• golftok

    Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!

    Vi har fått plats i en närbelägen kommunal skola som är F - 9, skolan har bra rykte och allt verkar okej. Vi har dock också fått plats i Kristofferskolan i Bromma i Stockholm som är en Waldorfskola. Vi bor ca 20 minuters bilväg från Waldorfskolan så det blir lite meckigt med lämning och hämtning. Vi är insatta i Waldorfpedagogiken och tycker att det verkar bra, jag är själv lärare i en kommunal skola men trots detta är vi helt förvirrade. Vad ska vi välja? Vår dotter kan redan läsa riktigt bra, är mycket utåtriktad, har en del myror i rumpan , hon är intresserad av det mesta.... Vad ska vi välja? Någon som har sina barn i Kristofferskolan eller har erfarenhet eller har hört något om hur Waldorfpedagogiken är gentemot "kommunalskolans pedagogik".... Behöver verkligen alla råd och synpunkter.

  • Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!
  • ami

    Vi har våra barn i en icke kommunal skola pga att den är mindre. Men mest för att jag TROR att lärare inom en viss pedagogik är mer intresserade av sitt jobb. Förhoppningsvis har de en vidareutbildning inom waldorf/montessori förutom ordinarie lärarutbildning. Och förhoppningsvis har de valt detta pga sitt intresse. Till skillnad från lärare i en kommunal skola som går till jobbet. Punkt slut. Jobbar för lönens skull, precis som de flesta av oss.

  • Shasti
    ami skrev 2011-11-12 20:55:50 följande:
    Vi har våra barn i en icke kommunal skola pga att den är mindre. Men mest för att jag TROR att lärare inom en viss pedagogik är mer intresserade av sitt jobb. Förhoppningsvis har de en vidareutbildning inom waldorf/montessori förutom ordinarie lärarutbildning. Och förhoppningsvis har de valt detta pga sitt intresse. Till skillnad från lärare i en kommunal skola som går till jobbet. Punkt slut. Jobbar för lönens skull, precis som de flesta av oss.