• Fidelis ad urnam

Skulle du som är vegetarian kunna börja äta kött om du...

Skulle du som är vegetarian kunna börja äta kött enbart för att någon serverar dig en riktigt god kötträtt?

Sitter och kollar på F word och där ska Gordon Ramsay omvandla en grupp vegetarianer genom att servera dem riktigt bra tillagad hummer och kalv och vissa av gästerna säger att både hummer och kalv var så pass gott att de gärna äter det igen.

Hur hade du gjort?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du som är vegetarian kunna börja äta kött om du...
  • enny signatur

Jag skulle knappast äta köttet han serverade heller så varför skulle det ens påverka? Mindre mord om Ramsy gör det? Nej knappast.

• Irmeline
    Candra skrev 2011-02-08 18:30:39 följande:
    Men hur vanligt tror du att det är att köttätare beställer från den vegetariska menyn när de går på restaurang? Tänk vad mycket gott de missar!
    Jag äter allt utom fläsk, och beställer faktiskt ganska ofta vegetariskt på restaurang, för att det verkar godast.
    En supergod rätt jag åt en gång var aubergine, rödbeta, chévreost, pinjenötter och crema balsamico (och lite fler ingredienser). Var hur gott som helst! Och en halloumiburgare med svamprisotto och primörer, mums!!

Trist med kött sås och tillbehör, ofta har de ansträngt sig mer med variationen i det vegetariska.
  • Candra

Vegetariska ALTERNATIVEN då, de som kallas just vegetariskt.

• Annaa1988

Har bara läst TS, svarade nej.
    Alltså.. Jag är ju veg av en anledning och den anledningen är inte att jag inte gillar smaken utav kött utan att jag med gott samvete inte kan stoppa kött i min mun.
    Spelar ingen roll hur gott någon tillagat det, eller vem som tillagat. Jag äter det inte!

• Livisu

Borde väl bara fungera på dem som är vegetarianer för att de inte tycker om smaken av kött. Det är ungefär som att säga att de skulle kunna servera mig mitt husdjur om de bara gjorde det riktigt gott... det är väl inte i smaken dilemmat ligger??

• VNmamma
    Livisu skrev 2011-02-09 10:28:31 följande:
    Borde väl bara fungera på dem som är vegetarianer för att de inte tycker om smaken av kött. Det är ungefär som att säga att de skulle kunna servera mig mitt husdjur om de bara gjorde det riktigt gott... det är väl inte i smaken dilemmat ligger??
    Exakt. Låt Gordon tillaga någons älskade hund enligt kokkonstens alla regler. Då kanske hundägaren blir frestad att smaka
  • Seven Costanza

Nej. Det handlar inte bara om smaken utan är även en etisk fråga. Dessutom skulle man ju såklart inte kunna veta om man hade tyckt att Ramsays kött var så himla fantasktiskt förrän EFTER man smakat - tycker man sedan inte att det var gott så har man ju smakat på något man ogillar både etiskt och smakmässigt helt i onödan. Jag tror inte att jag skulle tycka att något kött var gott efter 15 år som vegetarian och jag skulle kanske till och med må dåligt fysiskt av det eftersom kroppen inte är van vid kött längre. Det sista vet jag inte om det stämmer eftersom jag aldrig provat så det är kanske mest en skröna, men jag provar inte i alla fall.

• ViVäntarLois

Det beror väl på anledningen till att man äter vegetariskt.

Särskilt i skolan är det ju vanligt att man äter veg för att det är godare, då kan man säkert välja att prova på kött/fisk under vissa omständigheter.

Är man veg för att man tycker det är etiskt fel att äta kött så har jag svårt att se varför man skulle ändra sig bara för att köttet var "godare".

I vår familj är vi "nästan" veg. Min sambo är engagerad i miljön och tycker att köttproduktionen går till överdrift så han äter veg av den anledningen. Jag tycker att djurhållningen inte lever upp till mina krav och avstår därför kött. Vi är alltså inte till 100% emot köttätande men tycker att man kan vara selektiv med vad man äter och hur mycket.

Ibland hittar jag kött som jag anser ha "levt rätt" och då stödjer jag gärna detta genom att köpa hem lite (dvs. nån gång per år). På utlandssemestrar har vi också ibland valt att prova på maträtter endast för att de är unika för resmålet. Med andra ord är vi nog sådana som skulle kunna smaka Ramseys mat en gång utan att för den delen börja äta kött hemma.

• enny signatur

Jag förstår inte ens varför man skulle äta de than lagat?

• CHARLATAN
    Epica skrev 2011-02-08 19:11:25 följande:
    Här är en restaurang i Örebro som jag brukar besöka. De har många rubriker: www.kina-muren.se/meny-10.pdf
    Bor du i Örebro?
    MAY YOUR ORGANS FAIL BEFORE YOUR DREAMS FAIL YOU
  • Lavender Lace

Nej, jag skulle inte smaka på kötträtten jag blev bjuden på. Så faktum är att det kvittar hur god den eventuellt är.

• Eisa

Kött kan inte vara gott. Det går inte. Fullkomligt omöjligt.

• Epica
    CHARLATAN skrev 2011-02-09 14:29:33 följande:
    Bor du i Örebro?
    Jag bor några mil utanför.
Svar på tråden Skulle du som är vegetarian kunna börja äta kött om du...