Shasti skrev 2011-11-04 17:43:48 följande:
Jag kommer aldrig begripa inställningen att "så länge man inte lär ut antroposofi i skolan så gör det inget". Alltihop ÄR ju antroposofi. Att man till exempel aktivt hindrar barn från att lära sig läsa även om de är intresserade före 7 års ålder, att man vägrar låta barnen skriva på linjerat papper, att man inte får använda vanliga pennor utan måste försöka skriva med fyrkantiga vaxkritor långt upp i åldrarna, beror på att Steiner anser att barnens eterkropp skadas om de lär sig läsa innan de har ömsat tänder. Ingen vet vad en eterkropp är och än mindre vad det har med barnets tänder att göra - och det är precis så vansinnigt som det låter.
Väldigt många lärare och folk som sysslar med antroposofi på olika sätt har helgalna idéer. När jag gick i waldorfskola diskuterade lärarkåren hur fruktansvärt det var med popmusik för att den satte sig i gardinerna och blommorna vissnade av den "negativa kraften". Vi fick inte ha någon "elektronisk" musik på klassfesterna utan det skulle vara levande musik eller ingen alls. Kom något barn upp till ca 6:e klass med nagellack eller gud förbjude smink till skolan tvingade man barnet att avlägsna det. Det fick inte förekomma några diskussioner om tv-program eftersom tv ansågs "fult" - var man en "bra" person så skulle man inte ha någon tv. I syslöjden lärde vi oss sy på gamla trampmaskiner - allt som drevs med handkraft ansågs "fint" och "maskiner" av alla de slag var "fult". Varför? Jo för att Steiner ansåg att industrialiseringen som den såg ut i början av 1900-talet var av ondo och menade att det var "demoniska" krafter som drev den.
Så även om man inte aktivt lär ut antroposofi (vi läste Steiners antroposofiska böner varje dag och målade tex enbart som Steiner tyckte att man skulle måla, "andligt" utsmetade pastellfärger vått i vått, svart fick inte användas) så lever allt detta kvar i waldorfpedagogiken på olika sätt och kommer fortsätta att göra det eftersom den BYGGER på Steiner och hans idéer.
Det är inte frågan om att "köpa allt" eller "inte köpa allt". Det är frågan om att hela paketet grundar sig på gallimatias.
Det är ju uppenbart att du har en fast ståndpunkt i denna fråga, och jag har inte något intresse av att försöka övertyga någon som redan bestämt sig. Men för dem som hänger med här i tråden som kanske fortfarande är öppna för resonemang, så kan jag meddela att på waldorflärarutbildningen så lär man numera ut att GÄRNA använda randade papper när man arbetar med skrivövning. Man använder oftast tjocka färgpennor till skrivning, stiftkritor till illustrationer, och rekommendationen är att introducera de lite svårare block-kritorna i årskurs 5-6, för att arbeta med i bild, inte text.
Man lär INTE ut att barn skall hejdas eller hindras i sin utveckling eller lär-lust, men man arbetar inte aktivt med siffror och bokstäver i förskolan, utan det får vänta till klass 1.
Man spelar alla boll-sporter, inklusive fotboll, man får visst lyssna på populärmusik, kanske dock inte på lektionerna förens möjligen man har den perioden i gymnasiet som behandlar musikhistoria.
På kristofferskolan har man sparat pengar en längre tid för en investering i ett grymt ljud-system, för teater och konserter i skolan.
Och vad gäller de nationella proven så har man nu i några år arbetat med att jämka i läroplanen för waldorfskolorna, för att ligga i samma nivå i rätt årskurs. Vissa saker har man gjort tidigare och andra senare jämfört med grundskolelagen. Det finns en lrg för waldorfskolorna som är utformad för att funka även med rådande skollag. Och man jobbar just nu med en ny omarbetat upplaga.
Jag tror (men påstår inte att jag vet säkert) att anledningen till att man deltagit i så låg utsträckning i tidigare nationella prov, helt enkelt beror på att detta är en ganska stor omställning för en skola som inte haft nationella prov tidigare, och man har inte helt hunnit med att göra alla omläggningar av kursplanen för att passa Herr Björklunds smak och mått på när och hur vissa saker skall vara inlärda.
Och ja - antroposofin har många inslag av andlighet och en syn på människans reinkarnation och mening i livet som kanske sticker ut, och jag håller med dig om att om man nu tycker att detta låter helt befängt - då ska man kanske söka en skola som man känner sig mer bekväm och hemma i.