• Zelmilainen

ang "rätten" till bilder på internet

jag ska göra en powerpoint presentation på ca 5-6 sidor till en kurs på jobbet. den/de enda som kommer att se denna presentation är de som examinerar uppgiften. inga andra kommer har tillgång till uppgiften, den ska inte visas upp. jag ska enligt uppgiftens beskrivning infoga flera bilder (jag har bestämt tema kroppens sinnen), kan jag ta vilka bilder som helst på internet och infoga i denna presentation eller måste jag kolla upp vem som har rätten till dem och hänvisa? det var drygt en månad sen ja va på informationsträffen om detta och jag hittar ej mina anteckningar. hoppas att någon kan hjälpa mig.

nehepp...
  • Svar på tråden ang "rätten" till bilder på internet
  • Zelmilainen
    Lisa75 skrev 2011-04-13 15:23:56 följande:
    Det spelar ingen roll, du gör dig fortfarande skyldig till brott mot upphovsrättslagen om du använder dem.
    jo, men just därför jag frågar. har ni tips på sidor liknande flickr där jag enkelt kan kolla det där med om jag får använda bilderna eller inte? så tar jag bort de ja tänkt använda.
    nehepp...
  • Lisa75
    Zelmilainen skrev 2011-04-13 15:27:02 följande:
    jo, men just därför jag frågar. har ni tips på sidor liknande flickr där jag enkelt kan kolla det där med om jag får använda bilderna eller inte? så tar jag bort de ja tänkt använda.
    Börja med Flickr! Det är väl världens största datas med bilder, typ. Tror du kommer hitta vad du behöver där. Det har iallafall jag alltid gjort.

Och som jag skrev i mitt första inlägg - du kommer säkert undan med att använda andra bilder också. Skulle inte överarbeta det om jag vore du, hittar du inga alternativa bilder på Flickr direkt så skriv in URL:en på de andra, så länge du inte lägger ut presentationen på nätet är det nog ingen risk att nån skickar en räkning till dig...
  • Zelmilainen

på en sida (via flickr) så står det det jag klistrade in nedan. kan jag använda den bilden då? får jag klippa bort lite bakgrund bakom så man bara ser det jag vill ha. dvs att man bara ser tungan om man ser lite av tänderna och kinden innan?

nehepp...
  • Zelmilainen

alt 1) 

You are free:

to Share — to copy, distribute and transmit the work

Under the following conditions:

Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).

Attribute this work:
    Information

What does "Attribute this work" mean?
    The page you came from contained embedded licensing metadata, including how the creator wishes to be attributed for re-use. You can use the HTML here to cite the work. Doing so will also include metadata on your page so that others can find the original work as well.

Noncommercial — You may not use this work for commercial purposes.

No Derivative Works — You may not alter, transform, or build upon this work.

alt 2) 

You are free:

to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work

Attribution — You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work).

Attribute this work:
    Information

The page you came from contained embedded licensing metadata, including how the creator wishes to be attributed for re-use. You can use the HTML here to cite the work. Doing so will also include metadata on your page so that others can find the original work as well.

alt 3) 

You are free:

to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work

Attribute this work:
    Information

Share Alike — If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

nehepp...
  • Lisa75

Jag vet faktiskt inte hur de bedömer att du beskär en bild, men jag tror inte det är något problem under alternativ 1 heller.
    Vill du vara helt säker på leta bara efter bilder som lyder under CC 2.

Man måste ju ange upphovsmannen också, det jag har gjort är att jag angett URL:en helt enkelt, typ flickr.com/fotografens_konto. Eller Källa: Fotografen, Flickr

• Zelmilainen
    Lisa75 skrev 2011-04-13 15:42:48 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur de bedömer att du beskär en bild, men jag tror inte det är något problem under alternativ 1 heller.
    Vill du vara helt säker på leta bara efter bilder som lyder under CC 2.

Man måste ju ange upphovsmannen också, det jag har gjort är att jag angett URL:en helt enkelt, typ flickr.com/fotografens_konto. Eller Källa: Fotografen, Flickr

det står ju oftast inte deras namn utan bara vad deras användarnamn är. måste jag vid bilden skriva fotografens namn/användarnamn eller räcker det med länkarna på slutet där man skriver in direktlänken till vart bilden är tagen (klickbar)?
    nehepp...
  • Lisa75
    Zelmilainen skrev 2011-04-13 15:45:08 följande:
    det står ju oftast inte deras namn utan bara vad deras användarnamn är. måste jag vid bilden skriva fotografens namn/användarnamn eller räcker det med länkarna på slutet där man skriver in direktlänken till vart bilden är tagen (klickbar)?
    Det står ju i texten du klistrade in att du ska lägga in det på det sätt som fotografen begär. Står det ingenting är det vanligast att göra det i anslutning till bilden. Enligt svensk upphovsrätt ska det anges vid bilden, men du lär ju få tag i foton från hela världen.
    Klickar du in på fotografens kontoprofil brukar det stå någon slags namn, annars använder jag användarnamnet, men det är bara min egen tolkning. Läs vad som står och använd ditt sunda förnuft så blir det säkert bra. 
  • Zelmilainen
    Lisa75 skrev 2011-04-13 16:32:10 följande:
    Det står ju i texten du klistrade in att du ska lägga in det på det sätt som fotografen begär. Står det ingenting är det vanligast att göra det i anslutning till bilden. Enligt svensk upphovsrätt ska det anges vid bilden, men du lär ju få tag i foton från hela världen.
    Klickar du in på fotografens kontoprofil brukar det stå någon slags namn, annars använder jag användarnamnet, men det är bara min egen tolkning. Läs vad som står och använd ditt sunda förnuft så blir det säkert bra. 
    hängde inte med i vad som stod därför frågade jag *L*
    nehepp...
  • Lisa75
    Zelmilainen skrev 2011-04-13 18:28:34 följande:
    hängde inte med i vad som stod därför frågade jag *L*
    Hehe, jag tyckte också det var krångligt skrivet
  • Zelmilainen

men det finns ju två rutor som man kan klicka i under den avancerade sökningen på flickr, under cc. om man klickar i båda dem och trots det hittar en bild man gillar borde det väl ändå va ok att använda bilden och sen länken i slutet av presentationen?

nehepp...
  • dcarlbom

Hej,

alltid lika intressant det här med lån av bilder, men det viktigaste är att hålla reda på att man använder sig av en bild med en CC-licens precis som ni nämnt ovan.

Ska de bara användas internt så räknas det inte som kommersiellt och då räcker det allt som oftast att bara ange fotograf i samband med bilden där du använder den.

• Öland 4ever
    Gammal tråd... jag vet... men intressant ämne Glad

Jag har själv publicerat säkerligen tusentals med bilder. Bilder jag äger den globala upphovsrätten till eftersom jag är amatörfotograf. Dvs jag fotar bara för att jag tycker det är roligt. Inte för att tjäna pengar på bilderna. Brukar dessutom skriva på mina sidor att alla bilder får användas fritt FÖRUTSATT att de INTE beskärs, ändras, manipuleras, bildbehandlas eller hotlinkas!!! Flört

Några exempel
    https://www.oland-grasklippning-tradgardstjanst.top/
    https://www.olandturist.com/
    https://www.oland4ever.com/

Cheers Hjärta
    Bor man på Öland så varför inte Öland 4ever (www.oland4ever.com)
  • Anonym (Foto)

Det finns en sajt som heter Pixabay. Där kan du plocka fina bilder lagligt och gratis! 

Svar på tråden ang "rätten" till bilder på internet