• jovisst

Pojkar i rosa och nagellack

Vad säger ni om detta!
    http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article8547463.ab

Pojken blev knivskuren för att han går klädd i rosa och gillar balett samt har nagel lack.....!

Vet inte om jag hade vågat låta min son gå till skolan och bli så utsatt,han kan inte själv förutse det,em kanske kan föräldrarna göra det.

Jag tycker att alla borde få gå klädda som dom vill,men det funkar kanske bara i dom bättre av världar!

• Svar på tråden Pojkar i rosa och nagellack
  • Decnet
    Memphis skrev 2011-02-17 20:51:44 följande som svar på Cloudys inlägg: #320
    Detta kändes som ett skarpt övertramp, och jag hoppas att folk förstår att du bara är här för att provocera, och kan fortsätta konversera och diskutera på ett mer moget sätt, och på en annan nivå än den du ligger på.
    Där har vi faktiskt hela problemet.. Även om cloudy med eller mindre valde att strunta i att linda in sina svar i mer sofistikerad svenska är det tyvärr denna shargongen här över lag.

Har man inte samma åsikter tycks det vara tradition att antingen trampa den andre på tårna "bara för att". Varför inte påpeka hur värdelös den andre parten "verkar vara som förälder". Eller varför inte påpeka att oavsett forskning och fakta som läggs fram att den antingen är manipulerad eller icke trovärdig..

Båda parter kan inte koma överrens utan istället för att bara "försöka" att se det ur den andres perspektiv så skall det påpekas i äkta 12-årsfasoner att "Mjääääää jag får inte göra som jag vill så jag river ner spegeln i hallen på vägen upp till mitt rum i ren provokation".. Och det oavsett hur lite det har med sakfrågan att göra eller inte..

Nivån är inte bara barnslig och omogen.. Den är bortom rim och reson och absurd till den grad att jag starkt betvilar att någon här faktiskt efterlever det "trams" dom tycks proppagera för i allmänhet.. Hycklare kallas sånna visst..

Det är förbannat lätt och sitta och påpeka andras fel och brister i både resonemang och livsstil.. Men att acceptera och komma med någon form av konstruktiv förmåga istället för pajkastning så fort man inte gillar temat eller någon säger emot..

Hmm.. och folk undrar varför jag lever varje dag efter mottot att "människan är född dum och dömmande"..

Jag kan juh omöjligen ha mer rätt..

Hade vi bara varit färgblinda hela högen hade problemet aldrig existerat.. Kanske dags att börja ta gen-forskningen till en annan nivå och skita ut ungar i framtiden med orden "hänsyn, tollerans och respekt för medmänniskan" inristat i pannan som ett varumärke för alla "nördar" där ute som svammlar om att man skall acceptera färg i viss mån, men andras åsikter kan man ge fullständigt fan i...

Löjligt är det vad det är...
    I need you to step out of the car sir...
  • Decnet
    Lilith Dark skrev 2011-02-18 06:58:02 följande:
    Det där med hänsyn och tolerans och respekt för medmänniskan är kanske något som du också borde leva efter.
    Jag tar med den här citeringen för att förstärka sanningshalten i mitt förra inlägg.. Jag tackar för din contribution..
  • Lingonflickan

Bastardized: Jag kommer sakna dig. Du formulerar så klokt och bra. Kram på dig!

Ja, jag är emot mobbning. Att motverka och inte acceptera att ens eget barn inte ska mobba går inte hand i hand med att acceptera alla feministiska nycker eller att jag måste gilla allt avvikande. Att förklara det närmare är tidsödande slöseri då vissa ändå aldrig kommer att tolka annat än att jag är en ond kvinna.

Bara döda fiskar flyter medströms
  • Lilith Dark

Det jag inte kan förstå är att ni lägger så mycket betydelse på en färg. En färg är en färg är en färg. Det är ingen politisk ståndpunk eller feminism, det är sunt förnuft. Det är inte vi som lägger betydelse i en färg genom att hävda att pojkar visst kan ha rosa, det är samma sak som att hävda att de kan ha blått, grönt eller vilken färg som helst. Det är ni som lägger betydelse i en färg genom att hävda att de inte kan det.

