Veladis skrev 2011-02-03 22:01:54 följande:
Jag är emoit läxor som ges i ren slentrian bara för att barnen "ska ha" dem. Läxor ska istället tillföra något till undervisningen, en extra dimension, ge barnen något, och inte bara vara en sida att räka i matteboken. T ex ett matteupprag att mäta saker hemma eller leta geometeriska former i sitt rum när man håller på med det i matten.
Högläsningsläxa och glosor tycker jag ofta är motiverat att ge för träningens skull, men man ska ha tid på sig, t ex tre-fyra dagar till en vecka.
Min dotter går i 1:an har läsläxa varje vecka, 3 sidor i läseboken "Mini och den magiska stenen". Problemet är att det är ett nivågraderat läromedel, en läsebok med samma innhåll men i två nivåer, en för barn som inte eller knappt kan läsa och en för barn som kan läsa lite. Min dotter läser flytande, läser själv kapitelböcker för 9-10 åringar, typ LasseMaja, Narnia, osv. Hennes läsläxa består av en text med totalt kanske tio korta meningar utspritt på tre sidor, meningar i stil med "Moas kanin är vit:" Punkt. Det tar henne mindre än en minut att läsa läxan. Vilken träning och utmaning i läsandet ger det. Lärarna är medvetna om detta, men gör inget för att dottern ska komma vidare. Så vi tog ett eget initativ och hon får läsa 10 min högt ur den kapitelbok hon valt ut själv efter en-minuters-läsläxan och så fyller vi i de sidorna i läsloggen sedan. Då har vi ju lite text att diskutera sedan dottern och jag.
Det där är faktiskt beklämmande och tragiskt. Även barn som lär sig saker lite snabbare än sina kamrater ska få utvecklas. Jag förstår inte varför inte din dotter får en utmaning som lämpar sig bättre för henne och hjälper henne att utvecklas. Jag hade precis samma dilemma när jag var sju år. Jag hade då läst flytande i 3 år och blev så uttråkad av "Tor har en boll" att jag till slut hatade skolan. Jag höll på att somna när jag tvingades sitta och lyssna på kamraternas stakande och stavande timme ut och timme in och ville inte gå dit. Jag lärde mig ändå inte ett skvatt eftersom lärarna hade bestämt att "nu ska vi läsa detta och inget annat".
Jag hölls tillbaka i min utveckling i skolan och de första 6 åren var bara dödtid som till slut gjorde att jag sket i allt och sabbade mina betyg i högstadiet eftersom jag var bitter vid det laget. Det har jag fått ta igen senare. Skönt att läsa att ni själva tar ansvar och hjälper er dotter att få utvecklas i SIN takt. Det är hemskt att skolan ibland inte verkar se elever som ligger före och förstå deras behov av att utvecklas. Det får konsekvenser.