• smulan­1704
    Äldre 13 Mar 23:24
    27019 visningar
    30 svar
    30
    27019

    Närmast anhörig??

    En fråga... Vem har ni angett som närmast anhörig? På jobbet, när man ligger på sjukhus eller vad som helst där man ska ange detta..

    Jag fick veta idag att min sambo sen 4 år, pappa till våra barn INTE hade angett mig när han bytt jobb nu i veckan. Jag blev så ledsen. Det känns som att han inte tycker att det är viktigt att hans sambo och barn får reda på om det händer han nåt.
    Han förstod inte varför jag blev ledsen.. Och sen va grälet igång typ...

    Vad tycker ni? Är det jag som har fel?

    Han hade för övrigt angett sin pappa som närmsta anhörig... De har knappt nån kontakt alls.. Kanske därför jag blev lite ställd också..


    BF 9 JULI 2011 (andra barnet)
  • Svar på tråden Närmast anhörig??
  • Äldre 14 Mar 20:38
    #11
    ica skrev 2011-03-14 06:22:29 följande:
    En patient som är medvetande bestämmer själv vem som ska få hälsa på och annat vårdrelaterat. Inför operationer mm  få man ange vem man vill ha som närmsta anhörig.
    Jag har fåt problem med huvudet, de misstänkte först att jag hade fått en stroke och riskerade att få fler.

    Då började vi titta på det här med juridiken eftersom vi inte var gifta då. och är jag inte gift och jag inte kan göra mig förstådd med omvärlden bestämmer mina föräldrar min vård, de kan naturligtvis överlämna ansvaret till sambon men juridiskt måste sjukhuset fråga dom även om vi hade papper på att vi ville annurlunda. Gäller även vid organdonationer.
    Och då jag tror att man aldrig kan förutspå hur anhöriga kommer att reagera vid sjukdom eller olycksfall eller dödsfall, bla tror jag att min far mycket väl kunde ha fått för sig att totalt köra över min man, för jag är pappas lilla flicka, jag är ju bara 45 år gammal, pappa vet bäst ungefär.

    Så det blev den utlösande faktorn att vi äntligen kom i väg till prästen :)
  • Äldre 14 Mar 20:45
    #12

    Jag har angett min mamma som närmast anhörig i papprena för studierna. Mest för att sambon inte alltid går att få tag i snabbt. Han har studerat till sjöbefäl och har under praktikperioderna haft svårt att bli kontaktad när som helst. Kommer nog alltid ha mina föräldrar som absolut närmast anhörig. Så att någon får reda på om det händer mig något. De kommer iaf i sin tur höra av sig till honom. Det vet jag. 

    Jag tror att han har angett sina föräldrar/mamma och även mig.  

  • ica
    Äldre 16 Mar 06:17
    #13
    Houdini skrev 2011-03-14 20:38:22 följande:
    Jag har fåt problem med huvudet, de misstänkte först att jag hade fått en stroke och riskerade att få fler.

    Då började vi titta på det här med juridiken eftersom vi inte var gifta då. och är jag inte gift och jag inte kan göra mig förstådd med omvärlden bestämmer mina föräldrar min vård, de kan naturligtvis överlämna ansvaret till sambon men juridiskt måste sjukhuset fråga dom även om vi hade papper på att vi ville annurlunda. Gäller även vid organdonationer.
    Och då jag tror att man aldrig kan förutspå hur anhöriga kommer att reagera vid sjukdom eller olycksfall eller dödsfall, bla tror jag att min far mycket väl kunde ha fått för sig att totalt köra över min man, för jag är pappas lilla flicka, jag är ju bara 45 år gammal, pappa vet bäst ungefär.

    Så det blev den utlösande faktorn att vi äntligen kom i väg till prästen :)
    Gick det bra med dig? Min man skulle operara sig precis när vi vart ihop och skrev mig som sin närmsta anhörig. Hans mamma blir lätt hysterisk så jag var väl lugnare om nåt händer.
  • Äldre 16 Mar 20:01
    #14
    ica skrev 2011-03-16 06:17:06 följande:
    Gick det bra med dig? Min man skulle operara sig precis när vi vart ihop och skrev mig som sin närmsta anhörig. Hans mamma blir lätt hysterisk så jag var väl lugnare om nåt händer.
    Nja var inne senadst i söndags kväll på akuten ;)

    Det var ingen stroke och en massa annat som det inte var men det vet inte vad det är, lite frustrerande. Och mina föräldrar har ju bägge sagt att det är självklart att Martin bestämmer men man vet aldrig. Och när det gäller tvärtom tror jag att hans föräldrar skulle ha kört över mig inte av elakhet utan av tanklöshet. 

