• nikio1

kronofogden vill sälja mitt hus!

hej, jag har en fråga till er. Jag har ett problem med ''KRUNKALLE'', jag har en skuld hos kronofogden 350.000 kr. Jag och min sambo äger vårt hus 50/50. Vi har ett lån på huset som är på 1190000. Huset är värderat till 1450000 som kronofogden vill sälja på ekozokotiv aktion.
    Har dom rätt till att ta min sambos andel av vinnsten "hon har ingen skuld någon stanns"???

• Svar på tråden kronofogden vill sälja mitt hus!
  • Waldo
    Anonym (w) skrev 2011-03-10 00:15:02 följande:

Kronofogden kan sälja även om budet iinte täcker upp skulden.
    Det gjorde de med vårat hus för 4 år sedan vi hade 70 000 kr kvar på lånen när allt var klart.
    Så de kan visst då sälja även om det inte når upp till panten.

Det var en artikel om detta i sydsvenskan för inte så länge sedan att KF går in och tar hus och lägenheter även vid småskulder nu

Visst kan dom sälja huset även om det inte täcker era totala skulder
    Jag har varit med om att hus säljs för skitsummor

Men det är viktigt att man håller isär begreppen.
    Vad bestod lånen av som var kvar, var det verkligen pantbreven, eller var det andra lån?

Min uppfattning är nog ändå att det är emålen där man går in och begär försäljning av fastigheter när det rör sig om mindre summor
    Men det är bara min uppfattning jag har ingen statistik att luta mig mot där, så det kan vara helt fel
  • Anonym (w)
    Waldo skrev 2011-03-10 07:51:41 följande:
    Visst kan dom sälja huset även om det inte täcker era totala skulder
    Jag har varit med om att hus säljs för skitsummor

Men det är viktigt att man håller isär begreppen.
    Vad bestod lånen av som var kvar, var det verkligen pantbreven, eller var det andra lån?

Min uppfattning är nog ändå att det är emålen där man går in och begär försäljning av fastigheter när det rör sig om mindre summor
    Men det är bara min uppfattning jag har ingen statistik att luta mig mot där, så det kan vara helt fel
    Det var huslånen som var kvar, och det var banken som begärde att huset skulle säljas

Det var pantbrev på 495 tusen och huset såldes för 400 tusen
    Vi hade ju betalt det högre beloppet för huset. plus att det var delar av ett topplån kvar att betala.
    Jag blev alvarligt sjuk så hela vårt liv rasade ihop och min man klarade inte av ekonomin när han trodde jag skulle dö ifrån honom
  • Waldo
    Anonym (w) skrev 2011-03-11 07:04:56 följande:
    Det var huslånen som var kvar, och det var banken som begärde att huset skulle säljas

Det var pantbrev på 495 tusen och huset såldes för 400 tusen
    Vi hade ju betalt det högre beloppet för huset. plus att det var delar av ett topplån kvar att betala.
    Jag blev alvarligt sjuk så hela vårt liv rasade ihop och min man klarade inte av ekonomin när han trodde jag skulle dö ifrån honom
    I ert fall var det  ett högspel från banken som inte betalade sig, eller så har man rent ut sagt gjort bedömmningen att man hellre tar förlusten än kunden

Hela situationen blir cynisk och alla blir förlorare. Men som sagt det är  ett emål och borgenären går själv in och gör en ansökan om försälningen
    Eftersom det är banken själv i detta fallet så är det ingen som går in och säger nej

Det finns lika många situationer som det finns skuldsatta, men det finns (alltid) en förklaring utifrån lagen som idag råder oavsett vad man tycker om det
  • pyys

Lizzyy: man kan betala tillbaka skulden och avbryta försäljningen enda fram tills dom klubbar det sista budet på auktionen! Men undrar om man kan belåna ett hus som kfm lagt vantarna på..

• Emmelie84
    nikio1 skrev 2011-01-27 00:53:00 följande:
    Här kommer en fråga tillGlad.  Om kronofogden säljer huset på ekzokotiv aktion och får ett bud som inte tecker mina skulder kan dom sälja huset endån??
    Vad är en ekzokotiv aktion för något? Aldrig hört talas om det...
  • Emmelie84
    elmadumle skrev 2011-01-30 22:12:01 följande:
    Kf har haft exekutive här på vårat hus för ett år sedan, det blev inte sålt då inget bud täckte upp pantbreven hos banken. Kf sa till oss att en försäljning ska först täcka pantbreven och en stor del hos de borgenärer som begärt försäljning annars säljer inte kf.
    Då vi också äger huset hälften var så "tog kf över" den ena halvan för de kan ju inte sälja ett halvt hus.
    Kan säga att kf gick ut med ett minsta belopp på 710 000, pantbreven ligger på 635 000, ett bud på 500 000 godtog inte banken,alltså ingen försäljning, och vi har inga problem att betala på huslånet.
    Fast att man inte har problem att betala på huslånen har inget med försäljningen att göra.
  • Emmelie84
    Waldo skrev 2011-03-09 20:20:01 följande:
    Nja alltså
    I DETTA FALLET, när huset redan har gått till en exekutiv auktion lär KFM inte godkänna en sådan försäljning
    Lagen är ganska klar på den punkten, det ses som att undanhålla tillgångar.

