Hur ofta besöker ni biblioteket?
Hur ofta besöker du biblioteket med dina barn? Bor du så att det är bokbuss som gäller räknar du den som bibliotek.
Skriv gärna och berätta om era biblioteksbesök.
Hur ofta besöker du biblioteket med dina barn? Bor du så att det är bokbuss som gäller räknar du den som bibliotek.
Skriv gärna och berätta om era biblioteksbesök.
Varannan vecka blir det, då kommer bokbussen. Och 4-åringen har bättre koll än mig vilken vecka det är som bokbussen kommer. Personligen lånar jag hellre böcker än köper dom, åtminstone åt mig själv. Jag älskar att läsa och jag älskar böcker, men ser ingen mening med att fylla hyllor med böcker som ändå bara blir läst en gång. Barnböcker köper jag oftare, men inga mängder, kanske 15 st i året.
Varje vecka, minst en gång. Men det är inte så ofta vi lånar hem böcker utan vi läser där på plats, plus att de anordnar olika aktiviteter för barn på vårt bibliotek så det är mycket att man bara "hänger" där. Äldsta älskar att springa omkring och leka med de andra barnen som är där. Nästan som öppna förskolan
Kanske en gång i månaden, jag köper hellre böcker på loppisar o bytesdagar för sådär 5 kr/st än lånar. Lånar mest filmer på biblioteket.
1-2 gåner i månaden. Inte för att låna hem böcker utan för att lyssna på sagor (typ sagotant som läser), titta på föreställningar (typ små teatervisningar) eller titta på utställningar.
Ja jag säger som iolanthe, jag lånar faktiskt hellre än jag köper. Skulle gärna ha samma idé med leksaker. Jättebra att de inte bara ligger hemma och skräpar och tar upp plats när barnen ledsnat, utan nyttjas på bästa sätt om och om igen.
Tyvärr mer sällan, skulle vilja gå mycket oftare Det hänger mest på att vi har väldigt långt till biblioteket.
Alltså, jag har just packat upp ca 12 banankartonger fulla med böcker och ett par-tre proppade flyttlådor. Då räknas inte de fem-sex banankartonger som skeppades iväg till återvinning och second hand-butiker innan vi flyttade... Bibliotek är SKITSMART ju. Jag köper böcker jag vill ha i min ägo, men jag har samlat på mig tillräckligt mycket böcker för att veta att det inte är nödvändigt att köpa precis allt. Sådant där jag lika gärna skulle kunna köpa på pocket för förströelse, det lånar jag. Liksom en del facklitteratur som är omöjlig att få tag på i bokhandeln.
Än så länge är ju sonen liten men han vill att man ska läsa för honom och han fastnar för vissa böcker väldigt intensivt, för att sedan tröttna. Det är jätteroligt att ta honom till biblioteket! Nu är vi dit minst en gång i veckan och lånar böcker.
Två gånger i månaden ungefär. Vi lånar ett tjugotal varje gång. Just nu har min son, tre år, en fiskperiod så senast vi var på Bibblan så lånade vi stora fackböcker (med många bilder) om Hajar, Valar och sen några böcker om akvarier.
Det är lite läskigt med en treåring som kan skilja mellan leopardhaj och sköterskehaj men men. Den här helgen är han och sambon och hälsar på Farmor i Göteborg så de är på Universeum just precis nu och tittar på fiskar.
Och även om vi har god ekonomi så hade jag INTE lagt tusentals kronor på att köpa stora böcker med massa bilder i om hajar, typ.
Själv kan jag köpa jobbrelaterad facklitteratur (psykologi och annat) för jobbets pengar, men alla andra böcker jag vill läsa tänker jag inte heller köpa. Som sagt, jag älskar böcker och köper många böcker, varje gång jag beställer till mig/oss från Adlibris (ca en gång per månad) så kostar det några tusen, men alla böcker vill man ju inte köpa. Och jag har inte plats för alla böcker. Det räcker med att huset är fullt med böcker redan, mitt boksamlande började ju när jag var typ 10 och nu är jag 40.
Hursomhelst. NÄr vi går till Bibblan så plockar treåringen åt sig lite böcker i barnhörnan och bläddrar i dem medans jag letar upp böcker jag vill låna till mig. Sen så läser vi böcker som treåringen vill läsa och sen så frågar jag honom om det finns nåt särskilt han vill läsa om och så letar vi upp böcker om det. Vi har ett litet stadsdelsbibliotek och de börjar nog känna igen oss och har fattat att vi läser mkt för bibliotekarierna kommer ofta förbi med tips. Vi brukar vara där två timmar ungefär.
Just nu tycker jag det är svårt att hitta bra böcker som passar min treåring. Han har passerat småbarnsstadiet, och behöver lite mer avancerade bilderböcker, med mer text, men det får inte vara alldeles för mkt text och det behöver vara fina bilder. Mamma Mu och Pettsonböckerna är bra nivå, men de har vi ju redan läst tusen gånger. Därför är det roligt att han är intresserad av fackböcker, som fisk-böcker och böcdker med bilder på fjärilar och sådant. Då läser man ju inte all text utan berättar vad som är påbilderna. Och själv lär jag mig saker om hajar som jag inte visste. (Typ allt....)
Check på alla ovanstående, tygtiger!
Men tack ändå! :)
Två-tre gånger i veckan. Det är inte alltid vi lånar, ofta sitter vi bara där och läser.
Finns en serie böcker dom heter lätta fakta för dom yngre barnen om allt från hajar, hästar, farliga djur och så vidare. Oerhört populära av låntagarna på det bibliotek jag jobbar på.
vi är på biblioteket minst en gång per vecka.
ofta lånar barnen också någon film eller tv-spel förutom böcker.
nu har vi lånat på oss en hög ljudböcker att lyssna på i bilen på väg till semestrandet.
Nästan aldrig för jag lånar massa som jag lämnar tillbaka för sent
Nu har vi fått alla mina barnböcker, vilket känns jätteroligt! Det är skönt att man inte ska behöva köpa alla böcker man vill ha och jag tänker att när dottern blir äldre ska vi gå till biblioteket och bara läsa för att det är mysigt där. Gillar verkligen bibliotek!!