• SajSajFT

Vad ska bebisen heta?

Vad ska våran bebis heta?
    Vi vill ha ett namn färdigt innan bebisen föds.
    Så oavsett om det blir en tjej eller kille....
    Sam, Elliot/Elliott, eller Tintin?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad ska bebisen heta?
  • SajSajFT
    linas fina skrev 2011-02-02 18:20:57 följande:
    Tintin tycker jag. De andra är okej också fast Eliott är lite för vanligt för min smak. 
    Jag gillar unisexnamn och lite gränsöverskridande. Orka bry sig om det klingar mer kille eller tjej. Barnet kommer nog passa ypperligt i sitt namn. 
    Elliott / Elliot - Två L
    Jag gillar också unisexnamn men man får så mkt kritik
    Tack så mycket! Skrattande
  • SajSajFT
    Pussakaninen skrev 2011-02-02 18:28:40 följande:
    känns som om du har sett unisex tråden, varför göra en ny när du frågar exakt samma sak ?
    Vilken unisex tråd?
    Om det finns en tråd med olika förslag på unisexnamn så är inte det samma sak för i den här tråden undrar jag vilket namn Ni tycker passar bäst av alternativen
  • QueenK
    SajSajFT skrev 2011-02-02 18:13:21 följande:
    Får jag fråga vad du heter egentligen?
    Kristin Glad
    Knowledge comes from others, wisdom from within
  • Pussakaninen
    SajSajFT skrev 2011-02-02 19:02:14 följande:
    Vilken unisex tråd?
    Om det finns en tråd med olika förslag på unisexnamn så är inte det samma sak för i den här tråden undrar jag vilket namn Ni tycker passar bäst av alternativen
    ja och det gjorde hon i sin också. Exakt likadan tråd. Iof har hon något mer namn att välja mellan.
  • SajSajFT
    pluvdo skrev 2011-02-02 18:36:16 följande:
    Sam valde jag. Tintin är för förknippat med den där fjantige figuren och Elliot/Elliot är fult och blir nästan toilet baklänges.
    Vilken figur?

Tycker du att TTOILLE ser ut som engelska ordet "Toilet"?
    Det tycker inte jag.
    Och jag tror inte att någon skulle tänka på det genom att se eller höra namnet.

Så, Vad tycker du om Fanny, Nora, Britta, Loo, Neo, Lotta, Cicci, Dick och Jerk då??
  • SajSajFT
    Pussakaninen skrev 2011-02-02 19:13:53 följande:
    ja och det gjorde hon i sin också. Exakt likadan tråd. Iof har hon något mer namn att välja mellan.
    Bevisa det då, Länka!
    Prove it or leave it!
  • Emeli

Har inte röstat eftersom det inte fanns något alternativ som jag kunde rösta på. Sam och Elliot är pojknamn. Visserligen finns det en del tjejer som heter Samantha som kallas Sam, men de heter ju inte det egentligen. Tintin finns det en del flickor som heter även om namnet från början är en seriefigurs (kille). Problemet med Tintin är att jag inte tycker att det är något riktigt namn. Det är ok som smeknamn, men handen på hjärtat - vem vill heta Tintin när man är 50+, kanske jobbar som domare, bankdirektör eller rektor, och vill bli tagen på allvar?

Om ni får en son kan ni välja vilket som av Sam eller Elliot, inget av dem är någon favorit hos mig, men jag tycker ni ska tänka om när det gäller en flicka. Vilken tjej vill ha ett killnamn?

• SajSajFT
    Emeli skrev 2011-02-02 19:30:20 följande:
    Har inte röstat eftersom det inte fanns något alternativ som jag kunde rösta på. Sam och Elliot är pojknamn. Visserligen finns det en del tjejer som heter Samantha som kallas Sam, men de heter ju inte det egentligen. Tintin finns det en del flickor som heter även om namnet från början är en seriefigurs (kille). Problemet med Tintin är att jag inte tycker att det är något riktigt namn. Det är ok som smeknamn, men handen på hjärtat - vem vill heta Tintin när man är 50+, kanske jobbar som domare, bankdirektör eller rektor, och vill bli tagen på allvar?

Om ni får en son kan ni välja vilket som av Sam eller Elliot, inget av dem är någon favorit hos mig, men jag tycker ni ska tänka om när det gäller en flicka. Vilken tjej vill ha ett killnamn?
    Tintin är ju egentligen inget killnamn eftersom fler tjejer i Sverige heter det.
    Och om dotterns familj har amerikanst ursprung så är det väl inget fel i att heta Elliot eller Sam i Sverige då det i Amerika är unisex?
    Det är ju som att du flyttar till Spanien men inte döper din dotter till Maria för att det även klassas som "killnamn" där nere. Sjukt.
  • Surfare

Sam tycker jag âr finast på båda.

• pluvdo
    SajSajFT skrev 2011-02-02 19:19:39 följande:
    Vilken figur?

Tycker du att TTOILLE ser ut som engelska ordet "Toilet"?
    Det tycker inte jag.
    Och jag tror inte att någon skulle tänka på det genom att se eller höra namnet.

