• morochmer

Icke traditonella barnböcker

Här kan vi tipsa varandra om bra barnböcker, både till mindre och större barn.

Böcker med familjer så som vi ser ut på riktigt. Med enbart en förälder eller två av samma kön, kanske man har många föräldrar eller ingen. Barn som har föds av sin mamma eller inte föds av sin mamma, barn utan mamma.
    Med människor som har olika färger på kropp och hår, människor utan hår
    människor som kan gå eller inte, med människor som är friska eller sjuka.

Ja, ni förstå. Böcker om livet som det ser ut för riktiga människor.

• Svar på tråden Icke traditonella barnböcker
  • morochmer
    tessum skrev 2011-02-03 11:11:26 följande:
    "Jag älskar dig så mitt hjärta brister"  Om Selma som blir kär i utvecklingsstörde Hugo och får höra att det är fel.
    www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197668...

"Prinsessan Kristalla"  Om en prinsessa som inte alls vill gifta sig med en prins, hon är ju kär i en flicka av folket.
    www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163330...
    UNDERBART!. Jag beställer båda direkt. Tack!
  • tessum
    morochmer skrev 2011-02-03 11:12:55 följande:
    UNDERBART!. Jag beställer båda direkt. Tack!
    Jag har beställt dem också, ska ge dem till dottern när hon fyller år. Lägger in en länk med fler av hennes böcker, några är för yngre barn också.

www.adlibris.com/se/searchresult.aspx&author=Anette%20Sk%E5hlberg&fromproduct=true
  • Il y a

Stina Wirséns Vem-böcker är bra. Nallen, Katten och de andra är som barn är mest. Svartsjuka, arga, ledsna och fundersamma. Hemma läser vi just nu mest Vem är bäst och Vem är borta. Om och om igen.
    Ingridböckerna läser vi också mycket, särskilt Ingrid och pappa Glad
    Jag gillar också Pija Lindenbaum, dem ser vi på dvd. Där finns den lilla tjejen som spelar fotboll och som har en morbror som är homosexuell (Lill-Zlatan och morbror raring), pojken som leker med Barbiedockor (Kenta och Barbisarna) och Gittan som övervinner rädslor (t ex Gittan och gråvargarna). Och de är så underbart formulerade!

Alva 20090322
  • morochmer
    tessum skrev 2011-02-03 11:17:15 följande:
    Jag har beställt dem också, ska ge dem till dottern när hon fyller år. Lägger in en länk med fler av hennes böcker, några är för yngre barn också.

www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=...
    Dessa har undgått mig helt. Tack!
  • Dorian Ertymexx

För er som bor i Stockholm vill jag rekommendera Hallongrottan vid Hornstull. Sist jag var där hade de en del barnböcker, ofta med queertema eller andra ickenormativa varianter. Kollade inte så noga, då jag inte har ett intresse i barnböcker, men det kan vara värt att kolla kanske. :)

Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • morochmer
    Dorian Ertymexx skrev 2011-02-03 12:32:20 följande:
    För er som bor i Stockholm vill jag rekommendera Hallongrottan vid Hornstull. Sist jag var där hade de en del barnböcker, ofta med queertema eller andra ickenormativa varianter. Kollade inte så noga, då jag inte har ett intresse i barnböcker, men det kan vara värt att kolla kanske. :)
    Tackar!  undrar om de har en Webshop...måste googla.
  • Dorian Ertymexx
    morochmer skrev 2011-02-03 12:36:15 följande:
    det har dem   hallongrottan.myshopify.com/

Loranga, Masarin och Dartanjang är ju härlig!
    Ah, det visste jag inte. Bara varit där i egen hög person. :)
  • Cloudy

Få se nu..hmm...icketraditionella böcker..

Det måse ju då vara böcker som handlar kärnfamiljer alltså?

• morochmer
    Cloudy skrev 2011-02-03 16:47:47 följande:

Är det humor eller shoppar du på andra ställen än jag?
  • Dorian Ertymexx
    Cloudy skrev 2011-02-03 16:47:47 följande:

Böcker kan inte handla, vare sig mat, elektronikvaror eller kärnfamiljer. :P
Svar på tråden Icke traditonella barnböcker