• Anonym (Trådstartaren)

Vad "bör" en sjuåring kunna?

Hej! Tråden ligger väl kanske inte helt rätt men ville skriva i känsliga rummet för att vara anonym.

Som rubriken lyder, vad bör en sjuåring kunna? Har några punkter jag är fundersam över:

Bör en sjuåring kunna;

* Prata klart och tydligt och kunna sätta ihop meningar?
    * Känna att det är dags att gå på toaletten innan det blir "akut"?
    * Ta på sig kläder och skor själv (knäppa byxor, jacka m.m) ?
    * Kunna borsta tänderna själv?
    * Ta på sig bilbältet själv och stänga bildörren inifrån?
    * Veta vem ens familj/släkt är? (Alltså veta att Olof är pappa och att Berit är farmor, dvs pappas mamma, samt veta att Kalle och Lisa är sina kusiner)
    * Förstå innebörden när man förklarar saker, t.ex att elden är farlig eller att hästen kan sparkas osv ?

• Svar på tråden Vad "bör" en sjuåring kunna?
  • Anonym (L)

Går han i förskoleklass eller har han börjat skolan? Om han går i skolan hur är läsningen? Man kan be att få en utredning gjord av skolpsykologen om man är orolig. Båda föräldrarna måste dock vara överens om det... Psykologen kan göra ett WISC-test (WIPSY om han går i förskoleklass) som kollar upp intelligensnivån inom olika områden, sedan får man se en kurva där det framgår om han är inom normalvariationen eller inte. Man ser också vilka som är hans starka/svaga sidor. Om det behövs kan man sedan gå vidare och göra ytterligare utredningar mot ADHD/Aspberger/Autism och liknande.

• Anonym (Bonusochbiomamma)

Beror väl på...
    *Prata klart och tydligt tycker jag väl att dom ska kunna om dom inte har problem med stamning mm.

*Känna av toabesöket innan det blir akut, nja självklart önskar man ju att de var så... men här hemma är det som vissa skriver otroligt svårt att avbryta leken för toabesök.
    Om ibland är det precis som med mig, jag känner heller inte alltid av utan blir helt plötsligt akutkssnödig.

*Ta på sig kläder och skor själv, ja självklart ska barnet kunna detta.
    Men som sagt här hemma har 5 åringen fått för sig att han inte ens kan ta på sig täcket själv =) Barn kommer in i perioder.

*Borsta tänderna, ja det ska dom kunna under övervakning av vuxen.

*Bilbältet, ja i vissa bilar.
    I våra bilar kan barnen knäppa själva i en bil, men inte i den andra för den är så "trög"

*Förstå släkt och familj, nja det beror väl på om NI förklarat för barnet. Och sen är det väldigt mycket man ska lära sig som liten och allt fastnar inte på en gång, speciellt om man inte umgås mycket med släkten.

*Kunna förstå det man säger. Jo självklart sålänge man förklarar för barnet, jag säger alltid "har du förstått?" om jag förklarar att tex hästen sparkar om du går bakom.
    Ibland nickar barnen men deras huvuden och öron är på annat håll.

Sen beror ju allt på hur NI uppfostrar pojken, uppfostrar ni honom med att ni gör allt och han kommer undan med att gråta eller säga att han inte kan så blir de väldigt bekvämt.
    Jag ger barnen tid att lära sig, tar det 10 min extra till dagis och skola för dom ska knäppa bältet så gör det de.
    När dom klär sig kan jag säga att jag startar bilen sålänge mm.
    Jag hjälper dom att hjälpa sig själva.

• Anonym (ninni)
    Anonym (L) skrev 2011-03-30 19:24:05 följande:
    Går han i förskoleklass eller har han börjat skolan? Om han går i skolan hur är läsningen? Man kan be att få en utredning gjord av skolpsykologen om man är orolig. Båda föräldrarna måste dock vara överens om det... Psykologen kan göra ett WISC-test (WIPSY om han går i förskoleklass) som kollar upp intelligensnivån inom olika områden, sedan får man se en kurva där det framgår om han är inom normalvariationen eller inte. Man ser också vilka som är hans starka/svaga sidor. Om det behövs kan man sedan gå vidare och göra ytterligare utredningar mot ADHD/Aspberger/Autism och liknande.
    Jag tycker det låter angeläget att göra en sån här utredning om funktionsnivån är så låg som den låter.

De som pratar om uppfostran förstår jag inte alls. Att barn klarar mer och mer ju äldre de blir är inte en fråga om uppfostran utan att det finns en inre drift att utvecklas, öka sin självständighet och göra som andra. Även om jag skulle gå in för att aldrig lära ett barn att ta på sig skorna så kommer en tid då de börjar göra det själva.
  • Lavish

Angående det här med farligt. Min mamma och pappa sa till mig att det var farligt att resa till Afrika. De förklarade till och med varför. Jag åkte ändå, och då var jag 21 år och varken begåvningshandikappad eller har någon diagnos.... 

• Anonym (L)
    Anonym (ninni) skrev 2011-03-30 19:48:30 följande:
    Jag tycker det låter angeläget att göra en sån här utredning om funktionsnivån är så låg som den låter.

