• Anubisa

Nu börjar jag bli orolig för talutvecklingen..

Min son är 2 och 3 månader och kan inte säga mycket. Ett par enstaka ord och ett gäng egengjorda ord som "datt" istället för napp osv. Överallt står det att de ska kunna jättemånga ord nu och dessutom i 2-ordmeningar. Finns inte på kartan att han kan tvåordsmeningar om inte "hä mamma" och "dä babba" (här mamma och där där pappa" räknas som det..Han sjunger inte heller någonting. Men han följer med i rörelserna till de barnsånger jag sjunger och han gillar musik.

På dagis har de börjat undra om han pratar hemma men så är ju tyvärr inte fallet.

Resultatet av detta är ju förstås en väldigt frustration hos honom. Jag förstår ju inte allt han vill säga och han pekar och gestikulerar och säger "dadda" om och om igen och jag frågar "dadda?" och han säger återigen "nej, DADDA" och blir förbannad. Lyckligtvis förstår man ju ändå en hel del eftersom han kan visa och peka. Han förstår överhuvudtaget bra och kan ta instruktioner som "gå på dit rum och hämta en bil hit till köket" och sådär.

Blir ändå orolig när dagis är oroliga. De tycker också han blir stressad av att vara med de stora barnen på dagis. Att han gärna vill vara med dem men att han blir stressad när han inte kan hänga med i deras lekar och visar det med frustration osv.

Inget känns ju speciellt bra för börjar man googla runt på nätet angående sen språkutveckling så har man ju en hel radda med sjukdomar som bara väntar runt hörnet. Har kontaktat BVC men de tycker man kan vänta till 2,5 år och då är deras gräns att han ska kunna 25 ord annars blir det logoped. Det är bara 3 månader tills han är 2,5 år och jag tror inte riktigt det kommer explodera..

Vet inte vart jag vill komma med detta, bara skriva av mig lite. Höra om andra har det likadant.

