• Alexis mamma

Wow - det funkar!

..men nu när han äntligen slutat äta på natten så vill han upp o kissa istället... det är ju bra att han håller sig torr men jag som önskade mig en hel natts sömn...;) Verkar som han upptäckt hur skönt det är att inte kissa i blöjan så d kanske håller i sig, hoppas hoppas! Well, ville bara skriva av mig!

• Svar på tråden Wow - det funkar!
  • PetraMunchen

Jag kör efter aming under natten. Fast inte alltid. Somnar hon direkt om vid amningen och inte verkar "åla sig" får hon sova vidare. Ibland har hon varit torr fram till efter 2:a amningen. Fast just nu är vi i en period när jag missar var och varannan kiss och bajsning. Troligvis en fas bara, brukar börja funka sen efter ett tag igen... Kan ju också bero på att hon äter som en häst just nu. Typ varannan timme istället för var 4:e... så det rinner väl mer igenom.

• Alexis mamma

både när han vaknar och efter ev. matning (fast han äter nästan aldrig på natten längre, ibland nån gång vid fyra då får han en flaska eftersom min mjölk har sinat nu eftersom han föredrar fast föda :)

Sätter honom på pottan direkt eftersom han gallskriker tills han har fått kissa/bajsa....somnar han inte om efter det brukar han vara hungrig, så då fåt han mat. Efter det kissar han igen o sen somnar han om gott... sätter honom alltid direkt på pottan när han vaknar på morgonen vilket han verkar uppskatta.

En fråga till er som har torra pojkbebisar - vad har ni för kläder på dem för det mesta? Jag tycker tröja o byxor blir så dumt eftersom det glipar så i midjan, o knapparna på bodyn känns inte som de e så sköna när de inte har blöja utan bara småbyxor under....har tänkt tröja + sparkbyxor/hängslebyxor utan fot och utan knäppning i grenen, men då tar det ju iofs litelängre tid att få av när de har bråttom på pottan.... 

• PetraMunchen
    Alexis mamma skrev 2011-02-10 17:38:30 följande:
    både när han vaknar och efter ev. matning (fast han äter nästan aldrig på natten längre, ibland nån gång vid fyra då får han en flaska eftersom min mjölk har sinat nu eftersom han föredrar fast föda :)

Sätter honom på pottan direkt eftersom han gallskriker tills han har fått kissa/bajsa....somnar han inte om efter det brukar han vara hungrig, så då fåt han mat. Efter det kissar han igen o sen somnar han om gott... sätter honom alltid direkt på pottan när han vaknar på morgonen vilket han verkar uppskatta.

En fråga till er som har torra pojkbebisar - vad har ni för kläder på dem för det mesta? Jag tycker tröja o byxor blir så dumt eftersom det glipar så i midjan, o knapparna på bodyn känns inte som de e så sköna när de inte har blöja utan bara småbyxor under....har tänkt tröja + sparkbyxor/hängslebyxor utan fot och utan knäppning i grenen, men då tar det ju iofs litelängre tid att få av när de har bråttom på pottan.... 
    Jag har alltid älskat hängslebyxor. Jag tycker inte det tar längre tid att ta av sådana än ett par vanliga byxor. Är de bara rätt breda knäpper man ju upp högst upp och drar ner. Knappar på body är ingen höjdare.
  • Alexis mamma

precis som jag misstänkte då :) Har precis inhandlat ett par, tyvärr med knappar i grenen men iaf.

• PetraMunchen

Så fort dom kan stå blir det lättare att dra av och på... Med första barnet skippa vi skötbordet framåt 9-10 månader för det var bara meckigt att försöka få honom att ligga still. Men han var rätt tidig med att gå och stå också.

• Alexis mamma

verkar som lillen håller på o få tänder o e lite hängig o vill inte sova o äta som vanligt. Det är oxå kiss i blöjan vid flera tillfällen om dan trots att han kissar på pottan som vanligt oxå...dag hade han t.o,m bajsat i blöjan utan att "säga till", vilket han inte har gjort på månader.....nån mer som varit med om bakslag i samband m tänder?

• Alexe
    Alexis mamma skrev 2011-02-11 17:41:34 följande:
    verkar som lillen håller på o få tänder o e lite hängig o vill inte sova o äta som vanligt. Det är oxå kiss i blöjan vid flera tillfällen om dan trots att han kissar på pottan som vanligt oxå...dag hade han t.o,m bajsat i blöjan utan att "säga till", vilket han inte har gjort på månader.....nån mer som varit med om bakslag i samband m tänder?

Japp. Och i samband med att lära sig krypa och gå och allt annat nytt. Eller bara för att. Nu har han under två dygn nästan vägrat pottan för att idag helt lugnt kissa som vanligt på den. Ibland måste de väl bara testa lite annat eller protestera eller vad det nu är frågan om.

• star67
    kixan skrev 2011-02-02 09:37:37 följande:
    Mina två ec:ade barn har varit nattorra snabbt, första var 3 månader och andra är 8 veckor nu och har varit torr på natten senaste veckan. Så om du nattpottar ett tag kanske han vänjer sig av med att kissa på natten rätt snabbt.
    ojjj 3 mån , 8 veckor, min son var 20 mån och han verkade redo för att ta bort blöja och det funkade efter 1 vecka ibland han säger till ibland inte, men när han vill baisa han brukar säga vi tyckte att han var jätte duktig men han har blöja när han soverObestämd men kanske efter ett tag ska ta bort den också. för att blöjan brukar vara torr ofta.
  • PetraMunchen
    star67 skrev 2011-02-28 22:47:56 följande:
    ojjj 3 mån , 8 veckor, min son var 20 mån och han verkade redo för att ta bort blöja och det funkade efter 1 vecka ibland han säger till ibland inte, men när han vill baisa han brukar säga vi tyckte att han var jätte duktig men han har blöja när han soverObestämd men kanske efter ett tag ska ta bort den också. för att blöjan brukar vara torr ofta.
    Du vet att tråden ligger i EC forumet va?
  • star67
    PetraMunchen skrev 2011-03-01 08:11:15 följande:
    Du vet att tråden ligger i EC forumet va?
    jo men förstår inte riktigt vad det var faktiskt.
  • PetraMunchen
    star67 skrev 2011-03-01 11:06:20 följande:
    jo men förstår inte riktigt vad det var faktiskt.
    Det handlar om "elimination communication". Med andra ord att försöka förstå och kommunicera med barnet för att veta när det behöver gå. Alla barn signalerar på olika sätt. Personligen tycker jag det är bland det häftigaste man kan göra och de gånger man förstår sitt barn blir både barnet och jag lyckligare. Sen slipper jag en hel del blöjförbrukning och spar pengar på kuppen.
  • star67

oky jag har googlat och läste lite om det, men tänker att det är svårt att börja så tidigt, jag funderar faktiskt att börja med lille bror redan när han blir 1 år men tidigare är svårt för mig faktiskt nu är tuff med 3 små barn, men ni som kan göra det det är perfict om det funkar så tidigt faktiskt. lycka till till er alla som har börjat. och till ts.

• Alexis mamma

jag tyckte det var enklare med tredje! Med första hade man ingen erfarenhet, andra gick sådär, men nu vet jag hur jag ska "läsa" honom. Dessutom avskyr jag att byta bajsblöjor så därför brukar de flesta barn (om jag passar någon annans) hamna på pottan hos oss ;) Så länge de vill alltså. Dessutom hjälper de stora till, de ser oxå när han vill bajsa...kissar efter varje måltid o varje gång han har sovit men jag missar ju såklart ibland.

Svar på tråden Wow - det funkar!