• angermannia

Kan soc. göra en "snabb" LVU?

Jag å mitt ex har bra relation till varandra och våra barn och vi bor 26 mil från varandra. Våra 5 barn på familjehem i Östersund/Brunflo och Örnsköldsvik. För att göra den långa inledningen kort, så är vårt dilemma den att, jag får en sådan fruktansvärd separationsångest efter att jag har haft min son hos mig varannan helg och lämnar honom hos ett frireligöst familjehem. Och han gåter väldigt, vilket i och för sig är normal när man lämnas och är otrygg. Till soc säger han att han trivs... Han vill inte göra någon orolig, varken soc eller oss som föräldrar och undrar alltid hur jag mår innan han kommer. Exet har återhämtat sig något bra från sin ohälsa och jag har fortfarande inte påbörjat min utredning inom psykiatrin om jag har neuropsykiatrisk funktionshinder. Lååång väntan... (2 år) Medicinerar med Cymbalta och Sobril för mina temperament, orolighet, ångest och stress. Sonen har uttryckt att han inte vill bo där i hemmet och jag och exet känner starkt att vi vill ta hem honom. Enklast för mig då jag har 1 mil till honom. Jag uttryckte detta till soc flera gånger i går och sade att jag står inte ut med att se och höra honom så ledsen och att det då är det bättre att jag tar tillbaka honom. Han är på familjehemmet genom SOL skall tilläggas. Heter det så? Exet vill också ta hem honom då flerparten av hans syskon bor där i Jämtland.

Enligt "min" socsekreterare tycker hon inte att det är läge att ta hem sonen med tanke på våran ohälsa och om jag anser att han ska tas hem så kommer de att göra en utredning om det är så lämpligt. Likaså till exet. Exet får "dåliga vibbar" - brukar till 99% få rätt på dessa - och tror att soc planerar att göra någon form av LVU snabbt, då de misstänker att vi vill ta hem honom, antingen till mig då eller till exet.

Frågan är ju, om soc kan göra en tillfällig LVU om de misstänker, sett till vårdnadshavarnas ohälsa, att vi vill ta hem honom?

Finns det ingen förälder i Örnsköldsvik med samma dilemma eller har haft samma problem? Hör gärna av er...

• Svar på tråden Kan soc. göra en "snabb" LVU?
  • Kjell2
    angermannia skrev 2011-02-23 10:23:59 följande:
    Jo, jag är väldigt konflikträdd och vill hellre att det ska lösa sig på bästa sätt men får sådan ångest att han är så ledsen. Han har fått mera tics och halkar efter i skolan. Tidigare var han långt före alla andra så nu har friskolan anmält till soc om det. Glömde tillägga detta. De menar på att han är orolig i skolan för mig och mamman och då blir jag fundersam på om det också har något med detta att göra.
    Ta det här snacket med er kontaktperson. Mycket möjligt att det går att hitta en lösning. Att utan samråd ta barnen från fosterfamiljen förbättrar knappast situationen.
  • angermannia

h8him. Vi har ingen behandlingsplan och plan för när han ska flytta hem igen. Allt sitter i tjära inom psykiatrin för mig då jag väntar på min utredning. Blir alltid förskjutet. Jag tycker också att man ska försöka lösa problemen som finns och har hittills haft bra samarbete med soc här i Ö-vik men blir nu orolig att han skall omhändertas med snabb LVU om de anser det vara befogat. Exet har sin egen vilja och jag får bromsa henne lite då jag med min rädsla för konflikter är väldigt påtaglig. Sonen far inte illa på familjehemmet  utan det är oron över mig och mamman samt saknaden. Han blir 9 år nu i mars och vad jag vet har hemmet och soc inte kontaktat BUp, trots att jag har påpekat detta vid ett flertal tillfällen att det måste göras. Nu sist undrade soc å skolan om han skulle kunna få prata med en skolkurator, vilket jag godkände.

• angermannia
    Kjell2 skrev 2011-02-23 10:30:23 följande:
    Ta det här snacket med er kontaktperson. Mycket möjligt att det går att hitta en lösning. Att utan samråd ta barnen från fosterfamiljen förbättrar knappast situationen.
    Jag hoppas att kunna hitta en lösning på bästa sätt. Visst kan det förvärra situationen att ta honom från familjen snabbt. Exet vill nu helst ta hem honom till helgen och att jag skjutsar upp honom och att vi skriver på adressändring men då förvärras ju allt. Hon säger att om han skrivs där hos henne så kan soc ta över om hon faller tillbaka. Det gör mig än mera orolig och stressad, och det är det minsta jag behöver just nu... Ju mer jag läser svaren här, känner jag oron över att exet kommer vilja ta hem honom men att soc i Ö-vik kan ta till snabb LVU.
  • h8him
    angermannia skrev 2011-02-23 10:32:54 följande:
    h8him. Vi har ingen behandlingsplan och plan för när han ska flytta hem igen. Allt sitter i tjära inom psykiatrin för mig då jag väntar på min utredning. Blir alltid förskjutet. Jag tycker också att man ska försöka lösa problemen som finns och har hittills haft bra samarbete med soc här i Ö-vik men blir nu orolig att han skall omhändertas med snabb LVU om de anser det vara befogat. Exet har sin egen vilja och jag får bromsa henne lite då jag med min rädsla för konflikter är väldigt påtaglig. Sonen far inte illa på familjehemmet  utan det är oron över mig och mamman samt saknaden. Han blir 9 år nu i mars och vad jag vet har hemmet och soc inte kontaktat BUp, trots att jag har påpekat detta vid ett flertal tillfällen att det måste göras. Nu sist undrade soc å skolan om han skulle kunna få prata med en skolkurator, vilket jag godkände.
    Det SKA finnas en behandlingsplan. Begär att handläggaren skriver en behandlingsplan omgående. Hur ska ni annars få veta vad som gäller och hur vården ska hjälpa barnet? Du kan väl be mamman att ni kontaktar BUP för sonens räkning? Han behöver få stöd och hjälp att slippa må dåligt över situationen. Du kan även skriva till sochandläggaren om detta. Försök att hålla så mycket som möjligt av kommunikationen med soc brevledes. Då måste soc diarieföra brevet samt att de är skyldiga att besvara det. man kan även maila men då riskerar man att uppgifterna blir offentliga.

