• bubbelmaja

Läsläxans vara eller icke vara

Jag skulle vilja höra hur ni med barn i de första skolåren ser på läsläxa. Ska barnen ha läsläxa eller inte? Hur mycket tycker ni att skolan kan förvänta sig att barnen ska läsa själva? Läser ni alltid läsläxan med era barn, och i så fall fall gör ni det för att ni måste eller för att ni vill? Hur ser era barn på de läsläxor ni får?

Självklart behöver ni inte svara på just de här frågorna. Debattera gärna!  

Jag är lärare och intresserar mig för de "allmänna åsikterna" kring läsning och barn. Diskuterar ofta läsning med föräldrarna och brukar försöka komma med råd och förslag till de som vill ha.  

• Svar på tråden Läsläxans vara eller icke vara
  • m med tre stjärnor

Vi har haft tvärtom problem. Min dotter, nu 8 år, hatade läsläxorna.
    Ffa på första skolan där alla barn hade samma läsebok och det skulle skrivas svar på frågor efteråt. Vansinnigt tråkigt, hon läste ju ut hela boken första veckan.
    På nya skolan fick de välja fritt av klassens skönlitterära bokutbud. Men det fanns inget som hon gillade, mycket lassemaja hon gillar ju harry potter;)
    Dock har hon en fantastisk lärare så vi gjorde upp att vi ordnar böcker hemma som hon läser och vi skriver inget i den lilla boken.
    Hon läser sina harry potter tyst innan hon somnar, hon läser gärna böcker för sina småsyskon och vi läser böcker på engelska ihop (typ cat in a hat). De får nämligen inte läsa engelska förrän nästa år i fyran och hon vill lära sig nu så hon lånar sådanan böcker.

SÅ mitt svar är att läsläxor för att uppmuntra barns läslust är bra. Om de sedan äljer att läsa dem högt eller tyst spelar kanske ingen roll (kanske är det tom bättre att de läser kalle anka eller bamse) det viktigaste är ju, tycker jag, att barnen finner läslust.

• bubbelmaja
    m med tre stjärnor skrev 2011-02-03 21:32:41 följande:
    Vi har haft tvärtom problem. Min dotter, nu 8 år, hatade läsläxorna.
    Ffa på första skolan där alla barn hade samma läsebok och det skulle skrivas svar på frågor efteråt. Vansinnigt tråkigt, hon läste ju ut hela boken första veckan.
    På nya skolan fick de välja fritt av klassens skönlitterära bokutbud. Men det fanns inget som hon gillade, mycket lassemaja hon gillar ju harry potter;)
    Dock har hon en fantastisk lärare så vi gjorde upp att vi ordnar böcker hemma som hon läser och vi skriver inget i den lilla boken.
    Hon läser sina harry potter tyst innan hon somnar, hon läser gärna böcker för sina småsyskon och vi läser böcker på engelska ihop (typ cat in a hat). De får nämligen inte läsa engelska förrän nästa år i fyran och hon vill lära sig nu så hon lånar sådanan böcker.

SÅ mitt svar är att läsläxor för att uppmuntra barns läslust är bra. Om de sedan äljer att läsa dem högt eller tyst spelar kanske ingen roll (kanske är det tom bättre att de läser kalle anka eller bamse) det viktigaste är ju, tycker jag, att barnen finner läslust.
    Absolut. För mig är det så självklart, att om en förälder kom med eget förslag så skulle jag samarbeta. 
  • Veladis

Jag är emoit läxor som ges i ren slentrian bara för att barnen "ska ha" dem. Läxor ska istället tillföra något till undervisningen, en extra dimension, ge barnen något, och inte bara vara en sida att räka i matteboken. T ex ett matteupprag att mäta saker hemma eller leta geometeriska former i sitt rum när man håller på med det i matten.
    Högläsningsläxa och glosor tycker jag ofta är motiverat att ge för träningens skull, men man ska ha tid på sig, t ex tre-fyra dagar till en vecka.