• Decnet
    Lilith Dark skrev 2011-02-18 07:42:52 följande:
    Ja ser inte varför jag skulle bemöta ett helt inlägg fyllt av dåliga förolämpningar. Däremot har jag några frågor angående ditt inlägg. Du kallar mig okvinnlig, så då vill jag gärna veta vad, enligt dig, som betecknar en kvinna. Och om något är kvinnligt beteende så finns det också något som är manligt, enligt all logik, så vad betecknar en riktig man?

Och att få titeln "fru" är inget jag strävar efter heller. Min högsta önskar här i livet är långt ifrån att hitta en "riktig man" och få skriva på lite papper och få en ring på fingret.  Och ja, jag tycker att jag visar rätt bra vad jag tycker om färger, alla färger inte bara rosa, eftersom det är öppet för allmänheten att läsa precis allt jag skriver här.
    Och på vilka sätt anser du att du förtjänar svar på frågor när jag inte kan få dom trots uppmaningar under flertalet inlägg??..

Det var juh som jag sagt redan från början.. håller man inte med dig kan man juh dra åt helvete.. Ställe rman frågor till dig förtjänar dom inga svar.. Inte förrens miss.viktigpetter kommer dragandes med sin stora skopa fekalomer. för då skall plötsligt allmänheten lyssna och rätta sig efter din visa..

Som grabben hade sagt.. "Fuck U"...
  • Lilith Dark

Nej jag tycker inte att någon här inne ska dra åt helvete. Och hade du kommit med seriösa frågor så hade jag mer än gärna svarat, men när du bäddar in dina frågor i förolämpningar så ser jag ingen som helst mening med att bemöta det, då jag inte tänker sänka mig till din nivå. Och att du inte svarar när jag ställer konkreta frågor om vad som är manligt och kvinnligt uppfattar jag som att du faktiskt själv inte vet.

Och om en riktig man är en sån som lär sin son att säga Fuck you så är jag väldigt glad att jag aldrig varit tillsammans med en riktig man, och att min pojke gillar rosa och nagellack. Jag uppfostrar hellre mina barn till självständiga individer som vågar vara så som de är, än att redan innan de börjar att krypa lära dem att riktiga män svär som borstbindare, har verktygsbälte, spottar och aldrig nånsin har rosa kläder på sig.

Det är såna föräldrar som du som gör att sexåriga pojkar blir mobbade för att de gillar annat än spiderman och leka krigslekar. Så nej, jag tycker inte att du ska dra åt helvete, jag tycker väldigt, väldigt synd om dig.

Och nu kan du skriva vilka förolämpningar du vill, förklara mig för okvinnlig och svära åt mig. Inlägg från dig besvarar jag inte, då jag inte anser att du tillför någonting förutom att försöka att trycka ner andra. Och försök bäst du vill, men mig kommer du aldrig att lyckas med.

• Lingonflickan
    Lilith Dark skrev 2011-02-18 08:08:07 följande:
    Det är såna föräldrar som du som gör att sexåriga pojkar blir mobbade för att de gillar annat än spiderman och leka krigslekar. Så nej, jag tycker inte att du ska dra åt helvete, jag tycker väldigt, väldigt synd om dig.
    Sh*t vad ni är förutsägbara!

Och snacka om kombinerad förolämpning/fördom
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Decnet
    Lilith Dark skrev 2011-02-18 08:08:07 följande:
    Nej jag tycker inte att någon här inne ska dra åt helvete. Och hade du kommit med seriösa frågor så hade jag mer än gärna svarat, men när du bäddar in dina frågor i förolämpningar så ser jag ingen som helst mening med att bemöta det, då jag inte tänker sänka mig till din nivå. Och att du inte svarar när jag ställer konkreta frågor om vad som är manligt och kvinnligt uppfattar jag som att du faktiskt själv inte vet.

Och om en riktig man är en sån som lär sin son att säga Fuck you så är jag väldigt glad att jag aldrig varit tillsammans med en riktig man, och att min pojke gillar rosa och nagellack. Jag uppfostrar hellre mina barn till självständiga individer som vågar vara så som de är, än att redan innan de börjar att krypa lära dem att riktiga män svär som borstbindare, har verktygsbälte, spottar och aldrig nånsin har rosa kläder på sig.

