Adoniram skrev 2011-04-21 11:20:41 följande:
Som jag har skrivit i tråden ett flertal gånger, anser jag att det beslutet ska tas gemensamt av kvinnan och mannen. Att kvinnan påverkas fysiskt av en graviditet, har ingen påverkan på om mannen blir förälder eller inte. Behålls barnet, blir både kvinnan och mannen föräldrar. Blir det abort, blir ingen av dem föräldrar.
Ett föräldraskap varar för evigt. Och valet om att behålla barnet eller abort, påverkar enorma tidslinjer eftersom barnet kan få barn, som får barn osv. i en evighet. jämnfört med en evighet, är 9 månader inte särkilt länge.
Det finns folk i tråden som anser föräldraskap, gemensamma beslut, perspektiv i skapande av en ny generation osv. inte betyder något alls. Det enda som betyder något för dessa, är 'kvinnans hårda 9 månader'.
Det finns även folk i tråden som inte anser att kvinnan har något som helst ansvar när hon har sex. Blir hon gravid, anser dessa personer, att det är mannens fel eftersom han kunde använt kondom. Tanken om att kvinnan skulle taga något som helst ansvar, existerar inte hos dessa personer.
Kan man inte tänka längre än 9 månader fram i tiden. Kan man inte leva med tanken om att ta ansvar för sitt egna liv. Kan man inte klara av att ta gemensamma beslut med andra, men kräver att alla ska rätta sig efter de beslut man själv tar. Kan man inte se vad föräldraskap betyder för både mannen och kvinnan, så är tanken om "kvinnans självbestämmande" en väldigt trygg och fin tanke. "
"Jag låter bli att ta ansvar eller hänsyn. I slutet är det det ändå jag som bestämmer." Det är ju det de menar.
Men det finns folk som kan tänka längre än 9 månader fram. Det finns folk som kan ta gemensamma beslut med andra människor. Det finns folk som ka ta ansvar för sina handlingar. För dessa är frågan mycket mera nyamcerad och komplicerad än "Kvinnans självbestämmande".
jag har då inte hittat någon i tråden som tycker att det är annat än att det bästa är om man och kvinna kan komma överens om huruvida de vill fullfölja eller avbryta en graviditet.
men kan man inte komma överens måste ju någon bestämma eftersom det i just denna situation är omöjligt med en kompromiss.
evighetsperspektivet är ju detsamma för båda parter
vad ansvar innebär är subjektivt, vissa anser att om man blivit gravid ska man ta sitt ansvar och föda o ta hand om barnet, andra att det om förutsättningarna inte är de bästa, tex en av föräldrarna som inte vill, ska man ta sitt ansvar och göra abort.
såväl män som kvinnor kan luras vad gäller preventivmetod, luras är såklart fult, men anser jag, inte ett "brott" av sådan dignitet att det motiverar förlust av det kroppsliga självbestämmandet.
kroppsligt självbestämmande har både män och kvinnor.
att bara kvinnor kan bli gravida, genomgå abort och föda barn är såklart orättvist på gott och ont men antagligen inget vi kan ändra på.
ingenting skulle bli bättre eller mer rättvist för att man just under graviditetens första del berövade kvinnor rätten att själv bestämma över sina kroppar.