• golftok

    Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!

    Vi har fått plats i en närbelägen kommunal skola som är F - 9, skolan har bra rykte och allt verkar okej. Vi har dock också fått plats i Kristofferskolan i Bromma i Stockholm som är en Waldorfskola. Vi bor ca 20 minuters bilväg från Waldorfskolan så det blir lite meckigt med lämning och hämtning. Vi är insatta i Waldorfpedagogiken och tycker att det verkar bra, jag är själv lärare i en kommunal skola men trots detta är vi helt förvirrade. Vad ska vi välja? Vår dotter kan redan läsa riktigt bra, är mycket utåtriktad, har en del myror i rumpan , hon är intresserad av det mesta.... Vad ska vi välja? Någon som har sina barn i Kristofferskolan eller har erfarenhet eller har hört något om hur Waldorfpedagogiken är gentemot "kommunalskolans pedagogik".... Behöver verkligen alla råd och synpunkter.

  • Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!
  • ami

    Vi har våra barn i en icke kommunal skola pga att den är mindre. Men mest för att jag TROR att lärare inom en viss pedagogik är mer intresserade av sitt jobb. Förhoppningsvis har de en vidareutbildning inom waldorf/montessori förutom ordinarie lärarutbildning. Och förhoppningsvis har de valt detta pga sitt intresse. Till skillnad från lärare i en kommunal skola som går till jobbet. Punkt slut. Jobbar för lönens skull, precis som de flesta av oss.

  • Shasti
    ami skrev 2011-11-12 20:55:50 följande:
    Vi har våra barn i en icke kommunal skola pga att den är mindre. Men mest för att jag TROR att lärare inom en viss pedagogik är mer intresserade av sitt jobb. Förhoppningsvis har de en vidareutbildning inom waldorf/montessori förutom ordinarie lärarutbildning. Och förhoppningsvis har de valt detta pga sitt intresse. Till skillnad från lärare i en kommunal skola som går till jobbet. Punkt slut. Jobbar för lönens skull, precis som de flesta av oss.
    Okej. Så du skulle skicka dina barn till en mormonskola, en Livets-Ord skola eller en HallaWalla-skola. För det är inte pedagogiken som är det viktiga. Om de så lär barnen att månen är gjord av ost, så är det säkert bättre än en kommunal skola ändå. För de är säkert mer engagerade och tycker mer om sitt jobb. Och ingen kommunal lärare har någonsin blivit lärare av intresse eller engagemang. Det är såklart bara en födkrok för dem allihop.

    Jag har inga kommentarer. Det är inte ofta jag blir mållös, men nu blir jag det faktiskt. Nu börjar jag förstå varför Waldorf sprider sig och är så populärt trots vansinnigheterna som det bygger på.
  • ami

    :) nä, Livets ord är inget för oss. Däremot har jag personligen inget emot Waldorf pedagogiken. Min kusin gick i Waldorf skola. Han blev helt normal ;) pluggade vidare och jobbar nu som barnläkare.

  • ami

    Själv jobbar jag som lärare i kommunal skola. Enbart för att det var det enda jag kom in på via högskoleprovsresultat och utan att jag behövde plugga på Komvux. Jag gillar arbetstiderna, gör det jag ska. Men nä, nåt större intresse har jag faktiskt inte. Skulle lika gärna kunna jobba på Ica, men nu fick jag ju inget jobb där o var tvungen" att plugga vidare.

  • Shasti
    ami skrev 2011-11-12 21:56:25 följande:
    Själv jobbar jag som lärare i kommunal skola. Enbart för att det var det enda jag kom in på via högskoleprovsresultat och utan att jag behövde plugga på Komvux. Jag gillar arbetstiderna, gör det jag ska. Men nä, nåt större intresse har jag faktiskt inte. Skulle lika gärna kunna jobba på Ica, men nu fick jag ju inget jobb där o var tvungen" att plugga vidare.
    Ja det är du det, men du kanske inte ska döma hela lärarkåren efter dig själv? Och jag är helt överens med golftok där, jag tycker definitivt att du borde jobba på ica.
  • mikroE

    Min erfarenhet av waldorf är att elever som bytt till kommunal skola har stora brister iaf i engelska som jag undervisar i. Ofta kan de varken formulera begripliga meningar eller stava överhuvudtaget och de har INTE dyslexi...


  • Trötter
    Shasti skrev 2011-11-04 17:43:48 följande:
    Jag kommer aldrig begripa inställningen att "så länge man inte lär ut antroposofi i skolan så gör det inget". Alltihop ÄR ju antroposofi. Att man till exempel aktivt hindrar barn från att lära sig läsa även om de är intresserade före 7 års ålder, att man vägrar låta barnen skriva på linjerat papper, att man inte får använda vanliga pennor utan måste försöka skriva med fyrkantiga vaxkritor långt upp i åldrarna, beror på att Steiner anser att barnens eterkropp skadas om de lär sig läsa innan de har ömsat tänder. Ingen vet vad en eterkropp är och än mindre vad det har med barnets tänder att göra - och det är precis så vansinnigt som det låter. 