• Svar på tråden Nu börjar jag bli orolig för talutvecklingen..
  • Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2011-02-16 14:13:11 följande:
    Nej, de är fantastiskt duktiga, men de ska inte sättas in för tidigt. Det är som att börja köra intensiv daglig gåträning med ett barn på 9 månader, bara för att han inte kan gå än ...
    sirisdotter skrev 2011-02-16 14:16:41 följande:
    Kanske.    Med de köer som finns till barnlogopeder (först kö till läkare för att undersöka hörseln)  är inte risken stor att det blir för tidigt!    Och föräldrar med barn med språkstörning skriver böcker om att man inte ska lyssna på alla som säger att språket kommer att lossna av sig själv - då förlorar man en massa värdefull tid ....
    Jag tror ni har rätt båda två . Jag har bara pratat med logoped per telefon ännu, står i kö, men BVC hade slarvat och inte skickat in remiss när de skulle så för oss dröjer det nog tyvärr ett tag med tanke på köerna. Jag tyckte att det var väldigt skönt att som förälder prata med en logoped för att få lite respons och på funderingar. Sedan var hon ju också rätt tydlig med att man liksom inte kan köra någon systematisk träning med ett så litet barn (han är som sagt 3) och att vi egentligen redan gör det som hon tipsade om. Det ska ändå bli skönt att få honom ordentligt utredd så att han får den hjälp han behöver OM han behöver det.
  • sirisdotter
    lövet2 skrev 2011-02-16 14:24:32 följande:
    Ja, det finns språkstörningar, och i de fallen är det säkert bra med tidiga insatser. Samtidigt kan det vara dåligt med de där tidiga insatserna för barn som helt enkelt inte hunnit i kapp sina jämnåriga än. Statistiskt sett är det troligare att barnet bara är lite sent än att barnet har en språkstörning, så man får kanske som förälder gå på sin magkänsla - utan påtryckningar från bl a förskolepersonal.
    Om barnets båda föräldrar varit VÄLDIGT tidiga med sin språkutveckling säger nog magkänslan ORO.   Den förskolepersonal jag haft kontakt med ( tidigare)   hävdar att man inte ska bry sig förrän barnen som inte talar är tre år,  så det är tydligen olika.
  • Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2011-02-16 14:24:32 följande:
    Ja, det finns språkstörningar, och i de fallen är det säkert bra med tidiga insatser. Samtidigt kan det vara dåligt med de där tidiga insatserna för barn som helt enkelt inte hunnit i kapp sina jämnåriga än. Statistiskt sett är det troligare att barnet bara är lite sent än att barnet har en språkstörning, så man får kanske som förälder gå på sin magkänsla - utan påtryckningar från bl a förskolepersonal.
    Fast man räknar med att cirka två barn i varje skolklass (statistiskt så att säga) har en språkstörning, så så jätteovanligt är det ju inte.
  • lövet2
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-16 14:36:49 följande:
    Fast man räknar med att cirka två barn i varje skolklass (statistiskt så att säga) har en språkstörning, så så jätteovanligt är det ju inte.
    Nej, men om man samtidigt räknar med att 8-10 barn i varje klass varit senare än genomsnittet, så blir ju det ganska mycket mer sannolikt än en språkstörning. Fast sedan beror det ju på vad man räknar som språkstörning också!
    3 av mina barn har fått gå hos talfröken för att få ordning på vissa bokstäver de haft svårt med. Ja, de behövde professionell hjälp, men jag skulle inte räkna det som en språkstörning. Bara lite otydligt tal. En språkstörning ser jag mer som t ex ett mekaniskt fel (för stor tunga kanske) eller om barnet har dyspraxi.
  • Flickan och kråkan
    lövet2 skrev 2011-02-16 15:00:39 följande:
    Nej, men om man samtidigt räknar med att 8-10 barn i varje klass varit senare än genomsnittet, så blir ju det ganska mycket mer sannolikt än en språkstörning. Fast sedan beror det ju på vad man räknar som språkstörning också!
    3 av mina barn har fått gå hos talfröken för att få ordning på vissa bokstäver de haft svårt med. Ja, de behövde professionell hjälp, men jag skulle inte räkna det som en språkstörning. Bara lite otydligt tal. En språkstörning ser jag mer som t ex ett mekaniskt fel (för stor tunga kanske) eller om barnet har dyspraxi.
    Jo, jag förstår vad du menar. Så som det verkar för just oss är att det kan handla om en språkstörning i form av svårigheter med språkljuden. De barn som har en störning inom så att säga ett "område" tar ofta ikapp det innan skolstart. Och precis som logopeden sa till oss, när han är så liten så kan man ju inte träna systematiskt på något vis, utan vara tydlig med att upprepa orden som vuxen som de ska låta, leka med olika ljud i sång, ramsor etc. men bara på lek och så länge de själva är med på noterna.....och det gör man ju liksom redan ändå. Tycker mer att kontakt med en logoped kan vara bra för mig som vuxen och hålla koll på att det inte är något som behöver stöttas upp mer på något vis.
  • Alexi
    sirisdotter skrev 2011-02-16 13:50:13 följande:
    Inget mamma och pappa ännu....
    Just mamma och pappa började vår dotter använda helt plötsligt för typ en vecka sen. Hon har väl kunnat ljuden (ma-ma, pa-pa) i typ ett år men inte använt dem tidigare. Så det är himla kul. Hon är 2 år 2 mån och har väl kanske 15-20 ord nu, mer eller mindre korrekta.

Läser om en del där språket exploderat vid 3-3,5. Det låter hemskt sent, dvs är inte de barnen frustrerade? Min dotter har varit frustrerad sen 1,5 över att vi inte förstår henne ibland och började intressera sig lite för språket och börja med ord (riktiga eller egentillverkade) lite före 2 år så det känns som lång tid av frstration om det tar ett år till...

För övrigt tror dagis att det faktum att hennes början till språk som kom i höstas avstannade några månader som reaktion på att lillebror föddes i november, någon som känner igen sig i det?
  • Helena83
    sirisdotter skrev 2011-02-16 14:27:37 följande:
    Om barnets båda föräldrar varit VÄLDIGT tidiga med sin språkutveckling säger nog magkänslan ORO.   Den förskolepersonal jag haft kontakt med ( tidigare)   hävdar att man inte ska bry sig förrän barnen som inte talar är tre år,  så det är tydligen olika.
    Hur gammalt är ditt barn? Är h*n på dagis? Jobbar på förskola (är föräldrarledig nu) och där jag var hade vi en språkavdelning där det kom en logoped en gång i veckan. Logopederna gör oftast inget före 3 års ålder. Har ni kollat hörslen kan ju vara att den är nedsatt? 
  • Zharmy

