Inlägg från: Shasti |Visa alla inlägg
  • Shasti

    Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!

    Utbildade waldorflärare? Haha, jag har nära anhöriga som är waldorflärare och utbildat sig i järna till både det ena och andra. Det de blir "utbildade" i waldorflärarutbildningen är Rudolf Steiners vansinniga världsbild med femtileva ärkeänglar, demoner, eterkroppar, planeternas reinkarnationscykler och deras samband med de grekiska gudarna, grodornas och fiskarnas andliga liv och de två (!) jesusarnas liv och leverne. Ja, och så naturligtvis Steiners syn på barn, som att det tex är livsfarligt för dem att lära sig läsa innan de har ömsat tänder, därför att det allvarligt skadar deras eterkropp.

    Jag har tröttnat på att svara i dessa trådar, men kan bara inte låta bli ännu en gång. Har själv gått i Kristofferskolan, har nära anhöriga som är både läkeeurytmister och waldorflärare och antroposofer ut i fingerspetsarna, har vistats mycket i järna, provat en massa antroposofisk "medicin" mot allt möjligt, har en sambo vars tre barn har gått i waldorfskola från dagis-9an.

    Och jag kommer aldrig förstå hur någon människa som tar reda på de minsta lilla fakta om vad antroposofi egentligen är,  kan sätta sina barn i en sådan skola, som grundar sig på en helt vansinnig ockultists vanföreställningar. Folk är så lättlurade att det är läskigt. Lite pastellfärger, lite ekologisk mat och lite ytligt snack om "tanke känsla vilja" som egentligen inte betyder någonting, och folk sväljer det med hull och hår.

    Antroposofin och waldorf är en sektliknande verksamhet. Väldigt många som sysslar med det, som waldorflärare och antroposofiska "läkare" och "vårdpersonal" är helt väck i det blå. Ingenting av deras verksamhet grundar sig på någon som helst vetenskap, och inte ens vår världsbild. Det är tex vedertaget att människan skapades av "den gudomlige ande" och Darwins utvecklingsteori och vår släktskap med aporna förnekas. Steiner var förutom ockultist också asexuell puritan och rasist, som ansåg att "negrer var ett mindre utvecklat folk".

    Man blir så trött...

  • Shasti

    Nej allt behöver inte grunda sig på vetenskap men om man måste välja mellan vetenskap och ren gallimatias så föredrar i allafall jag det förstnämnda. Jag tänker inte försöka få någon som inte vill veta att ändra åsikt men jag hoppas verkligen de som är i valet och lvalet tänker sig för många gånger.

  • Shasti

    Trötter - ditt sätt att beskriva det är typiskt för dem som gör reklam för antroposofi och antroposofiska verksamheter. Man försöker undvika och släta över det faktum att ALLT i waldorfpedagogiken bygger på Steiner och antroposofi - som fōr övrigt är en ockult lära och ingen filosofi. Steiner menade att han hade upptäckt sanningen om världsalltet genom sitt ANDESKÅDANDE och utarbetade en massa "andliga övningar" utifrån den världsbilden. Eurytmi till exempel hade han "skådat" att ärkeänglarna sysslade med i himlen. Sen menade han att man kan bota allt möjligt med eurytmi som man även "ordinerar" till barn med problem i skolor och allt från cancerpatienter till folk med ADHD. Steiner grundade även en religion utifrån sitt "skådande", Kristensamfundet, som skiljer sig från vanlig kristendom bl a på så sätt att man menar att det fanns två Jesusar, han hittade på en bunt egna böner som man läser ii waldorfkolor varje dag och egna helger och gudstjänster som är ett hopkok av allt möjligt. Och hur neutralt man än försök i en er uttrycka det så bygger hela hans sk "pedagogik" och tom syn på vad ett barn och en människa är, på allt hans knasiga "andeskådande". Hans uppfattning om människan är att hon har astralkroppar. Eterkroppar och "vätskor" och "karakärstyper" man körde med under antiken. Han menar att världen består av en massa olika änglar och demoniska krafter med en salig blandning av astrologi, andra religioner och filosofier och rena knasigheter som att planeternas eterkroppar påverkar jordelivet. Det finns så mycket som är totalt vansinnigt i Steiners världsbild och åsikter att det är obegripligt hur man INTE kan tycka att det är gallimatias.

