• Catzy

    Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!

    Hei,
    (Jeg er norsk så jeg skriver på engelsk der jeg vet det er forskjeller i språket.Glad)

    Vi har hatt vår sønn på en Waldorfskole i Norge nå i 2 år og vi bytter nå til kommunal skole. Vi har blitt rådet av vår kommune til å bytte skole til kommunal skole nå som vi har funnet ut at vårt barn har noen fag han er veldig sterk i som han ikke får utvikle seg/få nok challenges i, og han har fagområder han ikke får hjelp i. Jeg ser du skriver: "Vår dotter kan redan läsa riktigt bra, är mycket utåtriktad, har en del myror i rumpan "

    Dette er det jeg mener Steinerskolen er aller dårligst på: Å tilpasse undervisningen til riktig nivå, og å hjelpe til med spesielle behov til f.eks "
    myror i rumpan". Dette er på grunn av pedagogikken som de ikke avviker fra. Pedagogikken foregår på en slik måte at det er vanskelig å differensiere undervisningen og oppgavearbeid. Min sønn er sterk til å lese, men får ikke lære mer på grunn av at pedagogikken og oppgavene er bestemt på forhånd og er vanskelig å tilpasse. Det er gruppeundervisning som gjelder og det er ikke rom for å forandre pensum eller arbeidsmåte.

    Dessuten lærer de saktere og mindre enn i offentlig skole (mindre læringstrykk), så hvis du angrer slik som oss får barnet ditt mye arbeid å ta igjen. Vi må jobbe hele sommeren og han må ha ekstraundervisning for å ta igjen det han ligger bak på(det er mest Norsk og Matematikk som må tas igjen) Dette er også på grunn av den grunnleggende pedagogikken og lærerplanen. 

    Jeg har vært lærer i 14 år og rister litt på hodet av vårt valg. Det har vært noe bra, men vår erfaring er at Waldorfskolen ikke gir rom for forskjeller og hjelper ikke de som er sterke eller svake i fag. Pedagogikken er også gammeldags og irrelevant for denne generasjonen barn. Bøkene, historiene, oppgavene, arbeidsmetodene er ikke relevante eller barnevennlige og jeg kan forestille meg at mange barn ikke finner skolen motiverende.

    (Det er også endel religion bakt inn i undervisningen hver dag (vi er agnostikere, men valgte å gi det en sjans allikevel) men min sønn var ikke happy med å bli fortalt at hans sjel ble levert av engler her på jorden etter at han var reinkarnert, som hans fødselsdagsfeiring på skolen. (Vi hadde allerede forklart vår sønn hvordan han ble "skapt" av oss; hans foreldre.)

    Foreldrene har også vært misfornøyde med at de voksne ikke har hatt supervision med barna ute og lærerne har bare sagt som excuse at "Steinerpedagogikken sier at barn skal få leke alene slik at de skal få lære selv og uforstyrret av voksne." Det har resultert i mye konflikter og mobbing blant barna mellom alle aldersgrupper i friminuttene, og som privatskole har de ikke nødvendigvis etablerte prosedyrer for å håndtere slik.

    Til sist vil jeg legge til at privatskoler er friere til å ansette hvem de vil uavhengig av kompetanse, og det gir større sjans for nepotisme/korrupsjon. Dette har jeg dessverre både erfart som lærer i privat skole og som forelder av barn i privat skole.

    Mitt råd er: Gå for kommunal skole.

    Lykke til! :)

    -C-

Svar på tråden Waldorfpedagogik eller inte? Hjälp!