    Jag vet att man kan säga ifrån men säg att föräldrarna eller "svärisarna" är av sorten svåriserna från helvetet ;)
    då kan de triumfa igenom att de är de som bestämmer.

    Bara folk är medvetna om det. 

    Att man tar reda på alla fakta om hur man väljer att leva, som sambos, som gifta osv  Vet man inte alla fakta kan man lätt fatta fel beslut.  
  • Äldre 17 Mar 00:52
    #15

    Han kanske inte vill uppge dig eftersom han inte vill att info ska läcka ut om dig.

  • Kinya
    Äldre 17 Mar 08:54
    #16

    Jag har angett min man och min mamma. Hade det bara funnit plats att ange en person som närmast anhörig hade det varit min man.

  • ica
    Äldre 18 Mar 07:47
    #17
    Houdini skrev 2011-03-16 20:01:47 följande:
    Nja var inne senadst i söndags kväll på akuten ;)

    Det var ingen stroke och en massa annat som det inte var men det vet inte vad det är, lite frustrerande. Och mina föräldrar har ju bägge sagt att det är självklart att Martin bestämmer men man vet aldrig. Och när det gäller tvärtom tror jag att hans föräldrar skulle ha kört över mig inte av elakhet utan av tanklöshet. 

    Jag vet att man kan säga ifrån men säg att föräldrarna eller "svärisarna" är av sorten svåriserna från helvetet ;)
    då kan de triumfa igenom att de är de som bestämmer.

    Bara folk är medvetna om det. 

    Att man tar reda på alla fakta om hur man väljer att leva, som sambos, som gifta osv  Vet man inte alla fakta kan man lätt fatta fel beslut.  
    Jo, min man har varit riktigt dålig en gång och jag är glad att jag slapp svärmor då. Jag hade fullt upp med mig själv i det läget.
  • k och k
    Äldre 18 Mar 07:54
    #18

    Jag har angett min man i första hand och sedan min syster. Tror att systern är bättre att vara första person att få reda på om något allvarligt har hänt. Har redan råkat ut för en allvarlig bilolycka och tro mig ett sådant samtal som min pappa fick den natten är inget jag önskar honom nu när han börjar bli till åren..

  • ica
    Äldre 18 Mar 11:25
    #19
    k och k skrev 2011-03-18 07:54:18 följande:
    Jag har angett min man i första hand och sedan min syster. Tror att systern är bättre att vara första person att få reda på om något allvarligt har hänt. Har redan råkat ut för en allvarlig bilolycka och tro mig ett sådant samtal som min pappa fick den natten är inget jag önskar honom nu när han börjar bli till åren..
    Det är aldrig ett samtal som man vill ha. Men olyckor och sjukdomar existerar. Gick det bra med dig?
  • k och k
    Äldre 18 Mar 11:50
    #20

    Ja det gick absolut bra tillslut men var så chockad att jag inte var kontaktbar första tre dygnen efter olyckan. Det pappa berättade var att när samtalet kom från sjukhuset så sa de ungefär såhär" Karin har råkat ut för en bilolycka, hon finns på akademiska sjukhuset i Uppsala. Vi vet ännu inte vad som har hänt men hon är vid medvetande"
    Nu blir det ju aldrig riktigt ett sådant samtal från jobbet men det är värt att tänka på vem som tar emot samtalet klarar av det och kan föra det vidare till sina närmsta.

  • ica
    Äldre 19 Mar 08:08
    #21
    k och k skrev 2011-03-18 11:50:11 följande:
    Ja det gick absolut bra tillslut men var så chockad att jag inte var kontaktbar första tre dygnen efter olyckan. Det pappa berättade var att när samtalet kom från sjukhuset så sa de ungefär såhär" Karin har råkat ut för en bilolycka, hon finns på akademiska sjukhuset i Uppsala. Vi vet ännu inte vad som har hänt men hon är vid medvetande"
    Nu blir det ju aldrig riktigt ett sådant samtal från jobbet men det är värt att tänka på vem som tar emot samtalet klarar av det och kan föra det vidare till sina närmsta.
    Så klokt! Det blir ju ett val om vem man vill ha vid sin sida. Men även klarar av situationen.
  • Kazeer
    Äldre 19 Mar 08:11
    #22

    Jag anger maken som närmast anhörig och den man ska kontakta om det händer mig någonting. Det är även hans telefonnummer som finns under ICE i min mobiltelfons telefonlista.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 19 Mar 08:20
    #23

    Har angett min sambo som närmaste anhörig då han är den som lever med mig o mina två barn (o vår kommande). Mina föräldrar bor på annan ort 55 mil från oss så de får lite långt att åka o kunna infinna sig snabbt. Känns bättre då att min sambo kontaktar de om något skulle hända.