Liiite off topic men kul att läsa kanske:

Min dotter har en förskolekompis som har någon form av audionerulogiska prblem dvs barnet är normalhörande men hjärnan kopplar inte ljuden så man har länge trott hon är lite språkstörd på ngt sätt eftersom hennes talutv, inte var som det ska.
    Men hennes föräldrar är döva, som tur är så fick hon teckenspråket redan som baby så man såg direkt hon var mycket begåvad och hade ett normalt språkutveckling (tsp) och allt det där men BARA talet var sen men hon var ju hörande. De förstod inte varför, och man hörseltestade henne en massa gånger men nej det var inga fel.

5,5 år gammal upptäcktes detta med AN och man fick veta varför hon inte utvecklat talet - hjärnan uppfattar inte alltid ljuden som kommer in i örat, hon liksom "bryr sig inte om ljud" helt ovilligt.
    Det är mycket OVANLIGT men i alla fall - det var ju jätttteee tur att hon kan teckenspråket redan vid babyåldern och hon har en väl utvecklat språk kommunikation i skrift och tecken, högre än de flesta, och det tack vare tidig teckenspråk.

Jag tänkte på språkstörning ni pratade om här, kan det hjälpa med teckenspråket tidigt? Eller ja jag är inte en expert inom området språkstörning. Bara med barn som har hörselnedsättning då båda mina barn är döva.
    (Mina barn är 3 och 1 och den äldsta har normal språkutveckling men ingen talutveckling - det förefaller sig naturligt pga hennes hörselskada. Hon är duktig på teckenspråk och uttrycker sig så bra att hon redan i förskolegruppen flyttats till äldre barn gruppen. Hon fick helt enkelt teckenspråket tidigt naturligt, inte för att hon är extra smart eller sånt.)

• Flickan och kråkan
    Zharmy skrev 2011-02-17 07:56:09 följande:
    Liiite off topic men kul att läsa kanske:

Min dotter har en förskolekompis som har någon form av audionerulogiska prblem dvs barnet är normalhörande men hjärnan kopplar inte ljuden så man har länge trott hon är lite språkstörd på ngt sätt eftersom hennes talutv, inte var som det ska.
    Men hennes föräldrar är döva, som tur är så fick hon teckenspråket redan som baby så man såg direkt hon var mycket begåvad och hade ett normalt språkutveckling (tsp) och allt det där men BARA talet var sen men hon var ju hörande. De förstod inte varför, och man hörseltestade henne en massa gånger men nej det var inga fel.

5,5 år gammal upptäcktes detta med AN och man fick veta varför hon inte utvecklat talet - hjärnan uppfattar inte alltid ljuden som kommer in i örat, hon liksom "bryr sig inte om ljud" helt ovilligt.
    Det är mycket OVANLIGT men i alla fall - det var ju jätttteee tur att hon kan teckenspråket redan vid babyåldern och hon har en väl utvecklat språk kommunikation i skrift och tecken, högre än de flesta, och det tack vare tidig teckenspråk.

Jag tänkte på språkstörning ni pratade om här, kan det hjälpa med teckenspråket tidigt? Eller ja jag är inte en expert inom området språkstörning. Bara med barn som har hörselnedsättning då båda mina barn är döva.
    (Mina barn är 3 och 1 och den äldsta har normal språkutveckling men ingen talutveckling - det förefaller sig naturligt pga hennes hörselskada. Hon är duktig på teckenspråk och uttrycker sig så bra att hon redan i förskolegruppen flyttats till äldre barn gruppen. Hon fick helt enkelt teckenspråket tidigt naturligt, inte för att hon är extra smart eller sånt.)
    Jo, det är jättebra med teckenstöd och det är det man brukar jobba med med små barn som är sena med talet . Man jobbar inte med teckenspråk utan med TAKK som är en teckenkommunikation. TAKK står för Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Inte ett eget språk som teckenspråk utan används ihop med talet.
  • sirisdotter
    Helena83 skrev 2011-02-16 16:48:54 följande:
    Hur gammalt är ditt barn? Är h*n på dagis? Jobbar på förskola (är föräldrarledig nu) och där jag var hade vi en språkavdelning där det kom en logoped en gång i veckan. Logopederna gör oftast inget före 3 års ålder. Har ni kollat hörslen kan ju vara att den är nedsatt? 
    Hörseln är undersökt av barnläkare och anses vara utan anmärkning,  tack.    Barnet jag tänker på är drygt 2,5 år och börjar på förskola NU - spännande!
  • Helena83
    sirisdotter skrev 2011-02-17 17:04:46 följande:
    Hörseln är undersökt av barnläkare och anses vara utan anmärkning,  tack.    Barnet jag tänker på är drygt 2,5 år och börjar på förskola NU - spännande!
    Då tror jag att det kommer explodera snart. Låt honom vänja sig vid den nya tillvaron och när han känner sig trygg så kommer språket komma
  • sirisdotter
    Helena83 skrev 2011-02-17 17:53:31 följande:
    Då tror jag att det kommer explodera snart. Låt honom vänja sig vid den nya tillvaron och när han känner sig trygg så kommer språket komma
    Tack!   Jag hoppas verkligen att det blir så.   Barnet kan göra sig förstått en hel del hemma -  på förskolan ser barnet i bästa fall andra barn prata och vill också göra det.    Det är tydligt att barnet förstår mer än det formulerar i ord.
  • Helena83