Min dotter går i 1:an har läsläxa varje vecka, 3 sidor i läseboken "Mini och den magiska stenen". Problemet är att det är ett nivågraderat läromedel, en läsebok med samma innhåll men i två nivåer, en för barn som inte eller knappt kan läsa och en för barn som kan läsa lite. Min dotter läser flytande, läser själv kapitelböcker för 9-10 åringar, typ LasseMaja, Narnia, osv. Hennes läsläxa består av en text med totalt kanske tio korta meningar utspritt på tre sidor, meningar i stil med "Moas kanin är vit:" Punkt. Det tar henne mindre än en minut att läsa läxan. Vilken träning och utmaning i läsandet ger det. Lärarna är medvetna om detta, men gör inget för att dottern ska komma vidare. Så vi tog ett eget initativ och hon får läsa 10 min högt ur den kapitelbok hon valt ut själv efter en-minuters-läsläxan och så fyller vi i de sidorna i läsloggen sedan. Då har vi ju lite text att diskutera sedan dottern och jag.

• Mariohn
    Veladis skrev 2011-02-03 22:01:54 följande:
    Jag är emoit läxor som ges i ren slentrian bara för att barnen "ska ha" dem. Läxor ska istället tillföra något till undervisningen, en extra dimension, ge barnen något, och inte bara vara en sida att räka i matteboken. T ex ett matteupprag att mäta saker hemma eller leta geometeriska former i sitt rum när man håller på med det i matten.
    Högläsningsläxa och glosor tycker jag ofta är motiverat att ge för träningens skull, men man ska ha tid på sig, t ex tre-fyra dagar till en vecka.

Min dotter går i 1:an har läsläxa varje vecka, 3 sidor i läseboken "Mini och den magiska stenen". Problemet är att det är ett nivågraderat läromedel, en läsebok med samma innhåll men i två nivåer, en för barn som inte eller knappt kan läsa och en för barn som kan läsa lite. Min dotter läser flytande, läser själv kapitelböcker för 9-10 åringar, typ LasseMaja, Narnia, osv. Hennes läsläxa består av en text med totalt kanske tio korta meningar utspritt på tre sidor, meningar i stil med "Moas kanin är vit:" Punkt. Det tar henne mindre än en minut att läsa läxan. Vilken träning och utmaning i läsandet ger det. Lärarna är medvetna om detta, men gör inget för att dottern ska komma vidare. Så vi tog ett eget initativ och hon får läsa 10 min högt ur den kapitelbok hon valt ut själv efter en-minuters-läsläxan och så fyller vi i de sidorna i läsloggen sedan. Då har vi ju lite text att diskutera sedan dottern och jag.
    Det där är faktiskt beklämmande och tragiskt. Även barn som lär sig saker lite snabbare än sina kamrater ska få utvecklas. Jag förstår inte varför inte din dotter får en utmaning som lämpar sig bättre för henne och hjälper henne att utvecklas. Jag hade precis samma dilemma när jag var sju år. Jag hade då läst flytande i 3 år och blev så uttråkad av "Tor har en boll" att jag till slut hatade skolan. Jag höll på att somna när jag tvingades sitta och lyssna på kamraternas stakande och stavande timme ut och timme in och ville inte gå dit. Jag lärde mig ändå inte ett skvatt eftersom lärarna hade bestämt att "nu ska vi läsa detta och inget annat".  

Jag hölls tillbaka i min utveckling i skolan och de första 6 åren var bara dödtid som till slut gjorde att jag sket i allt och sabbade mina betyg i högstadiet eftersom jag var bitter vid det laget. Det har jag fått ta igen senare. Skönt att läsa att ni själva tar ansvar och hjälper er dotter att få utvecklas i SIN takt. Det är hemskt att skolan ibland inte verkar se elever som ligger före och förstå deras behov av att utvecklas. Det får konsekvenser.  
  • Takid
    Veladis skrev 2011-02-03 22:01:54 följande:

Jag undervisar i år 1 och de elever som redan läser får läsa igenom läseboken i sin egen takt (får själva tillsammans med förälder skriva upp hur många sidor de läst) för att ändå ha samma "story" med sig när vi arbetar med texterna på annat sätt. Sedan försöker jag hitta lämplig läsebok eller skönlitterär bok som de får läsa vidare i. Jag har också elever som läst alla Harry Potter och då funkar det ju inte riktigt att sitta och läsa att "Moas kanin är vit" .
  • bubbelmaja

Vi har 4 läsgrupper, så det finns 4 olika läsläxor. Till min grupp väljer jag ofta enstaka sagor, med varierande svårighetsgrad. de har haft Lassemaja i läxa. Liksom sagan om det röda äpple, Palle är ensam i världen, Bamse, poesi och dikter, sångtexter ibland osv. 