Och nu kan du skriva vilka förolämpningar du vill, förklara mig för okvinnlig och svära åt mig. Inlägg från dig besvarar jag inte, då jag inte anser att du tillför någonting förutom att försöka att trycka ner andra. Och försök bäst du vill, men mig kommer du aldrig att lyckas med.
    Ja ja.. är huvet dumt får kroppen lida.. lova ring mig den dagen du börjar känna dig ensam i bubblan där alla förutom dig verkar vara dåliga föräldrar.. Klä du din son i klänning och nagellack..

Jag hoppas allt kommer gå vägen för er.. glöm inte ducka för matknivar.. Kan juh vara bra att påpeka så länge "sånna som mig och mina 6-åringar" går lösa där ute med verktygsbälten och spottar snus..
  • Decnet
    Lingonflickan skrev 2011-02-18 08:15:56 följande:
    Sh*t vad ni är förutsägbara!

Och snacka om kombinerad förolämpning/fördom
    Ja enligt Lilith så har juh inte barn med nagellack och rosa kläder per automatik den "mobbar-gen" alla andra barn har som lever utanför hennes bubbla av fördomar... Slår vad om att dom inte har bestick hemma heller.. men det är juh min egen spekulation..
  • Daeminimon
    Eshka skrev 2011-02-18 00:07:15 följande:
    Men.att.det.ska.vara.så.förbannat.svårt.att.förstå .

Mamma i småland: Du säger och upprepar gång på gång att du inte tillåter mobbing och markerar(?) mot det. HUR skulle du bemöta din son om han mobbade en annan pojke som bär rosa kläder när både du och din son tycker det är fel att han har det? Alltså, hur ska du förklara för din son att "nej men snälla Pelle, du får faktiskt inte reta Kalle för att han har rosa på sig, jag vet att du tycker det är "fel", men andra pojkar kan ha det, bara det inte är du själv som bär dessa "fjollplagg"! Jag vill att du svarar rent konkret på hur du lär och uppfostrar din pojk att dels tycka rosa på pojkar vara fel och sedan i andra andetaget säga att rosa på pojkar är fullt tillåtet, så länge det inte förekommer på din egna son? Eller hur skulle du förebygga mobbing i detta fallet annars?
    Jag minns att vi diskuterat detta innan du och jag och du gav mig aldrig något riktigt svar den gången. Jag minns att jag hävdade att det är tack vare sådana åsikter som du har som gör att mobbing lever vidare till ytterligare en generation och du höll givetvis inte med mig. Så det är därför jag vill veta dina tankegångar. Snälla svara på mina frågor.

Sedan vill jag bara fråga en allmän fråga till alla andra motståndare: Säg att du personligen avskyr rosa och skulle helst slippa se ditt barn i sådan färg på kläder , skulle du, trots det, köpa rosa kläder till flickan, om hon nu uttryckte en sådan vilja och varför skulle du vägra pojken om han ville detsamma? Svar som "för att det är en tjejfärg" eller, "för mobbingrisken är hög då" godkänns inte, kom på ett ännu starkare argument tack.
  • Daeminimon
    Lingonflickan skrev 2011-02-18 07:25:59 följande:

Ja, jag är emot mobbning. Att motverka och inte acceptera att ens eget barn inte ska mobba går inte hand i hand med att acceptera alla feministiska nycker eller att jag måste gilla allt avvikande. Att förklara det närmare är tidsödande slöseri då vissa ändå aldrig kommer att tolka annat än att jag är en ond kvinna.

Tyckte också det var en intressant fråga du fick. Hur skulle du hantera att du fick ett samtal ifrån skolan att din son mobbat en pojke som klär sig i rosa och dansar balett? Hur skulle du motverka detta med din son, trots att du och han är överens att rosa minsann är en tjejfärg?
  • Decnet

Ah.. jag tror jag löst det..

