• fraggelfia

Spontant gravid efter IVF. Fler?

Jag kan ff knappt tro att det är sant!
    Igår kväll visade Clearblues graviditets test GRAVID 1-2 VECKOR

Skulle jättegärna vilja komma i kontakt med fler som fått nummer ett med hjälp av IVF, men sen lyckats bli gravida på egen hand med nummer två. (tre, fyre, eller fem)

Drar min historia lite kort.
    Efter många års försökande på egen hand och med pergotime blev vi gravida på vårt första IVF/ISCI. Anledningen till IVF/ISCI var att jag hade tveksam mängd hormoner för att äggen skulle lossna vid ÄL samt att sambons antal sperimer var på gränsen till för få. 09.05.16 föddes så vår efterlängtade son.

I höst började vi känna att det var dags med syskon.
    Vi började prata i banorna om att kanske försöka stoppa in vår lilla eskimå (embryot som är nerfryst) i Maj, och om det inte skulle funka så skulle vi ha sommaren 2011 på oss att ladda inför IVF.

Så för ca en månad sen fick jag MISSFALL!
    Helt plötsligt. Hade ingen aning om att jag var gravid ens.

Så tänkte vi att vi jobbar på syskom själva fram till Maj. Köpte ÄL-test och ca 2 veckor efter MF testade jag positivt på ÄL-stickan. (Första gången nånsin som jag fick ett pos. ÄL-test!!!) Gissa om vi låg i?

Så igår, på dagen 2 v efter det positiva ÄL-testet testar jag positivt på GRAVIDITETSTESTET!

Skulle jättegärna vilja komma i kontakt med fler som blivit spontant gravida efter att ha varit tvugna att göra IVF eller liknande för att bli gravida med ettan.

• Svar på tråden Spontant gravid efter IVF. Fler?
  • fraggelfia

Det är ju både och det här med symtomen. Bra att man känner dem så man iaf anar att det växer ett litet frö där inne, men det är banne mig inte kul att man ska måsta kräkas, vara så förbenade trött hela tiden eller vilja kasta ut sambon för att man är på så dåligt humör. Oskyldig

Vi kommer oxå att göra NUPP... eller för oss blir det KUB. Vi måste göra det privat denna gången. Förra gången var det VUL i vecka 8+ och så NUPP-UL på det i vecka 12. Men nu får vi inget VUL och så måste vi betala 2000 kr för KUB. (1600 kr för NUPP). Tänk att det ska vara sån skillnad...
    När vi pratade om KUB med bm så var det tvärstopp. Inga NUPP/KUB inom landstinget om man inte är över 35 år eller har barn med kromosomavvikelser sen innan.

Hur gammal är er son?
    Våran kille fyller 2 år i Maj. Tiden bara rusar iväg. Han har blivit så stor och duktig över en natt känns det som. Pratar och säger vad han vill (eller egentligen mest inte vill). Springer, hoppar, leker och busar.

Ha en bra dag!

• MissLillis

Jag menar såklart KUB, är snart 37 så jag får det gratis, men det är lite lustigt att det inte ska finnas för alla.

Vår kille är 13 månader och är såååå aktiv, de andra i min föräldrargrupp bara skakar på huvudet. Det är alltid något bus på gång. Idag drog han ur en kontaktdosa ur väggen, jätteläskigt, som tur är bor vi i hyresrätt och de hade en elektriker här 15 minuter efter att jag ringde dem, så nu ska det inte hända igen.
    Min kille snackar mest en massa "goja" men det verkar som han tror han säger något i alla fall.
    Ska vara ledig med sonen tills maj så om det kommer en bebis hinner jag bara jobba 5-6 månader, känns lite konstigt, men det är det värt. Antar att du jobbar redan.

• fraggelfia

Nej, jag jobbar inte.... eller jag arb.tränar två timmar per dag. Är sjukpensionär sen 14 år tillbaka. Whiplash-skadad efter en bilolycka. Men så bestämde sig försäkringskassan för att försäkra ut mig. Sonen går därför hos dagmammor (minidagis) 4 dagar i veckan 9.30-14.00.

• MillaPo

Jag o min sambo har gjort 2 fulla IVF'er o 2 FET. IVF nr 2 resutlterade i ett plus men sen konstaterades att det va en ofostrig graviditet i vecka 8. Gjorde spolning av äggledaren för andra gången för 2½ vecka sedan o idag fick jag plus på stickan, BIM -3.
     Känns helt otroligt efter allt detta kämpande att  man ska blivit gravid i den vanliga sänghalmen Förvånad Exakt 3 år efter att vi startade bebisverksan oxå!!

• ardelia

åh vilken underbar tråd!
    Ni ger hopp!

jag är IVF-mamma (lyckades på ivf nr 3) och plussade spontant förra månaden, första gången nånsin jag plussat förutom med dottern då.
    Tyvärr blev det blödning bara några dagar efter - men nu hoppas vi som FAN att vi ska lyckas!
    Har ÄL nu idagarna och bara drömmer och hoppas.... slutade amma för två månader sen.

Lycka till ni som är gravida nu, har ni en tumme över så håll den för mig också.

KRAM!!!

