• Youngmother

    4-månaders ammar mindre? Varför?

    Nu har jag märkt i ett par dagar att lillan ammar mer sällan än vanligt och mycket mindre. Kortare stunder också. Vanligtvis så tömmer hon båda brösten, ca 10 minuter per bröst MINST. Idag har hon ammat kanske 5-10 min på bara ena bröstet och somnat, sedan har det gått flera timmar mellan amningarna men hon verkar helt enkelt inte vara lika hungrig som vanligt. Varför?
    Är rädd att mjölken ska försvinna eller att produktionen minskar...

  • Svar på tråden 4-månaders ammar mindre? Varför?
  • Hanna1987

    Prova utan amningsnappen?
    Eller så är hon mätt och har lärt sig suga mer effektivt :) En annan teori kan vara att HON är redo att sluta amma? 


    Tove 4/7-10 ♥
  • Youngmother
    Hanna1987 skrev 2011-04-01 11:12:25 följande:
    Prova utan amningsnappen?
    Eller så är hon mätt och har lärt sig suga mer effektivt :) En annan teori kan vara att HON är redo att sluta amma? 
    Jag testar utan amningsnappen då och då och ibland suger hon på utan den, men efter några sekunder blir hon arg och ger upp, hon klarar inte få något bra tag. Men det vore ju det bästa om man slapp den j*vla nappen

    Ja, jag vet inte jag... ger en flaska ersättning varje kväll, har gjort det ett tag och den sveper hon.

    Mmm, har också fått en känsla av att HON är redo att sluta amma ja. Så det är så, att dom kan känna av det själva???
  • Suneboll

    Det där går i perioder upp o ner, precis som vi vuxna har de perioder då de är mer el mindre hungriga el äter snabbt el långsamt.
    Man ska inte fundera så mkt utan baar hänga med, brösten anpassar sig o du behöver inte oroa dig för att de ska sina så länge som du erbjuder o låter barnet amma fritt.
    Kan vara värre för en själv för ibland är brösten överfulla för att bebisen inte ätit som den brukar o ibland är de tomma för bebisen varit hungrig.

  • Hanna1987
    Youngmother skrev 2011-04-01 11:18:13 följande:
    Jag testar utan amningsnappen då och då och ibland suger hon på utan den, men efter några sekunder blir hon arg och ger upp, hon klarar inte få något bra tag. Men det vore ju det bästa om man slapp den j*vla nappen

    Ja, jag vet inte jag... ger en flaska ersättning varje kväll, har gjort det ett tag och den sveper hon.

    Mmm, har också fått en känsla av att HON är redo att sluta amma ja. Så det är så, att dom kan känna av det själva???
    Jag hade också nappen ett tag, började få sår och de gjorde nåt så inte i H ont när hon ammade! Visste inte vart jag skulle bli av. Känndes som om någon knivhögg mig!
    Gick lite bättre med nappen.

    Okej, antingen är hon bara inne i en period där hon inte vill ha mer mat eller så vill hon bara ha flaskan?
    jag är ingen expert, men prova du och erbjud bröstet så mycket du själv vill och orkar. Vill hon inte ha så kan du ju prova med flaskan eller avvakta liten stund och sen erbjuda bröstet igen :) 
    Tove 4/7-10 ♥
  • infragilis
    Youngmother skrev 2011-04-01 11:18:13 följande:
    Jag testar utan amningsnappen då och då och ibland suger hon på utan den, men efter några sekunder blir hon arg och ger upp, hon klarar inte få något bra tag. Men det vore ju det bästa om man slapp den j*vla nappen

    Ja, jag vet inte jag... ger en flaska ersättning varje kväll, har gjort det ett tag och den sveper hon.

    Mmm, har också fått en känsla av att HON är redo att sluta amma ja. Så det är så, att dom kan känna av det själva???
    En fyramånaders är INTE redo att sluta amma! Den "naturliga" amningslängden är flera år.

    Amma du minst ett halvår som du ju skriver att du vill. Rekommendationen är trots allt helamning 6 mån, delamning minst ett år. Glad

    Varför får hon ersättning på kvällen?
  • Youngmother
    infragilis skrev 2011-04-09 00:04:48 följande:
    En fyramånaders är INTE redo att sluta amma! Den "naturliga" amningslängden är flera år.

    Amma du minst ett halvår som du ju skriver att du vill. Rekommendationen är trots allt helamning 6 mån, delamning minst ett år. Glad

    Varför får hon ersättning på kvällen?
    Hur vet du det om jag får fråga?

    Jag är väldigt kluven faktiskt. Dom två senaste dagarna har jag gett ersättning en gång och gröt en gång per dag. Alltså för att sluta amma. Jag har aldrig haft "mycket" mjölk, och nej, mjölkproduktionen har inte anpassats till bebisen för hon har gått upp dåligt i vikt från och till. Speciellt på kvällen har jag haft lite mjölk, därför gett henne en flaska innan hon somnar.

    Hon är ganska liten också och väldigt aktiv, känns som att jag inte räcker längre. Visst kan jag väl amma till hon är ett halvår, men hon blir ju mycket mer nöjd av ersättningen. Jag har nästan inte helammat något, haft problem sedan dag ett, och minsta lilla stress gör att det inte kommer någon mjölk. Ändå har jag stått ut i "hela" fyra månader... Jag vill verkligen fortsätta, men som sagt, hon blir en helt annan bebis när hon äter gröt eller får en flaska ersättning. Och hon vill liksom knappt suga längre... verkar inte vara intressant alls.. och när hon inte suger så försvinner ju min mjölk direkt
  • infragilis
    Youngmother skrev 2011-04-09 18:33:30 följande:
    Hur vet du det om jag får fråga?

