• förvirrande

När är det ok att färga/tona håret?

Min dotter på 10,5 år, går i fyran, har länge tjatat om att hon vill tona håret. Jag har hittills sagt defiitivt NEJ, men börjar tvivla. Jag känner att jag har dålig koll på när "tjejerna i hennes ålder" gör det.

När är det ok att tona håret? Ska de vara tonåring först?

Jag vill inte vara den där hårda mamman som bara säger nej, men jag vill heller inte vara den som tillåter allt. Shit, vad svårt det är...

Råd? Tips?

• Svar på tråden När är det ok att färga/tona håret?
  • Sally09

Jag jobbar som frisör och det är sällan det kommer in så unga tjejer och vill färga/köpa hem färg. Vet du varför hon egentligen vill färga håret? Är det bara en kul grej, eller känner hon sig missnöjd på riktigt med sin nuvarande hårfärg. Jag har fått känslan ibland att det är själva grejen i sig att färga håret tjejer är ute efter. att det kan räcka med några få foliepaket för att ge ljusare reflexer i ett redan ganska blont hår eller lite mörkare slingor som ger effekter lite underifrån. sådana alternativ ger ju heller ingen synlig utväxt och man kan spara det oftast fortfarande känsliga håret från allt för många och täta behandlingar. min erfarenhet säger att när man väl börjat fortsätter man och alla dessa hemmafärgningar man får se (i princip uteslutande på tonårstjejer) får mig att vilja gråta i bland...

toning är mycket riktigt relativt skonsamt för håret men allt man behöver blanda ihop är bestående färg vare sig det står toning eller inte och tvättas inte ur, färg på färg ger förr eller senare ojämna nyanser (fyll alltid i utväxten och inte allt på en gång) och att "bara bleka bort" när man tröttnar är inte så lätt som många tror. riktig toning ska gå att använda direkt ur en flaska och består aldrig av två komponenter, det är i så fall lättfärg/intensivtoning och tvättas alltså inte ur helt.

Prata och tänk igenom är mitt råd!

♥ (¯`°?.¸ ♥Sally 090611 - BF 110804♥¸.?°´¯) ♥
  • Snooze