• lillabebben

Någon som läst Lars H Gustafssons "Växa - inte lyda"?

Med en extremt bestämd och arg liten tvååring känner jag att jag behöver lite konstruktiv input när det gäller hur jag ska förhålla mig till hennes häftiga humörsvängningar och ilskna utbrott och jag funderar på om jag kanske ska läsa lite litteratur inom området. Lars H Gustafsson är ju ett namn som jag känner till ganska väl och jag tycker han har ett bra förhållningssätt till barn och uppfostran och jag hörde nu talas om hans nyaste bok "Växa - inte lyda". Någon som läst den och kan rekommendera den? Behöver en bok som kan ge lite mer konkreta tips om hur jag ska hantera diverse situationer som kan uppstå med småbarn. Eller har ni kanske något annat bra boktips?

• Svar på tråden Någon som läst Lars H Gustafssons "Växa - inte lyda"?
  • lövet2

Konkreta tips vet jag inte riktigt om jag såg i boken, men bra var den. Det var väl något kapitel här och där med djupa filosofiska funderingar, men i övrigt var det en klar och redig bok med många åsikter.

• Mrs Ray

Varför inte läsa Jesper Juul? jag tycker att hans tankar om barn är toppenbra.

• lillabebben
    Alexi skrev 2011-02-28 12:13:24 följande:
    Jag håller på med just den boken och har för övrigt en väldigt bestämd tvååring jag också. Har väl inte fått jättemycket konkreta tips ännu men gillar honom mycket. Har annars fått tips här på Familjeliv om den här boken, som jag tänker köpa vid tillfälle:
    www.norstedts.se/bocker/utgiven/2010/Host/gav.../
    Låter också intressant. Ska nog beställa båda faktiskt. Jesper Juul verkar ju också ha vettiga åsikter men tycker han skriver lite luddigt, i alla fall utifrån det lilla jag läst av honom.
  • Flickan och kråkan

Tycker du ska ta och läsa Ingegerd Gavelins nya bok: "Att möta sitt barn och sig själv"

Rosad av Jesper Juul som skrivit förordet .

• Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2011-02-28 12:13:24 följande:
    Jag håller på med just den boken och har för övrigt en väldigt bestämd tvååring jag också. Har väl inte fått jättemycket konkreta tips ännu men gillar honom mycket. Har annars fått tips här på Familjeliv om den här boken, som jag tänker köpa vid tillfälle:
    www.norstedts.se/bocker/utgiven/2010/Host/gav.../

Hoppsan, kollade inte länken
  • Abby76

Jag håller på att läsa både Lars H Gustafssons och Ingegerd Gavelins böcker lite parallellt. Min uppfattning är att ingen av dem är skrivna så att man får konkreta tips av typen "om ditt barn beter sig så här, gör så här", snarare tvärt om, om man kan säga så. Båda är mer skrivna mer generellt hur man får en fungerande sund relation till sitt barn. Jag gillar båda. Men om man är ute efter "uppfostringstips" är det nog inte riktigt rätt böcker.

• ploten

Lars H Gustafsson (liksom Jesper Juul) säger väl uttryckligen att han inte ger konkreta tips för konkreta situationer, men hans resonemang är sympatiska. Håller med om att Juul är luddig och, i mitt tycke, svårläst.

• 28 april

Jag föredrar Jesper Juul framför Lars H men båda är bra. Anledningen till att jag föredrar Jesper är att han förstår att dagens föräldrar behöver och vill jobba även när barnen är ganska små. Som jag förstått Lars H så tycker han att det är oansvarigt att börja jobba före barnen fyllt 3 eller 4 år. Dock är ju detta en ganska liten del av deras budskap:).......Nu ska jag testa Gavelins bok som andra tipsade om i denna tråden:)
    Lycka till

Svar på tråden Någon som läst Lars H Gustafssons "Växa - inte lyda"?