  • Shasti
    Shasti skrev 2011-11-04 16:20:46 följande:
    Trötter - ditt sätt att beskriva det är typiskt för dem som gör reklam för antroposofi och antroposofiska verksamheter. Man försöker undvika och släta över det faktum att ALLT i waldorfpedagogiken bygger på Steiner och antroposofi - som fōr övrigt är en ockult lära och ingen filosofi. Steiner menade att han hade upptäckt sanningen om världsalltet genom sitt ANDESKÅDANDE och utarbetade en massa "andliga övningar" utifrån den världsbilden. Eurytmi till exempel hade han "skådat" att ärkeänglarna sysslade med i himlen. Sen menade han att man kan bota allt möjligt med eurytmi som man även "ordinerar" till barn med problem i skolor och allt från cancerpatienter till folk med ADHD. Steiner grundade även en religion utifrån sitt "skådande", Kristensamfundet, som skiljer sig från vanlig kristendom bl a på så sätt att man menar att det fanns två Jesusar, han hittade på en bunt egna böner som man läser ii waldorfkolor varje dag och egna helger och gudstjänster som är ett hopkok av allt möjligt. Och hur neutralt man än försök i en er uttrycka det så bygger hela hans sk "pedagogik" och tom syn på vad ett barn och en människa är, på allt hans knasiga "andeskådande". Hans uppfattning om människan är att hon har astralkroppar. Eterkroppar och "vätskor" och "karakärstyper" man körde med under antiken. Han menar att världen består av en massa olika änglar och demoniska krafter med en salig blandning av astrologi, andra religioner och filosofier och rena knasigheter som att planeternas eterkroppar påverkar jordelivet. Det finns så mycket som är totalt vansinnigt i Steiners världsbild och åsikter att det är obegripligt hur man INTE kan tycka att det är gallimatias.

    Sorry, skrev ovanstående på mobilen. Såhär ska sista stycket vara:

    Och hur neutralt man än försöker uttrycka det, så bygger hela hans sk. "pedagogik" och även syn på vad ett barn och en människa är, på allt hans knasiga "andeskådande". Hans uppfattning om människan är att hon har astralkroppar, eterkroppar och "vätskor" och "karakärstyper" man körde med under antiken. Han menar att världen består av en massa olika änglar och demoniska krafter. Alltihop består av en salig blandning av astrologi, andra religioner och filosofier, och rena knasigheter, tex att planeternas eterkroppar påverkar jordelivet. Det finns så mycket som är totalt vansinnigt i Steiners världsbild och åsikter att det är obegripligt hur man INTE kan tycka att det är gallimatias.
  • Shasti

    Jag kommer aldrig begripa inställningen att "så länge man inte lär ut antroposofi i skolan så gör det inget". Alltihop ÄR ju antroposofi. Att man till exempel aktivt hindrar barn från att lära sig läsa även om de är intresserade före 7 års ålder, att man vägrar låta barnen skriva på linjerat papper, att man inte får använda vanliga pennor utan måste försöka skriva med fyrkantiga vaxkritor långt upp i åldrarna, beror på att Steiner anser att barnens eterkropp skadas om de lär sig läsa innan de har ömsat tänder. Ingen vet vad en eterkropp är och än mindre vad det har med barnets tänder att göra - och det är precis så vansinnigt som det låter. 

    Väldigt många lärare och folk som sysslar med antroposofi på olika sätt har helgalna idéer. När jag gick i waldorfskola diskuterade lärarkåren hur fruktansvärt det var med popmusik för att den satte sig i gardinerna och blommorna vissnade av den "negativa kraften". Vi fick inte ha någon "elektronisk" musik på klassfesterna utan det skulle vara levande musik eller ingen alls. Kom något barn upp till ca 6:e klass med nagellack eller gud förbjude smink till skolan tvingade man barnet att avlägsna det. Det fick inte förekomma några diskussioner om tv-program eftersom tv ansågs "fult" - var man en "bra" person så skulle man inte ha någon tv. I syslöjden lärde vi oss sy på gamla trampmaskiner - allt som drevs med handkraft ansågs "fint" och "maskiner" av alla de slag var "fult". Varför? Jo för att Steiner ansåg att industrialiseringen som den såg ut i början av 1900-talet var av ondo och menade att det var "demoniska" krafter som drev den.

