• skoteroverall

DS = Abort?

Jag skulle göra abort direkt...kalla mig elak men så är det. Kollas sånt på rutin tidigt i graviditet eller måste man fråga efter en sådan undersökning själv?

• Svar på tråden DS = Abort?
  • Röda

Oavsett utgångspunkt för människors beslut (vilket står var och en fritt):
    Människor med Downs syndrom lever inte sina liv på sjukhus. De lever dem som de flesta andra, många behöver stöd även som vuxna, men deras är liv är lika värda att leva som för oss andra.

• tummeliten

barn med down syndrom är så kärleks fulla.riktiga guld klimpar. men alla gör sitt val i livet.

• Topdog
    allmänt skrev 2011-04-21 17:13:55 följande:
    Jag tycker det är bra att man kan kolla om barnet är friskt eller sjukt, så man kan känna efter själv redan innan om man är redo för den enorma extra kraftansträgning det innebär med ett hadikappat barn.
    Fast du kan inte kolla om barnet är sjukt eller friskt. Det är helt omöjligt. Det man kan kolla upp är några få kromosomskador genom fostervattensprov, vissa andra skaor med ultraljud. Men de allra flesta sjukdomar, handikapp och skador upptäcks inte förrän under barnets första år. Om många av dessa skador är betydligt svårare och allvarligare än Downs syndrom. Downs syndrom innebär ju ändå ett förhållandevis normalt liv ifråga om social kompetens, dagis, skola, flytta hemifrån och meningsfull fritid. Många av de skador som INTE går att upptäcka under första halvan av gravidteten (och där med välja bort) innebär en massa elände som är betydligt allvarligare än de som Downs syndrom medför.

Så om man känner att man absolut inte klarar av att ta hand om ett skadat barn finns det bar en enda sak att gör. Låta bli att skaffa barn helt och hållet. För en graviditet kommer inte med några som helst garantier, oavsett forstervattensprov eller andra undersökningar. Man får det barn man får. För vissa föräldrar innebär det sjukdomar som gör att barnet dör i från dom inom ett par år, eller kromosomskador som gör barnen oförmögna att se, komunicera och begränsar deras rörelseförmåga till ett minimum.
  • amalie79
    Topdog skrev 2011-05-02 19:12:28 följande:
    Fast du kan inte kolla om barnet är sjukt eller friskt. Det är helt omöjligt. Det man kan kolla upp är några få kromosomskador genom fostervattensprov, vissa andra skaor med ultraljud. Men de allra flesta sjukdomar, handikapp och skador upptäcks inte förrän under barnets första år. Om många av dessa skador är betydligt svårare och allvarligare än Downs syndrom. Downs syndrom innebär ju ändå ett förhållandevis normalt liv ifråga om social kompetens, dagis, skola, flytta hemifrån och meningsfull fritid. Många av de skador som INTE går att upptäcka under första halvan av gravidteten (och där med välja bort) innebär en massa elände som är betydligt allvarligare än de som Downs syndrom medför.

Så om man känner att man absolut inte klarar av att ta hand om ett skadat barn finns det bar en enda sak att gör. Låta bli att skaffa barn helt och hållet. För en graviditet kommer inte med några som helst garantier, oavsett forstervattensprov eller andra undersökningar. Man får det barn man får. För vissa föräldrar innebär det sjukdomar som gör att barnet dör i från dom inom ett par år, eller kromosomskador som gör barnen oförmögna att se, komunicera och begränsar deras rörelseförmåga till ett minimum.
  • liag
    skoteroverall skrev 2011-04-10 21:51:54 följande:
    Jag skulle göra abort direkt...kalla mig elak men så är det. Kollas sånt på rutin tidigt i graviditet eller måste man fråga efter en sådan undersökning själv?

Du kan göra KUB där ett risktal räknas ut för diagnos DS.
    Det enda test som är 99,9% säkerhet är MKP eller FVP.

Svar på TS rubrik:
    DS = Abort?  För mig NEJ.

• liag
    Lindis1974 skrev 2011-04-10 22:38:04 följande:
    Vi valde att avbryta när vi fick beskedet. I första hand tänkte vi på oss. Vi har kämpat i år att bli gravida via IVF. Vårt barn hade 94% av alla celler skadade och hade förmodligen inte överlevt graviditeten och om den hade gjort det hade barnet inte levt länge. Beslutet var inte lätt men jag vet att vi gjorde rätt även om det var gräsligt att avbryta sent.

Förstår inte riktigt detta med 94% av alla celler skadade.
    Vad är skadat?
    Mitt barn har trisomi 21 i alla celler och hon är 8 och lever för fullt varje dag.
    Att du valde abort är inget jag lägger mig i men de du skriver om skadade celler på grund av DS förstår jag inte.

• liag
    trivsamma forandringar skrev 2011-04-22 22:02:23 följande:
    Jag gjorde ett FVP i onsdags efter att ha gjort KUB med dåligt resultat 1:3 och 1:11.
    Visar det sig att det är kromosom-avvikelser så kommer vi att avbryta. Men jag vet faktiskt inte riktigt hur jag känner när jag sitter med svaret i min hand och fått prata med läkare nästa vecka...

