• guztav06

    När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?

    Är nyfiken på när era barn lärde sig cykla utan stödhjul!
    Min son fyller 5 i sommar och är inte i närheten av att kunna cykla utan stödhjul. Alla barn är olika men av nyfikenhet så vore det roligt att veta när det är "vanligast" att lära sig cykla utan stöd. :D

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?
  • FridaFox

    Aldrig haft stödhjul, lärde sig cykla på 4-årsdagen. Innan dess springcykel. 

  • Elin P

    Barn 1 - 6 år (har autism)

    Barn 2 - nyss fyllda 3 år

    Barn 3 - drygt 3 år

  • Lönnsirap

    Alltså, ena barnet lärde sig "cykla" nånstans mellan 4-5 år, men hade några rätt lyckade försök mellan 3 och 4:a också. Var VÄLDGT segt innan allt klarades. Kunde hålla balansen, men hade svårt att svänga. Svårt att klara minsta lilla backe eftersom de små cyklarna är så tunga. 

    Grannens unge cyklade vid 6 års ålder. Gav sig faaan på det och knäckte koden på någon eftermiddag... Efter att ha vägrat innan.

    Som någon sa tidigare har en liten 3-4 åring som cyklar inget förstånd... så man får ändå i 6 årsåldern lära dem det.... 

  • Spucks
    Lönnsirap skrev 2023-04-25 12:50:06 följande:

    Som någon sa tidigare har en liten 3-4 åring som cyklar inget förstånd... så man får ändå i 6 årsåldern lära dem det.... 


    Vad menar du med det?
  • Lönnsirap
    Spucks skrev 2023-04-25 19:25:22 följande:
    Vad menar du med det?
    Jag menar att en 3-4 åring mycket väl kan lära sig att cykla, men att man faktiskt har svårt att lära sig vissa saker i den åldern. Det fungerar liksom att cykla i lekparken och typ på gården. 
    I den åldern får man som vuxen vara beredd på att barnet är en fullständig idiot! 
    Vid 5-6 års ålder kan kan de flesta barn cykla på cykelbanan tillsammans med vuxna, om de lärt sig cykla. Och man har goda förutsättningar att lära dem vad som gäller.

    Det skiljer sig naturligtvis utifrån var man bor etc. men min åsikt är att man inte behöver aktivt lära barn som inte är sugna på att cykla förrän runt 5 årsåldern. Intresserade barn, absolut, men att traggla är liksom ingen idé.
  • Hobgoblin
    Litorina skrev 2023-01-15 17:12:40 följande:

    Mina barn hade inte stödhjul. Minns inte exakt när de övergick från springcykel till pedalcykel. 4 år kanske? 


    Suck .... sonen hade springcykel. Present på två-årsdagen - inga problem alls.
    Sedan var det dags för trampcykel .... och då drar hans morsa fram en med stödhjul!!! All balansträning gick ju rakt ner i muggstolen.
    Han hade ju helt klart grejat utan stödhjul men ...
    Jag höjde stödhjulen men han hängde på en sida bara för att få just - stöd.
    All balans var borta.
  • Jemp

    Min var en hejare på springcykel men förstod inte trampor alls så vi fick sätta på stödhjul ändå. 

    Jag är positiv till springcykel, men det är inte en universallösning.

  • Spucks
    Lönnsirap skrev 2023-04-25 20:47:09 följande:
    Jag menar att en 3-4 åring mycket väl kan lära sig att cykla, men att man faktiskt har svårt att lära sig vissa saker i den åldern. Det fungerar liksom att cykla i lekparken och typ på gården. 
    I den åldern får man som vuxen vara beredd på att barnet är en fullständig idiot! 
    Vid 5-6 års ålder kan kan de flesta barn cykla på cykelbanan tillsammans med vuxna, om de lärt sig cykla. Och man har goda förutsättningar att lära dem vad som gäller.

    Det skiljer sig naturligtvis utifrån var man bor etc. men min åsikt är att man inte behöver aktivt lära barn som inte är sugna på att cykla förrän runt 5 årsåldern. Intresserade barn, absolut, men att traggla är liksom ingen idé.
    Jaha, tack, nur fattar jag. Ja, jag håller med om att det är meningslöst i den åldern om de inte är intresserad av att cykla. Är de däremot det, tycker jag det är utmärkt. Mina barn älskade att cykla båda två, därför klarade de också av att bete sig okej på cykeln, för hade de inte gjort det, hade de inte fått cykla (sonen har tex. flera gånger haft cykelförbud i några dagar, när han inte skötte sig).
    Jemp skrev 2023-04-25 22:14:53 följande:

    Min var en hejare på springcykel men förstod inte trampor alls så vi fick sätta på stödhjul ändå. 

    Jag är positiv till springcykel, men det är inte en universallösning.


    Min son har haft samma problem - vi var då två att hjälpa honom lära sig trampa. Ståendes! Jag lyfta upp cykelns bakhjul lite och dottern förde hans ben på pedalerna. Det gick rätt snabbt då att få in rörelsen.
  • lillefröe

    Tror det har lite med intressse att göra också. Min dotter var inte alls intresserad av att cykla och då ville hon heller knappt tränà på det. Lärde sig tillslut när hon börjar förskoleklass och såg att kompisarna cyklade till skolan. 


     

  • FridaFox

    Lärde sig cykla vid 4 år, aldrig haft stödhjul utan gick från springcykel till vanlig cykel. 

  • Semlan3

    Båda mina lärde sig vid 3-4 år. Första lite senare för att vi gjorde misstaget att ha stödhjul på. Andra barnet fick inga stödhjul utan fick lära sig direkt. 

  • Xlr8
    Lönnsirap skrev 2023-04-25 20:47:09 följande:
    Jag menar att en 3-4 åring mycket väl kan lära sig att cykla, men att man faktiskt har svårt att lära sig vissa saker i den åldern. Det fungerar liksom att cykla i lekparken och typ på gården. 
    I den åldern får man som vuxen vara beredd på att barnet är en fullständig idiot! 
    Vid 5-6 års ålder kan kan de flesta barn cykla på cykelbanan tillsammans med vuxna, om de lärt sig cykla. Och man har goda förutsättningar att lära dem vad som gäller.

    Det skiljer sig naturligtvis utifrån var man bor etc. men min åsikt är att man inte behöver aktivt lära barn som inte är sugna på att cykla förrän runt 5 årsåldern. Intresserade barn, absolut, men att traggla är liksom ingen idé.
    Både min 2 och 4 åring vet vilken sida på gatan man cyklar på. Och så fort det kommer en bil kör dom in och stannar precis utanför asfaltskanten. 
    Stannar innan korsningar och ser sig för. 
    Har i och för dig ej lärt dom rätt regel för vem som kör först i en korsning. Utan dom stannar alltid tills det är bil fritt eller jag säger annat. 

    Vi är beroende av cykel och cyklar året runt. 
    Dom kör runt 2-3 mil i veckan. 
    Båda började med balans cykel runt 18 månader.
    Det ger oss föräldrar och barn en frihet man annars ej skulle fått. 
  • Censur

    Äldsta barnet övade vi ingenting med, hon bara cyklade som om hon aldrig gjort annat när hon fick sin första cykel vid 6 år. Andra tjejen kunde hålla balansen och cykla rakt fram från 3 årsåldern men lärde sig starta/stanna/svänga och cykla självständigt när hon var 4,5 år. 

    Äldsta barnet var mer säker på cykeln redan tidigt. Yngsta vågade inte cykla mer än på gräsmattan i princip förrän hon också kom upp i skolåldern.

Svar på tråden När kunde ditt barn cykla utan stödhjul?