Läs mer här: www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/FB108A3C-3DC0-40D9-B8E6-8E5013C780B3/28934/200602.pdf
  • angermannia
    h8him skrev 2011-02-23 10:41:01 följande:
    Det SKA finnas en behandlingsplan. Begär att handläggaren skriver en behandlingsplan omgående. Hur ska ni annars få veta vad som gäller och hur vården ska hjälpa barnet? Du kan väl be mamman att ni kontaktar BUP för sonens räkning? Han behöver få stöd och hjälp att slippa må dåligt över situationen. Du kan även skriva till sochandläggaren om detta. Försök att hålla så mycket som möjligt av kommunikationen med soc brevledes. Då måste soc diarieföra brevet samt att de är skyldiga att besvara det. man kan även maila men då riskerar man att uppgifterna blir offentliga.

Läs mer här: www.lansstyrelsen.se/NR/rdonlyres/FB108A3C-3D...
    Jag ska be soc om en behandlingsplan å det snaraste och försöka hålla kontakt. Har blivit telefonledes hela tiden...
  • h8him
    angermannia skrev 2011-02-23 11:00:46 följande:
    Jag ska be soc om en behandlingsplan å det snaraste och försöka hålla kontakt. Har blivit telefonledes hela tiden...
    Bra, ni ska kunna känna trygghet med placeringen så en behandlingsplan är nödvändig. Just för att det inte ska bli saker som "glöms", upplevs som hot, att man inte får vård (t.ex nu när er son behöver samtalshjälp men inget händer), ändringar i umgänge osv så är det bra att ha skriftligt på vad man kommer överens om och hur man bemöts.
  • morochmer

Hur gammla är barnen? Hur gammal är soner som mår dåligt just nu?. Har ni diskuetar om ni kan få bo tillsammans på ett lämpligt boende.
    Bor barnen inte tillsammans idag? bor sonen helt utan syskon? varför isf?

• angermannia
    morochmer skrev 2011-02-23 14:13:15 följande:
    Hur gammla är barnen? Hur gammal är soner som mår dåligt just nu?. Har ni diskuetar om ni kan få bo tillsammans på ett lämpligt boende.
    Bor barnen inte tillsammans idag? bor sonen helt utan syskon? varför isf?
    Barnen är 15, 13, 9 och ett tvillingpar på 6 år. Sonen är 9 år och det finns inga resurser i denna kommun att bo tillsammans på lämpligt boende. Soc anser tydligen att de är orolig för sonens vidkommande i hemmet då jag och exet har ohälsa. De enda barn som bor tillsammans är tvillingarna och anledningen till att de andra inte bor tillsammans är att det finns inte familjer som kan ha dem tillsammans, tyvärr. Jag får se hur allt löser sig med det hela.
  • morochmer
    angermannia skrev 2011-02-23 16:29:53 följande:
    Barnen är 15, 13, 9 och ett tvillingpar på 6 år. Sonen är 9 år och det finns inga resurser i denna kommun att bo tillsammans på lämpligt boende. Soc anser tydligen att de är orolig för sonens vidkommande i hemmet då jag och exet har ohälsa. De enda barn som bor tillsammans är tvillingarna och anledningen till att de andra inte bor tillsammans är att det finns inte familjer som kan ha dem tillsammans, tyvärr. Jag får se hur allt löser sig med det hela.
    Ni kan bo på boende i en annan kommun. Visst det kostar pengar och kommunen kommer sätta sig på tvären men sammarbeta OCH var hård. Visa hur dåligt sonen mår av att bo ensammen. Kräv att kommunen söker hem genom en org. Det låter som att det skulle vara bättre att de bodde tillsammmans i ett bra hem men längre bort kontra som det är nu. Ts om du känner att du kan lämna ut vilken kommun ni bor i (via PM) så kanske jag kan hjälpa dig bättre. Vi är familjehem med ett ganska stort kontaktnät av andra hem och boenden.
  • morochmer

Du skriver ju det i ts-usäkta.

• morochmer

Har skickat ett PM till dig

Svar på tråden Kan soc. göra en "snabb" LVU?