• tezz840

Hur gör ni med barnen om ni behöver gå till läkare m.m?

Jag e hemma med en liten på 3 månader och har en större som går 3 tim om dagen på dagis.
    Jag hinner inte göra nånting under dagarna när min stora son är på dagis, utan det blir bara hämta och lämna i stort sett.. han går 9-12.
    Nu har jag behövt och gå till Mvc och på läkarbesök de senaste så min sambo har tagit föräldrarledigt för att ha barnen medan jag gör mina ärenden.
    Men hur ska man göra egentligen? Jag skulle behöva gå till tandläkaren nu nämligen och jag kan ju inte ta med barnen dit. Det kan ju ta ett bra tag, och min stora son är inte direkt den som sitter still..
    Ska pappan ta föräldrarledigt varje gång jag ska på ett läkarbesökt eller dylikt?
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Hur gör ni med barnen om ni behöver gå till läkare m.m?
  • tezz840
    Kazeer skrev 2011-02-17 14:14:22 följande:
    Mormor eller morfar brukar kunna sitta barnvakt. Eller så planerar jag tillsammans med maken och försöker få en tid på morgon alt sen eftermiddag, så att maken kan vara hemma från jobbet.
    ja jag får nog försöka få en tid på eftermiddagen.. så kan han gå hem lite tidigare bara.
    Både mormor o morfar och farmor o farfar jobbar, så det går inte lösa så heller..
    Det e ett väldigt pusslande med tider hit och dit känner ja.. =)
  • Alexi
    tezz840 skrev 2011-02-17 16:40:26 följande:
    men hur ska jag hinna det? om jag lämnar kl 9, så tar det mig 40 min att ta mig in till stan med spårvagnen bara. Då har jag  lite mer än 1 timma på mig innan jag måste åka o hämta den stora killen..
    Och det är om jag har fått en tid kl.09.45..
    Sen så ska jag amma och grejer emellan också.. =)
    du kan inte åka bil?
  • Baloo81

Jag försöker få tider när min större barn går i skolan så får jag ta med mig den lille som är 6 månader. Finns det ingen barnvakt så gör det inte de. På torsdag så har jag tid till mvc läkare min sambo fick inte ledigt så jag får ta med mig den lilla iallfall. Får be någon barnmorska där som kan hålla i den lilla medans läkaren gör sin kontroll. ibland går det lösa, ibland inte. Men nu har sambon får andra tider så han jobbar 3 dagar i veckan och ledig två. så jag försöker boka in tider när han är ledigt.

• tezz840
    Alexi skrev 2011-02-17 18:27:00 följande:
    du kan inte åka bil?
    har inget körkort =)
  • Siranbiran

Mina barn har hängt med på ALLT, tandläkarbesök, läkarbesök, gynekolog, akuten och tom en anställningsintervju.

• inkka

Läkarbesök och mvc får de följa med på. På Ultraljud ville de inte ha med syskon, men min barnvakt lämnade återbud så jag fick ta med lilla tjejen (snart 4 år) ändå. Hon går inte på förskola. Det gick bra. Min man jobbar borta och har ingen möjlighet att ta ledigt för en dag. Jag försöker boka tex tandläkarbesök när han är hemma. Om det inte skulle gå skulle jag försöka få en barnvakt att ta barnen den tiden. Vill inte behöva ha koll på dem när någon rotar i munnen på mig.

Har faktiskt stött på några småsura miner från olika håll (mvc tex) för att jag är tvungen släpa med mig barnen. Som tur är har de alltid uppfört sig bra. Men, det kan vara endel som tycker det är fel.

• Mamasnest

Jag är hemmaförälder och min man jobbar borta i 2-3 veckors perioder. När jag ska göra ärenden tar jag oftast med barnen, brukar gå bra. Ibland lämnar jag till min mormor om det bara handlar om tex 1-2 timmar, mer orkar inte mormor.
    Mina barn går 15 timmar i veckan på dagis, våra tider är 9-12.45 mån-tors men om jag ska till läkare eller så är de flexibla och kan ändra tiderna på dagis så att det blir så bra som möjligt för alla.

Trebarnsmamma på heltid mamasnestmum.blogspot.com/
  • inkka

Här får 15-timmarsbarnen ingen mat på förskolan. Tiden är 8.15 till 11.15. Därför fick jag stressa som en tok för att hinna hämta 5-åringen i tid efter UL. Men, jag förvarnade personalen. Hade jag blivit lite sen hade hon fått sitta och rita en stund medan de andra åt. Men, flexibiliteten är tyvärr inte så stor här på grund av lunchen. På det sättet verkar ni ha det bättre, Mamasnest.

• Mamasnest
    inkka skrev 2011-03-05 14:03:14 följande:
    Här får 15-timmarsbarnen ingen mat på förskolan. Tiden är 8.15 till 11.15. Därför fick jag stressa som en tok för att hinna hämta 5-åringen i tid efter UL. Men, jag förvarnade personalen. Hade jag blivit lite sen hade hon fått sitta och rita en stund medan de andra åt. Men, flexibiliteten är tyvärr inte så stor här på grund av lunchen. På det sättet verkar ni ha det bättre, Mamasnest.
    Vad trist det låter! Vi har ett föräldrakooperativ och personal och föräldrar jobbar alltid för att lösa allt så att det blir bäst både för barn, föräldrar och verksamhet. Inte lika lätt för de inom kommunen eftersom de har sina regler de måste följa sig till antar jag. Obestämd
  • inkka

Föräldrakooperativ verkar så bra! Finns inget här tyvärr. Inga dagmammor heller, bara kommunala förskolor.

• Mamasnest
    inkka skrev 2011-03-05 14:17:57 följande:
    Föräldrakooperativ verkar så bra! Finns inget här tyvärr. Inga dagmammor heller, bara kommunala förskolor.
    Det är superbra och jättekul att jobba tillsammans för att få ett bra dagis. Vi har flera i peronalen som varit med sedan dagiset startade för 21 år sedan, inte dåligt va?! Glad Vad trist att ni inte har flera valmöjligheter, finns det intresse att starta ett föräldrakooperativ kanske?
  • inkka
    Mamasnest skrev 2011-03-05 14:20:16 följande:
    Det är superbra och jättekul att jobba tillsammans för att få ett bra dagis. Vi har flera i peronalen som varit med sedan dagiset startade för 21 år sedan, inte dåligt va?! Glad Vad trist att ni inte har flera valmöjligheter, finns det intresse att starta ett föräldrakooperativ kanske?
    Jag vet inte om det finns efterfrågan. Vet att det har funnits ett par stycken en bit utanför samhället tidigare. Kanske borde höra mig för Det borde ju iaf vara några som vill ha större flexibilitet. Att få äta tillsammans med kompisarna tex borde vara värdefullt för lite större barn.
Svar på tråden Hur gör ni med barnen om ni behöver gå till läkare m.m?