• Gentleman

    Måste hitta en mening med livet

    Har funderat på att bli religiös men det hade varit att begå ett självbedrägeri. Mitt nuvarande mål med livet är väl att bli rik men till vilket syfte. Min faster dog med en förmögenhet på 8 miljoner, vad är meningen med det liksom. Barn vet jag inte om jag vill skapa i detta samhälle.
    Så vadfan ska man göra med livet liksom? Känns som ett jävla ekorrhjul från vaggan till graven.

  • Svar på tråden Måste hitta en mening med livet
  • castillo
    epicurus skrev 2011-05-03 19:15:30 följande:
    Varför måste man ha en mening med livet? Och om man nu måste det, varför måste det handla om religion?

    Varför kan det inte bara handla om att behandla andra som du vill att andra ska behandla dig!
    Varför kan det inte bara handla om att hjälpa andra som har det svårare än du själv!
    Och ur evolutionssynpunkt, varför inte om att sprida dina gener vidare och säkra mänsklighetens överlevnad!

    Om du vill hitta en mening med livet, hjälp dom som har det sämre, blanda inte in religion då lurar du bara dig själv. 
    ja alltså mening med livet. ja det är juh individuelt . visa mår bättre av att ha en religion och finner sin menning där. det finns inget fel med det.
    bara man själv som person är lycklig och nöjd med sig själv och ens liv. för det är juh endå en själv som sak leva sitt eget liv.

    religion eller inte. så kan man finna sin egen mening. religiöst eller inte.
  • Fritiofini
    castillo skrev 2011-05-03 18:37:47 följande:
    hitta en egen mening med livet.

    kan ge exemepl. min man vill bli rik. han är super ambisiös i politiska frågor håller mycket på med politik i vår kommun. andledningen eller syftet med att bli rik är inte att han själv vill leva flott utan att han vill säkra sin avkomas framtider. det är viktigt för honom att hans barn och barnbarn ska ha det bra i livet. även fast han själv skulle dö som din faster med 8 mile på kontot.

    min är däremot att hjälpa andra , jag vill ge andra vad jag själv har, jag vill uppleva allt, till och med bli gammal så gammal att även om jag blir ett vårdpaket så skulle jag vilja ha den kunskapen och erfarenheten av att uppleva det dom upplever. jag är som en svamp för fakta och uppleveler. jag vill veta allt. inte för att jag vet vilken mening det kommer att han när jag är död men det är vad jag vill ägna mitt liv till.

    vad älskar du själv med livet ,vad gör dig lycklig. menningen med livet kommer du inte att finna iallfall. gör istället det du vill göra , lev ditt liv som du vill och ägna din tid till det som gör dig lycklig. för varje individ är bara en liten liten % i ukretsniversumskretslopp så va lyck,ig i själen och finn ditt eget att göra ditt liv med. va dig själv.

    jag är troende och tror på gud men menningen ja säg det du föröka oss, prisa gud osv. finns många svar men att göra det som gör mig lycklig ger mig mening med att leva. det gör mitt liv värt mycket för mig.

    jag vill också bli någon som alla kommer att komma ihåg om 1000 år. men för vad har jag inte bestämt mig en för. kanske inte får veta det heller, men tror att det beror på att jag älskar att leva och vill leva kvar i oändligheten.
  • Fritiofini
    epicurus skrev 2011-05-03 19:15:30 följande:
    Varför måste man ha en mening med livet? Och om man nu måste det, varför måste det handla om religion?

    Varför kan det inte bara handla om att behandla andra som du vill att andra ska behandla dig!
    Varför kan det inte bara handla om att hjälpa andra som har det svårare än du själv!
    Och ur evolutionssynpunkt, varför inte om att sprida dina gener vidare och säkra mänsklighetens överlevnad!

    Om du vill hitta en mening med livet, hjälp dom som har det sämre, blanda inte in religion då lurar du bara dig själv. 
  • insight1111

    Det finns en riktigt intressant bok om detta. Enligt boken kopierar vi redan från bardomen tankar från vår omgivning och dessa tankar börjar till slut styra våra livs riktning varför vår egen ursprungliga vilja hamnar i det omedvetna. Kopierandet av tankar börjar så tidigt och pågår så länge att vi helt enkelt glömmer bort vad vi ursprungligen ville, och detta leder hos många till att man känner meningslöshet. Genom att med hjälp av boken studera sina tankar kan man bli medveten om vem man egentligen är och vad man ursprungligen ville. Jag har fördjupat mig i boken och måste säga att den faktiskt fungerar, läs den! Boken heter Alkuajatus - Urtanken - Livets lilla handbok. Beställde den här: www.alkuajatus.org

