• Shaun the sheep

Tips och idéer för att få barnen att hjälpa till mer?

Jag har två barn, de fyller 4 och 2 i maj. Jag gillar att ha ordning, och kämpar verkligen för att ha det så. Jag läste lite i den här tråden, www.familjeliv.se/Forum-3-25/m58020622-2.html och skulle bli så glad av era bästa tips och idéer för att få mina barn att hjälpa till mer. 4-åringen plockar gärna fram tallrikar och sånt till middagen, och är duktig på att duka av också. Men när det gäller leksaker är båda likadana: De drar fram grej efter grej. låda efter låda, och bara låter det stå. Jag har försökt få framförallt 4-åringen att förstå att man måste hjälpa till, men oftast säger han bara att han inte vill. Ibland sitter han bredvid, medan jag plockar. När jag påminner om att hjälpa till, så tar han några få legobitar (som exempel) och lägger i lådan.

Har ni några bra tips? Jag vill ju faktiskt att de ska ta ansvar, det är ju jätteviktigt! Jag vet inte hur lillan är på dagis, men 4-åringen är jätteduktig där! Det är aldrig några problem när han är där. Men när han kommer hem är det tydligen helt annorlunda?

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Svar på tråden Tips och idéer för att få barnen att hjälpa till mer?
  • Stårscha

Piska och morot är väl de vanligaste sätten.

"Så fort det är undanplockat så läser vi saga"
    Delmål - Börja med att lägg legot i lådan, så hjälps vi åt med utklädningskläderna sedan.
    Tävling -Jag slår vad om att jag är snabbare än du på att lägga undan bilarna.
    Uppdelning - Kalle tar de blåa legobitarna så tar Lisa de gröna.

Det ÄR tråkigt att plocka undan. En del barn kan göra det självmant för att de tycker att det blir fint när det är städat och rent, medan andra tycker att det är ett onödigt slöseri med tid, eftersom de ju ändå tänkte fortsätta leka med legot imorgon.

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Shaun the sheep
    Stårscha skrev 2011-04-08 10:02:31 följande:
    Piska och morot är väl de vanligaste sätten.

"Så fort det är undanplockat så läser vi saga"
    Delmål - Börja med att lägg legot i lådan, så hjälps vi åt med utklädningskläderna sedan.
    Tävling -Jag slår vad om att jag är snabbare än du på att lägga undan bilarna.
    Uppdelning - Kalle tar de blåa legobitarna så tar Lisa de gröna.

Det ÄR tråkigt att plocka undan. En del barn kan göra det självmant för att de tycker att det blir fint när det är städat och rent, medan andra tycker att det är ett onödigt slöseri med tid, eftersom de ju ändå tänkte fortsätta leka med legot imorgon.
    Precis så är min son! Han tänker liksom "Jag kommer ändå leka med det här igen om bara någon timme, jag vill inte plocka undan". Haha. Men jag ska definitivt tänka på det där med sagan, eftersom de älskar sagor.
    Smart! Det kanske går att få ordning även på mina troll
  • Stårscha
    Shaun the sheep skrev 2011-04-08 10:04:30 följande:
    Precis så är min son! Han tänker liksom "Jag kommer ändå leka med det här igen om bara någon timme, jag vill inte plocka undan". Haha. Men jag ska definitivt tänka på det där med sagan, eftersom de älskar sagor.
    Smart! Det kanske går att få ordning även på mina troll
    Var inte så säker. Jag är 37, och är fortfarande ett hopplöst fall. Särskilt om jag har tänkt fortsätta läsa/sticka/bläddra i katalog/sy dagen efter...
  • Stårscha

Det jag tror att jag försöker säga är väl att man bör respektera även de barn som verkligen vill ha sina grejer kvar framme, särskilt när de blir större. Man kan ställa absoluta krav på att barnen ser till att hålla snyggt i de allmänna utrymmena som kök, hall, badrum och vardagsrum, medan man bör ge barnet större frihet att ha lite stökigt på sitt eget rum.

• Mamma och Fru

Har en tjej på drygt 4år och en kille på drygt 2 år, och städningen är allt annat än kul...
    Bra tips här ovan om motivation!

Vi har som regel att alla leksaker ska vara uppstädade på kvällen, varje dag är en kamp om städningen, ibland går det bättre och ibland sämre! det jag har märkt är att ju fler grejor det är framme, desto jobbigare är det!
    Vi har lådor med bilder på, det hjälper ju till lite grann, dom vet var sakerna ska vara.

Det är motivationen till barnen vi behöver, få det tråkiga att bli en gnutta roligare.

• Kalinka

Bra tråd TS. Är också intresserad av tips och råd för min 3-åring. Hon är precis sådär. Drar fram sak efter sak efter sak ur låda efter låda efter låda. Till slut ser hon bara stirrig ut av alla saker. Vi tycker att hon har för mycket leksaker, men det är tyvärr svårt att hindra släkten från att köpa saker till henne (tro mig, vi har försökt, varje jul och födelsedag börjar vi flera veckor innan att säga till släkten att "tänk på att vi inte har så mycket plats" och "E har redan så mycket saker" samt "JA, det räcker med att hon får de ärvda Brio-tåg-grejorna i julklapp, hon behöver inte något nytt OCKSÅ").

