• Cornellia

    Inköpstråden ~ BF september 2011

    Efter en kvälls funderande över inköpslista, så insåg jag ju behovet av en inköpstråd. Skrattande

  • Svar på tråden Inköpstråden ~ BF september 2011
  • betula

    Just ja, amningskudde kanske är smart...

    Själv har jag MYCKET svårt att se att jag kommer vilja sätta på min dotter typska rosa flickkläder. Får krupp i den avdelningen av bebiskläder. Vår bebis kommer få leva i "pojkkläder" tills den är stor nog att ha egna åsikter, oavsett vilket kön det blir på liten. :)

  • NornaB
    betula skrev 2011-03-14 17:22:18 följande:
    Just ja, amningskudde kanske är smart...

    Själv har jag MYCKET svårt att se att jag kommer vilja sätta på min dotter typska rosa flickkläder. Får krupp i den avdelningen av bebiskläder. Vår bebis kommer få leva i "pojkkläder" tills den är stor nog att ha egna åsikter, oavsett vilket kön det blir på liten. :)
    Rosa som är så fint Bara jag slipper allt jäkla Hello Kitty! Kommer inte in ett enda sånt plag i mitt hus!!! Fast jag tror att jag kommer att få en pojke igen.. men det tror jag nog mest för jag redan har 3. Haha Glad
    Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • sockerslav
    betula skrev 2011-03-14 17:22:18 följande:
    Just ja, amningskudde kanske är smart...

    Själv har jag MYCKET svårt att se att jag kommer vilja sätta på min dotter typska rosa flickkläder. Får krupp i den avdelningen av bebiskläder. Vår bebis kommer få leva i "pojkkläder" tills den är stor nog att ha egna åsikter, oavsett vilket kön det blir på liten. :)
    Vår dotter hade inte många rosa plagg, mest röda och bruna faktiskt. Vad jag menade med flickigt var nog mer stuket på kläderna inte färgen. Jag har svårt för det "tuttenuttiga" och sockersöta. 

    Har lite svårt att förstå varför det ses som "fult" att klä sina barn i typiskt flickiga och pojkiga kläder. Varför skulle det vara fel? Jag har både och till dottern, nu börjar hon bli så stor så hon kan välja själv och givetvis får hon det.

    NornaB: Hello Kitty och andra kommersiella figurer kommer inte innanför väggarna på vårt hus. Såvida inte dottern själv valt, hon har några Bamseplagg. (Jag avskyr exempelvis Disney, Nalle Puh, osv)
  • betula
    sockerslav skrev 2011-03-14 17:57:55 följande:
    Vår dotter hade inte många rosa plagg, mest röda och bruna faktiskt. Vad jag menade med flickigt var nog mer stuket på kläderna inte färgen. Jag har svårt för det "tuttenuttiga" och sockersöta. 

    Har lite svårt att förstå varför det ses som "fult" att klä sina barn i typiskt flickiga och pojkiga kläder. Varför skulle det vara fel? Jag har både och till dottern, nu börjar hon bli så stor så hon kan välja själv och givetvis får hon det.

    NornaB: Hello Kitty och andra kommersiella figurer kommer inte innanför väggarna på vårt hus. Såvida inte dottern själv valt, hon har några Bamseplagg. (Jag avskyr exempelvis Disney, Nalle Puh, osv)
    Vill bara poängtera att jag inte ser det som fult eller så att klä sin dotter "flickigt" eller son "pojkigt". Däremot klarar JAG inte av volanger, rosetter och rosa gulligull ;) Jag tycker helt enkelt de kläder man ser på "pojkavdelningen" är betydligt finare än de på "flickavdelningen"
  • sockerslav
    betula skrev 2011-03-14 18:02:41 följande:
    Vill bara poängtera att jag inte ser det som fult eller så att klä sin dotter "flickigt" eller son "pojkigt". Däremot klarar JAG inte av volanger, rosetter och rosa gulligull ;) Jag tycker helt enkelt de kläder man ser på "pojkavdelningen" är betydligt finare än de på "flickavdelningen"
    Ja rosa gulgull, spets och volanger går bort för mig också. Det gör också monstermotiv, dödskallar och annat "pojkigt". 
    Däremot skulle jag tycka det var kul om det nån gång fanns lite "tuffare" motiv i "tjejfärger". Aldrig att man hittar en body med bilmotiv i rött eller rosa.

