• smulpaj01

    Tårarna rinner...

    Hur kan man jobba som familjhem med vetskapen att barnet har föräldrar som inget annat vill än att ta hand om sina barn........... ???

    Ser en så stark film på tv4 just nu......

  • Svar på tråden Tårarna rinner...
  • Linaek
    smulpaj01 skrev 2011-05-06 14:07:22 följande:
    Kan vara bra såklart MEN då ska soc se till att skärpa hjälpen för föräldrarna så att barnen stannar så kort tid som möjligt i familjehem!

    Att förlora sina barn pga att soc inte sköter sitt arbete ska inte vara möjligt anser jag! Därför är den där lagen lite farlig för barnen...!
    Ska dom skärpa hjälpen...för föräldrarna???? att barn hamnar i familjehem beror till största delen på att inte sköter föräldrar rollen på ett tillfredsställande vis. Vad vill du att föräldrarna ska få hjälp med...
    I de fallen jag rör mej i så har föräldrar fått mer än nog med hjälp till ingen nytta för barnen
  • smulpaj01

    Linaek: Skojar du med mig nu???

    Du kanske inte vet vad familjehemsuppdrag innebär?
    Isåfall ska jag berätta det för dig Familjehem tar hand om barn tillfälligt när föräldrar av olika anledningar brister i sin omvårdnad. När föräldrarna har fått hjälp att komma tillrätta med vad det än må vara så får dem hem sina barn!
    Hjälpen ska soc erbjuda och placeringen ska inte fortgå längre än nödvändigt.

  • Linaek
    smulpaj01 skrev 2011-05-06 21:59:12 följande:
    Linaek: Skojar du med mig nu???

    Du kanske inte vet vad familjehemsuppdrag innebär?
    Isåfall ska jag berätta det för dig Familjehem tar hand om barn tillfälligt när föräldrar av olika anledningar brister i sin omvårdnad. När föräldrarna har fått hjälp att komma tillrätta med vad det än må vara så får dem hem sina barn!
    Hjälpen ska soc erbjuda och placeringen ska inte fortgå längre än nödvändigt.
    Jag vet vad det innebär att vara familjehem och jag vet vad det innebär för barn som har föräldrar som år ut och år in får all hjälp till att fixa sina liv. jag vet även hur ett litet barn mår av att ha en biomamma som talar om för sitt barn att snart ska du flytta"hem"
    Jag vet vad det innebär för det lilla barnet,det är nämnligen jag som tröstat det lilla barnet som vaknat upp på nätterna med mardrömmar.Det gör ont i hjärtat då det lilla barnet ligger gråtandes i famnen och frågar :mamma varför fick inte jag ligga i din mage,Så jag kan verkligen säga att jag vet vad det innebär för ett litet att ha en biomamma som år ut och år in fått all hjälp av soc. Nu är vårt barn tonåring och vårdnadsöverflyttad sen den lagen kom
  • Anonym (soc.)
    Linaek skrev 2011-05-07 02:46:11 följande:
    Jag vet vad det innebär att vara familjehem och jag vet vad det innebär för barn som har föräldrar som år ut och år in får all hjälp till att fixa sina liv. jag vet även hur ett litet barn mår av att ha en biomamma som talar om för sitt barn att snart ska du flytta"hem"
    Jag vet vad det innebär för det lilla barnet,det är nämnligen jag som tröstat det lilla barnet som vaknat upp på nätterna med mardrömmar.Det gör ont i hjärtat då det lilla barnet ligger gråtandes i famnen och frågar :mamma varför fick inte jag ligga i din mage,Så jag kan verkligen säga att jag vet vad det innebär för ett litet att ha en biomamma som år ut och år in fått all hjälp av soc. Nu är vårt barn tonåring och vårdnadsöverflyttad sen den lagen kom
    Såg en dokumentär på tv för ett tag sedan, då barnet sa just detta om att ligga i magen. Är det du?
  • morochmer
    Anonym (soc.) skrev 2011-05-07 07:53:42 följande:
    Såg en dokumentär på tv för ett tag sedan, då barnet sa just detta om att ligga i magen. Är det du?
    Det är väldigt vanligt, alla våra placeringar som kommit till oss före ca 7-8 års-ålder har sagt /frågat det samma.
  • Anonym (soc.)
    morochmer skrev 2011-05-07 09:10:47 följande:
    Det är väldigt vanligt, alla våra placeringar som kommit till oss före ca 7-8 års-ålder har sagt /frågat det samma.
    Så sorgligt.
  • Anonym
    Mrs Moneybags skrev 2011-05-06 13:06:27 följande:
    Det är barnens situation som är nummer ett, inte vad varken föräldrar eller familjehemsföräldrar vill eller tycker.