Barn med Downs syndrom har inte bara ett annorlunda utseende och kanske har lite svårare för sig i skolan osv. 40 % utan de barnen föds med hjärtfel och många många får andra följdsjukdomar.
    Skulle jag inte ha gjort KUB och inte fått chansen att få reda på kromosom-avvikelser eller inte, så skulle jag naturligtvis älska mitt barn med downs syndrom som vilket "normalt" barn som helst. MEN jag vill inte utsätta mig för att jag ska leva med ett gravt handikappat barn som får bo på sjukhus större delen av sitt liv. Varken för min egen skull eller barnets skull...

Så tänker jag!

Det finns ju en anledning till att sjukvården vill att man gör KUB och kollar de som har höga risker för att minska antalet gravt handikappade som kan undvikas att födas.

Sjukvården får bara erbjuda dig KUB, MKP och FVP de får inte ”vilja” att någon ska göra de för det är ett val som de blivande föräldrarna ska göra inte sjukvården.

• Lindis1974
    liag skrev 2011-05-04 18:26:19 följande:

Förstår inte riktigt detta med 94% av alla celler skadade.
    Vad är skadat?
    Mitt barn har trisomi 21 i alla celler och hon är 8 och lever för fullt varje dag.
    Att du valde abort är inget jag lägger mig i men de du skriver om skadade celler på grund av DS förstår jag inte.

Det var var läkaren sa till oss, vet tyvärr inget mer.
  • liag
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 18:51:51 följande:
    Det var var läkaren sa till oss, vet tyvärr inget mer.
    Jag hade ifrågasatt denna läkare för de verkar vara felaktiga uppgifter du har fått av läkaren.
    Av tre kromosomer nr 21 i varje cell dör ingen av utan de är den vanligaste formen av DS (ca 94% av de med DS har denna form).
    De övriga tre orsakerna av DS kan man läsa om på http://fub.se/fakta/orsakertillds/
  • Lindis1974
    liag skrev 2011-05-04 19:06:03 följande:
    Jag hade ifrågasatt denna läkare för de verkar vara felaktiga uppgifter du har fått av läkaren.
    Av tre kromosomer nr 21 i varje cell dör ingen av utan de är den vanligaste formen av DS (ca 94% av de med DS har denna form).
    De övriga tre orsakerna av DS kan man läsa om på fub.se/fakta/orsakertillds/
    Jag har inte fått felaktiga uppgifter. Vårt barn hade en del andra fel oxå som gjorde att det inte skulle överleva en graviditet.  Men det spelar ingen roll för vi hade avbrutit gravditeten även om det bara gällt DS.
    Jag skrev inte i den här tråden för att starta en diskussion om vad jag gått igenom eller inte så jag ber dig att sluta. Vi har haft det tufft ändå.
  • pluppfamiljen
    tummeliten skrev 2011-05-02 11:45:40 följande:
    barn med down syndrom är så kärleks fulla.riktiga guld klimpar. men alla gör sitt val i livet.
    Håller med
    Blivande 6 barns mamma
  • Bara sarah

Jag skulle inte göra abort på grund av downs syndrom.
    Ett barn med ett syndrom. Inte bara ett syndrom. 

• förstis
    Lindis1974 skrev 2011-05-04 19:13:50 följande:
    Jag har inte fått felaktiga uppgifter. Vårt barn hade en del andra fel oxå som gjorde att det inte skulle överleva en graviditet.  Men det spelar ingen roll för vi hade avbrutit gravditeten även om det bara gällt DS.
    Jag skrev inte i den här tråden för att starta en diskussion om vad jag gått igenom eller inte så jag ber dig att sluta. Vi har haft det tufft ändå.
    Lider med dig! Jag förstår hur du känner och vad du går igenom. Har själv gjort en abort pga DS. Det är tufft nog att gå igenom och då ska man inte behöva försvara sig! Du och din man/sambo gjorde det som var rätt för er! Min mamma sa något klokt när jag och min sambo gick igenom aborten: "Ingen annan än ni två (jag och min sambo) ska prata om detta, ingen ska ta upp det med er om ni inte själv vill prata om det. Ingen ska få säga sin åsikt om ni gjorde rätt eller fel. För er var detta ett beslut som var rätt för er!"
    Styrkekramar till er!!
  • anne h
    Naniismamma skrev 2011-04-21 16:43:22 följande:
    hade jag velat göra en abort pg av DS så är det utav anledningen att inte utsätta barnet för alla problem och alla blickar osv som folket ger, dagens människor dömer folk väldigt fort och oftast för deras utsida inte insidan.. skulle inte vilja sätta mitt barn i en situatiion där den måste känna sig annorlunda, många tänker att folk med DS är dumma och osmarta och efterblivna enligt vad jag själv har hört kompisar och folk runt mig säga...men jag umgicks med en som hade ganska mild DS och hon va då inte dum.. hon berättade själv hur jobbigt det är. så det vill inte jag se mina barn gå igenom varje dag hela sitt liv.
    Är det alltså bättre för barnet att inte få födas än att ha DS menar du?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden DS = Abort?