Skulle du anmäla till soc?
Om du bodde i Lönneberga, granne men Emil, skulle du då anmäla familjen till soc?
Om du bodde i Lönneberga, granne men Emil, skulle du då anmäla familjen till soc?
Men alltså, Emil blir lyft i håret, släpad och riven, slagen och instängd. Och ni tycker inte det finns underlag för anmälan?? Vid ett tillfälle så¨blir ju Emil knuffad och slagen inför typ 50 personer och alla de vittnesmålen skulle förmodligen räcka för att Emil skulle bli omhändertagen.
Nej men jag skulle starta en insamling bland grannarna så de kunde skicka honom till Amerika! ;)
Men alltså, Emil blir lyft i håret, släpad och riven, slagen och instängd. Och ni tycker inte det finns underlag för anmälan?? Vid ett tillfälle så¨blir ju Emil knuffad och slagen inför typ 50 personer och alla de vittnesmålen skulle förmodligen räcka för att Emil skulle bli omhändertagen.
Skulle bjuda in föräldrarna på fika och höra om de kanske behövde lite avlastning.
De här exemplen. är det alla från filmerna? Jag tror jag kan minnas från boken att han blev omruskad vid auktionen i Backhorva, men jag har annars slagits av hur hans pappa inte verkar lägga hand på honom utan enbart låsa in honom (ja, ja, det är såklart illa nog!).
Min dotter har kallat sin pappa för "tjurgubbe". Frågade henne vart hon lärt sig det och det var från Emil
Från dom filmerna har hon också lärt sig Skitstövel, som hon använder flitigt. Hmm..
Har funderat lite, skullenog inte anmäla utifrån vad jag läst i böckerna. Filmerna kanske ärannorlunda, men i böckerna upplever jag inte familjen som dysfunktionell.