• sweetizemme

Jag o min pojkvän e mkt känsliga just nu

Hej hej!! Det  e så hära att jag o min pojkvän  e på  Luzerngården Klövergården I lund.  Men nu e det så här att de bara kör me oss men  det  e mest me mig för de vet hur känslig jag  e. Jag & min pojkvän  vill säga detta  till alla som blir placerad på detta stället Luzerngården Klövergården I lund  är ett skit ställe  Ni  får aldrig vara i fred i från dem, dom har kolla på er dygnet runt o  det  e skit jobbigt.

• Svar på tråden Jag o min pojkvän e mkt känsliga just nu
  • Anonym
    Nekogirl skrev 2011-09-11 18:29:52 följande:
    www.socfamratt.se/barnets-foeretraedare/saers...-

www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1474&blogg=34...

en vårdnandsöverflyttning kan likas med en adoption då föräldrarna förlorar rätten att ta del av vad som händer barnet. När väl familjehemmet fått vårdnaden, så behövs inte föräldrarnas tillåtelse för att en adoption ska kunna ske. Familjehemmet blir vårdnadshavare och den biologiska föräldern har inget att säga till om.

Och jag kan inte så mycket om lagar men jag kommer inte med osanning. 
    Nej det är inte samma sak,  vid adoption klipps banden helt. Dem biologiska föräldrarna har ingen rätt till umgänge men det har du vid vårdnadsöverflyttning.
  • Nekogirl
    Anonym skrev 2011-09-11 18:52:02 följande:
    Nej det är inte samma sak,  vid adoption klipps banden helt. Dem biologiska föräldrarna har ingen rätt till umgänge men det har du vid vårdnadsöverflyttning.
    I mitt fall blir det tyvärr det om det blir en vårdnandsöverflyttning. Detta eftersom jag inte får chans att vissa att jag finns där för min son. Min son får endast träffa mig 2 timmar i månaden. Först fick han träffa mig 2 timmar varannan vecka, när han sedan familjehemsplacerades, så fick han inte träffa mig på 2 månader eftersom han skulle anknyta till familjehemmet. sedan blev det bara 2 timmar i månaden. Min son visar starkt att han vill umgås mer med mig men detta bryr sig inte soc om utan skyller på att min son e trött. Jag får endast ringa ett samtal i månaden och oftast när jag ringer på bestämd tid så har familjehemmet åkt iväg med min son till tex IKEA eller så har dom gått ut i trädgården med honom. Och då har min son inte alls lust att prata i telefon. Jag frågar familjehemmet om min sons vardag, inskolning på dagis och matvanor mm. Dom svarar på frågorna, dock väldigt fåordigt. När jag frågade vad dom hittat på i veckorna, så blir svaret, varit ute, gått på loppis. När jag frågar om matvanor, så säger dom, det e samma som innan, han äter vissa saker och andra inte. Tills man läser papperna dom skrivit. Där står det att jag inte bryr mig om min son. Att jag ALDRIG frågar om hans vardag och matvanor mm. Dom målar upp mig som en förälder som inte bryr sig. Och vilka tror soc och nämnden på, jo familjehemmet.

Så jag har minimalt umgänge och kontakt. Har kämpat i över 1 år med att få mer umgänge men då säger soc att jag har mer umgänge än normalt och att vanligaste umgänget är var 6:e månad. O.O Detta är bullsh*t eftersom jag vet andra föräldrar i liknande situation som får träffa sitt barn varannan vecka.
  • Anonym (Ush)

