• Wolfclaw

Föräldrar som aldrig ryter åt sina barn hemma...

...gör det offentligt istället? Var på ICA MAXI i helgen och vid minst två tillfällen var det en "drabbning" mellan föräldrar och deras barn. Det skreks och gormades så jag tror det hördes över hela affären.

Jag har förstås ingen aning om hur dessa föräldrar har gjort hemma men jag vet hur det var hos en bekant till familjen (hennes barn är vuxna nu). Mamman lät barnen härja ganska fritt hemma och de kunde säga både det ena och det andra till henne utan att hon sa nåt. Ändå förväntade hon sig att de skulle kunna uppföra sig ute bland folk, vilket de förstås inte kunde. De skrek "kärring" till henne då också, för det fick de göra hemma och hon tappade humöret och skrek tillbaka.

Vi har alltid strävat efter att ta de riktiga striderna hemma och det har funkat för oss i alla fall. Jag själv ser det lite som ett personligt nederlag om jag måste börja skrika åt mina barn och i synnerhet ute bland folk. Det räcker oftast med att skärpa rösten lite och om de nu har en "sån" dag brukar jag helt enkelt gå ut i bilen med dem en stund så de får lugna ner sig, fortfarande utan att ställa till en scen.

Alla har ju sina metoder men jag är lite nyfiken på hur en del föräldrar tänker när det blir så här.

• Svar på tråden Föräldrar som aldrig ryter åt sina barn hemma...
  • Munchies

Vet inte om din teori stämmer... Men om det gör det så kan det bero på att de vill visa för allmänheten att de minsann kan säga ifrån och att de inte daltar med barnen. Dålig självsäkerhet som förälder kanske.

• lövet2

Nja, jag ryter varken hemma eller borta. Det behövs liksom inte!
    Men visst har jag träffat sådana mammor (sällan pappor av någon anledning), som ute bland folk har ett behov av att visa hur stränga de minsann kan vara ...

• Wolfclaw
    Munchies skrev 2011-03-01 18:14:22 följande:
    Vet inte om din teori stämmer... Men om det gör det så kan det bero på att de vill visa för allmänheten att de minsann kan säga ifrån och att de inte daltar med barnen. Dålig självsäkerhet som förälder kanske.
    Kanske har du rätt. Personligen tycker jag att det tyder på att de daltar så mycket med barnen att de MÅSTE hålla på så här. Att de inte kan göra det hemma.

Jag skulle nog uppfattas som ganska sträng med dagens mått. Det har lett till att jag inte behöver skrika åt mina barn längre. Det räcker med en blick eller en skärpning i rösten.
  • Xantippa2004

Jag "ryter" både hemma och ute. För det behövs med min lilla. Min stora har jag aldrig behövt ryta åt.

• Tweetie

Jag tror faktiskt inte att man som förälder tänker alls i dessa situationer. Antagligen är man så frustrerad, ledsen, arg, besviken och känner sådan vanmakt att man beteer sig som ett barn själv. Ja det är klart att det är "fel" och inte lämpligt men det är mänskligt! Alla har dåliga dagar. Och barn är olika. man ska inte döma någon innan man gått 100 mil i hans skor! Jag har tre barn. Ett av dem blir jag aldrig någonsin arg på för der barnet är aldrig provocerande medans de andra två kan göra en galen med sitt trots och humör. Jag har full förståelse för att man tappar humöret och självklart är det något man skäms för så det är ingen idé att komma med en massa förmaningar

• Tweetie

Jag tror faktiskt inte att man som förälder tänker alls i dessa situationer. Antagligen är man så frustrerad, ledsen, arg, besviken och känner sådan vanmakt att man beteer sig som ett barn själv. Ja det är klart att det är "fel" och inte lämpligt men det är mänskligt! Alla har dåliga dagar. Och barn är olika. man ska inte döma någon innan man gått 100 mil i hans skor! Jag har tre barn. Ett av dem blir jag aldrig någonsin arg på för der barnet är aldrig provocerande medans de andra två kan göra en galen med sitt trots och humör. Jag har full förståelse för att man tappar humöret och självklart är det något man skäms för så det är ingen idé att komma med en massa förmaningar

• Annielara
    Tweetie skrev 2011-03-03 16:53:14 följande:
  • MammaG

Jag ryter otroligt sällan hemma, och aldrig ute. I regel sammanfaller rytandet hemma med att vi har otroligt bråttom till skola och jobb och föregår av att jag har bett honom göra något en så där 20 gånger utan att ha fått en respons.
    Jag får ont i magen när jag ser de där skrikmorsorna, oftast är de ganska små barn de härjar med. Igår när jag var ute och rökte (japp, sådan är jag) kom det och gick förbi en ung tjej (max 20) med ett litet barn i en vagn. Barnet gnällde, varvid hon börjde sig fram, spännde ögonen i barnet och vrålade med basröst "Tyst!" Flera gånger. Jag blev så ledsen, men visste inte riktigt vad jag skulle göra.

• gryning2

Usch jag tycker det ser så illa ut att skrika på barnen sådär =( Jag skriker sällan faktiskt varken hemma eller på annan plats. Tycker helt enkelt inte det hjälper så ser ingen anledning. Sonen kan vara väldigt trotsig men då tar jag den striden fysiskt istället d.v.s. bär ut honom ur affären istället och låter honom skrika klart utanför om det är helt omöjligt. Om jag skriker tillbaka så blir hela situationen ännu värre.

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Jempajenny

Jodå, det händer att jag ryter i åt 2,5-åringen, men det sker i princip bara hemma. Det behövs inte när vi är ute bland folk, då hon faktiskt oftast lyssnar och går att resonera med. Sedan tycker jag nog tvärtom - att jag undviker att ryta offentilgt då jag personligen kanske inte tycker det är det bästa sättet att tackla bångstyriga barn. Men visst - jag tappar emellanåt tålamodet jag också... Flört

♥ Jempajenny, Agnes (2008) och Anton (2011): jempajenny.bloggagratis.se
  • Alexi

Jag har en tvååring som driver mig till vansinne just nu med alla utbrott. Så ibland händer det att man ryter till att hon ska sluta skrika eller så. Förstås helt meningslöst av mig men jag jobbar på att skärpa mig.
    Något jag verkligen inte kan hindra är när jag blir rädd, då ryter jag lätt till. Dvs när jag blir rädd att dottern ska skada sig av det hon gör. Då är det bara impuls från min sida och för att få en snabb reaktion från henne.

• daisybi

två gånger har jag fått sätta mig ner på huk. ta ta i min son säga med bestämn som hård röst..... där med påminna honom om vad som gäller i afären....Man kan väll säga att hemma används den rösten lite mer ofta..hmm..men som sakt ofta då jag är sressad irriterad...då det lättasam och klak i taken humöret är borta....

Svar på tråden Föräldrar som aldrig ryter åt sina barn hemma...