    Har vänner i England som skickade en massa presenter till dottern när hon var nyfödd och där är det ännu extremare. Ljusrosa eller ljusblått, med nallebjörnar kaniner och annan skit. Fy, jag kräks.
     
  • Cornellia
    sockerslav skrev 2011-03-14 17:10:57 följande:
    Jag tänkte på din lista över kläder. Jag köpte på mig en massa kläder i neutrala färger innan vår dotter föddes (Vi visste inte vad vi väntade) Dessa blev dock liggande eftersom jag hellre ville ha på henne lite flickigare kläder som jag köpte på Lindex och H&M typ. Så alla beiga och vita kläder som jag köpte på Ullared användes knappt.
    Vi kommer (förhoppningsvis) få veta vilket kön det är på torsdag. Om inte så kommer vi ta reda på könet om nån månad.
    sockerslav skrev 2011-03-14 17:10:57 följande:
    Bröstpump skulle jag väntat med, det vet man ju inte ens om man behöver.  
    Jag hoppas att jag kommer kunna använda den, jag ska ju bara vara föräldraledig på halvtid, så maken kommer garanterat behöva mata. Om det inte funkar att pumpa så får jag väl sälja den igen, men jag kommer köpa den från UK, och det är betydligt billigare än i sverige, så även om jag inte använder den så kommer inte gå back på det.
  • sockerslav
    Cornellia skrev 2011-03-14 18:18:47 följande:
    Vi kommer (förhoppningsvis) få veta vilket kön det är på torsdag. Om inte så kommer vi ta reda på könet om nån månad.
    sockerslav skrev 2011-03-14 17:10:57 följande:
    Bröstpump skulle jag väntat med, det vet man ju inte ens om man behöver.  
    Jag hoppas att jag kommer kunna använda den, jag ska ju bara vara föräldraledig på halvtid, så maken kommer garanterat behöva mata. Om det inte funkar att pumpa så får jag väl sälja den igen, men jag kommer köpa den från UK, och det är betydligt billigare än i sverige, så även om jag inte använder den så kommer inte gå back på det.
    Ja, då behöver man ju en pump!

    Lakan till vagga, vang och spjälsäng är jättebilligt i Ullared. Fanns en massa att välja på. Passa på att köpa plastad frotté också!
  • Cornellia
    sockerslav skrev 2011-03-14 18:25:02 följande:
    Ja, då behöver man ju en pump!

    Lakan till vagga, vang och spjälsäng är jättebilligt i Ullared. Fanns en massa att välja på. Passa på att köpa plastad frotté också!
    Nja, sådant vill jag sy själv av gamla vältvättade lakan. Och jag är inte direkt ett fan av plast i bebisens säng, så jag kör nog på någon annan form av skydd, men tack för tipsen!
  • NornaB

    Plastad frotté är toppen! Det har jag haft både i säng och vagn. Jag har haft barn som kräkt mycket så det har verkligen behövts!

    Och volanger & rosetter går bort! Men rosa är så fint speciellt i kombination med brunt! Tycker jag
     


    Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • Nelia82

    Vad skönt det är att slippa behöva köpa en massa, har ju det mesta från sonen. Det jag dock tänker köpa en ny är amningskudden, den var guld men har tappat formen lite så jag behöver en ny.

    Mitt sämsta köp till sonen var bärselen, använde den knappt, fick bara ont i ryggen av den. Har dock en trikåsjal som jag tyvärr köpte för sent så jag använde den inte så mycket som jag hade önskat så jag är glad att jag har den från start den här gången.


