• förvirrande

När är det ok att färga/tona håret?

Min dotter på 10,5 år, går i fyran, har länge tjatat om att hon vill tona håret. Jag har hittills sagt defiitivt NEJ, men börjar tvivla. Jag känner att jag har dålig koll på när "tjejerna i hennes ålder" gör det.

När är det ok att tona håret? Ska de vara tonåring först?

Jag vill inte vara den där hårda mamman som bara säger nej, men jag vill heller inte vara den som tillåter allt. Shit, vad svårt det är...

Råd? Tips?

• Svar på tråden När är det ok att färga/tona håret?
  • Sally09

Jag jobbar som frisör och det är sällan det kommer in så unga tjejer och vill färga/köpa hem färg. Vet du varför hon egentligen vill färga håret? Är det bara en kul grej, eller känner hon sig missnöjd på riktigt med sin nuvarande hårfärg. Jag har fått känslan ibland att det är själva grejen i sig att färga håret tjejer är ute efter. att det kan räcka med några få foliepaket för att ge ljusare reflexer i ett redan ganska blont hår eller lite mörkare slingor som ger effekter lite underifrån. sådana alternativ ger ju heller ingen synlig utväxt och man kan spara det oftast fortfarande känsliga håret från allt för många och täta behandlingar. min erfarenhet säger att när man väl börjat fortsätter man och alla dessa hemmafärgningar man får se (i princip uteslutande på tonårstjejer) får mig att vilja gråta i bland...

toning är mycket riktigt relativt skonsamt för håret men allt man behöver blanda ihop är bestående färg vare sig det står toning eller inte och tvättas inte ur, färg på färg ger förr eller senare ojämna nyanser (fyll alltid i utväxten och inte allt på en gång) och att "bara bleka bort" när man tröttnar är inte så lätt som många tror. riktig toning ska gå att använda direkt ur en flaska och består aldrig av två komponenter, det är i så fall lättfärg/intensivtoning och tvättas alltså inte ur helt.

Prata och tänk igenom är mitt råd!

♥ (¯`°?.¸ ♥Sally 090611 - BF 110804♥¸.?°´¯) ♥
  • Snooze

Min dotter är 12 nu och började färga håret redan som 9-åring. Hon avskydde att vara blond iom att ALLA tjejerna i klassen var det. Hon suckade flera år över att "ställer man upp alla tjejerna och tittar bakifrån vet man inte vem som är vem" Så hon fick göra det, det är ju ändå bara hår, ingen big deal.
    Nu färgar hon håret med jämna mellanrum, ofta en blandning mellan svart och starkt rött, och är piercad i både näsan och läppen och jag har inget emot det....

• förvirrande

Tack för alla svar.
    Så vet jag i alla fall att jag inte är den enda med döttrar i dessa tankar.

De har det inte lätt de där "nästan" tonåringarna"... Tror att klimatet de växer upp i är hårdare än det var när jag själv var i samma ålder. Verkar som tjejer generellt mobbar av andra anledningar och jag vill inte vara en del av eventuella "tråkningar" eller utfrysningar om det nu är så att "alla andra får färga sitt hår"...

• FruSen

Jag fick tona mitt hår när jag gick i sexan och då hade några av kompisarna gjort det nått år tidigare.

• Norrskenet

Jag jobbar som lärare på högstadiet o där brukar en del elever tona/färga håret. Då kan jag tänka mig att mina barn också får göra det, inte innan.

• 02emelie02

Hej! Jag är en tjej på 12 år. Men nu så kikade jag lite på inlägg om när barn ska få färga sitt hår. Jag tänkte bara skriva att jag tonade mitt hår första gången när jag var 10 år. Att tona håret för mig när jag var 10 år betydde jätte mycket för mig, för jag blev så nöjd. Men nu som 12 åring så färgar jag håret permanent ungefär 3 ggr per år. Så enligt mig tycker jag att ni kan låta era barn iallafall tona håret vid 10-11 års ålder. För det är roligt att få testa på nya saker. Det vet ni föräldrar säkert också :) Tack för mig!

• Noran

Av miljöskäl färgar jag inte håret själv och skulle helst inte vilja att mina barn gör det heller. Om man väl börjar med det är det lätt att man får ful utväxt sen och därför fortsätter. Men det finns nog även miljövänlig färg. Och toning som tvättas bort efter ett tag kanske inte är så farlig. 

• Minniemousemommy
    förvirrande skrev 2011-03-03 20:56:40 följande:
    Min dotter på 10,5 år, går i fyran, har länge tjatat om att hon vill tona håret. Jag har hittills sagt defiitivt NEJ, men börjar tvivla. Jag känner att jag har dålig koll på när "tjejerna i hennes ålder" gör det.