    Så även om man inte aktivt lär ut antroposofi (vi läste Steiners antroposofiska böner varje dag och målade tex enbart som Steiner tyckte att man skulle måla, "andligt" utsmetade pastellfärger vått i vått, svart fick inte användas) så lever allt detta kvar i waldorfpedagogiken på olika sätt och kommer fortsätta att göra det eftersom den BYGGER på Steiner och hans idéer. 

    Det är inte frågan om att "köpa allt" eller "inte köpa allt". Det är frågan om att hela paketet grundar sig på gallimatias.  

  • Shasti

    Waldorfskolorna ligger sämst till i landet vad gäller deltagande i nationella prov. I vissa waldorfskolor gör bara häften av eleverna proven. Uppsala waldorfskola är näst sämst i hela landet vad gäller resultaten!
    http://thewitch.se/category/skolan/

  • Shasti
    Shasti skrev 2011-11-04 18:08:54 följande:
    Waldorfskolorna ligger sämst till i landet vad gäller deltagande i nationella prov. I vissa waldorfskolor gör bara häften av eleverna proven. Uppsala waldorfskola är näst sämst i hela landet vad gäller resultaten!
    thewitch.se/category/skolan/

    Så här ser deltagandet i de nationella proven ut för Stockholms Waldorfskolor:

    Ellen Key 71% (17 av 24) av eleverna gjorde inte provet (vilket är  anmärkningsvärt). Inga resultat listade från skolan (sker av  anonymitetsskäl om färre än 10 fått någotdera resultatet) Frejaskolan 45% (10 av 22) gjorde inte provet. Inga resultat listade. Kristofferskolan 25%  (14 av 55) gjorde inte provet, den enda skola som haft tillräckligt  elevunderlag för att lista resultaten – goda resultat hos de som var  redovisade. Martinskolan 32% (7 av 22) gjorde inte provet. Inga resultat listade. Mälaröarnas Waldorfskola hittar jag inte i listningen, vilket betyder att de inte skickat in några resultat alls. Djurgårdens Waldorfskola (den med 65% obehöriga lärare) har inte heller skickat in resultaten. Idunskolan har alla 6 gjort provet, inga resultat listade. http://www.vof.se/blogg/behoriga-larare-stockholms-waldorfskolor/
  • Shasti
    golftok skrev 2011-11-05 06:58:33 följande:
    Fast min dotter använder "vanliga" pennor i sin fsk och läser gör hon varje dag, de går ofta till biblioteket där de får låna böcker och pedagogerna uppmuntrar henne att läsa så mycket hon vill. Visst läser de verser och dottern kan redan mänga utantill men flera är sådana som kommer från tex Alice Tegnér...

    Skönt, då är de inte lika hysteriska med detta att "barn får absoluuuuut inte läsa före 7 års ålder" på din dotters fsk. Det finns ju givetvis olika waldorfskolor med mer eller mindre "sträng" inställning till saker som Steiner föreskriver, men de finns alltid där. 

    Mina två bonusbarn har gått i waldorfskola med en sådan inställning och båda har mer eller mindre blivit analfabeter. Ingen av dem har någonsin läst en enda bok och de kan knappt läsa eller skriva över huvudtaget någon av dem.
  • Shasti
    Kajee skrev 2011-11-05 23:08:32 följande:
    Vad jag vet så protesterade Waldorf ganska hårt mot den nya läroplanen. De hävdade att de inte kunde genomföra sina pedagogiska intentioner om Lgr 11 skulle genomdrivas. Så då undrar jag om de nu har ändrat sina pedagogiska intentioner eller om de rent av bedriver undervisning mot skllagen. I vilket fall som helst kan man ju då undra om Waldorf är ett bra alternativ.