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Shaun the sheep
    Stårscha skrev 2011-04-08 10:07:33 följande:
    Det jag tror att jag försöker säga är väl att man bör respektera även de barn som verkligen vill ha sina grejer kvar framme, särskilt när de blir större. Man kan ställa absoluta krav på att barnen ser till att hålla snyggt i de allmänna utrymmena som kök, hall, badrum och vardagsrum, medan man bör ge barnet större frihet att ha lite stökigt på sitt eget rum.
    Ja, när jag säger "drar fram" så menar jag oftast ut i vardagsrummet. Deras rum får vara ett bombnedslag egentligen, för av nån konstig anledning så vet de alltid exakt var grejerna är ändå
    Men just vardagsrummet vill jag gärna ha i någon sånär ordning..
    Mamma och Fru skrev 2011-04-08 10:11:15 följande:
    Har en tjej på drygt 4år och en kille på drygt 2 år, och städningen är allt annat än kul...

Vi har som regel att alla leksaker ska vara uppstädade på kvällen, varje dag är en kamp om städningen, ibland går det bättre och ibland sämre! det jag har märkt är att ju fler grejor det är framme, desto jobbigare är det!
    Vi har lådor med bilder på, det hjälper ju till lite grann, dom vet var sakerna ska vara.

Det är motivationen till barnen vi behöver, få det tråkiga att bli en gnutta roligare.
    Det där med bilder har jag tänkt lääänge på! Men hur har ni gjort med bilderna, är de inplastade eller? Jag tänkte för hållbarheten Skulle vi sätta upp en vanlig bild från vanligt ritpapper så skulle den vara sönder inom 2 timmar :P
  • Stårscha
    Jag hänger kvar, för sådana tips kan jag också behöva. Jag testade en gång att städa på fyllan med hög musik i huset, och det var faktiskt liiite roligare.
  • Shaun the sheep
    Kalinka skrev 2011-04-08 10:13:22 följande:
    Bra tråd TS. Är också intresserad av tips och råd för min 3-åring. Hon är precis sådär. Drar fram sak efter sak efter sak ur låda efter låda efter låda. Till slut ser hon bara stirrig ut av alla saker. Vi tycker att hon har för mycket leksaker, men det är tyvärr svårt att hindra släkten från att köpa saker till henne (tro mig, vi har försökt, varje jul och födelsedag börjar vi flera veckor innan att säga till släkten att "tänk på att vi inte har så mycket plats" och "E har redan så mycket saker" samt "JA, det räcker med att hon får de ärvda Brio-tåg-grejorna i julklapp, hon behöver inte något nytt OCKSÅ").
    Här är det likadant, fast det är min sambo som köper nya grejer. Alltså, de DRUNKAR i grejer,
    men det som de inte leker med räknas inte tycker han. Jag försöker få honom att fatta att man kanske måste skänka bort lite grejer (alternativt slänga om det är slitet) för att göra plats för de nya, roliga grejerna.
    Det har inte gått in än :/
  • Shaun the sheep
    Stårscha skrev 2011-04-08 10:15:03 följande:
    Jag hänger kvar, för sådana tips kan jag också behöva. Jag testade en gång att städa på fyllan med hög musik i huset, och det var faktiskt liiite roligare.
  • Kalinka
    Stårscha skrev 2011-04-08 10:07:33 följande:
    Jo, så tänker jag också, till en viss gräns. Vårt "problem" är väl att hon sprider ut alla möjliga grejer i gemensamma utrymmen. Just nu leker hon jättemycket med trägrillspett från köket (de är ballonger, om någon undrar) och galgarna från tvättstugan (bruna galgar är kaffe, rödbruna choklad och vita mjölk), och sprider ut dom överallt.

Hon får absolut ha framme mer saker i sitt rum, det är ju hennes privata utrymme, men samtidigt ska hon ju sova där också, och det blir svårt för henne att varva ned, om det är FÖR stökigt, har vi märkt.
    Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Mamma och Fru
    Shaun the sheep skrev 2011-04-08 10:14:17 följande:

Det där med bilder har jag tänkt lääänge på! Men hur har ni gjort med bilderna, är de inplastade eller? Jag tänkte för hållbarheten Skulle vi sätta upp en vanlig bild från vanligt ritpapper så skulle den vara sönder inom 2 timmar :P
    Googlat fram bilder på nätet (annars funkar det att fota leksakerna) sen har jag laminerat in dom. Lite pill med det, men det vart bra :) (fäst med lilpistol på våra lådor, men det beror ju på vilken typ av lådor man har, är det plastlådor räcker det ju med sån där plastfilm att klistra fast med)

Vi har specifika lådor till de mesta av sakerna, dock är det alltid nga saker som aldrig passar in, det har vi löst med att lägga dom i en http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70115578 IKEA Fångst.

Barnen vet var allt hör hemma, det är ju det positiva :)
Svar på tråden Tips och idéer för att få barnen att hjälpa till mer?