    Stay Strong Bönan
  • sockerslav
    Cornellia skrev 2011-03-14 18:28:15 följande:
    Nja, sådant vill jag sy själv av gamla vältvättade lakan. Och jag är inte direkt ett fan av plast i bebisens säng, så jag kör nog på någon annan form av skydd, men tack för tipsen!
    Fast bebisen ligger ju inte direkt på plasten utan på lakanet, dessutom med frotté emellan, det är ju för att slippa tvätta madrassen vid "olycka".
  • Cornellia
    sockerslav skrev 2011-03-14 19:47:20 följande:
    Fast bebisen ligger ju inte direkt på plasten utan på lakanet, dessutom med frotté emellan, det är ju för att slippa tvätta madrassen vid "olycka".
    Jo, jag vet, men jag tror jag syr ett vanligt madrassskydd i PUL istället, gillar inte den plastiga känslan av plastad frotté.
  • sockerslav
    Cornellia skrev 2011-03-14 19:51:50 följande:
    Jo, jag vet, men jag tror jag syr ett vanligt madrassskydd i PUL istället, gillar inte den plastiga känslan av plastad frotté.
    Vad är PUL för nåt?
  • Cornellia
    sockerslav skrev 2011-03-14 20:17:57 följande:
    Vad är PUL för nåt?
    Det är ett plastlaminerat tyg som används till bla tyglöjor. Jag tycker att det är mjukare och inte lika prassligt som plastad frotté. Dock är det ganska dyrt.
  • sockerslav
    Cornellia skrev 2011-03-14 20:20:09 följande:
    Det är ett plastlaminerat tyg som används till bla tyglöjor. Jag tycker att det är mjukare och inte lika prassligt som plastad frotté. Dock är det ganska dyrt.
    Ok, det ska jag kolla upp.
  • velvet

    Hej på er allihopa!

    Jag börjar bli lite stressad. Varken jag eller någon annan i min närhet har barn sedan tidigare, så jag hr lite dålig koll på allting som behöver köpas, förutom de självklara sakerna som vagn och säng.

    Har någon vänlig själ med tid över möjlighet att skriva upp, in i minsta detalj, vad man behöver?

  • Cornellia

    Jag har inga barn jag heller, men ungefär det här är vad vi kommer skaffa (har tagit det mesta från andras listor)

    Inköp kläder
    2 st body storlek 50
    1 par byxor storlek 50
    8 st body storlek 56
    3 par byxor storlek 56
    2 par hängselbyxor storlek 56
    3 pyjamaser storlek 56
    6 par strumpor
    1 tjocktröja storlek 56
    1 hjälmmössa

    Inköp
    Regnskydd till vagn
    Hjulskydd till vagn
    Barnvagnslås
    Vagnleksak
    Skötväska
    Skötbädd

    Bröstpump
    Badbalja
    Madrass till spjälsäng
    Istoppsfilt
    1 spjälsängskudde
    1 vagnskudde
    1 tunn filt
    1 tjock filt
    2 st Madrasskydd

    "små" inköp
    Napp
    Napphållare
    Kräkhanddukar
    Engångsblöjor
    Calma dinapp+flaska
    Medlea förvaringsflaskor 3 st
    Flaskborste
    Babytvål
    Barnolja
    Renässans nässpray
    Bepanthen salva
    Våtservetter
    Tvättlappar
    Nässug
    Febertermometer
    Tops

    Till mamma
    1 st amningsbh
    1 st amningskupa
    Amningsinlägg
    1 st amningslinne
    Stora bindor

    Sy
    Åkpåse
    Dra-På-Lakan 4 st
    Påslakan 3 st
    Örngott 4 st
    Örngott vagn 2 st
    1 st Spjälskydd
    Blöjor
    Skötbäddsöverdrag


    BF 1/9 2011
Svar på tråden Inköpstråden ~ BF september 2011