    Väldigt många lärare och folk som sysslar med antroposofi på olika sätt har helgalna idéer. När jag gick i waldorfskola diskuterade lärarkåren hur fruktansvärt det var med popmusik för att den satte sig i gardinerna och blommorna vissnade av den "negativa kraften". Vi fick inte ha någon "elektronisk" musik på klassfesterna utan det skulle vara levande musik eller ingen alls. Kom något barn upp till ca 6:e klass med nagellack eller gud förbjude smink till skolan tvingade man barnet att avlägsna det. Det fick inte förekomma några diskussioner om tv-program eftersom tv ansågs "fult" - var man en "bra" person så skulle man inte ha någon tv. I syslöjden lärde vi oss sy på gamla trampmaskiner - allt som drevs med handkraft ansågs "fint" och "maskiner" av alla de slag var "fult". Varför? Jo för att Steiner ansåg att industrialiseringen som den såg ut i början av 1900-talet var av ondo och menade att det var "demoniska" krafter som drev den.

    Så även om man inte aktivt lär ut antroposofi (vi läste Steiners antroposofiska böner varje dag och målade tex enbart som Steiner tyckte att man skulle måla, "andligt" utsmetade pastellfärger vått i vått, svart fick inte användas) så lever allt detta kvar i waldorfpedagogiken på olika sätt och kommer fortsätta att göra det eftersom den BYGGER på Steiner och hans idéer. 

    Det är inte frågan om att "köpa allt" eller "inte köpa allt". Det är frågan om att hela paketet grundar sig på gallimatias.  
    Det är ju uppenbart att du har en fast ståndpunkt i denna fråga, och jag har inte något intresse av att försöka övertyga någon som redan bestämt sig. Men för dem som hänger med här i tråden som kanske fortfarande är öppna för resonemang, så kan jag meddela att på waldorflärarutbildningen så lär man numera ut att GÄRNA använda randade papper när man arbetar med skrivövning. Man använder oftast tjocka färgpennor till skrivning, stiftkritor till illustrationer, och rekommendationen är att introducera de lite svårare block-kritorna i årskurs 5-6, för att arbeta med i bild, inte text.
    Man lär INTE ut att barn skall hejdas eller hindras i sin utveckling eller lär-lust, men man arbetar inte aktivt med siffror och bokstäver i förskolan, utan det får vänta till klass 1.
    Man spelar alla boll-sporter, inklusive fotboll, man får visst lyssna på populärmusik, kanske dock inte på lektionerna förens möjligen man har den perioden i gymnasiet som behandlar musikhistoria.
    På kristofferskolan har man sparat pengar en längre tid för en investering i ett grymt ljud-system, för teater och konserter i skolan.
    Och vad gäller de nationella proven så har man nu i några år arbetat med att jämka i läroplanen för waldorfskolorna, för att ligga i samma nivå i rätt årskurs. Vissa saker har man gjort tidigare och andra senare jämfört med grundskolelagen. Det finns en lrg för waldorfskolorna som är utformad för att funka även med rådande skollag. Och man jobbar just nu med en ny omarbetat upplaga.

    Jag tror (men påstår inte att jag vet säkert) att anledningen till att man deltagit i så låg utsträckning i tidigare nationella prov, helt enkelt beror på att detta är en ganska stor omställning för en skola som inte haft nationella prov tidigare, och man har inte helt hunnit med att göra alla omläggningar av kursplanen för att passa Herr Björklunds smak och mått på när och hur vissa saker skall vara inlärda.

    Och ja - antroposofin har många inslag av andlighet och en syn på människans reinkarnation och mening i livet som kanske sticker ut, och jag håller med dig om att om man nu tycker att detta låter helt befängt - då ska man kanske söka en skola som man känner sig mer bekväm och hemma i.
  • golftok

    Kan du inte berätta mer Trötter? Du som verkar insatt i skolan nu? Såg tyvärr att 2911 års brukarundersökning visar ett mycket sämre resultat för skolans förskoleklasser. De ligger sämre till om man jämför med stadens snitt vad det gäller hur föräldrarna uppfattar trygghet mm

