• lövet2

Säkerhetsfråga riktat till norr- och västerbottningar:

Vi har -34 grader just nu, och på vädret hotar de med att det ska bli några grader till under natten. I morgon bitti ska 6-åringens klass åka buss några mil till badhuset för att bada.
    Hjälp mig att se objektivt på det här! Är jag hönsmamma eller är jag klok när jag känner mig väldigt tveksam till att skicka i väg 6-åringen i badbussen vid runt -35 grader?

• Svar på tråden Säkerhetsfråga riktat till norr- och västerbottningar:
  • La Lola

Jag svarar trots att jag är jämtlänning!

Jag skulle inte skicka iväg ett barn i den kylan.
    O du är ingen hönsmamma! Det är du alldeles för klok för.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Analoga
    lövet2 skrev 2011-02-14 22:41:54 följande:
    Vi har -34 grader just nu, och på vädret hotar de med att det ska bli några grader till under natten. I morgon bitti ska 6-åringens klass åka buss några mil till badhuset för att bada.
    Hjälp mig att se objektivt på det här! Är jag hönsmamma eller är jag klok när jag känner mig väldigt tveksam till att skicka i väg 6-åringen i badbussen vid runt -35 grader?
    Ja jag skulle då INTE vilja att de åkte iväg i sån kyla!
  • lövet2
    La Lola skrev 2011-02-14 22:44:45 följande:
    Jag svarar trots att jag är jämtlänning!

Jag skulle inte skicka iväg ett barn i den kylan.
    O du är ingen hönsmamma! Det är du alldeles för klok för.
    Naturligtvis är även jämtlänningar behöriga att svara! Jag ville bara inte ha en massa svar av folk som inte är vana vid kyla!
  • Analoga

Hoppas det var okey att jag svarade trots att jag numera är sörmlänning   Men jag är född Västerbottning

• La Lola
    lövet2 skrev 2011-02-14 22:46:27 följande:
    Naturligtvis är även jämtlänningar behöriga att svara! Jag ville bara inte ha en massa svar av folk som inte är vana vid kyla!
    Drömmer
  • Amber1975

Nä fy, -35 är för kallt. Jag tycker du tänker rätt.

• Johan75

Vad tror du ska hända? Klart du ska skicka iväg ungen. Han är med sin klass och sin lärare. Risken är väl snarare att bussen inte startar och badresan blir inställd. Ordentligt med kläder och säg åt honom att torka håret ordentligt bara.

La Lola - det märks att du inte är norr- eller västerbottning Flört.

Behold, i come as a thief.
  • La Lola
    Johan75 skrev 2011-02-14 22:50:21 följande:
    Vad tror du ska hända? Klart du ska skicka iväg ungen. Han är med sin klass och sin lärare. Risken är väl snarare att bussen inte startar och badresan blir inställd. Ordentligt med kläder och säg åt honom att torka håret ordentligt bara.

La Lola - det märks att du inte är norr- eller västerbottning Flört.
    Men -35 har vi här oxå ibland serrö.
  • lövet2
    Johan75 skrev 2011-02-14 22:50:21 följande:
    Det är just det jag funderar över. Vad tror jag ska hända? Egentligen inget värre än att bussen blir stående efter vägen och att ungarna får sitta och vänta på att någon annan buss ska hämta upp dem. Det låter ju inte hälsofarligt utan bara onödigt! Det är nog den saken jag hakar upp mig på; att skicka ungarna på en nöjesresa i den temperaturen!
  • Maya82

Jag kommer långt uppifrån och kan säga att bilar, bussar och andra fordon lätt väljer att stanna efter vägen om det är för kallt. Vissa delar tål bara inte alltför sträng kyla. Så när vi har varit små har vi inte ens behövt gå till skolan när det varit över -35. Vilket det var ibland.

Numera kör jag lastbil själv och när det är kring -35-40 så håller helt enkelt inte sakerna alltid, så då väntar man ofta med att fara ut och köra tills det blivit något mildare ute.