När är det ok att tona håret? Ska de vara tonåring först?

Jag vill inte vara den där hårda mamman som bara säger nej, men jag vill heller inte vara den som tillåter allt. Shit, vad svårt det är...

Råd? Tips?
    Jag har blekt slingor i min då 4 åriga flickas hår, vilket kan verka absurt, men hon ville verkligen. Vi såg det som en rolig grej att "måla i håret" och hon tog inte alls skada. Jag är väldigt bra när det gäller hår, och kan det mesta så det blev ju snyggt också. Till jul förra året så gjort vi även en toning, vilket bara kändes som shampoo enligt  min dotter. Min andra dotter som nu är 4 vill ha ljusblåa slingor i håret (tack vare monster highdockorna) och jag tror att vi ska fixa det nästa vecka, men då är det ju självklart sån där färg som går ur håret på typ en månad, och bara några slingor. Slinghätta skulle jag aldrig använda på så små, men kanske när dom blir runt 8 år eller något. Min 5 åring är väldigt inne på ombre nu också, så det blir nog av efter jul skulle jag tro.

Men en normal ålder är runt 10, skulle jag tycka. Jag är lite onormal, mina döttrar har liksom till och med smink på sig när dom vill. Tycker absolut att din dotter ska få färga håret nu, det skadar ju inte på något sätt. Stenhård permanentning eller helblekning kan svida och göra ont men inte toningar eller att bleka några slingor, det där bara roliga för de flesta barn. :)
  • 010306

Toning sån som tvättas ut på 8 tvättar fick äldsta testa första gångerna förra året i 5:an .

• Solhenriksson

Jag själv är 15 år och tonade mitt hår första gången när hag gick i 2an. Och färjade håret första gången i 4an. Många kanske tycker att det var tidigt? Men vadå? Sett är bara hår. Det skadar inte min hälsa och jag får inga skador av det. Men skulle rekommendera att ta toning första gången och prova bara en slinga först. Om ditt barn är nöjd så är det ju bra och om inte så försvinner toningen efter ungifär 4 tvättar.

• Jag är anonym

Jag är en tjej på snart 11 höstar jag tkr att alla ska få färga/bleka håret när de vill från 8 år. Min mammas kompis är frisör och hon ska nog bleka mitt hår snart. Jag har själv färgat det innan med sådan färg som går ut efter 5-8 tvättar. ????????

• Brumma

Sonen har lagt i tillfällig färg (grön) sen han var fem (på typ kalas)

Nu är han 7 och funderar på att färga det så det sitter i lite längre. Han kommer att få tona när han känner för det. Håret är en extremt viktig del i hans identitet och så länge han gör det för att han själv vill så är det ngt han kan få välja själv.

När han är tio kommer det förmodligen vara lika självklart som nu att håret är ngt han själv får besluta om (så länge han sköter det).

Min bonusdotter hade absolut fått lägga i färg vid den åldern.

• Brumma
    förvirrande skrev 2011-03-03 21:10:11 följande:

Ja, självklart bara en toning kan jag tänka mig. Och jag vet at hon valdigt gärna vill så om jag inte hjälper och styr lite är jag rädd för att hon som ljusblont kommer hem rödhårig (inte för att det är något fel på rödhårfärg men kontrasten är lite väl stark).JA, att hon färgar "i hemlighet" och att det istället för en mjuk toning blir katastrof...

Svårt att veta när hon är stor nog. Hon är en av de där tjejerna som är fysiskt väldigt tidig i utvecklingen... Ah, det är bara så svårt! Var är den där instruktionsboken i hur det är att ha barn och hur man uppfostrar dem på bästa sätt?

Är inte det själva grejen - att det skall bli en kortast mot vad man har?

Om hon VILL färga/tona håret måste hon väl även ha en åsikt om vilken färg hon vill ha? Varför måste hon ha en "mjuk toning"? Varför inte låta henne uttrycka sig själv på det sätt HON vill, och inte som hennes mamma vill...
  • LeyasMamma

Min 7 åring "färgar" håret. På henne används en så kallad färgbomb, det är en hårinpackning med lite färg i men biter bra på hennes hår då hon är blond. Sitter inte i så länge, brukar vara en klar färg i kanske 2 veckor sen mattar den ut mer och mer och efter 4-6 veckor är den helt borta beroende på färg. Hon har haft lila, rosa, grönt, blått och brunt :) för mig gör det inte så mycket att hon vill experimentera med olika färger då hon har en personlighet som bär upp dom:)

Svar på tråden När är det ok att färga/tona håret?