Försöka sätt namn på allt. Pekar barnet på flaskan t.ex så säg : Är det flaskan du menar. Var lite tjatiga och uppmuntra till att barnet ska försöka säga efter. 

• Anubisa

Många säger att det kan explodera. Att det helt plötsligt börjar komma en massa ord. Ni som har erfarenhet av detta, gäller det barn som inte har sagt ett knyst innan eller även de som babblar på men inte säger rena ord?

Min son babblar ju på en del men det fattas ju massa konsonanter så därför liknar ju orden varandra. "Datt" är till exempel både napp och båt. Och "dada" kan ju vara nästan vad som helst.

Det är så märkligt det här med vad som är normalt och inte. På BVC och andra ställen så anses det ju vara normalt att prata vid det här laget (sonen är nu 2 år och 4 månader) även om de också säger att det KAN komma senare. Med tanke på hur många som svarat i den här tråden och berättat om sina barn som är/varit sena och man dessutom ständigt ser liknande trådar här på FL som ju bara är ett forum av många osv...så verkar det ju ändå vara väldigt många barn som är sena med talet i alla fall, normalt eller inte. :)

Någon skrev att hon hade haft barnet hemma tills 4 års ålder innan det blev dagis. På så vis kunde ingen påpeka att barnet var sent med talet. Jag kan säga ärligt att om inte dagis hade påpekat att min son är sen så hade jag inte oroat mig så mycket. Men när de nu har påpekat det så är jag jätteorolig förståts. Men visst är jag glad också att de påpekade detta...det betyder ju att de har haft tid att se hans problem osv.

• Helena83

Säger han riktiga ord? Eller bara sin tolkning av dem? Har personalen berättat om dem försöker jobba med hans språk på något sätt?

• jordgubbe0812

Hej.

Den normal språkutveckligen är att det tar lång tid att lära sig de 10 första orden, det går något snabbare mellan 10-50 ord, och det blir efter 50 ord minst en tre-dubbling av antalet ord ett barn säger.

Min tös sade färre än 10 ord sällan vid 21 månader. Idag ett år senare säger hon 1,2 och 3 ords meningar blandat. Hon har just börjat säga "vad är det". Hon var nog ca 7 månader sent jmf med normalbarnet för ett år sedan. Hon är fortfarande ca 7 månader sen nu. Hon ligger efter med såväl grammatik, som aktivt och passivt ordförråd. Hon är riktig svår att förstå även för oss som föräldrar.

Det jag vill säga är, att även om ni inte vågar hoppas på den extrema språkutveckling som vissa icke alls talande 3-åringar kan gå igenom. Så ger även en språkutveckling som "bara tar fart" ganska stora framsteg.Och tar fart brukar den göra.

• Okändgäst

Nu har jag inte läst hela tråden så du har säkert fått höra det innan.
    Men har du kollat upp hörseln på barnet? Behöver inte vara fel på den det räcker faktiskt att man har vätska bakom öronen och det kan man få om man har varit sjuk tex öroninflammation. vilket kan göra att han hör sämre och inte tar till sig orden.

Svar på tråden Nu börjar jag bli orolig för talutvecklingen..