• Jen123

Ni som jobbar på förskola och är gravida..

Hur länge jobbade/kommer ni att jobba som jobbar på förskola innan ni går på grav ledighet?

• Svar på tråden Ni som jobbar på förskola och är gravida..
  • Gurkan

Jag arbetar ju med de minsta barnen och omplacering var inte möjlig för min del (vilken min chef skrev). Jag blev ju beviljad full hp men det var för jag hade dokumenterade foglossningar. Fick ju ta kopia på journalen och skicka in. Av någon anledning räknas inte barn som tunga lyft och arbetet räknas inte som tungt trots att man sällan har chans att sitta och vila, har svårt att sitta på golv och så vidare.

• WiJu

Dom tycker att någon annan kan lyfta åt en och att man ska kunna undvika andra saker. Bara att hjälpa 10-15 större barn att dra termobrallor över stövlarna är hemskt. 22 madrasser ska läggas ut eller in i skåp, stolar ska lyftas ner eller upp för städerskan mm. Tyvärr tycker dom helt enkelt att andra ska göra allt. Men det går ju inte. Ibland jobbar man själv några timmar också. Men trotts allt det så är det svårt. Söka tycker jag absolut att alla ska göra. Har man tur så går det ju igenom. Själv gav jag upp det och det ångrar jag lite nu när jag knappt orkar med mitt liv pga smärtor och yrsel. Vissa dagar går bra men ibland vill jag bara trilla ihop.

• ball of yarn

Jobbar på syskonavdelning och kände att jag inte klarade av 8 timmars arbetsdag, med tunga lyft och tungt med av och påklädningar nu i februari... Sökte halv graviditetspenning (tidigare havandeskapspenning) men fick blankt nej!! Valde då istället att ta ut halv föräldraledighet. Så nu jobbar jag bara eftermiddagar som fungerar bra... Har nu 2 veckor till Bf, och tänker fortsätta jobba så länge det går...

• Videkorgen

Vad bra att denna tråden låg här. Jag håller på och funderar hur jag ska göra, hjälp mig gärna =)

BF i slutet på september. Vill gärna ta ut alla mina 5 semesterveckor tillsammans med sambon i juli och första veckan i augusti.

Jag jobbar på syskon.

Ska jag helt enkelt gå tillbaka i början på augusti, prova att jobba och går det inte så får jag bli sjukskriven helt enkelt? Eftersom ni pratar om att det är svårt att få havandeskapspenning/graviditetspenning?

Första barnet, har ingen susning.

Känns ju halvkonstigt att gå tillbaka, starta upp en ny barngrupp, och sen försvinna efter några få veckor! =)

• Kaosmamma

Jobbade på småttingavd med första barnet för sex år sedan... Blev tyvärr sjukskriven i v 14 och hela grav. Svår bäckenuppluckring och njurproblem. Samt kräktes varje dag. Var en lååååång grav...

• Suri

Fick för två år sedam Jag arbetar på syskonavd. Planerat snitt 9 okt, jobbade till sista sept. Fungerade helt ok faktiskt. Lite trött och otymplig men om man inte är "sjuk" (ex foglossning) tror jag att man mår bäst av att leva som vanligt. Så var det för mig. Trivs jättebra på jobbet. Barnen var supergulliga och engagerade. Jag satt som en tjock flodhäst sista veckorna och barnen gjorde sitt bästa för att ta hand om mig och lilla bebisen ;)

• Jen123

Jag tror att det beror mycket på vilken ålder man arbetar med, ju äldre de är desto "lättare" är jobbet.. Men sen spelar det ju in hur graviditeten påverkar ens kropp. Jag vet inte, har inte bestämt mig hur jag ska göra.. ska ha 25e juni, funderar på att ta semester hela juni.. Men mår jag okej, så vill jag nog hellre jobba.. Jobbigt att gå hemma och bara vänta..

• Helena83

jag blev nekad hp fast jag var den ende heltidsarbetande på en småbarnsavdelning så jag tog semester 5 veckor innan (skulle ha den 4 juli så jag hade juni ledigt på plus fram tills den 4)

• MissUnderstood

Jag jobbade fram till v 37 och jag blev beviljad hel graviditetspenning. Jag jobbar på småbarnsavdelningen.

• Jen123
    ball of yarn skrev 2011-03-19 12:37:33 följande:
    Jobbar på syskonavdelning och kände att jag inte klarade av 8 timmars arbetsdag, med tunga lyft och tungt med av och påklädningar nu i februari... Sökte halv graviditetspenning (tidigare havandeskapspenning) men fick blankt nej!! Valde då istället att ta ut halv föräldraledighet. Så nu jobbar jag bara eftermiddagar som fungerar bra... Har nu 2 veckor till Bf, och tänker fortsätta jobba så länge det går...
    MissUnderstood skrev 2011-03-23 12:04:58 följande:
    Jag jobbade fram till v 37 och jag blev beviljad hel graviditetspenning. Jag jobbar på småbarnsavdelningen.
    Det verkar vara som att spela på bingo det där med graviditetsp. Jag har blivit halvt sjukskriven p.ga. deprission vilket leder till att jag bara vill sova.. Men jag vet inte om det går igenom, det står att jag är gravid.. denna väntan är så jobbig..
  • MospP

Jobbar på småbarnsavd, heltid

Jobbade fram till 1 vecka innan BF.

Ansökte aldrig om HP

• gryning2

En kompis jobbar på småbarnsavdelning och hade foglossning men fick ändå ingen HP. Verkar vara jättesvårt att få =(

Mamma till H född 071017 och Bönan BF 110624
  • Trebarnsmamman83

Ska skicka in mina papper så fort jag tar mig till en brevlåda, BF 30 juli. Jag jobbar på en friluftsinriktad förskola så vi är ute mest hela dagarna. Jag hoppas verkligen det går igenom eftersom vi ofta är på utflykt till skogen och redan nu är det tungt att stå och gå hela dagarna. Men som någon skrev tidigare, det är som att spela på lotto verkar det som.

När jag ringde lönekontoret i min kommun angående semesterdagarna sa de att det kommer försvinna semesterdagar, ca 8 st eftersom jag inte kommer arbeta hela året utan går på mammaledighet sen. Annars hade jag också kunnat tänka mig ta ut alla mina semesterdagar om jag får NEJ på hp. Kan ju i och för sig ta ut alla utom de där 8 dagarna i så fall... men det är ju inte att ha semsester när man är höggravid med foglossning och inte törs åka nånstans ifall bebis vill komma tidigare.

• annanas15

Planerar att ta ledigt från och med vecka 35 då jag tar semester.

• chartreux

Jag jobbar på småbarnsavdelning och är just nu i vecka 28. Har ett vikariat som går ut den sista juni och är beräknad till den 17 juli. Jag planerar i den mån det går att jobba tiden ut. Jag tänker inte söka hp om det inte blir allt för jobbigt. Har inte haft några besvär hittills och visst börjar det bli tungt nu men det känns inte som om det hindrar mig i arbetet än i alla fall. Visst, vissa lyft måste jag tänka igenom och jag använder det höj/sänkbara skötbordet flitigt. 

Svar på tråden Ni som jobbar på förskola och är gravida..