förvirrande skrev 2011-03-03 20:56:40 följande:
Min dotter på 10,5 år, går i fyran, har länge tjatat om att hon vill tona håret. Jag har hittills sagt defiitivt NEJ, men börjar tvivla. Jag känner att jag har dålig koll på när "tjejerna i hennes ålder" gör det.
När är det ok att tona håret? Ska de vara tonåring först?
Jag vill inte vara den där hårda mamman som bara säger nej, men jag vill heller inte vara den som tillåter allt. Shit, vad svårt det är...
Råd? Tips?
Jag har blekt slingor i min då 4 åriga flickas hår, vilket kan verka absurt, men hon ville verkligen. Vi såg det som en rolig grej att "måla i håret" och hon tog inte alls skada. Jag är väldigt bra när det gäller hår, och kan det mesta så det blev ju snyggt också. Till jul förra året så gjort vi även en toning, vilket bara kändes som shampoo enligt min dotter. Min andra dotter som nu är 4 vill ha ljusblåa slingor i håret (tack vare monster highdockorna) och jag tror att vi ska fixa det nästa vecka, men då är det ju självklart sån där färg som går ur håret på typ en månad, och bara några slingor. Slinghätta skulle jag aldrig använda på så små, men kanske när dom blir runt 8 år eller något. Min 5 åring är väldigt inne på ombre nu också, så det blir nog av efter jul skulle jag tro.
Men en normal ålder är runt 10, skulle jag tycka. Jag är lite onormal, mina döttrar har liksom till och med smink på sig när dom vill. Tycker absolut att din dotter ska få färga håret nu, det skadar ju inte på något sätt. Stenhård permanentning eller helblekning kan svida och göra ont men inte toningar eller att bleka några slingor, det där bara roliga för de flesta barn. :)