IsaViolia skrev 2011-03-21 10:30:07 följande:
Jag gillar tex Åke, Folke och liknande. Era namn är också väldit fina, jag tog Nils bara för att det är enda namnet jag inte har nån jag direkt tycker nåt om som heter det, tillskillnad från de andra :)
Problemet för mig är att så fort jag hör namnet "Åke", tänker jag på "Lotto-Åke" och när jag hör "Folke" så tänker jag direkt på "Folköl Rydén" på DeLuxe på P3
Överlag så är det ju väldigt trendigt med "gubbnamn" just nu. När jag presenterade mina förslag för min lillasyster, så fick jag höra " asså dessa namn... när jag hör dem, tänker jag på gubbarna på sjukhemmet där jag arbetar, så för mig känns det lite konstigt!".
För mig har det inte varit något medvetet val att välja "gubbnamn", men det blir svårt när man har en till som ska ha lite medbestämmaderätt och mer än gärna väljer "gubbnamn". Skulle min sambo få bestämma helt, skulle ungen få heta Einar i tilltalsnamn! Om det blir en pojke, kommer barnet att få Einar som ett mellannamn p.g.a. att min farfar hette det (eller snarare Einari, då han var finne), men aldrig att barnet skulle få det som tilltalsnamn då det inte är riktigt min kopp av té.