• tvillingamma 05

    Dela på dom i skolan eller inte??

    Mina tvillingar som är en pojke och en flicka ska börja skolan , jag o min sambo är inte riktigt överens om vi ska dela på dom i skolan ,jag vill att dom ska gå i samma klass i början o min sambo vill att vi särar på dom..

    hur gjorde ni andra??hjälp..hihihiihih


  • Svar på tråden Dela på dom i skolan eller inte??
  • små räkorna

    mina tvillingar som oxå är p/f,dem är separerade......dem går i olika klasser fast i samma klass....F-1:a
    och anledningen till det är att killen har gått i en språk fsk o behöver x:a hjälp med talet....
    han var helt enkelt inte mogen att börja i ettan tillsammans med syrran....men å andra sidan är vi så vana eftersom att dem har varit sep sedan dem var 4 år.....

    men både när det var prat om att sep dem i fsk o sedan även i skolan så div vi fram o tillbaka hur vi skulle göra.
    vi ville ju helst att dem gick tillsammans,men var tvungna att se till killens behov först o det som gagnade honom.därför blev det så här.
    men trots att dem går i olika klasser i klassen,om du förstår vad jag menar,så har dem väldigt mkt nytta av varandra.....dem ger o tar av varandra.
    men eftersom dem är en p/f så har dem ju olika kompisar för det mesta med.

    men det var rätt härligt o se i höstas när killen började i skolan med,hur dem trivdes att vara tillsammans igen....tjejen kunde visa hur saker o ting funkade,medans killen har varit en inkörsport ibland.
    dem ger o tar helt enkelt.
    sen är det oxå rätt härligt att höra när dem pratar om hur skoldgn varit,att dem kan vara lite oense om hur det faktiskt gått till.Flört

    jag tycker nog att ni ska sätta dem i samma klass, om det nu inte är så att den ena är så enormt dominant så att den andra försvinner.....då är det nog bättre om dem går separerade.
    hoppas att ni kommer på en lösning som passar för er.Flört

    hoppas jag inte svamlar för mkt nu.....Tungan ute


    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • strojes
    Nightwish77 skrev 2011-08-03 15:32:02 följande:
    dom börjar i samma klass.. jag fick som jag ville=D hihihi
    Jag har också tvillingar (två tjejer). Nu är de inte riktigt i skolåldern än, bara 3,5 år. Nu går de hos dagmamma och om ett år ska vi flytta över de till en förskola med en 5 årsavdelning och sedan fortsätter de i skolan i samma hus (deras storasyster går redan där). De kommer gå tillsammans från början, det finns bara en klass i varje årskurs. De jobbar däremot mycket i smågrupper och då kommer tjejerna att få vara i olika grupper så de får stå lite på egna ben också.
  • tvillingamma 05
    strojes skrev 2011-08-03 15:41:39 följande:
    Jag har också tvillingar (två tjejer). Nu är de inte riktigt i skolåldern än, bara 3,5 år. Nu går de hos dagmamma och om ett år ska vi flytta över de till en förskola med en 5 årsavdelning och sedan fortsätter de i skolan i samma hus (deras storasyster går redan där). De kommer gå tillsammans från början, det finns bara en klass i varje årskurs. De jobbar däremot mycket i smågrupper och då kommer tjejerna att få vara i olika grupper så de får stå lite på egna ben också.
    jo, de är klart har oxå sagt att om dom delas in i grupper att dom särar på dom , men vill att dom är tillsammans när de är helklass typ=)
  • Rae

    Jag är lärare och har ofta tvilingar som är i olika klasser just för att de ska få chansen att vara sina egna. För de flesta tror jag det är bra. De blir inte jämförda med varandra osv. I den skolan jag jobbar har det varit ovanligare att ha dem i samma klass. Nu jobbar ju jag på högstadiet...men i och för sig kan det ju vara så att just för att de varit lite för bra att gå i samma klass har de velat sära på dem när ny möjlighet finns.

  • mandelblomma

    i en liknande tråd förut så länkade någon in ett namn på någon som tvillingforskat och ha säger dele INTE på tvillingar då de är så små!
    De har en sådan enorm trygghet av varandra och att dela på dem så tidigt är som att separera dem för tidigt från mamma ( pappa om han är primärvårdare).
    Jag köper inte att man inte kan ge dem en möjlighet till att utvecklas till egna individer om man har dem i samma klass....det är så många fler faktorer som spelar roll tror jag.

  • tvillingamma 05
    mandelblomma skrev 2011-08-08 06:58:44 följande:
    i en liknande tråd förut så länkade någon in ett namn på någon som tvillingforskat och ha säger dele INTE på tvillingar då de är så små!
    De har en sådan enorm trygghet av varandra och att dela på dem så tidigt är som att separera dem för tidigt från matmma ( pappa om han är primärvårdare).
    Jag köper inte att man inte kan ge dem en möjlighet till att utvecklas till egna individer om man har dem i samma klass....det är så många fler faktorer som spelar roll tror jag.
    håller med.ser att dom behöver varandra. tror man ser när dom är redo o gå skilda vägar..
  • Anna i Hult

    Vi delade på våra tvillingar vid tre års ålder, då de bytte till storabarnsavdelning. Samma dagis, olika avdelningar. Det har varit super, nya kompisar, bägge får växa i sig själva och varandra träffar de ju resten av dygnet. De kommer också att gå i olika klasser, men samma skola. De är individer, men många vill se dem som ett odelbart "tvillingpar".