De som pratar om uppfostran förstår jag inte alls. Att barn klarar mer och mer ju äldre de blir är inte en fråga om uppfostran utan att det finns en inre drift att utvecklas, öka sin självständighet och göra som andra. Även om jag skulle gå in för att aldrig lära ett barn att ta på sig skorna så kommer en tid då de börjar göra det själva.
    Jag är lärare och om en elev visade upp detta skulle jag absolut ta upp det med föräldrarna och försöka få dem att gå vidare med det. Vi i skolan kan dock inte göra något utan föräldrarnas medgivande.
  • astalacasta

Min sjuåring kan alla de sakerna, men borsta tänderna bör ju inte barn göra själva utan att en vuxen borstar efter förrän de är flera år äldre än sju.

• Lenora

Jag skulle bli orolig om mitt eget barn inte klarade sakerna på din lista vid 7-års åldern. Det skulle vara varningsklockor stora nog för mig att gå vidare och undersöka vad som ligger bakom.

Sedan finns det förstås undantag och omständigheter vid enstaka tillfällen eller i speciella situationer som gör att en sjuåring inte klarar av det du skriver men om barnet aldrig klarar flera av sakerna på listan tycker jag att det bör tas på allvar.

• Anonym

De flesta sjuåringar ska kunna det där, toalettolyckor kan hända, men om det händer varje dag tycker jag det är en varningsklocka.
     Borsta tänderna ska inte barn göra själv innan de är 12 år, men de bör ju kunna borsta hyfsat bra. Min numera åttaåring borstar själv på morgonen och så gör jag det på kvällen så man kommer åt överallt.

• Lenora

Funderade lite på det och det är inte helt ovanligt för barn som mår dåligt eller känner sig otrygga att ha problem med toaletten och svårt att uttrycka sig. Hur som helst håller jag med om att din oro är befogad oavsett och det är värt att undersöka hos läkare och kanske gå till en psykolog så att barnet får prata med någon utomstående. 

• Tessaa89

Min son som snart är tre klarar allt förutom bilen. Men det är nog olika från person till person.

• Dr Mupp

I samband med tandtappning har iaf min 7-åring bröjat tala otydligt. Gissar att det har men munnen och käkens utveckling att göra.

Ja visst kan hon det, men ibland är det ju så kul att leka att hon liksom struntar i att hon är kissnödig.

Ja, men vissa jackor är svårare att knäppa än andra.

Nej, det förväntas de inte kunna förrän vid 12 år ålder.

Min kan inte det, men så åker hon bil sällan.

* Veta vem ens familj/släkt är? (Alltså veta att Olof är pappa och att Berit är farmor, dvs pappas mamma, samt veta att Kalle och Lisa är sina kusiner)
    Helt hundra har hon inte, hon fixar i det stora hela det, men visst händer det att hon blandar ihop och glömmer. Framförallt dem hon träffar sällan.

* Förstå innebörden när man förklarar saker, t.ex att elden är farlig eller att hästen kan sparkas osv ?
    Ja min gör det iaf.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Lenora
    Dr Mupp skrev 2011-03-31 02:19:14 följande:
    I samband med tandtappning har iaf min 7-åring bröjat tala otydligt. Gissar att det har men munnen och käkens utveckling att göra.

Ja visst kan hon det, men ibland är det ju så kul att leka att hon liksom struntar i att hon är kissnödig.

Helt hundra har hon inte, hon fixar i det stora hela det, men visst händer det att hon blandar ihop och glömmer. Framförallt dem hon träffar sällan.

Ja min gör det iaf.
    Jag tycker att Tjabba förklarar det ganska bra, om det är problem som uppstår sällan eller om det finns tydliga och sunda förklaringar varför så är det inget att oroa sig för men om barnet sällan klarar av flera av punkterna du listat och framförallt om ni inte förstår varför så är det dags att söka hjälp.
  • vetvadjagvill
    Dr Mupp skrev 2011-03-31 02:19:14 följande:

Ja min gör det iaf.
    ja käken och hela huvudet kan väa en del nu då även nya tänder ska få plats och det kan faktikst ge växtvärk.
  • Anonym (wadawaddah)

Men kära hjärtandes då..ska det till en ungkarl för att förstå att en 7 åring inte ska borsta tänder själv. Det är knappt så att 11 åringar kan det

• Anonym (Jag)

Hur fungerar han i skolan? Har dom sagt något? Detta kan lika gärna vara ren protest och lathet samt slappa föräldrar. Har du egna barn TS?

• Anonym (undrar)

Den här tråden är ju från mars 2011. Synd man aldrig fick reda på hur det gick för killen,,

• Anonym (Jag)
    Anonym (undrar) skrev 2014-10-27 16:58:38 följande:

Den här tråden är ju från mars 2011. Synd man aldrig fick reda på hur det gick för killen,,

Ha ha det syns inte på mobilen. Ja undra hur det gick för honom!
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Jag) skrev 2014-10-27 17:12:22 följande:
    Ha ha det syns inte på mobilen. Ja undra hur det gick för honom!
    Hahaha....
Svar på tråden Vad "bör" en sjuåring kunna?