Föräldrar som aldrig ryter åt sina barn hemma...
...gör det offentligt istället? Var på ICA MAXI i helgen och vid minst två tillfällen var det en "drabbning" mellan föräldrar och deras barn. Det skreks och gormades så jag tror det hördes över hela affären.
Jag har förstås ingen aning om hur dessa föräldrar har gjort hemma men jag vet hur det var hos en bekant till familjen (hennes barn är vuxna nu). Mamman lät barnen härja ganska fritt hemma och de kunde säga både det ena och det andra till henne utan att hon sa nåt. Ändå förväntade hon sig att de skulle kunna uppföra sig ute bland folk, vilket de förstås inte kunde. De skrek "kärring" till henne då också, för det fick de göra hemma och hon tappade humöret och skrek tillbaka.
Vi har alltid strävat efter att ta de riktiga striderna hemma och det har funkat för oss i alla fall. Jag själv ser det lite som ett personligt nederlag om jag måste börja skrika åt mina barn och i synnerhet ute bland folk. Det räcker oftast med att skärpa rösten lite och om de nu har en "sån" dag brukar jag helt enkelt gå ut i bilen med dem en stund så de får lugna ner sig, fortfarande utan att ställa till en scen.
Alla har ju sina metoder men jag är lite nyfiken på hur en del föräldrar tänker när det blir så här.