• esther

Skulle du anmäla till soc?

Om du bodde i Lönneberga, granne men Emil, skulle du då anmäla familjen till soc?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du anmäla till soc?
  • Linda1976
    Mamma till 7 skrev 2011-02-17 20:49:18 följande:

Men alltså, Emil blir lyft i håret, släpad och riven, slagen och instängd. Och ni tycker inte det finns underlag för anmälan?? Vid ett tillfälle så¨blir ju Emil knuffad och slagen inför typ 50 personer och alla de vittnesmålen skulle förmodligen räcka för att Emil skulle bli omhändertagen.

Nä, det råder verkligen inga tveksamheter. Hur mycket mer kött på benen behöver man?
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Snooze
    Åssi skrev 2011-02-17 09:59:25 följande:

Nej men jag skulle starta en insamling bland grannarna så de kunde skicka honom till Amerika! ;)

• esther
    Mamma till 7 skrev 2011-02-17 20:49:18 följande:

Men alltså, Emil blir lyft i håret, släpad och riven, slagen och instängd. Och ni tycker inte det finns underlag för anmälan?? Vid ett tillfälle så¨blir ju Emil knuffad och slagen inför typ 50 personer och alla de vittnesmålen skulle förmodligen räcka för att Emil skulle bli omhändertagen.

Är det verkligen så illa? Jag trodde jag läst alla böckerna, men jag kan faktiskt inte minnas att han någonsin blir slagen. Vilken berättelse är det?
  • alvaereva
    esther skrev 2011-02-17 21:56:52 följande:
    Är det verkligen så illa? Jag trodde jag läst alla böckerna, men jag kan faktiskt inte minnas att han någonsin blir slagen. Vilken berättelse är det?
    I filmen ser man det hela tiden.
    Min dotter är livrädd för Emils pappa. Hon vågar inte se filmen själv och varje gång han visar sig i rutan så måste jag spola över den biten.
  • esther
    alvaereva skrev 2011-02-17 21:58:07 följande:
    I filmen ser man det hela tiden.
    Min dotter är livrädd för Emils pappa. Hon vågar inte se filmen själv och varje gång han visar sig i rutan så måste jag spola över den biten.
    Jag måste erkänna att jag inte sett filmerna, bara läst böckerna.
  • Linda1976
    esther skrev 2011-02-17 21:56:52 följande:
    När de är på auktionen i Backhorva (? heter det så?)och han köper sockerdricka, då lyfter ju pappan honom och skakar honom!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • adina01

Skulle bjuda in föräldrarna på fika och höra om de kanske behövde lite avlastning.

• Mamma till 7
    Linda1976 skrev 2011-02-17 22:08:27 följande:
    När de är på auktionen i Backhorva (? heter det så?)och han köper sockerdricka, då lyfter ju pappan honom och skakar honom!
    Och när dom har kalas hemma i Katthult och Emil hissar upp Ida i flaggstången blir han släpad i gruset och omruskad och inlåst i snickarboden.

När dom är hos fru Petrell och Emil har sönder fönstret blir han upplyft i öronen och i håret.

När Emil har handlat onödiga saker på auktion skakar pappan honom i armarna och huvudet.

Jag älskar Emilfilmerna, men förstår för allt i världen inte hur dom kunde gå igenom! Fruktansvärda scener egentligen... Min fyraåring har dessutom börjat säga att "när man är dum får man stryk". Idiotfilmer....
  • esther

De här exemplen. är det alla från filmerna? Jag tror jag kan minnas från boken att han blev omruskad vid auktionen i Backhorva, men jag har annars slagits av hur hans pappa inte verkar lägga hand på honom utan enbart låsa in honom (ja, ja, det är såklart illa nog!).

• alvaereva

Min dotter har kallat sin pappa för "tjurgubbe". Frågade henne vart hon lärt sig det och det var från Emil
    Från dom filmerna har hon också lärt sig Skitstövel, som hon använder flitigt. Hmm..

• bengke

Har funderat lite, skullenog inte anmäla utifrån vad jag läst i böckerna. Filmerna kanske ärannorlunda, men i böckerna upplever jag inte familjen som dysfunktionell.

Svar på tråden Skulle du anmäla till soc?