• fraggelfia

Millapo: wow vilken häftig resa! Hoppas att denna lilla stannar kvar alla 9 månaderna! Vad menas med ofrostig graviditet?

Stjärnboll: så synd på mf men om jag förstått rätt är chansen större att man blir gravid direkt efter ett mf och då är chansen 95% att det blir en bäbis! (dock vet jag inte om det gäller oss som har haft problem att bli gravid). Kollar du med äl-stickor?
    Lycka till!

• challis777

Vi försökte i 7 år, 5 fulla IVF.
    En läkare sa "ni är nog en av de par vi nog inte kan hjälpa".

Sista gången fick vi tillbaka två blastocyster och vi fick en son!

Sen fick jag tillbaka mensen, så vi försökte med bara pergotime och blev gravida med en liten tjej efter 4:e pergokuren.

Nu är jag spontant gravid i v. 10.
    Helt otroligt, trodde inte det var sant, så nu sitter jag här, och om allt går bra så kommer jag att ha fått 3 barn inom loppet av drygt 3 år!

• majken81

Busfia - Vi hade också på vårt 3:e försök en "ofostrig grav" och det menas att moderkaka och fostersäck fortsätter att växa, men fostret tillbakabildas och "försvinner"
    Läkaren upptäckte det på VUL när jag var gravid i v.11, och eftersom fostret inte kom ut av sig självt så fick jag skrapas veckan därpå. Kändes på nått sätt ändå skönt att får reda på det ganska tidigt, för det finns de som går ända till rutin-UL innan det upptäcks.
    Därför tvingade jag mig till ett VUL när jag blev spontant gravid för jag ville verkligen inte vara glad över något som kanske inte fanns...sa till läkaren att jag inte visste hur långt gången jag var eftersom det var oplanerat och jag fick komma på VUL i v.10 för att kolla (visste precis hur långt gången jag var...men drog en nödlögn)

• ardelia
    fraggelfia skrev 2011-03-19 07:10:44 följande:
    Stjärnboll: så synd på mf men om jag förstått rätt är chansen större att man blir gravid direkt efter ett mf och då är chansen 95% att det blir en bäbis! (dock vet jag inte om det gäller oss som har haft problem att bli gravid). Kollar du med äl-stickor?
    Lycka till!
    tack, ja oj vad vi hoppas nu....
    jag hade turen att bli en av "clearblues vip-medlemmar" så jag har tillgång till fertilitetsmonitor nu

Kollade med ÄL-test förra månaden och det roliga är att det är exakt samma mönster denna månaden trots det tidiga MF:et. Har förmodligen ägglossning i morgon.

Och du >Busfia, jag tror att vi testade positivt samma dag? Siste februari?
    Jag fick 12/11 som BF när jag kollade graviditetskalender. Så nu hoppas jag att allt går bra för dig och att jag istället får lyckas nu då

KRAM!!!
  • MissLillis

Busfia, vad tråkigt att få en skada som påverkar en så. Hoppas det går bra med arbetsträningen.
    Jag har helt plötsligt blivit extremt trött, hoppas det är ett bra tecken.

Stjärnboll, jag håller tummarna för dig.

Icadraget, wow det var bra jobbat, grattis.

• mica83

Jag blir så glad av att läsa denna tråden! Solig

Ni ger verkligen hopp!Solig

• ardelia
    MissLillis skrev 2011-03-19 21:16:06 följande:
    Stjärnboll, jag håller tummarna för dig.
    Tack snälla du

BusFia, hur går det...? Hur mår du?

Kram till alla som vill ha Solig
  • fraggelfia

Stjärnboll: jo, jag mår väl som jag bör.

Brösten har gått från stora till gooogiligantiska och gör ont. Nästan så jag vill gråta när jag tar av bh:n på kvällen eller kliver upp på morgonen.

Det spänner och drar i livmodern nu och då.

Illamående mer vissa dagar och lite mindes andra. Har kräkfobi så jag knaprar postafen.

Trött, och går och lägger mig vid 20.00 varje kväll.

Magen är i uppror. Ena dagen stenhård och andra dagen nästan rinner det ur mig. Uppblåst.

Humöret är galet. Helt utan stubin. Blir arg jättefort. Gråter för ingenting.

Men annars är allt som vanligt! :-P
    Hur mår du?

• ardelia
    fraggelfia skrev 2011-03-24 07:27:00 följande:
    Stjärnboll: jo, jag mår väl som jag bör.

Brösten har gått från stora till gooogiligantiska och gör ont. Nästan så jag vill gråta när jag tar av bh:n på kvällen eller kliver upp på morgonen.

Det spänner och drar i livmodern nu och då.

Illamående mer vissa dagar och lite mindes andra. Har kräkfobi så jag knaprar postafen.

Trött, och går och lägger mig vid 20.00 varje kväll.

Magen är i uppror. Ena dagen stenhård och andra dagen nästan rinner det ur mig. Uppblåst.

Humöret är galet. Helt utan stubin. Blir arg jättefort. Gråter för ingenting.

Men annars är allt som vanligt! :-P
    Hur mår du?
    Haha, gillar din smilegubbe på slutet

tack jag mår ok, har haft ägglossning nu och hoppas hoppas

Kram!!!!!
Svar på tråden Spontant gravid efter IVF. Fler?