Jag hade nog inte skickat mitt barn med den bussen. Jag tycker helt enkelt att det är onödigt att fara iväg i den kylan oavsett vad man nu tänkte göra. Så kallt är det inte spec länge, så håll er inne och varma ist :)

• Johan75
    La Lola skrev 2011-02-14 22:52:28 följande:
    Men -35 har vi här oxå ibland serrö.
    Inte så ofta antar jag eftersom att hela jämtland skulle stå still då ni inte vågar er utanför dörren.
  • La Lola
    Johan75 skrev 2011-02-14 22:57:18 följande:
    Inte så ofta antar jag eftersom att hela jämtland skulle stå still då ni inte vågar er utanför dörren.
    Visst....vill du anta det så varsågod.......
  • Johan75
    Maya82 skrev 2011-02-14 22:55:24 följande:

Jag kommer långt uppifrån och kan säga att bilar, bussar och andra fordon lätt väljer att stanna efter vägen om det är för kallt. Vissa delar tål bara inte alltför sträng kyla. Så när vi har varit små har vi inte ens behövt gå till skolan när det varit över -35. Vilket det var ibland.

Numera kör jag lastbil själv och när det är kring -35-40 så håller helt enkelt inte sakerna alltid, så då väntar man ofta med att fara ut och köra tills det blivit något mildare ute.

Jag hade nog inte skickat mitt barn med den bussen. Jag tycker helt enkelt att det är onödigt att fara iväg i den kylan oavsett vad man nu tänkte göra. Så kallt är det inte spec länge, så håll er inne och varma ist :)

Onödigt? En resa påbjuden av skolan är väl inte onödig. Så länge det inte är någon fara för pojken finns det väl ingen orsak att stanna hemma? Ok om han skulle åka bil själv med morfar genom ödemarken i 30 mil, men en skolbuss till badhuset?

Curling..........
  • lövet2
    Maya82 skrev 2011-02-14 22:55:24 följande:

Du har alldeles rätt. Jag gör så att jag ringer till fröken i morgon bitti och frågar om de verkligen tänker genomföra den planerade badresan, och så håller jag 6-åringen hemma i så fall!

Jag bor ju i södra Norrbotten, och vi har faktiskt inte varit under -35 grader på 12 år. Den vintern föddes många barn i kökssofforna här, för bilar, taxibilar och ambulanser strejkade ...
  • Maya82
    Johan75 skrev 2011-02-14 23:01:17 följande:
    Onödigt? En resa påbjuden av skolan är väl inte onödig. Så länge det inte är någon fara för pojken finns det väl ingen orsak att stanna hemma? Ok om han skulle åka bil själv med morfar genom ödemarken i 30 mil, men en skolbuss till badhuset?

Curling..........
    Jag har till och med svårt att se att skolan verkligen genomför bussresan om det är så kallt som -35. Man skickar bara inte ut bilar i onödan då. Det gör då inte vi med våra lastbilar eftersom dom lättare havererar pga kyla.

Därför är det rätt Onödigt!

Och är det då massa barn i bussen som kanske får sitta och frysa så är det ju än mer sorgligt.
  • Maya82
    lövet2 skrev 2011-02-14 23:02:28 följande:
    Du har alldeles rätt. Jag gör så att jag ringer till fröken i morgon bitti och frågar om de verkligen tänker genomföra den planerade badresan, och så håller jag 6-åringen hemma i så fall!

Jag bor ju i södra Norrbotten, och vi har faktiskt inte varit under -35 grader på 12 år. Den vintern föddes många barn i kökssofforna här, för bilar, taxibilar och ambulanser strejkade ...

Jag har svårt att se att dom verkligen genomför resan om det är så kallt imorgon. Bättre att ta det en annan dag! :)

Svar på tråden Säkerhetsfråga riktat till norr- och västerbottningar: