• Anonym (uppriktigt undra)

Hur KAN det vara lagligt med kejsarsnitt?

Nu menar jag icke-medicinskt försvarbara kejsarsnitt.

Det här är inget ifrågasättande eller en provokation emot de som fått planerade snitt pga. rädsla eller liknande. Jag UNDRAR verkligen hur det KAN gå till så?

Det går liksom inte ihop i mitt huvud.

Ingen annan operation skulle någonsin genomföras endast för att personen ifråga vill. Man får inte utföra medicinska ingrepp som inte är medicinskt försvarbara. (Då får man åtminstone betala den själv, typ plastikoperationer osv!)

Okej, många har ångest, fobier, panikångest och mår väldigt dåligt över att behöva föda normalt. Men om jag har samma känslor inför min friska blindtarm så kommer de INTE öppna buken och operera bort den för det.

Förstår ni hur jag tänker? Är jag ute och cyklar? Är det en mänsklig rättighet att slippa föda barn, men ändå få barn?

• Svar på tråden Hur KAN det vara lagligt med kejsarsnitt?
  • Fru U
    Donum skrev 2011-03-23 12:26:16 följande:
    Hur tänker du nu?
    Om man går till läkaren så ska man förvänta sig att människokroppen inte hanterar naturliga förlopp? 
    Om man ska förvänta sig naturlighet i alla lägen så skulle inte regelbundna hälsokontroller rekommenderas. Alltså faller argumentet om att vaginal förlossning är rätt pga att det är naturligt
    har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Cahn
    Sotiria skrev 2011-03-24 10:49:47 följande:
    Intressant att få barn inte är någon rättighet när man har problem att bli gravid. De som självmant blir gravida men inte törs föda fram sitt barn vaginalt ska dock få all hjälp iform av kuratorsstöd/samtalskontakt och ev. beviljas kejsarsnitt.

Har svårt att tycka synd om barnlösa som gillar att se ner på andras problem och se sig själva som de med störst.

För en förlossningsrädd är hennes problem förlossningen.

För en ofrivilligt barnlös är hennes problem att hon inte kan bli gravid.

varför koppla ihop dessa? De har ju inte med varann att göra? Det är inte de som får snitt som gör att landsting osv inte vill bekosta alla fertilitetsbehandlingar. Det är knappast samma påse pengar. Ge er på politiker istället.

Att någon annan lätt hade tagit en megasvår förlossning och offra underliv eller vad fasen som helst för att ens FÅ ett endaste barn är inget jag bekymrar mig om när man väl är gravid och har sina egna problem.

Skulle jag gråta en skvätt över svältande barn varje gång jag äter ngt, över de utan rent vatten när jag tar en dusch och de krigsdrabbade som råkar ut för våldtäkter varje gång jag har sex osv hade mitt liv blivit rätt sorgligt. Klart man har empati för andras problem men jag lever mitt liv och de lever sitt. Barnlöshet diskuteras inte här, det finns andra trådar för det.

Fru U skrev 2011-03-24 10:55:06 följande:
    Om man ska förvänta sig naturlighet i alla lägen så skulle inte regelbundna hälsokontroller rekommenderas. Alltså faller argumentet om att vaginal förlossning är rätt pga att det är naturligt

Och ska man hålla på det naturliga så borde man då alltså inte ens sy spruckna underliv. Man borde låta de med massiva blödningar dö. Men så fort ungen är ute så är det ok med onaturliga behandlingar igen.. är det inte lustigt?

• Donum
    Fast då läser du inte alls vad jag skriver. Jag förklarade att det inte är särskilt konstigt att man förväntar sig att en kvinnokropp kan hantera en vaginal förlossning eftersom det är det naturliga förloppet att hantera en barnafödsel. Varför ska man, som Gaby01 var inne på, istället förvänta sig att kroppen INTE kan hantera något som den generellt är konstruerad att hantera?
    Jämför med vilka andra som helst kroppsliga funktioner: Är det rimligt att förvänta sig att något inte fungerar innan motsatsen bevisats?
    Är det rimligt att förvänta sig att ens barn inte kan gå innan det överhuvudtaget finns något som pekar åt det hållet?
    Jag menar, naturligtvis, att det rimliga är att förvänta sig att kroppsliga funktioner fungerar. Men, för all del, det finns naturligtvis människor som hellre målar fan på väggen och förutsätter det värsta utan anledning. Tror dock inte att det är en sund inställning att gå runt och förvänta sig att saker och ting ska gå åt helvete. 
  • Cahn
    Donum skrev 2011-03-24 11:44:53 följande:
    Fast då läser du inte alls vad jag skriver. Jag förklarade att det inte är särskilt konstigt att man förväntar sig att en kvinnokropp kan hantera en vaginal förlossning eftersom det är det naturliga förloppet att hantera en barnafödsel. Varför ska man, som Gaby01 var inne på, istället förvänta sig att kroppen INTE kan hantera något som den generellt är konstruerad att hantera?
    Jämför med vilka andra som helst kroppsliga funktioner: Är det rimligt att förvänta sig att något inte fungerar innan motsatsen bevisats?
    Är det rimligt att förvänta sig att ens barn inte kan gå innan det överhuvudtaget finns något som pekar åt det hållet?
    Jag menar, naturligtvis, att det rimliga är att förvänta sig att kroppsliga funktioner fungerar. Men, för all del, det finns naturligtvis människor som hellre målar fan på väggen och förutsätter det värsta utan anledning. Tror dock inte att det är en sund inställning att gå runt och förvänta sig att saker och ting ska gå åt helvete. 
    Där tycker jag iofs att du har helt rätt. Det rimliga är ju att utgå från att det bör fungera då det rent fysiskt är konstruerat för att fungera (om man bortser från komplikationer osv).

Sen kan ju rädsla och fobi ändra på förutsättningarna då psyket är en stor del i en "lyckad" förlossning.

Men för en orädd, frisk kvinna så utgår nog de flesta från att det bör gå.
  • Donum
    Cahn skrev 2011-03-24 12:07:19 följande:
    Där tycker jag iofs att du har helt rätt. Det rimliga är ju att utgå från att det bör fungera då det rent fysiskt är konstruerat för att fungera (om man bortser från komplikationer osv).

Sen kan ju rädsla och fobi ändra på förutsättningarna då psyket är en stor del i en "lyckad" förlossning.

Gott att jag lyckades göra mig förstådd. Det var Gaby01's inlägg om förväntningar jag svarade på. Inte huruvida det är rätt eller fel med vaginal förlossning. 
  • xXMaLoXx
    Cahn skrev 2011-03-24 12:07:19 följande:

Förlossningsrädsla anser jag vara en klart rimlig orsak till att få ett beviljat snitt. Även om både mor och barn rent fysiskt mår bra under grav, så kan rädslan utmynna i komplikationer under förlossningen. En rädd tenderar ju att kämpa emot snarare än att låta det ha sin gång.
    www.hecate.se Theo 100111 <3
  • Fru U

Har man redan varit med om diverse olika kroppsliga problem så är det definitivt helt normalt att förvänta sig att det inte alls är så himla naturligt att föda vaginalt och att allt ska gå finfint

har ont i handen o skriver därför som en kråka. FL fixa mobilsurfappen!
  • Här och nu
    xXMaLoXx skrev 2011-03-24 20:56:06 följande:
    Förlossningsrädsla anser jag vara en klart rimlig orsak till att få ett beviljat snitt. Även om både mor och barn rent fysiskt mår bra under grav, så kan rädslan utmynna i komplikationer under förlossningen. En rädd tenderar ju att kämpa emot snarare än att låta det ha sin gång.
    Som sagt så har man inte med att göra hur andra föder.
  • Donum
    Fru U skrev 2011-03-24 23:05:03 följande:
    Har man redan varit med om diverse olika kroppsliga problem så är det definitivt helt normalt att förvänta sig att det inte alls är så himla naturligt att föda vaginalt och att allt ska gå finfint
    Lite fånig efterkonstruktion när du lagt energi på att ignorera vad jag skrev. 
  • Sotiria
    Cahn skrev 2011-03-24 11:29:04 följande:

Har svårt att tycka synd om barnlösa som gillar att se ner på andras problem och se sig själva som de med störst.

För en förlossningsrädd är hennes problem förlossningen.

För en ofrivilligt barnlös är hennes problem att hon inte kan bli gravid.

varför koppla ihop dessa? De har ju inte med varann att göra? Det är inte de som får snitt som gör att landsting osv inte vill bekosta alla fertilitetsbehandlingar. Det är knappast samma påse pengar. Ge er på politiker istället.

Att någon annan lätt hade tagit en megasvår förlossning och offra underliv eller vad fasen som helst för att ens FÅ ett endaste barn är inget jag bekymrar mig om när man väl är gravid och har sina egna problem.

Skulle jag gråta en skvätt över svältande barn varje gång jag äter ngt, över de utan rent vatten när jag tar en dusch och de krigsdrabbade som råkar ut för våldtäkter varje gång jag har sex osv hade mitt liv blivit rätt sorgligt. Klart man har empati för andras problem men jag lever mitt liv och de lever sitt. Barnlöshet diskuteras inte här, det finns andra trådar för det.

Ojsan! Är varken ofrivilligt barnlös eller har förlossningsrädsla men kan ändå känna med båda grupper. Självklart måste man få jämföra olika problem och pröva olika resonemang och inställningar som finns vad gäller andra ämnen för att kunna applicera dessa på det aktuella ämnet. Det är så man kommer någon vart och öppnar blicken i diskussioner. Att bara sitta och älta ett enskilt ämne och aldrig få dra in andra jämförelser är fördummande. Då kommer man aldrig vidare och man kan inte heller förnya diskussioner med nya perspektiv. Hoppas att du är ganska ensam med din inställning på detta forum, annars blir det nog rätt tråkigt här.
  • Cahn
    xXMaLoXx skrev 2011-03-24 20:56:06 följande:
    precis! I agree :)
  • fem i familjen

Jag tycker att man ska få välja själv.
    Jag var extremt förlossningsrädd så jag vet vilken ångest det kan vara att föda vaginalt.
    Dels smärträdslan men också rädslan för komplikationer (barnet kan dö under förlossningen eller bli allvarligt skadat pga syrebrist).

Visst det är naturligt att föda barn genom vaginan, men jag tycker att det är obegripligt att man kan få ut en hel unge därifrån.
    Hjälper inte att jag själv gjort det tre gånger, känns sjukt surrealistiskt ändå.

• Här och nu
    fem i familjen skrev 2011-03-30 21:21:08 följande:
    Jag tycker att man ska få välja själv.
    Jag var extremt förlossningsrädd så jag vet vilken ångest det kan vara att föda vaginalt.
    Dels smärträdslan men också rädslan för komplikationer (barnet kan dö under förlossningen eller bli allvarligt skadat pga syrebrist).

Visst det är naturligt att föda barn genom vaginan, men jag tycker att det är obegripligt att man kan få ut en hel unge därifrån.
    Hjälper inte att jag själv gjort det tre gånger, känns sjukt surrealistiskt ändå.
    Det är ju det naturliga sättet o det bästa om det funkar.
  • AngoStura

Hur kan det vara lagligt med kejsarsnitt?

Tja, vad är alternativet? Kriminalisera förlossningsrädsla? Vad skall straffet bli? Fotboja? Böter? Rättspsykiatrisk vård tillsammans med barnamödare och pedofiler?

Hur kan det vara lagligt att inte behöva tänka ett varv till?

• Här och nu
    AngoStura skrev 2011-04-03 11:10:21 följande:
    Hur kan det vara lagligt med kejsarsnitt?Tja, vad är alternativet? Kriminalisera förlossningsrädsla? Vad skall straffet bli? Fotboja? Böter? Rättspsykiatrisk vård tillsammans med barnamödare och pedofiler?Hur kan det vara lagligt att inte behöva tänka ett varv till?

Det är lagligt pga. det är olagligt att riskera barns hälsa o liv.
  • AngoStura
    Här och nu skrev 2011-04-03 11:37:23 följande:
    Det är lagligt pga. det är olagligt att riskera barns hälsa o liv.
    Mig behöver du inte övertyga, håller med 100 %

Tycker det är så himla konstigt att man skall lägga sig i hur andra föder barn. Och dessutom diskutera huruvida barnen är "födda eller ej". Tycker nästan det är komiskt att folk som antagligen belastat samhället de med i någon form kan oja sig över landstingets ekonomi, utan att för ett ögonblick reflektera över de enorma summor vi i dag lägger på sjukdomar orsakade av vällevnad och tobak.

I alla i-länder förkommer ju kejsarsnitt utan direkt medicinsk indikation. Av olika orsaker. Men i Sverige har vi en skattefinansierad sjukvård. I Sverige finns ingen möjlighet att själv betala sitt snitt. Och ändå skall präktiga FL-medlemmar, förmumstiga barnmorskor och manliga läkare bestämma om någon skall få snitt eller ej. Baserat på ekonomi. Låt oss då köpa oss ett snitt om vi vill. Och ja, vi vet att det är en bukoperation. Vi vet att det kan bli blödningar. Vi vet att det inte är okomplicerat att öppna någons mage, men å andra sidan är det inte kärnfysik heller.

Och sluta att vara så präktiga och vilja kontroller hur någon föder. *Gnisslar tänder*
  • Här och nu
    AngoStura skrev 2011-04-03 11:46:32 följande:
    Mig behöver du inte övertyga, håller med 100 % Tycker det är så himla konstigt att man skall lägga sig i hur andra föder barn. Och dessutom diskutera huruvida barnen är "födda eller ej". Tycker nästan det är komiskt att folk som antagligen belastat samhället de med i någon form kan oja sig över landstingets ekonomi, utan att för ett ögonblick reflektera över de enorma summor vi i dag lägger på sjukdomar orsakade av vällevnad och tobak. I alla i-länder förkommer ju kejsarsnitt utan direkt medicinsk indikation. Av olika orsaker. Men i Sverige har vi en skattefinansierad sjukvård. I Sverige finns ingen möjlighet att själv betala sitt snitt. Och ändå skall präktiga FL-medlemmar, förmumstiga barnmorskor och manliga läkare bestämma om någon skall få snitt eller ej. Baserat på ekonomi. Låt oss då köpa oss ett snitt om vi vill. Och ja, vi vet att det är en bukoperation. Vi vet att det kan bli blödningar. Vi vet att det inte är okomplicerat att öppna någons mage, men å andra sidan är det inte kärnfysik heller. Och sluta att vara så präktiga och vilja kontroller hur någon föder. *Gnisslar tänder*

Bra, men alla snitt görs pga. medicinska skäl. Rädsla ger risker o därför är det av medicnska skäl man snittar.
Svar på tråden Hur KAN det vara lagligt med kejsarsnitt?