• Mandi74

Läsläxa varje vecka, helt klart. Har sett skillnade på skolor där de har det och där de inte har det, väldigt stor skillnad. Så jag är för läsläxa, absolut!

Brevis esse laboro, obscurus fio
  • astalacasta

TS, vad är din erfarenhet, har alla barn någon vettig nytta av läsläxa?

Jag har svårt att tänka mig att min dotter skulle få ut något av det utöver det hon redan läser ändå. Hon går bara förskoleklass, så det är inte aktuellt för oss med läxor ännu.

• bubbelmaja

Jag arbetar på en skola med många barn med utländsk härkomst. Många av dem säger att de inte har så många svenska böcker hemma. En del har svårt att få tid med föräldrarna om det inte är en läxa. Läsläxan är därför ganska populär. Jag har ibland hoppat över läsläxan och bett dem läsa ändå hemma, valfri bok men då kommer en del föräldrar och ber om läxa. Det ska liksom komma från skolan för att gälla. 

Så ja, många har haft nytta av läsläxa. 

Kanske så mycket i min klass nu, men jag har jobbat i över 10 år, i många klasser då jag i omgångar arbetat som resurs i 3 klasser.  

• Mandi74
    lövet2 skrev 2011-02-03 20:09:50 följande:
    Jag skulle önska att läsläxan slogs ut på hela året. Det finns säkert skolor som gör så, men på den här skolan kör de i perioder. 3 veckor på ht och 3 veckor på vt ska de läsa högt för en förälder 15 minuter varje dag! Det kan t ex innebära att barnet är i slutet av en förkylning och ska försöka läsa högt med hes röst och hosta. Barnet ska överrösta sina syskon, diskmaskinen, tvättmaskinen, mobiler som låter och allt annat som lever om. Dessutom kanske jag har ont i huvudet och 100 andra saker att göra just den dagen. Om läsläxan i stället gällde 15 minuter 1 dag/vecka, så kan jag planera in en lugn stund då vi får vara i fred.
    Så du anser att dina barns framtid inte är värd 25 minuter om dagen? Ärligt, kan man inte ge barnen 15 minuter om dagen då behöver man se över sitt liv och omprioritera!
    Brevis esse laboro, obscurus fio
  • bubbelmaja
    bubbelmaja skrev 2011-02-04 21:58:25 följande:
    Jag arbetar på en skola med många barn med utländsk härkomst. Många av dem säger att de inte har så många svenska böcker hemma. En del har svårt att få tid med föräldrarna om det inte är en läxa. Läsläxan är därför ganska populär. Jag har ibland hoppat över läsläxan och bett dem läsa ändå hemma, valfri bok men då kommer en del föräldrar och ber om läxa. Det ska liksom komma från skolan för att gälla. 

Så ja, många har haft nytta av läsläxa. 

Kanske så mycket i min klass nu, men jag har jobbat i över 10 år, i många klasser då jag i omgångar arbetat som resurs i 3 klasser.  
    Jag skulle ha skrivit "inte så mycket i min klass nu" men "inte" föll bort. Kanske inte så relevant men jag blir irriterad över mina egna ofullständiga meningar :)
  • Psyke

Så mycket jag minns från min barndom så var det en enorm skillnad på att läsa och läsa högt för någon. Jag var bokmal och slukade allt som fanns inom räckhåll men hade problem med att läsa högt. Man tränar talet, blir uppmärksammare med detaljer samtidigt som man delar lässtunden med någon.
    Jag hoppas att mina barn ska ha läsläxor och ser fram emot den stunden. Fast som någon skrev tidigare är det viktigt med framförhållning och jag skulle välja 15 min en gång i veckan under hela skolåret framför 15 minuter varje dag under en kort tid.

Svar på tråden Läsläxans vara eller icke vara