Hade man varit ute i god tid, när skulden/skulderna börjar dyka upp då hade man kunnat göra en sådan försäljning.
    Det är inte helt ovanligt att man gör det
    Men man måste alltså agera lååångt innan det blir tal om en auktion

Förstår du hur jag menar, skillanden?
    Jag ser inte att ts sag att det redan gått till försäljning utan bra att kf vill sälja.
  • Waldo
    Emmelie84 skrev 2011-03-11 13:44:46 följande:
    Jag ser inte att ts sag att det redan gått till försäljning utan bra att kf vill sälja.
    Nej självklart har dom inte sålt huset ännu!
    Vad som händer är att KFM har startat processen för en försäljning

Vad är det du vill ha sagt som skulle förändra lagens syn på  detta?
  • Emmelie84
    Waldo skrev 2011-03-11 15:06:16 följande:
    Nej självklart har dom inte sålt huset ännu!
    Vad som händer är att KFM har startat processen för en försäljning

Vad är det du vill ha sagt som skulle förändra lagens syn på  detta?
    TS har sagt att KF vill starta en process att sälja huset. Om nu ts sambo  kan köpa hut ts innan så blir det ingen försäljning.
  • Waldo
    Emmelie84 skrev 2011-03-11 15:08:51 följande:
    TS har sagt att KF vill starta en process att sälja huset. Om nu ts sambo  kan köpa hut ts innan så blir det ingen försäljning.
    Nej, det funkar inte så.

Lagen är väldigt klar och tydlig där Är man så sent ute att det har gått så långt så att man startat processen till en exekutiv auktion kommer inte KFM att godkänna ett sådant köp
    Utsökningsbalken tolkar det som att försöker undanhålla kapital.
    Med rätta eftersom det är precis vad man försöker att göra

Är det så att man hamnar i en skuldsituation som man ser att man förmodligen inte kommer att ta sig ur det närmaste året och vill rädda huset.
    Då ska man omgående göra denna manöver
  • Cloudy

Någon kommer alltså att fynda på ert hus.

• Angels

Har du försökt göra upp med fordringsägarna istället om att betala av skulderna? Ni kan också försöka förhanda upp huslånet till värderat värde och betala av skulderna med eftersom husets marknadsvärde är högre än vad ni har lån på. Kronofogden är inte ute efter att ställa er på bar backe, de är bara ute efter att driva in de skulder du har och kan ni lösa det på ett annat sätt, så stuntar de i hur, bara pengarna kommer in.

Lycka till oavsett!

• Angels
    Waldo skrev 2011-03-11 18:09:28 följande:
    Nej, det funkar inte så.

Lagen är väldigt klar och tydlig där Är man så sent ute att det har gått så långt så att man startat processen till en exekutiv auktion kommer inte KFM att godkänna ett sådant köp
    Utsökningsbalken tolkar det som att försöker undanhålla kapital.
    Med rätta eftersom det är precis vad man försöker att göra

Är det så att man hamnar i en skuldsituation som man ser att man förmodligen inte kommer att ta sig ur det närmaste året och vill rädda huset.
    Då ska man omgående göra denna manöver
    Fast det är inte upp till KFM, utan de gör det bara på uppdrag av fordringsägarna. Kan man göra upp med dem eller få fram pengarna på annat sätt, så stoppas processen, om det så gått så långt som till utmätning och annonsering av huset.
  • Waldo
    Angels skrev 2011-03-13 12:44:36 följande:
    Fast det är inte upp till KFM, utan de gör det bara på uppdrag av fordringsägarna. Kan man göra upp med dem eller få fram pengarna på annat sätt, så stoppas processen, om det så gått så långt som till utmätning och annonsering av huset.
    Javisst har man möjlighet att lösa sina skulder i vanlig ordning, men det var inte det vi diskuterade
  • Angels
    Waldo skrev 2011-03-13 21:28:36 följande:
    Javisst har man möjlighet att lösa sina skulder i vanlig ordning, men det var inte det vi diskuterade
    Jag vet, men jag skrev i mitt inlägg innan och frågade TS om de försökt tex låna upp på huset till marknasvärdet eller att göra upp med fordringsägarna för att slippa sälja huset. Gör man upp, eller betalar skulderna, så kan man slippa försäljningen, det var det jag menade.
  • Gentleman56

Heisan!..svar fra gentleman.. Ja, vil tro det henger i hop så. Eftersom ni har det i hop, så tar kronkalle från vilken person som har tilgångar. Nu blir det først du som geldenär, om inte det skulle räcka, plockar han från vad som täcker skulden.

Om så icke skulle vara fallet, var ni sambo el. ektapar ha nåt disponibelt lika med ¨åkta pakt" el. särskilt ägo s.s., en boende rätt til personen i fråga. Denne må vara litigation right, (tinglyst) og den måste tecknas två år innan ni gjorde disposisionen tilsammans, dvs. husköpet.
       Hilsen fra en Gentleman.

• Kjell2
    Gentleman56 skrev 2017-07-29 10:32:57 följande:

Heisan!..svar fra gentleman.. Ja, vil tro det henger i hop så. Eftersom ni har det i hop, så tar kronkalle från vilken person som har tilgångar. Nu blir det først du som geldenär, om inte det skulle räcka, plockar han från vad som täcker skulden.

Om så icke skulle vara fallet, var ni sambo el. ektapar ha nåt disponibelt lika med ¨åkta pakt" el. särskilt ägo s.s., en boende rätt til personen i fråga. Denne må vara litigation right, (tinglyst) og den måste tecknas två år innan ni gjorde disposisionen tilsammans, dvs. husköpet.

Hilsen fra en Gentleman.

Dagens bump, 6 år......
Svar på tråden kronofogden vill sälja mitt hus!