  • jaghopparhögt
    insight1111 skrev 2011-10-01 01:50:01 följande:
    Det finns en riktigt intressant bok om detta. Enligt boken kopierar vi redan från bardomen tankar från vår omgivning och dessa tankar börjar till slut styra våra livs riktning varför vår egen ursprungliga vilja hamnar i det omedvetna. Kopierandet av tankar börjar så tidigt och pågår så länge att vi helt enkelt glömmer bort vad vi ursprungligen ville, och detta leder hos många till att man känner meningslöshet. Genom att med hjälp av boken studera sina tankar kan man bli medveten om vem man egentligen är och vad man ursprungligen ville. Jag har fördjupat mig i boken och måste säga att den faktiskt fungerar, läs den! Boken heter Alkuajatus - Urtanken - Livets lilla handbok. Beställde den här: www.alkuajatus.org
    Kan inte du sluta spamma varenda tråd om den där sektboken?
  • QueenK

    Enligt mig är meningen med livet att lära sig av alla upplevelser vi har för att utveckla vårt medvetande. Väldigt kort beskrivet.


    Knowledge comes from others, wisdom from within
  • insight1111
    jaghopparhögt skrev 2011-10-01 01:54:11 följande:
    Kan inte du sluta spamma varenda tråd om den där sektboken?
    Jag läste en bok om hur mekaniska krafter fungerar när jag pluggade på högskolan. Det ledde till att jag förstod hur man t.ex kan bygga en byggnad. Sedan provade jag dessa kunskaper i verkligheten, och kunde dra slutsatsen att det jag hade förstott fungerade i verkligheten. Boken, eller böckerna (de var en hel del såna), hette bland annat Structural mechanics. Är de också sektböcker?
  • Borttagen användare

    Nej okej, jag tror meningen med livet är att kunna vara sig själv och bli omtyckt av nära och kära för den man är. Att leva och ha roligt, slappna av, inte stressa upp sig utan ta det lugnt. Må bra helt enkelt och få andra att må bra.

  • Momat

    Jag tänker så här, att när vi dör så spelar det inte längre någon roll hur mycket pengar eller status vi haft när vi levde, det spelar ingen roll hurudan karriär vi gjort eller vad vi åstadkommit. Ingen vet hur mycket tid vi har här på jorden innan vi dör, våra dagar kan vara slut nästa vecka, eller så kan vi leva tills vi är 100 år.

    Jag kan inte påverka hur lång tid jag har kvar i livet, men jag kan se till att göra det bästa med den tid jag har här. Jag kan försöka göra så mycket gott jag bara kan, skapa så mycket glädje och kärlek som det bara är möjligt. Hjälpa så många jag kan, och vara en så god medmänniska som möjligt, så att mina spår här på jorden blir så positiva som möjligt.

    Självklart är jag inte perfekt, och jag gör många misstag, man kan ju inte göra mer än sitt bästa!

  • Borttagen användare
    Momat skrev 2011-10-01 15:02:56 följande:
    Jag tänker så här, att när vi dör så spelar det inte längre någon roll hur mycket pengar eller status vi haft när vi levde, det spelar ingen roll hurudan karriär vi gjort eller vad vi åstadkommit. Ingen vet hur mycket tid vi har här på jorden innan vi dör, våra dagar kan vara slut nästa vecka, eller så kan vi leva tills vi är 100 år.

    Jag kan inte påverka hur lång tid jag har kvar i livet, men jag kan se till att göra det bästa med den tid jag har här. Jag kan försöka göra så mycket gott jag bara kan, skapa så mycket glädje och kärlek som det bara är möjligt. Hjälpa så många jag kan, och vara en så god medmänniska som möjligt, så att mina spår här på jorden blir så positiva som möjligt.

    Självklart är jag inte perfekt, och jag gör många misstag, man kan ju inte göra mer än sitt bästa!
    Jag tycker det låter så tråkigt men är en fin tanke.. Alltså att sprida glädje och kärlek osv. Känns så torrt och stressigt på något sätt.

    Tror inte heller riktigt vilken karriär och allt spelar någon stor roll som du skrev, utan det viktigaste är ju hur man mår och inte vad man uppnår, och om man uppnår massor så är det nog egentligen inte vad man uppnått utan vad man gör med det!
  • Computerworld

    Jag har t.ex. lärt mig att spela olika instrument, att sjunga opera, tävla i schack, bygga muskler, sjunga i kör, biokemi, molekylärbiologi, miljövård, köra bil och mc, lokalhistoria, etc.

    Skaffa en hobby som du kan utveckla. Börja med välgörenhet. Läs filosofi eller beteendevetenskap.

    Det finns en hel värld där ute, som väntar på att bli utforskad!

Svar på tråden Måste hitta en mening med livet