Med tanke på att ungen med rosa och nagellack varit itutad redan från början att kunna stå för vad han är och vill och dessutom går steget längre och projiserar det här i färg är juh barnet per automatik oförmögen att hindra mobbaren från att exploatera sina känslor, då det direkt strider mot rosa-bärarens livsfilosofi i att alla skall få göra och stå för precis vad de vill..

Eller har jag fullkomligt fått det här om bakfoten nu som en icke-möjlig tes om varför ungen i rosa blev mobbad? Det kanske handlar rent ut sagt att han inte sa ifrån på samma sätt som hans föräldrar inte säger ifrån att det inte är ok... Som alla vet så gör barn som vuxna gör..

Kanske det var så enkelt ändå.. och förmodligen lika troligt som att vara oförmögen till att vara emot mobbing samtidigt som man inte tycker en färg eller clowndräkt eller nudism är passande i alla lägen..

Bara spekulerar lite..

• Emy81

Men det går inte att vaccinera sitt barn mot att bli retat.

I stället för att ta bort symtomet kan vi lära våra barn att säga ifrån och stärka deras självkänsla.

SJÄLVKLART KAN POJKAR HA ROSA!  och  SJÄLVKLART KAN FLICKOR HA BLÅTT!

• Eshka
    bastardized skrev 2011-02-18 03:27:55 följande:
    Jag har svarat och gett svar på de undringar och frågor du har ang mitt ställningstagande i den här frågan tidigare i tråden.
    Jag vill inte ändra och radera ut våra olikheter, jag gillar att tjejer är tjejer och killar är killar  och har faktiskt min fulla rätt att tycka så och i debatten är det du som vill förändra samhällets normer som skall komma med godtagbara argument som majoriteten kan "köpa" snarare än att vi skall argumentera för det som redan är etablerat "GLÖM INTE DET"
    Det ni riskerar råka ut för är att era frågor behandlas likt fenomenet FEMINISM som dina systrar har lyckats smutsa ner med  manshatar utalanden och med en osaklig,verklighetsfrämmande samt aggresiv argumentationsteknik så vanligt folk inte ens vill ta i det med tång, nämner man feminism bland vanligt folk idag väcker det inget annat än hånflin,ilska och avsky, men inte mej emot.

Har som jag sagt tidigare fruktansvärt dåligt med tid just nu då jag jobbar dygnet runt med ett projekt så jag lämnar över stafettpinnen till någon annan att försöka förklara och svara på dina frågor..
    Återkommer gärna i debatten när allt har lugnat ner sej med det jag håller på med för jag tycker det här är väldigt viktiga och intressanta frågor där vissa tyvärr har fått patent på att tycka rätt på i mina ögon väldigt märkliga grunder och att man dessutom tror att man skall ändra ett samhällsklimat igenom barnen är en i mina ögon en rent horibel tanke.
    Vem har påstått att jag vill göra det då? Jag vill uppmuntra varje individs rätt till att få vara just det, olika. Men du och dina gelikar vill ju precis tvärtom när du och de som tycker som dig vill att alla tjejer/kvinnor ska vara på ett sätt och pojkar/män på ett annat. Hur nu dessa sätt är vet bara du och de som tycker som du som säger att "flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar". Men ni kan aldrig komma med konkreta beskrivningar som säger att alla pojkar är/tycker/gör o.s.v så här och alla flickor är/tycker/gör o.s.v så här. Förstår du vart jag vill komma?

Självklart får du tycka vad du vill, jag har aldrig påstått något annat, däremot är vi inte överrens och det kan man knappast begära att vi ska vara heller, eftersom att vi är olika helt enkelt.

Var snäll och "nia" inte mig. Jag är 1 person med åsikter likt andras i denna debatt förvisso, men fortfarande är jag 1 person som tycker och tänker och argumenterar här inne.