Så, Vad tycker du om Fanny, Nora, Britta, Loo, Neo, Lotta, Cicci, Dick och Jerk då??
    Vilken figur? Tintin, såklart. Med luggen.

Jag sade att det NÄSTAN blir toilet baklänges. Jag kände en som hette Eliot och hans blev toile baklänges så några kompisar och jag kallade honom i hemlighet för toilet. Jag tycker inte om det namnet, helt enkelt.

Förresten, som kommentar på något du skrev till en annan tidigare så kan man heta Eliott också. Med andra ord Elliot, Elliott, Eliot, Eliott.

Jag gillar inte Fanny, Nora, Britta, Loo, Neo, Lotta, Cicci, Dick eller Jerk. Varför skulle jag göra det? Cicci blir dessutom helfel för mig eftersom jag tänker cc som italienska cc som uttalas tch. Som typ cc i Gucci.

Varför skulle jag gilla andra fula namn bara för att jag ogillar dina namnförslag?
  • Emeli
    SajSajFT skrev 2011-02-02 19:36:52 följande:
    Tintin är ju egentligen inget killnamn eftersom fler tjejer i Sverige heter det.
    Och om dotterns familj har amerikanst ursprung så är det väl inget fel i att heta Elliot eller Sam i Sverige då det i Amerika är unisex?
    Det är ju som att du flyttar till Spanien men inte döper din dotter till Maria för att det även klassas som "killnamn" där nere. Sjukt.
    Det framgick inte av TS att barnet har amerikanskt ursprung.

Tintin är en manlig seriefigur av belgiskt ursprung. Uppenbarligen har en och annan svensk förälder tyckt att namnet är gulligt och uppkallat sitt barn efter denne seriefigur. Alla har inte haft koll på att Tintin är en kille, men det är han likafullt.

Låt för all del ditt barn heta Tintin om du tycker det är ett bra namn. Jag tycker det inte eftersom 1) seriefiguren heter det 2) det låter som ett smeknamn. Kan så klart vara gulligt på ett barn men kanske inte lika roligt att heta när man blir vuxen.

Sam och Elliot uppfattas sannolikt av de flesta som namn på pojkar. Faktum är att det faktiskt finns 8 (!) kvinnor i Sverige som heter Elliot/Elliott. Av dessa har 4 Elliot/Elliott som tilltalsnamn. Knappast ett namn som majoriteten uppfattar som ett flicknamn, speciellt som det finns ca 5000 män som bär namnet. Sam är inte lika vanligt, men det finns i alla fall knappt 3500 män som bär det namnet. Ställ den siffran mot 67 kvinnor (varav 24 som har det som tilltalsnamn). Kom sen inte och påstå att Sam och Elliot är vanliga, fullständigt normala kvinnonamn. Jag begriper inte varför man vill utsätta en dotter för att få ett namn som de flesta uppfattar som ett pojknamn. Stackars barn!

Jämförelsen med namnet Maria på en flicka i spansktalande världen är bara löjlig. Namnet María är ett av de vanligaste kvinnonamnen i dessa länder (och i en mängd andra länder). Jesu moder, du vet.

Ni gör så klart som ni vill, men om du inte vill veta andras åsikter undrar jag varför du frågar.
  • Boothwalker

Elliot är fint. Både på tjej och kille =)

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • SajSajFT
    pluvdo skrev 2011-02-03 00:01:34 följande:
    Jag gillar inte Fanny, Nora, Britta, Loo, Neo, Lotta, Cicci, Dick eller Jerk. Varför skulle jag göra det? Cicci blir dessutom helfel för mig eftersom jag tänker cc som italienska cc som uttalas tch. Som typ cc i Gucci.

Varför skulle jag gilla andra fula namn bara för att jag ogillar dina namnförslag?
    Nej jag bara undrade eftersom det är namn som uppfattas "vanliga" i alla fall Fanny, Nora, Britta, Neo, Dick och Lotta. Jerk är till och med svenskt.

Namnen jag skrev tidigare är mer "vanliga" namn än vissa andra som också kan få ful betydelse.
    Fanny - Far till engelsktalande språk så kallas hon underliv.
    Nora/Britta rimmar på snora/Fitta. Loo betyder toa på engelska, Neo betyder födelsemärke samt mer.
    Lotta är inte så kul i italien. Inte cicci heller.
    Dick och Jerk betyder kuk och "runka" (rycka) på engelska.
  • pluvdo
    SajSajFT skrev 2011-02-03 08:36:50 följande:
    Nej jag bara undrade eftersom det är namn som uppfattas "vanliga" i alla fall Fanny, Nora, Britta, Neo, Dick och Lotta. Jerk är till och med svenskt.

Namnen jag skrev tidigare är mer "vanliga" namn än vissa andra som också kan få ful betydelse.
    Fanny - Far till engelsktalande språk så kallas hon underliv.
    Nora/Britta rimmar på snora/Fitta. Loo betyder toa på engelska, Neo betyder födelsemärke samt mer.
    Lotta är inte så kul i italien. Inte cicci heller.
    Dick och Jerk betyder kuk och "runka" (rycka) på engelska.
    Jag vet vad de betyder och rimmar på, men tack för utläggningen.
Svar på tråden Vad ska bebisen heta?