Anonym skrev 2011-09-11 18:52:02 följande:
Nej det är inte samma sak, vid adoption klipps banden helt. Dem biologiska föräldrarna har ingen rätt till umgänge men det har du vid vårdnadsöverflyttning.
I mitt fall blir det tyvärr det om det blir en vårdnandsöverflyttning. Detta eftersom jag inte får chans att vissa att jag finns där för min son. Min son får endast träffa mig 2 timmar i månaden. Först fick han träffa mig 2 timmar varannan vecka, när han sedan familjehemsplacerades, så fick han inte träffa mig på 2 månader eftersom han skulle anknyta till familjehemmet. sedan blev det bara 2 timmar i månaden. Min son visar starkt att han vill umgås mer med mig men detta bryr sig inte soc om utan skyller på att min son e trött. Jag får endast ringa ett samtal i månaden och oftast när jag ringer på bestämd tid så har familjehemmet åkt iväg med min son till tex IKEA eller så har dom gått ut i trädgården med honom. Och då har min son inte alls lust att prata i telefon. Jag frågar familjehemmet om min sons vardag, inskolning på dagis och matvanor mm. Dom svarar på frågorna, dock väldigt fåordigt. När jag frågade vad dom hittat på i veckorna, så blir svaret, varit ute, gått på loppis. När jag frågar om matvanor, så säger dom, det e samma som innan, han äter vissa saker och andra inte. Tills man läser papperna dom skrivit. Där står det att jag inte bryr mig om min son. Att jag ALDRIG frågar om hans vardag och matvanor mm. Dom målar upp mig som en förälder som inte bryr sig. Och vilka tror soc och nämnden på, jo familjehemmet.
Så jag har minimalt umgänge och kontakt. Har kämpat i över 1 år med att få mer umgänge men då säger soc att jag har mer umgänge än normalt och att vanligaste umgänget är var 6:e månad. O.O Detta är bullsh*t eftersom jag vet andra föräldrar i liknande situation som får träffa sitt barn varannan vecka.