv dessutom och känner mig jättestressad. Men får väl fixa allting och lugna ner mig innan jag går ut.

Buren i en väska. Hamstern i en annan, eller innanför jackan som du sa :)

• LisaDaniel
    Kelly1994 skrev 2011-01-24 13:23:59 följande:

Okej, tack så mycket för din kommetar... Känner mig betydligt lugnare nu.

Måste ta bussen med hamster, själv dessutom och känner mig jättestressad. Men får väl fixa allting och lugna ner mig innan jag går ut.

Buren i en väska. Hamstern i en annan, eller innanför jackan som du sa :)

Det går nog jätte bra ska du se :)
    Kom ihåg bara att låta hamstern få vara ifred dom första dagarna (gärna en hel vecka) förutom när du byter mat och vatten. Det är mycket lättare att göra den tam om den känner sig trygg i sin omgivning än om den inte gör det :)
  • Kelly1994
    LisaDaniel skrev 2011-01-24 13:51:14 följande:
    Det går nog jätte bra ska du se :)
    Kom ihåg bara att låta hamstern få vara ifred dom första dagarna (gärna en hel vecka) förutom när du byter mat och vatten. Det är mycket lättare att göra den tam om den känner sig trygg i sin omgivning än om den inte gör det :)

Jag har träffat hamstern förut och den är tam och jättesnäll. Men ska såklart ge han lite tid att vänja sig med alla nya dofter osv. :)

Börjar bli spänd nu :D

• LisaDaniel
    Kelly1994 skrev 2011-01-24 14:14:03 följande:

Jag har träffat hamstern förut och den är tam och jättesnäll. Men ska såklart ge han lite tid att vänja sig med alla nya dofter osv. :)

Börjar bli spänd nu :D

Men då så, om den är tam sen innan så kommer den med största sannorlikhet att fortsätta att vara tam även hos dig :) det är sociala små varelser ^^

När ska du hämta den? är det en hona eller hane? :)
  • Kelly1994
    LisaDaniel skrev 2011-01-24 14:56:08 följande:
    Men då så, om den är tam sen innan så kommer den med största sannorlikhet att fortsätta att vara tam även hos dig :) det är sociala små varelser ^^

När ska du hämta den? är det en hona eller hane? :)
    Ska göra mig iordning och åka och hämta honom snart, det är en hane :) Han har redan blivit döpt av min lillebror sen tidigare, Simba heter han, men det är inte så illa det :)

Är nervös för att åka buss med honom..
  • LisaDaniel
    Kelly1994 skrev 2011-01-24 14:58:00 följande:
    Ska göra mig iordning och åka och hämta honom snart, det är en hane :) Han har redan blivit döpt av min lillebror sen tidigare, Simba heter han, men det är inte så illa det :)

Är nervös för att åka buss med honom..
    Simba var riktigt gulligt! ett stort namn för en liten krabat ^^

Jag tror att det kommer att gå jätte bra, så länge du håller dig lugn och försöker att göra så lådan håller sig så stilla som möjligt så går det säkert jätte bra :) Har du några fler frågor sen så är det bara att fråga här eller skicka ett pm/gästboksinlägg till mig så ska jag se om jag kan svara på det :)
  • Kelly1994
    LisaDaniel skrev 2011-01-24 15:10:30 följande:
    Simba var riktigt gulligt! ett stort namn för en liten krabat ^^Jag tror att det kommer att gå jätte bra, så länge du håller dig lugn och försöker att göra så lådan håller sig så stilla som möjligt så går det säkert jätte bra :) Har du några fler frågor sen så är det bara att fråga här eller skicka ett pm/gästboksinlägg till mig så ska jag se om jag kan svara på det :)

Tack så mycket för råden! :) Jag lägger upp bild på Simba senare när han har kommit hem! :)
  • riboflavin
    Groda78 skrev 2011-01-23 14:38:30 följande:
    En dvärghamster är lättare att få tam än en guldhamster. Dvärghamstern är i princip tam från början och det gäller bara att inte skrämma dem, så fortsätter de vara tama. Dvärghamstrar kan leva ihop i par, men endast om de är två bröder som aldrig separerats från varandra. I djuraffärer blandas olika kullar så köp aldrig två hamstrar till en bur om du handlar i en djuraffär. Är de inte bröder så slåss de tills den ena är död!!!!

Hamstern behöver, spån, toasand (i en liten platsskål), mat, vatten, pinnar att gnaga på, saltsten, hamstervadd, hamsterjul och ett hus.....

