• Rafael90

ÅÅåååh jag blir så sur!

Har gått runt på stan i timmar idag och letat kläder. Har hittat massor som ser fint ut, sen tittar jag på storlekarna och ser att det minsta de har är 36. När jag frågar efter mindre storlekar får jag svaret "nej, vi säljer inte mindre än 34/36". Varför inte?! För att  klädaffärerna slutat sälja mindre storlekar för att svenska damer känner sig feta! Så vi som behöver storlek 32 får gå nakna eller handla barnkläder så att mulliga tjejer kan känna sig smala istället för att motionera och äta rätt som vanligt folk!

OBS! Jag säger INTE att man måste vara mullig för att ha storlek 36 och uppåt, men jag är inte supersmal heller och ändå sitter storlek 34 som ett tält. Varför är det okej med storlek 50 och uppåt men inte storlekar under 34??

• Svar på tråden ÅÅåååh jag blir så sur!
  • Rafael90
    Joico skrev 2011-02-11 07:18:29 följande:

När det är rea så är det ofta bara XS och S som hänger kvar...

När jag handlar på rea är det ALLTID de större storlekarna som hänger kvar, 40/42 och nån enstaka 38. Jag har ALDRIG lyckats hitta ett snyggt plagg i min storlek på rean. Jag trodde det var för att de små storlekarna går åt först och de större är de som ingen köper och som reas ut senare?
  • Joico
    Rafael90 skrev 2011-02-11 09:09:08 följande:
    När jag handlar på rea är det ALLTID de större storlekarna som hänger kvar, 40/42 och nån enstaka 38. Jag har ALDRIG lyckats hitta ett snyggt plagg i min storlek på rean. Jag trodde det var för att de små storlekarna går åt först och de större är de som ingen köper och som reas ut senare?
    Det har jag, ärligt talat, aldrig varit med om. Det kanske beror på vilken stad man bor i, eller nåt. Här omkring är det iaf alltid XL/S som hänger kvar
  • Catgodess

Här är det också XS och XL som brukar hänga kvar på rean. Har inte heller standardkroppen men har mer eller mindre insett att man helt enkelt får anpassa sig och sy om det som behövs.

• Mandel
    QueenK skrev 2011-02-11 01:30:22 följande:
    Tro inte att det är lättare att hitta kläder när man har 40+ i storlek!! Jeez, finns ju aldrig något snyggt i större storlekar!
    Och jag som ibland fastnar på sidor i klädkatalogen och tycker det är fina kläder tills jag inser att de inte finns i mindre än 42/44

Tycker modet i "normala" storlekar är som ett j-kla mysparty. Långa tunikor, tights, stora mjuka t-shirts osv.
    Kläder som jag har på mig när jag är hemma en lördag och städar.
    Inget snyggt, festligt osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • C K
    luckynumber skrev 2011-02-11 00:57:51 följande:
    Fast stl 36 är väl ganska normalt? och skattepengar får jag inte alls in i diskussionen, har du må hända haft strider med FL-maffian ikväll C K?  
    Haha, jag får inte heller in skattepengar där, mer än att Sverige är ett skitsamhälle! :D

Kan nog stämma att moraltanterna retat upp mig igår kväll! :D

Du är nog den första jag träffar som tagit ett inlägg som mitt på skoj, kul att se att det finns människor på denna sajten som inte är gravallvarliga eller skirker att jag är barnmisshandlare för jag tycker Sverige är sisådär i vissa frågor, och vet du? Jag tycker till och med det är fint med rosa kläder på tjejer! ;)
    Nu är inlägget fullbordat! :D
  • Babylove88

Hej
    TS Jag har exakt samma storlek som dig! Jag blev sur i början men nu har jag upptäckt fina kläder i min strl..

Fillippa K har strl XXS

TIGER har små storlekar
    Sen brukar jag hitta snygga på Ralph Lauren (barnavdelningen dock)   i NK (stockholm) men de har snygga kläder

• QueenK
    Catgodess skrev 2011-02-11 10:43:20 följande:
    Här är det också XS och XL som brukar hänga kvar på rean. Har inte heller standardkroppen men har mer eller mindre insett att man helt enkelt får anpassa sig och sy om det som behövs.
    Samma här (Göteborg) och även i Jönköping. ALLTID de små storlekarna som finns kvar på rean.

Sen angående att storlekarna skulle ha blivit större, så ÄR det faktiskt tvärtom. Har läst artiklar och intervjuer med de som har hand om storlekar på ställen som t.ex. H&M. Sen skiljer sig storlekarna väldigt mycket från affär (kedja) till affär (kedja).
    Knowledge comes from others, wisdom from within
  • Emberstorm

Vad svamlar du om? Det  ju finns ju saker i strl 32 i butikerna, som jag då antar är "gamla 34" om de har höjt.
    Har de höjt så antar jag för övrigt att det är för att unga (och äldre iofs) tjejer inte ska må dåligt/få ätstörningar för att passa i de "acceptabla" storlekarna. Inte för att "feta tjejer ska få gotta sig i att ha små storlekar".
    Det är dessutom lättare att sy in ett plagg än att göra det större, så ska storlekarna begränsas ska de väl vara de mindra storlekarna som ryker.
    Annars är Asos en bra webbutik som har en petite-avdelning. Tips tips!

• Sephrenia

Det är därför jag gör sånna fynd på rea Förvånad
    Jag var en M stlk som använde mest M-XL.. varför vet jag inte..
    Nu har jag smått börjat bli intresserad av mer femenina kläder och då får jag sjunka ned till XS/S.. helt sinnessjukt, känner mig som en liten tandpetare ^^ 
  • LaFontaine

Jag hittar i princip aldrig någonting i XS på rean. Då jobbade jag ändå i en av de större klädkedjorna i 8 år och hann se ett par reautbud genom åren.
  • Sephrenia
    LaFontaine skrev 2011-02-27 17:14:07 följande:
    Jag hittar i princip aldrig någonting i XS på rean. Då jobbade jag ändå i en av de större klädkedjorna i 8 år och hann se ett par reautbud genom åren.
    Det kanske är väldigt beroende på vad man har för kunder och kanske även vart i landet man är?
  • LaFontaine
    Sephrenia skrev 2011-02-27 17:20:40 följande:
    Det kanske är väldigt beroende på vad man har för kunder och kanske även vart i landet man är?
    Jo, fast på Lindex i storstockholm finns alla typer av kunder.
  • Sephrenia
    LaFontaine skrev 2011-02-27 17:22:36 följande:
    Jo, fast på Lindex i storstockholm finns alla typer av kunder.
    Jo det har det ju, Lindex i Örebro tycker jag det mest är äldre kvinnor på..
  • LaFontaine
    Sephrenia skrev 2011-02-27 17:25:27 följande:
    Jo det har det ju, Lindex i Örebro tycker jag det mest är äldre kvinnor på..
    Utbudet mellan butikerna är fortfarande i princip detsamma. Tyvärr, för alla städer har ju inte samma kundkrets. Nu ska jag sluta vara ot
  • Eriin

JC:s storlekar är ju pyttesmå. Där kanske du hittar nått?

Svar på tråden ÅÅåååh jag blir så sur!