Tips och idéer för att få barnen att hjälpa till mer?
Jag har två barn, de fyller 4 och 2 i maj. Jag gillar att ha ordning, och kämpar verkligen för att ha det så. Jag läste lite i den här tråden, www.familjeliv.se/Forum-3-25/m58020622-2.html och skulle bli så glad av era bästa tips och idéer för att få mina barn att hjälpa till mer. 4-åringen plockar gärna fram tallrikar och sånt till middagen, och är duktig på att duka av också. Men när det gäller leksaker är båda likadana: De drar fram grej efter grej. låda efter låda, och bara låter det stå. Jag har försökt få framförallt 4-åringen att förstå att man måste hjälpa till, men oftast säger han bara att han inte vill. Ibland sitter han bredvid, medan jag plockar. När jag påminner om att hjälpa till, så tar han några få legobitar (som exempel) och lägger i lådan.
Har ni några bra tips? Jag vill ju faktiskt att de ska ta ansvar, det är ju jätteviktigt! Jag vet inte hur lillan är på dagis, men 4-åringen är jätteduktig där! Det är aldrig några problem när han är där. Men när han kommer hem är det tydligen helt annorlunda?