Lycka till!
    Enligt svensk djurskyddslagstiftning får inte dvärghamstrar hållas ensamma om inte särskilda skäl föreligger. Att man misstänker att det skulle kunna bli bråk är inte ett sådant. Dvärghamstrar är mycket sociala djur och har ett starkt behov av sina artfränder.
    Jag har personligen aldrig varit med om att två dvärghamstrar i en tillräckligt stor bur (de lagliga måtten är MINIMImått, så buren bör vara större än så) har slagits, om man har problem med det brukar det alltid kunna avhjälpas med att placera in fler "resurser" för att undvika konkurrens, dvs ett hus, en matskål, en vattenflaska/hamster. Det kan också hjälpa att placera in "väggar" av något slag så att det djur som står lägst i rang har möjlighet att undvika konfrontation genom att smita runt hörnet. Dvärghamstrar är inte aggressiva av sig, däremot kan det uppstå konkurrens om utrymmet eller resurserna inte är tillräckliga.

Saltstenar är inte att rekommendera till djur från torra klimat (ex guldhamstern) då högt saltintag leder till att hamstern dricker mer vatten än vad njurarna klarar av att hantera, man måste tänka på att hamstrar är byggda för ett torrt klimat och anpassade till att leva på små vattenmängder. Nästan alla djur har en inbyggd preferens för salt men djur vars kroppar är dåligt anpassade bör inte ges möjligheten att få i sig för stora mängder. Ett bra foder ska ge alla mineral djuret kan behöva.

Till TS: Grattis till Simba, hoppas att allt gått bra för er. Vill tipsa om en sajt för smådjursintresserade. www.zoonen.com där du kan prata med andra hamsterfrälsta och få tips och råd. 
  • Kelly1994

Nu är vi hemma! :D Här är lilla Simba!

• Jezamine
    Habbi skrev 2011-01-23 14:28:09 följande:
    man måste ha spån! ca 5-6 cm tjockt lager, så hamstern kan gräva och göra små tunnlar. :)
    Sen är de ett plus om det finns lite hö också..
    Ge aldrig hamstern hö eller något annat som kan misstänkas vara vasst. Det kan skada kindpåsarna.www.familjeliv.se/Forum-23-82/m56876830-1.html#replyformanchor
    Jag är INTE avstängd
  • LisaDaniel
    Kelly1994 skrev 2011-01-24 18:41:41 följande:

Nu är vi hemma! :D Här är lilla Simba!

Vad söt han är!
  • Groda78
    riboflavin skrev 2011-01-24 15:56:16 följande:
    Enligt svensk djurskyddslagstiftning får inte dvärghamstrar hållas ensamma om inte särskilda skäl föreligger. Att man misstänker att det skulle kunna bli bråk är inte ett sådant. Dvärghamstrar är mycket sociala djur och har ett starkt behov av sina artfränder.
    Jag har personligen aldrig varit med om att två dvärghamstrar i en tillräckligt stor bur (de lagliga måtten är MINIMImått, så buren bör vara större än så) har slagits, om man har problem med det brukar det alltid kunna avhjälpas med att placera in fler "resurser" för att undvika konkurrens, dvs ett hus, en matskål, en vattenflaska/hamster. Det kan också hjälpa att placera in "väggar" av något slag så att det djur som står lägst i rang har möjlighet att undvika konfrontation genom att smita runt hörnet. Dvärghamstrar är inte aggressiva av sig, däremot kan det uppstå konkurrens om utrymmet eller resurserna inte är tillräckliga.

Saltstenar är inte att rekommendera till djur från torra klimat (ex guldhamstern) då högt saltintag leder till att hamstern dricker mer vatten än vad njurarna klarar av att hantera, man måste tänka på att hamstrar är byggda för ett torrt klimat och anpassade till att leva på små vattenmängder. Nästan alla djur har en inbyggd preferens för salt men djur vars kroppar är dåligt anpassade bör inte ges möjligheten att få i sig för stora mängder. Ett bra foder ska ge alla mineral djuret kan behöva.

Till TS: Grattis till Simba, hoppas att allt gått bra för er. Vill tipsa om en sajt för smådjursintresserade. www.zoonen.com där du kan prata med andra hamsterfrälsta och få tips och råd. 
    Tror säkert du har rätt. Just därför skaffade vi två dvärghamstrar, den största buren som fanns, två stora hus.....det gick inte...=(.
  • Kolonia

Något jag som ung hamsterägare lärde mig var att inte låta strömsladdar ligga nära buren och skräpa. De små rackarna uppskattar nämligen sladdarnas isolering. 

• Kelly1994

Min dvärghamster bor själv, har alltid gjort det och han mår toppen :)

Svar på tråden Tips på hamsterskötsel?