    Jag är väldigt kluven faktiskt. Dom två senaste dagarna har jag gett ersättning en gång och gröt en gång per dag. Alltså för att sluta amma. Jag har aldrig haft "mycket" mjölk, och nej, mjölkproduktionen har inte anpassats till bebisen för hon har gått upp dåligt i vikt från och till. Speciellt på kvällen har jag haft lite mjölk, därför gett henne en flaska innan hon somnar.

    Hon är ganska liten också och väldigt aktiv, känns som att jag inte räcker längre. Visst kan jag väl amma till hon är ett halvår, men hon blir ju mycket mer nöjd av ersättningen. Jag har nästan inte helammat något, haft problem sedan dag ett, och minsta lilla stress gör att det inte kommer någon mjölk. Ändå har jag stått ut i "hela" fyra månader... Jag vill verkligen fortsätta, men som sagt, hon blir en helt annan bebis när hon äter gröt eller får en flaska ersättning. Och hon vill liksom knappt suga längre... verkar inte vara intressant alls.. och när hon inte suger så försvinner ju min mjölk direkt
    Jag skrev ju det, att den naturliga amningslängden är flera år. Tänk mjölktänder och jämför med andra däggdjur.

    Det är ju vanligt att de inte vill amma efter ett tag om de fått flaska, beklagar. Observera att jag inte försöker stressa dig till att amma om du inte vill eller det är för jobbigt, ersättning funkar ju också.
  • Youngmother
    infragilis skrev 2011-04-10 02:00:02 följande:
    Jag skrev ju det, att den naturliga amningslängden är flera år. Tänk mjölktänder och jämför med andra däggdjur.

    Det är ju vanligt att de inte vill amma efter ett tag om de fått flaska, beklagar. Observera att jag inte försöker stressa dig till att amma om du inte vill eller det är för jobbigt, ersättning funkar ju också.
    OK hon har ju fått flaska från hon var en månad ca!

    Jobbigt och jobbigt, jag tänker mest på henne. När hon får flaska vet jag att hon blir mätt. Men jag förstår vad du menar..
  • infragilis
    Youngmother skrev 2011-04-10 08:19:20 följande:
    OK hon har ju fått flaska från hon var en månad ca!

    Jobbigt och jobbigt, jag tänker mest på henne. När hon får flaska vet jag att hon blir mätt. Men jag förstår vad du menar..
    Kanske ska tillägga att med "amning" vad gäller att bebis skulle vara redo att sluta amma även här inkluderar flaskmatning med ersättning, så det är motsvarande. Kort sagt att en fyramånaders inte är redo fysiskt att gå över helt till fast föda.

    Jag hoppas att det löser sig (det är jag säker på att det gör!) oavsett om du väljer att fasa in ersättning helt i stället för amning eller om du väljer att jobba vidare med att amma! {#emotions_dlg.flower}
  • Youngmother
    infragilis skrev 2011-04-10 16:06:54 följande:
    Kanske ska tillägga att med "amning" vad gäller att bebis skulle vara redo att sluta amma även här inkluderar flaskmatning med ersättning, så det är motsvarande. Kort sagt att en fyramånaders inte är redo fysiskt att gå över helt till fast föda.

    Jag hoppas att det löser sig (det är jag säker på att det gör!) oavsett om du väljer att fasa in ersättning helt i stället för amning eller om du väljer att jobba vidare med att amma! {#emotions_dlg.flower}
    Jaha, då är jag med på hur du menar

    Nej nej hon får bara lite, lite gröt, men inte alls mycket. Tar det väldigt lugnt.

    Idag har det bara blivit amning och så gjorde jag i ordning en flaska med ers men hon drack bara lite av den, idag har hon plötsligt vela amma igen så jag vet inte hur jag ska tolka henne.

    Som sagt, jag är verkligen kluven! Men, känns inte som att jag kommer att släppa amningen än på ett tag även om jag tänker tanken ofta.

    *förvirrad mamma*
  • Alexe

    Jag hade tänkt helamma t 6 månader, men strax efter 4 började lillkillen sträcka sig efter vår mat när vi åt i fick smaka mer o mer som han ville, dock inga egna smakportioner. Han blev alltmer frustrerad vid amning, skrek o bökade, från att ha varit ett väldigt lättammat barn. På 5-månaderskollen hade han gått ner istället för upp o BVC tyckte att vi skulle prova att ge mer mat, deras förslag var gröt t frukost o kvällsmat. Lillkillen blev helglad o på tio dagar bytte han/vi ut alla mål t "riktig" mat. Fortsatte dock att amma kvällar, nätter o morgnar i olika utsträckning tills nu när han är strax över året o bara biter mig o skrattar om jag trugar m bröstet.

    Vet inte om det här hjälper dig, men lyssna på din bebis o ge henne det hon blir gladast av är mitt tips. Finns det amningsstunder som funkar bättre än andra så håll fast vid dem o försök kanske ge samma förutsättningar vid andra tillfällen. Barn är olika o jag tycker numer att mat ska introduceras när barnet blir nyfiket istället för vid en viss ålder. För vissa är det vid 4 mån, för andra kanske inte förrän vid 8 el 9.

  • annacec

    För mig är det exakt som för TS. 4 månaders som ammar mindre och krånglar vid bröstet. Han går upp dåligt i vikt, men jag vill inte ge upp amningen. BVC säger det är ok än så länge, men jag är orolig och funderar på ersättning men rädd det konkurrerar ut bröstet.

    Hur har det gått för er?.

  • Sarah22

    Hej 
    nu har jag samma problem med min lilla tjej hon ör 4 månader och vill inte alls amma underdagarna, ger henne ersättning och flaska men vill gärna att hon fortsätter ammar. dock ammar hon på nätterna 

Svar på tråden 4-månaders ammar mindre? Varför?