    När det gäller nationella proven så hävdade Waldorf att det också var emot deras pedagogiska intentioner. 
    Ja, det stämmer. De tycker det är såååååå hemskt att mäta barnens intellektuella kunskaper. De stackars barnen blir överintellektuella. Det är Ahrimanska och Luciferiska krafter i rörelse (demoniska enligt Steiner).
  • Shasti
    golftok skrev 2011-11-05 22:55:08 följande:
    I den granskning du refererar till har 27 personer röstat... Det säger ingenting dessutom är denna undersökning inte direkt vetenskaplig. Man kan vara hur partisk som helst. Om jag sett denna undersökning hade jag själv kunnat lyfta snittet
    Hur kan man begära något som helst "vetenskapligt" när man håller tillgodo med Waldorf? Nej, undersökningen är inte vetenskaplig men den speglar vad de flesta tyckte under min tid i skolan också. Och visst är alla partiska, det är du också. Dock inte Aftonbladet. De har undersökt alla skolor.

    Här har du mer:
    Waldorf har en dold andlig agenda
    http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=157007

    En mycket bra artikel av Håkan Blomqvist:
    http://steinerkritikk.no/Tio%20skal%20att%20si%20nej%20till%20Waldorfskolor.htm
    "Waldorfskolan är en fristående skola som är religiöst och politiskt obunden och är öppen för alla." Så står det i broschyrer från skolan. Fler och fler föräldrar börjar nu inse att de blivit lurade in i ockultism genom waldorfskolan. Efter att ha tagit sina barn ur Kristofferskolan skrev psykologen Madeleine Kats följande reflexion i Svenska dagbladet: "Nu efteråt kan jag se att jag – liksom troligen många av de föräldrar som idag köar – totalt missuppfattat budskapet. Antroposofin är en religiös rörelse. Det handlar alltså i första hand om religion – pedagogiken bygger på denna tro och kan inte lösgöras från den i lämpliga bitar."


    När det gäller waldorfskolan är antroposoferna experter på att med ett förvirrande nyspråk dölja den verkliga sanningen. "Fördjupad människokunskap"=Steiners ockulta lära, "morgonspråk"=morgonbön, "andevetenskap"=Steiners ockulta lära, "kunskapsväg"=skolning till skådare i andevärlden, "fördjupad psykologi"=Steiners ockulta utvecklingspsykologi o.s.v. Naturligtvis blir föräldrar förvirrade och lätta offer med allt tal om frihet och om att utveckla hela människan.


    http://steinerkritikk.no/
  • Shasti
    ami skrev 2011-11-12 20:55:50 följande:
    Vi har våra barn i en icke kommunal skola pga att den är mindre. Men mest för att jag TROR att lärare inom en viss pedagogik är mer intresserade av sitt jobb. Förhoppningsvis har de en vidareutbildning inom waldorf/montessori förutom ordinarie lärarutbildning. Och förhoppningsvis har de valt detta pga sitt intresse. Till skillnad från lärare i en kommunal skola som går till jobbet. Punkt slut. Jobbar för lönens skull, precis som de flesta av oss.
    Okej. Så du skulle skicka dina barn till en mormonskola, en Livets-Ord skola eller en HallaWalla-skola. För det är inte pedagogiken som är det viktiga. Om de så lär barnen att månen är gjord av ost, så är det säkert bättre än en kommunal skola ändå. För de är säkert mer engagerade och tycker mer om sitt jobb. Och ingen kommunal lärare har någonsin blivit lärare av intresse eller engagemang. Det är såklart bara en födkrok för dem allihop.

    Jag har inga kommentarer. Det är inte ofta jag blir mållös, men nu blir jag det faktiskt. Nu börjar jag förstå varför Waldorf sprider sig och är så populärt trots vansinnigheterna som det bygger på.
  • Shasti
    ami skrev 2011-11-12 21:56:25 följande:
    Själv jobbar jag som lärare i kommunal skola. Enbart för att det var det enda jag kom in på via högskoleprovsresultat och utan att jag behövde plugga på Komvux. Jag gillar arbetstiderna, gör det jag ska. Men nä, nåt större intresse har jag faktiskt inte. Skulle lika gärna kunna jobba på Ica, men nu fick jag ju inget jobb där o var tvungen" att plugga vidare.
    Ja det är du det, men du kanske inte ska döma hela lärarkåren efter dig själv? Och jag är helt överens med golftok där, jag tycker definitivt att du borde jobba på ica.
Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!