  • Trötter
    golftok skrev 2011-11-14 21:10:27 följande:
    Kan du inte berätta mer Trötter? Du som verkar insatt i skolan nu? Såg tyvärr att 2911 års brukarundersökning visar ett mycket sämre resultat för skolans förskoleklasser. De ligger sämre till om man jämför med stadens snitt vad det gäller hur föräldrarna uppfattar trygghet mm
    Vilken skolas brukarundersökning var det? Och när du skriver förskoleklass, menar du då det som förr var 6-års verksamhet?
    För waldorfskolorna (och dess föräldrar) har ju länge kämpat med att man inte vill att 6-åringar ska gå i skolan. Man vill helst bedriva 6-års verksamhet på förskolorna som tidigare. Jag är en av dem som har min son på waldorfförskola, och är beredd att kämpa för att han ska få gå kvar i sin trygga och lugna miljö när han är 6 år och få lov att landa i att känna sig stor innan han börjar i en stor skola.
    Öm man har detta i beaktande, så kan jag tänka mig att man som förälder är negativt inställd till den tvgångsförflyttning till förskolklass på skolan som nu är fallet på grund av politikers beslut om hur denna skolpeng får användas. Det gör att skolan är tvingad att erbjuda 6-årsklass, och att de som går i den såklart har förtur till skolplats. Därför känner sig många tvingade att lämna sitt trygga daghem ett år innan de är beredda på det för att garantera sin plats i skolan.
    Detta i kombination med att man inte har haft någon vana att bedriva förskoleverksamhet på detta sätt, och kanske med motvillig personal, skulle jag gissa har bidragit till att man inte känner sig trygg....
  • golftok

    Tack! Har nu varit på föräldramöte där rektorn för skolan var med och jag kunde ställa massor av frågor som jag fick svar på som jag är mycket nöjd med. Känner mig lugn och trygg med mitt val nu. Fantastisk rektor. Tack för era engagerade svar, både för och emot skolan

  • Catzy

    Hei,
    (Jeg er norsk så jeg skriver på engelsk der jeg vet det er forskjeller i språket.Glad)

    Vi har hatt vår sønn på en Waldorfskole i Norge nå i 2 år og vi bytter nå til kommunal skole. Vi har blitt rådet av vår kommune til å bytte skole til kommunal skole nå som vi har funnet ut at vårt barn har noen fag han er veldig sterk i som han ikke får utvikle seg/få nok challenges i, og han har fagområder han ikke får hjelp i. Jeg ser du skriver: "Vår dotter kan redan läsa riktigt bra, är mycket utåtriktad, har en del myror i rumpan "

    Dette er det jeg mener Steinerskolen er aller dårligst på: Å tilpasse undervisningen til riktig nivå, og å hjelpe til med spesielle behov til f.eks "
    myror i rumpan". Dette er på grunn av pedagogikken som de ikke avviker fra. Pedagogikken foregår på en slik måte at det er vanskelig å differensiere undervisningen og oppgavearbeid. Min sønn er sterk til å lese, men får ikke lære mer på grunn av at pedagogikken og oppgavene er bestemt på forhånd og er vanskelig å tilpasse. Det er gruppeundervisning som gjelder og det er ikke rom for å forandre pensum eller arbeidsmåte.

    Dessuten lærer de saktere og mindre enn i offentlig skole (mindre læringstrykk), så hvis du angrer slik som oss får barnet ditt mye arbeid å ta igjen. Vi må jobbe hele sommeren og han må ha ekstraundervisning for å ta igjen det han ligger bak på(det er mest Norsk og Matematikk som må tas igjen) Dette er også på grunn av den grunnleggende pedagogikken og lærerplanen. 

    Jeg har vært lærer i 14 år og rister litt på hodet av vårt valg. Det har vært noe bra, men vår erfaring er at Waldorfskolen ikke gir rom for forskjeller og hjelper ikke de som er sterke eller svake i fag. Pedagogikken er også gammeldags og irrelevant for denne generasjonen barn. Bøkene, historiene, oppgavene, arbeidsmetodene er ikke relevante eller barnevennlige og jeg kan forestille meg at mange barn ikke finner skolen motiverende.

    (Det er også endel religion bakt inn i undervisningen hver dag (vi er agnostikere, men valgte å gi det en sjans allikevel) men min sønn var ikke happy med å bli fortalt at hans sjel ble levert av engler her på jorden etter at han var reinkarnert, som hans fødselsdagsfeiring på skolen. (Vi hadde allerede forklart vår sønn hvordan han ble "skapt" av oss; hans foreldre.)

    Foreldrene har også vært misfornøyde med at de voksne ikke har hatt supervision med barna ute og lærerne har bare sagt som excuse at "Steinerpedagogikken sier at barn skal få leke alene slik at de skal få lære selv og uforstyrret av voksne." Det har resultert i mye konflikter og mobbing blant barna mellom alle aldersgrupper i friminuttene, og som privatskole har de ikke nødvendigvis etablerte prosedyrer for å håndtere slik.

    Til sist vil jeg legge til at privatskoler er friere til å ansette hvem de vil uavhengig av kompetanse, og det gir større sjans for nepotisme/korrupsjon. Dette har jeg dessverre både erfart som lærer i privat skole og som forelder av barn i privat skole.

    Mitt råd er: Gå for kommunal skole.

    Lykke til! :)

    -C-

Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!