  • EFI
    Äldre 21 Mar 01:15
    #24
    Kazeer skrev 2011-03-19 08:11:56 följande:
    Jag anger maken som närmast anhörig och den man ska kontakta om det händer mig någonting. Det är även hans telefonnummer som finns under ICE i min mobiltelfons telefonlista.
    ICE?
    Apple user since 1987
  • Äldre 21 Mar 03:34
    #25
    EFI skrev 2011-03-21 01:15:42 följande:
    ICE?
    In Case of Emergensie (är ingen hejare på att stava)

    Ett nummer man lägger in i mobilen så om det händer en något här i sverige eller utomlands så är det nummret de ringer.

    Man skriver ICE och det nummer man vill att de ska ringa.
  • Äldre 21 Mar 05:27
    #26

    I min telefon har jag:


    ICE 1 Min man


    ICE 2 Min pappa


    ICE 3 Min storasyster


    ICE 4 Min lillasyster

    Jag är ju gift så det är rätt självklart att min man är närmast anhörig och den jag uppger om jag skulle bli inlagd på sjukhus.

    Värt att tänka på är att vårdpersonalen inte självklart har tillgång till kontaktinformation till ens anhöriga. I vårt journalsystem måste man lägga in det manuellt och det är inte många på jourtid som har tillgång till folkbokföringsregistret så man kan se släktskap. Vi frågar alltid vid inläggning vem vi ska ringa om det händer något och vilket nummer personen har.

  • ica
    Äldre 7 Apr 15:20
    #27
    Omorfia skrev 2011-03-21 05:27:29 följande:

    Jag är ju gift så det är rätt självklart att min man är närmast anhörig och den jag uppger om jag skulle bli inlagd på sjukhus.

    Värt att tänka på är att vårdpersonalen inte självklart har tillgång till kontaktinformation till ens anhöriga. I vårt journalsystem måste man lägga in det manuellt och det är inte många på jourtid som har tillgång till folkbokföringsregistret så man kan se släktskap. Vi frågar alltid vid inläggning vem vi ska ringa om det händer något och vilket nummer personen har.


    Bra att tänka på det sista!
  • Äldre 31 Aug 11:25
    #28

    Sambo, make/maka är NÄRMAST ANHÖRIG medan syskon och annan släkt bara räknas som anhörig.  Titta i Wikipedia.

  • Tue 22 Nov 2022 14:05
    #29
    nonnect skrev 2017-08-31 11:25:26 följande:

    Sambo, make/maka är NÄRMAST ANHÖRIG medan syskon och annan släkt bara räknas som anhörig.  Titta i Wikipedia.


    Vem är närmast anhörig när mamma dör.
    Min far och mitt enda syskon är avlidna sedan mer än tio år tillbaka så jag är enda barnet som finns kvar i livet. Jag har själv två barn och min syster lämnade fem barn efter sig så min mor har alltså sju barnbarn.
    Min mamma befinner sig på ett vårdboende på grund av vaskulär demens efter en stroke och ligger nu inför döden med palliativ vård.
    Ett av barnbarnen från min avlidna syster sida har efter att jag bett om att få insyn i min mammas ekonomi vänt min mor mot mig så att jag inte längre kunnat hälsa på (hon är som ett litet barn igen och hennes demens gör henne lättriggad och aggressiv). Hon förstår t ex inte längre skillnaden mellan tio kronor och en tusenlapp.
    Efter min mor har avlidit (antagligen inom några dagar) så vill jag hindra systerdottern från att lägga beslag på mammas datorer och andra saker som kommer behöva undersökas inför bodelning med sannolik polisanmälan som följd.
    Min systerdotter har även lyckats göra sig till god man utan min vetskap om det trots att hon tidigare redan har nekats den rollen enligt ett tingsrättsbeslut från två år tillbaks.
    UPPSALA TINGSRÄTT Avdelning 1 Aktbilaga 17 Mål nr Ä 4253-19
    Om jag är närmast anhörig vore det enklare att säkra bevis och uppmärksamma myndigheter om eventuella ekonomiska oegentligheter. Kanske kan jag få ta del av min mammas bankkontos historik för att kunna klargöra till vem och/eller på vad alla besparingar spenderats.
    Enda kvarlevande barnet.
  • Um Hamza
    Tue 22 Nov 2022 14:08
    #30

    Den närmaste anhöriga är väl den som skulle sakna en först om man försvann? Ganska självklart. Men vill han inte att ni ska, veta så får han väl ligga där ensam på sjukhuset.. 

Svar på tråden Närmast anhörig??