Ursäkta mig men ja måste bara bryta in!
    Har läst en del av alla dessa inlägg och kan förstå varför folk reagerar olika på det här med familjehem/behandlingshem.
    Jag känner igen mig i dem som skriver att
    " Det finns en anledning till varför du är där annars skulle du inte vara där" och
    "De måste övervaka en hela tiden för de ska ha koll på en"
    Innan jag själv blev placerad men min familj på Luzern i Lund hade jag oxå skrivit en sådan kommentar men efter att ha blivit tvingad att bo där enl lagen "SOL" så kan jag säga att jag yttrar inte dessa kommentarer för nu vet jag mer hur det känns att vara övervakad 24h om dygnet och inte få ha ett privat liv.
    Vi blev placerade där pga att vi gick till en familje psykolog och pratade och hon uppfattade det som att vi bråkade mycket hemma vilket alla i vår omkrets kunde säga att det gör vi inte men vi disskuterar mycket och pratar väldigt mycket med varandra om våra jobb.
    Denna lilla misstolkning ifrån hennes sida fick henna att anmäla oss till SOC vilket vi inte visste om.
    Våra familjer stöttade oss och försökte förklara för SOC men de hade siktet inställt på att vi skulle placeras.
    Vi blev snabbt informerade att personalen där nere inte var där för oss utan för våran dotter.
    Det satt chefen och sa till oss under inskrivningen.
    Första dagen kom där en i personalen och sa till mig att jag inte skulle visa att jag var svag och grät när jag var där för det var ett svaghetstecken och det noterade de ner i ens journal.
    Och sen sa de att anledningen till att man hålls kvar i 12 veckor är för att personalen ska bryta ner familjen så det blir lättare för dem att försöka ta barnet ifrån en.
    Märk väl att vi var flera som hörde detta.
    Efter detta fick jag tag i en advokat som en av de andra tjejerna andvände sig av då hon var placerad en LVU där.
    Han lästa alla journaler som jag hade ifrån SOC, Akut psyk som de tvingade in mig på för en utvärdering där doktorn bara skratta och sa att där är inget fel på dig men kanske på dem om de börjar skicka in friskt folk till oss, journalerna ifrån Luzern på oss alla 3, anmälan ifrån psykologen.
    Utifrån det så kunde han inte förstå varför vi var placerade på Luzern över huvudtaget.
    Där fanns inga grunder att hålla oss på.
    Sen kommer det roliga.
    Dagen innan advokaten skickar en stämmning till SOC ringer min mamma och undrar varför vi fortfarande måste sova med öppen dörr? Hon förklarar att Luzern säger att det är SOC som ska besluta om dörren.
    SOC ringer ner till Luzern och frågar och då tycker de att vi är i behov av att ha dörren öppen då de vill kunna se oss när vi sover och se hur vi vaknar av hennes skrik på mat, vilket vi gjort i 3½ vecka redan.
    SOC säger till min mamma att Luzern vill att dörren ska vara öppen och då får den vara det. 
    Dagen efter kommer en stämmning in på SOC kontoret ifrån våran advokat och helt plötsligt är vi friskförklarade ifrån Luzern som ändrar åsikter om allt och vi är fria att gå.

Vi driver fortfarande denna stämmning då det nu gäller frihetsberövande och ersättning för förlorad arbetstid för min man då där inte fanns några som helst grunder från SOC sida att sätta oss där.

• mia83

Har ni anmält boendet? låter som det är nåt som inte står rätt till där..

• Anonym (Ush)
    mia83 skrev 2011-12-08 13:54:15 följande:
    Har ni anmält boendet? låter som det är nåt som inte står rätt till där..
    Det är inte lätt att göra en anmälan mot ett boende som komunen står bakom då man som en vanlig person är svagare i ärendet än vad komunen är.
    Är glad om vi får igenom våra krav som vi har just nu med förlorad arbetstid och körersättnig samt för frihetsberövande på inga grunder.
    Man läser om de som suttit häktade på fel grunder som fått ersättning men när vi frågade SOC om det så stängde de  alla dörrar och vägrar prata med oss om det, det verkar som att de inte vill minnas att detta hänt.
  • Anonym (C)
    Anonym skrev 2011-12-08 17:43:05 följande:
    "tvingad enligt SOL?"

SOL= Socialtjänstlagen
  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2011-12-08 18:16:00 följande:
    SOL= Socialtjänstlagen
    Jo jag vet. Fast det finns inte några tvingande SOL-insatser, det var det jag undrade över.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-08 18:38:18 följande:
    Jo jag vet. Fast det finns inte några tvingande SOL-insatser, det var det jag undrade över.
    Det menas kansje som så;

Att OM man inte "går med på" en Solplacering,blir det Lvu...

Altså,det handlar om "frivillig tvång".     
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-08 19:09:11 följande:
    Det menas kansje som så;

Ja så kan det ju ligga till, det var det jag försökte få klarhet i.
  • Anonym (Ush)
    Anonym skrev 2011-12-08 19:09:11 följande:
    Det menas kansje som så;

Det är precis så som du skriver!
    Man är inte tvingad av lagen SOL men om man inte gör som den säger så blir det en LVU och det är svårare att vinna och ger dem bara ytterligare en chans för att ta barnet ifrån en. Så nej igentligen är man inte tvingad men ändå. Så fruktansvärd fel lag så det heter duga.
    Heter att man är där frivilligt om man är där under SOL men så är det inte.
    Man är där bara för att man inte vill ha ett LVU på sig.
    TVINGAD
Svar på tråden Jag o min pojkvän e mkt känsliga just nu