• loliv

Kallar du ditt barn "unge"?

För mig är unge ett skällsord och jag tycker att det låter jätteilla när föräldrar pratar om sitt barn som "ungen". Det låter som nåt man tycker är jobbigt och inte vill ha... Jag skulle aldrig kalla mina barn "ungar".
    Vad tycker du? Säger du ungen om ditt barn?

• Svar på tråden Kallar du ditt barn "unge"?
  • Uffesson

Alltså, för mig klingar det dåligt. ;)

Tänker på "UNGE!" eller "JÄVLA UNGE!", och så vidare, som vissa säger när de blir förbannade. Vilket jag även tycker är hemskt att säga; oavsett situation.

• trollizz
    Uffesson skrev 2012-05-17 22:41:31 följande:
    Alltså, för mig klingar det dåligt. ;)

Tänker på "UNGE!" eller "JÄVLA UNGE!", och så vidare, som vissa säger när de blir förbannade. Vilket jag även tycker är hemskt att säga; oavsett situation.

oj vad hemskt... unge...
  • Nean79

Jag tycker inte om ordet och använder det inte om mina barn, men jag vet inte varför. Det bara känns fel, hmm.. måste förknippa det med något negativt. Jag skulle heller aldrig kalla min man gubben, eller vilja bli kallad morsan, det är också ord jag har negativa associationer till.

• Uffesson
    trollizz skrev 2012-05-17 22:42:32 följande:
    oj vad hemskt... unge...
    Som jag hört det... alltså "UNGE!! NU KOMMER DU HIT!!". Förlåt, men... just den rösten som ofta används är så kall.

Jag är absolut medveten om att man måste uppfostra sina barn, men som jag har hört det så har det låtit fruktansvärt.

Däremot så är det ju inte säkert att du hört det likadant, och därmed inte fått samma uppfattning. :)
  • trollizz
    Uffesson skrev 2012-05-17 22:45:49 följande:
    Som jag hört det... alltså "UNGE!! NU KOMMER DU HIT!!". Förlåt, men... just den rösten som ofta används är så kall.

Jag är absolut medveten om att man måste uppfostra sina barn, men som jag har hört det så har det låtit fruktansvärt.

Däremot så är det ju inte säkert att du hört det likadant, och därmed inte fått samma uppfattning. :)

Unge = barn.
  • RosaBabyfilt

Unge är ett ord som jag är uppvuxen med, det är ett gulligt ord som för att beskriva små kaninungar eller kattungar. För oss är unge ett gulligt ord, inget skällsord. Men det handlar om språkkultur, vad för betydelse man lägger i ordet. Jag lärde mig denna betydelse om att det är gulligt från mina föräldrar, och jag kallar min dotter för unge rätt ofta men aldrig med en arg röst som "Unge!!!" utan snarare "Gullunge", "Mammas lilla unge" mm. Och i det ligger det väl inget negativt?

• jenni82

kärt barn har många namn! =)
    Kallar min unge för skitunge, fisunge, pruttunge, gosunge, sötunge osv osv

när jag är arg kallar jag henne klyschigt nog för hennes namn =) 

• yndig
    jenni82 skrev 2012-06-10 16:01:29 följande:
    kärt barn har många namn! =)
    Kallar min unge för skitunge, fisunge, pruttunge, gosunge, sötunge osv osv

när jag är arg kallar jag henne klyschigt nog för hennes namn =) 
    Samma här! Flört
  • vampyria2

Jag har fyra härliga ungar...ord blir vad man gör dem till och för mig är ordet ungar bara härligt och mysigt, lite busigt och full fart låter det, exakt som mina älskade ungar är <3

• lotten77

Jag har definitivt två ungar. De är skitungar gosungar busungar fisungar. Just nu är den minste en snorunge för hon är så förkyld
    Orden uttalas alltid med värme och kärlek och det är väl det det hänger på. Skulle jag vråla UNGAR KOM HIT FÖR FAN kan jag väll hålla med om att det inte låter så trevligt men det gör väll inget om man vrålar det?

• Coyote

Japp, jag har tre stycken ljuvliga ungar.

• Emelie 1987

Jag har barn, jag har ungar, jag har en son och jag har en dotter. Och mig kvittar det vilket ord jag använder, för jag älskar dem lika mycket oavsett. <3 :)

En man, två barn, tre älsklingar
  • Minion

Jojomen! Jag har fyra skitungar. Ljuvliga rackare Hjärta

Sjalbärande vandrande snutt? Yes box!
  • eval
    lotten77 skrev 2012-12-02 12:05:03 följande:
    Jag har definitivt två ungar. De är skitungar gosungar busungar fisungar. Just nu är den minste en snorunge för hon är så förkyld
    Orden uttalas alltid med värme och kärlek och det är väl det det hänger på. Skulle jag vråla UNGAR KOM HIT FÖR FAN kan jag väll hålla med om att det inte låter så trevligt men det gör väll inget om man vrålar det?

Det låter ju rätt illa att vråla bara KOM HIT FÖR FAN utan ett "unge" med. Mina ungar är gullungar, skitungar, sötungar, bästa ungarna, rackarungar...
    Unge kan man använda med tillägg eller tonfall som bestämmer om det blir gulligt eller otrevligt. Det går att göra med många ord. Ett giftdrypande "och där sitter hon som nån jävla prinsessa" - inte låter prinsessa särskilt gulligt eller trevligt heller? Men de flesta som bara hör ordet prinsessa tänker snäll och fin. Jag tänker dryg och bortskämd... men då känner jag ju inga riktiga prinsessor
Svar på tråden Kallar du ditt barn "unge"?