Vi låg på NEo i Uppsala och jag tycker personalen där är helt fantastisk! Vi låg i ett samvårdsrum hela tiden för att vår dotter inte behövde någon andningshjälp, hon är född i v 32+0. Jag blev akut snittad o skulle egentligen ligga på en anna avdelning men jag ville gärna vara på neo så de fixade också o kom ner med morfinspruta till mig första natten när ja behövde o rullade upp mig till andra avdelningen när jag skulle undersökas.
Man fick olika bra kontakt med alla o alla var inte lika bra (såklart) men vi hittade våra favoriter som man alltid kände att man fick stöd från o svar på frågor o tid. De visade aldrig att de var stressade att göra något annat utan tog sig tid att prata o så med oss.
Det verkar vara lite olika om man "bor" på sjukhuset eller inte men vi hade lilltjejen hela tiden i känguru (hud mot hud) o det var självklart att vi båda skulle vara där. O kuratorn kom 2ggr o pratade med oss o frågade om vi ville träffa henne flera ggr.
Hur de ska vara var ju frågan. :) Försöka ge sig tid o prata lite med oss föräldrar, även om man verkar vara cool-lugn o positiv så är man trasig inombords av oro o behöver verkligen er "experter".
Vi kände hela tiden att det var bvårat barn o inte jsukhuset då vi skötte henne o bytte blöja o sondmatade etc.
Det enda jag saknade var bättre förberedelse på att åka hem då vi inte hade någon hemsjukvård. HElt plötsligt (i våra ögon) skulle all övervakning stängas av o vi kunde åka hem typ. Vi vågade inte stänga av direkt på natten för att man inte var förberedd.
Lycka till på sommarjobbet, ska du jobba på Akademiska?