Jaså, har min syster gjort det? Det hade jag inte en aning om. Var återigen god att inte sitta och anta en himla massa saker. VEM har sagt att jag är feminist till att börja med? Och om jag nu skulle vara det så skulle jag ändå inte se de som är feminister som mina systrar. Aldrig. För en syster till mig är någon som delar samma föräldrar, that's it! Män kan också vara feminister *UPPLYSER*. Nej självklart är det inte dig emot att kvinnor  än idag 2011, får kämpa sig fram i ett samhälle där patriarkatet fortfarande är riktigt starkt. För du är man, va? Fråga dina kvinnor runtomdig vad de tycker och tänker om saker som dessa. Inte bara dina närmaste som fru/flickvän/syster/mor/dotter. Fråga dina nära vänner och bekanta, dina arbetskollegor, folk du träffar ute på stan och tar en fika med ibland o.s.v. Diskutera detta öppet så kanske du får andra glasögon på dig ibland.
  • Eshka
    Lingonflickan skrev 2011-02-18 07:25:59 följande:

Det är synd att du inte orkar, jag är väldigt nyfiken på vad du hade svarat.
    Dessutom har jag aldrig påstått att du är ond?
  • bastardized
    Eshka skrev 2011-02-18 14:45:44 följande:
    Vem har påstått att jag vill göra det då? Jag vill uppmuntra varje individs rätt till att få vara just det, olika. Men du och dina gelikar vill ju precis tvärtom när du och de som tycker som dig vill att alla tjejer/kvinnor ska vara på ett sätt och pojkar/män på ett annat. Hur nu dessa sätt är vet bara du och de som tycker som du som säger att "flickor ska vara flickor och pojkar ska vara pojkar". Men ni kan aldrig komma med konkreta beskrivningar som säger att alla pojkar är/tycker/gör o.s.v så här och alla flickor är/tycker/gör o.s.v så här. Förstår du vart jag vill komma?

Självklart får du tycka vad du vill, jag har aldrig påstått något annat, däremot är vi inte överrens och det kan man knappast begära att vi ska vara heller, eftersom att vi är olika helt enkelt.

Var snäll och "nia" inte mig. Jag är 1 person med åsikter likt andras i denna debatt förvisso, men fortfarande är jag 1 person som tycker och tänker och argumenterar här inne.

Jaså, har min syster gjort det? Det hade jag inte en aning om. Var återigen god att inte sitta och anta en himla massa saker. VEM har sagt att jag är feminist till att börja med? Och om jag nu skulle vara det så skulle jag ändå inte se de som är feminister som mina systrar. Aldrig. För en syster till mig är någon som delar samma föräldrar, that's it! Män kan också vara feminister *UPPLYSER*. Nej självklart är det inte dig emot att kvinnor  än idag 2011, får kämpa sig fram i ett samhälle där patriarkatet fortfarande är riktigt starkt. För du är man, va? Fråga dina kvinnor runtomdig vad de tycker och tänker om saker som dessa. Inte bara dina närmaste som fru/flickvän/syster/mor/dotter. Fråga dina nära vänner och bekanta, dina arbetskollegor, folk du träffar ute på stan och tar en fika med ibland o.s.v. Diskutera detta öppet så kanske du får andra glasögon på dig ibland.
    Jag har som sagt inte tid just nu att gå in i detta, återkommer så fort jag kan.......

sedan är det onödigt att påstå att jag inte pratar med folk om dessa frågor, även om jag säger att du skulle bli förvånad om du visste så säger det inte dej något ändå då du tror att just du är en sanningssägare. 
    Orsaken till att jag tog upp femenism överhuvudtaget var för att läsa av din rekation och bekräfta en tes jag har ang dessa frågor.
  • Laura03

Mina döttrar på 16 och 14 år målade naglarna blåa på lillebror 10 månader och han satt och spretade med fingrarna i 10 minuter efteråt. Mycket glad kille. Han har även en mörklila body, jag vågade inte köpa en cerice eller rosa. Storebror på 10 år har rosa t-shirt och en dag hade han rött nagellack. Det är killar med bra självkänsla "jaget" som vågar vara sig själva och inte bryr sig om vad andra tycker som vågar utmana samhällets normer. Man behöver inte bli homosexuell för det. Min 10 åring gillar tjejer och han är väldigt populär bland tjejerna. Kanske för att han förstår sig på dem lite bättre (han har tre systrar).

Svar på tråden Pojkar i rosa och nagellack