    Personligen tycker jag att det borde vara lättare att adoptera fosterbarn så att de slipper ha hotet om att behöva flytta tillbaka till bio-föräldrarna hängande över sig år ut och år in.
    det har blivit lättare men tyvärr finns det många familjehemsföräldrar som inte vill pga ekonomi. De tjänar idag pengar på sina plcerade barn och är säkra att soc aldrig kommer att låta barnen flytta tillbaka till sina biologiska föräldrar.

     


    Vid adoption så reduceras inkomsten till barnbidraget och alla vet att barn är dyra.


    Har pratat med familjer med flera biobarn och familjehemsplacerade som menar att det är hennes yrke idag att ta hand om alla deras barn och den möjligheten skulle försvinna om de adopterade barnen. Det låter synskt men de flesta av dessa föräldrar ser barnen som sina så de gör det inte för pengarna om någon tror att jag syftar på det. Men möjligheten att gå hemma och ha en inkomst, alt jobba deltid med mycket god ekonomi försvinner vid adoption.

  • Linaek
    Anonym (soc.) skrev 2011-05-07 07:53:42 följande:
    Såg en dokumentär på tv för ett tag sedan, då barnet sa just detta om att ligga i magen. Är det du?
    Nej det är inte jag men jag har hört flera barn som önskat att de legat i vad barnet anser som sin  mamma
  • Linaek
    Anonym skrev 2011-05-07 09:43:50 följande:
    det har blivit lättare men tyvärr finns det många familjehemsföräldrar som inte vill pga ekonomi. De tjänar idag pengar på sina plcerade barn och är säkra att soc aldrig kommer att låta barnen flytta tillbaka till sina biologiska föräldrar.

     


    Vid adoption så reduceras inkomsten till barnbidraget och alla vet att barn är dyra.


    Har pratat med familjer med flera biobarn och familjehemsplacerade som menar att det är hennes yrke idag att ta hand om alla deras barn och den möjligheten skulle försvinna om de adopterade barnen. Det låter synskt men de flesta av dessa föräldrar ser barnen som sina så de gör det inte för pengarna om någon tror att jag syftar på det. Men möjligheten att gå hemma och ha en inkomst, alt jobba deltid med mycket god ekonomi försvinner vid adoption.


    Och så tror jag inte att det är..Du vet att hur sjuka eller missbrukande föräldrar än är så har de rätt till sina barn.Vi fick inte ens flerbarns ´tillägget för vårt yngsta barn. inte heller ficj vi ta ut föräldrar dagar för henne. Redan då hon var väldigt liten frågade vi om det var möjligt att adoptera pgabio mammans status....Pappan gav sitt samtycke till adoption men icke biomamman. Inte ens nu när hon kan föra sin egen talan kan vi adoptera henne. Vi är hennes vårdnadshavare ja.. men det är inte det samma som adoption hon har tex ej lagligrätt till att ärva oss. Så vi har löst det via advokat. när hon blir  18 år bestämmer hon själv och på hennes 18 års dag sak vi adoptera henne ....
  • Anonym
    Linaek skrev 2011-05-08 20:09:22 följande:
    Och så tror jag inte att det är..Du vet att hur sjuka eller missbrukande föräldrar än är så har de rätt till sina barn.Vi fick inte ens flerbarns ´tillägget för vårt yngsta barn. inte heller ficj vi ta ut föräldrar dagar för henne. Redan då hon var väldigt liten frågade vi om det var möjligt att adoptera pgabio mammans status....Pappan gav sitt samtycke till adoption men icke biomamman. Inte ens nu när hon kan föra sin egen talan kan vi adoptera henne. Vi är hennes vårdnadshavare ja.. men det är inte det samma som adoption hon har tex ej lagligrätt till att ärva oss. Så vi har löst det via advokat. när hon blir  18 år bestämmer hon själv och på hennes 18 års dag sak vi adoptera henne ....

    Det var märkligt!


    Föräldrardagar kan du nog inte få för ett barn som du är familjehem för och genom det får en "lön" från den placernade kommunen. Dock skall det ha blivit lättare att adoptera.


    Lycka till och underbart att höra att ni tagit er lilla till er som er egen. Det tror jag att många gör men inte ser möjligheten till adoption =(

  • Anonym
    smulpaj01 skrev 2011-03-06 02:37:12 följande:
    Hur kan man jobba som familjhem med vetskapen att barnet har föräldrar som inget annat vill än att ta hand om sina barn........... ???

    Ser en så stark film på tv4 just nu......
    vilken film
  • smulpaj01
    Anonym skrev 2011-05-30 22:29:50 följande:
    vilken film
    Hittade denna gamla tråd och inser att den är lika aktuell idag. Kommer inte ihåg vilken film jag såg - återkommer om det
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-05-30 22:29:50 följande:
    vilken film
    Står ju i de inledande inläggen. I am Sam.
Svar på tråden Tårarna rinner...