  • Naquadria

    Mina tvillingar (tjej och kille) har gått tillsammans i förskolan och har precis börjat i samma förskoleklass. Det känns helt rätt för oss. De är olika individer och inte berorende av varandra. De har delvis samma kompisar och delvis olika. Ännu har inget "jämförande" upptäckts. De trivs med att ha varandra i närheten och det känns tryggt o praktiskt för oss föräldrar.

  • Jeanette1972

    Mina grabbar som är enäggstvillingar gick i samma klass tills dom började gymnasiet. Jag tycker det är bra att dom haft varandra. Sen ville dom börja i olika gymnasium, den ena flyttade till pappa då, dom ville väl frigöra sig från varandra. Men trots det är dom olika personligheter. Jag tycker dom ska gå i samma klass, det kommer naturligt att dom vill frigöra sig sen ändå.

  • Fiamamma

    Våra tvillingar en kille och en tjej har gått tillsammans på förskolan och nu i höst började de i f-klass.Vi har dem i samma klass.Nu bor ju vi på landet och har skolan 2,5 km hemifrån.Skulle vi dela dem så skulle vi få ha en av dem på skola i stan 1 mil hemifrån.Och det ser vi ingen anledning till.Vi hade nog inte delat dem i vilket fall.De har egna kompisar men leker ju oxå tillsammans och de är ju 2 olika individer även om de är tvillingar.De har ju tryggheten i varandra oxå och det känns bra.Nu är det ju en liten skola,ca 100-120 elever.Och sen har de ju storebror på samma skola oxå.


    Våra älskade barn Valdemar 9 år,William och Matilda 6 år
  • Puffy75
    Nightwish77 skrev 2011-09-12 08:16:46 följande:
    nu har dom gått några veckor tillsammans o ser att dom verkligen behöver varandra, så jag gjorde rätt ..

    Hur ville barnen? På vilket sätt behöver de varann? Stöd och lek eller osäkerhet/trygghet?

    Vi är i detta dilemma nu. Har varit helt emot att dela på tvillingar och för vår del är det två tjejer, jättefina kompisar, men de konkurrerar ju indirekt om precis allt. Märker på dem ibland. Speciellt vid lek så tar den ena gärna över och den andra blir martyr och tycker synd om sig själv. Tror det vore bra att de var i varsin klass. 
    När man pratar med dem och förklarar så säger den ena övertygande egen klass - hon som inte är dominant i förhållandet. Den mer dominanta tjejen och oskrivna ledaren svarar varken ja eller nej. Känns som det kanske är läge att lyssna på flickan som ofta säger att hon vill vara själv.
    Samtidigt så är jag medveten om att en 5½ åring inte har en aning om vad det innebär egentligen.

    Fler med erfarenhet?     Jobbigt beslut detta!  
  • Jigge

    Om man har möjlighet tycker man ska dela dem i skolan. Har erfarenhet av många tvillingar som går/gått tillsammans. De blir ofta sedda som tvillingarna, alltså en och samma individ. De konkurrerar om kompisar eller leker mest med varandra. Om den ena är lite bättre på t.ex. fotboll eller vad det nu kan vara så blir det jobbigt för den andra att hela tiden behöva bli jämförd med ngn. Visst är det väl en trygghet att gå i samma klass i början men den tryggheten har ju inga andra (ej tvillingar) och det brukar ju gå bra ändå.

  • mandelblomma
    Jigge skrev 2011-10-16 08:51:48 följande:
    Om man har möjlighet tycker man ska dela dem i skolan. Har erfarenhet av många tvillingar som går/gått tillsammans. De blir ofta sedda som tvillingarna, alltså en och samma individ. De konkurrerar om kompisar eller leker mest med varandra. Om den ena är lite bättre på t.ex. fotboll eller vad det nu kan vara så blir det jobbigt för den andra att hela tiden behöva bli jämförd med ngn. Visst är det väl en trygghet att gå i samma klass i början men den tryggheten har ju inga andra (ej tvillingar) och det brukar ju gå bra ändå.
    varför ska de inte få ta tillvara på den styrkan och tryggheten tvillingar nu kan ha?
    jag förstår verkligen inte vad som är så "provocerande" med att låta dem få vara tvillingar, det betyder i min bok inte alls att de inte kan bli olika individer för det.
    De ÄR olika individer.
    Om det inte är något problem så tycker jag det är rent taskigt att dela på dem...
    Någon klok person som skrivit och föreläst mycket om tvillingar menade att dela på tvillingar för tidigt är som att ta barn för tidigt från sin mamma. Det ÄR en extra trygghet de har, varför ta bort den?
    Läste också att tvillingar har mindre psykiska sjukdomar än enlingar, har inget vetenskapligt på det. men det låter rätt rimligt då de ju har en extra anknytning att hålla vid. saker som är jobbiga i barndomen har de någon att dela det med.

    Mina enäggskillar går på samma dagis i samma grupp, de leker förvisso mycket med varandra- och nej jag ser inte det skadliga i det- men de har kompisar där också.
    De sitter vid olika matbord och är med i varsin "lilla" grupp och det är verkligen inga problem.
    varför göra det till ett problem?
  • Jigge

    Vad menas med att inte dela dem för tidigt? Jag tycker inte man behöver dela dem i förskolan men när de börjar skolan är de inte så små längre.

  • mandelblomma
    Jigge skrev 2011-10-16 17:46:36 följande:
    Vad menas med att inte dela dem för tidigt? Jag tycker inte man behöver dela dem i förskolan men när de börjar skolan är de inte så små längre.
    vet inte om du frågade mig?
    Men i den artikeln jag läste så menade han på att varför dela dem alls om det nu inte är ett problem.
    I högstadiet kanske i så fall...men jag tror inte det heller, om nu det verkar fungera.
Svar på tråden Dela på dom i skolan eller inte??