• mannafrutti

Är den svenska skolan verkligen så dålig?

Har läst Maciej Zarembas artiklar i DN om den svenska skolan. Blir oroad trots att mina barn är små och inte har skolåldern inne ännu. Ni som vet, är den svenska skolan verkligen så dålig som det framställs? Borde jag sätta min barn i kö till alla privatskolor som finns (för de har väl ändå inte råd med att vara dåliga?)?? Behöver jag vara orolig?

• Svar på tråden Är den svenska skolan verkligen så dålig?
  • MattiasFru

nu har jag inte läst de artiklarna, men rent erfarenhetsmässigt så tycker jag att svenska skolan är helt värdelös och mina kommande barn ska då sättas i privatskolor

• mannafrutti

Har satt dem i kö till en privatskola redan. Nackdelen med privatskolor är dock att barnen i hemmets närområde troligen inte går där, så barnen kan förlora annars naturligt kompisumgänge. 

• MattiasFru
    mannafrutti skrev 2011-04-13 17:25:23 följande:
    Har satt dem i kö till en privatskola redan. Nackdelen med privatskolor är dock att barnen i hemmets närområde troligen inte går där, så barnen kan förlora annars naturligt kompisumgänge. 
    Jo så är det ju, och det är väl en nackdel. Men förhoppningsvis går det barn som bor någolunda i närheten iallafall, vet själv när jag var yngre och jag gick i en byskola så kunde mina kompisar bo en bit bort iallafall, och då följde man med dom hem efter skolan och så hämtade mamma när hon slutade jobbet så det fungerar ju det med!
  • mannafrutti

Jo, så kan man ju göra.

• Tant Green
    mannafrutti skrev 2011-04-13 17:25:23 följande:
    Beror ju på var man bor... här är det 4 kommunala och 2 friskolor inom en radie av 2 km, så alla dagiskompisarna blir ändå utspridda på de olika skolorna. Så då valde vi en av friskolorna eftersom den verkade så mycket bättre än den allra närmaste kommunala.
  • Prospero

Det bästa är väl att sätta sig in i hur skolorna är, fråga föräldrar som har barn där och läs dokument etc. Friskolor har i snitt lägre andel behöriga lärare än kommunala skolor. Om de dessutom ska gå med vinst så går mindre pengar till barnen. Mycket ligger ju också i personalens engagemang och det är ju mkt individuellt från skola till skola.

• Punkster

Man kan inte dra alla skolor över en kam. Många friskolor har högre andel behöriga lärare än kommunala skolor. Många friskolor drivs dessutom inte av stora koncerner med krav på vinst. Det myglas och fuskas på alla nivåer, en skola är per automatik inte bättre för att det är en kommunal skola eller vice versa. Det beror på en hiskelig massa omständigheter.

• Kajee
    Punkster skrev 2011-04-15 17:37:36 följande:
    Man kan inte dra alla skolor över en kam. Många friskolor har högre andel behöriga lärare än kommunala skolor. Många friskolor drivs dessutom inte av stora koncerner med krav på vinst. Det myglas och fuskas på alla nivåer, en skola är per automatik inte bättre för att det är en kommunal skola eller vice versa. Det beror på en hiskelig massa omständigheter.
    Håller med dig som så ofta annars.
    Det är fullständigt bakvänt att döma alla skolor efter enstaka erfarenheter eller ännu bättre skvaller och hörsägen. Nu för tiden känns det mest som att det är allmänt PK och "inne" att säga att alla kommunala skolor är usla. När man frågar varför någon tycker det finns det i allmänhet två svar:
    "Det läser man ju om i tidningen."
    eller
    "Ja jag lärde mig inget i skolan."

Särskilt välunderbyggda svar kan jag inte påstå att det är.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • MattiasFru
    Kajee skrev 2011-04-15 17:44:20 följande:
    Håller med dig som så ofta annars.
    Det är fullständigt bakvänt att döma alla skolor efter enstaka erfarenheter eller ännu bättre skvaller och hörsägen. Nu för tiden känns det mest som att det är allmänt PK och "inne" att säga att alla kommunala skolor är usla. När man frågar varför någon tycker det finns det i allmänhet två svar:
    "Det läser man ju om i tidningen."
    eller
    "Ja jag lärde mig inget i skolan."

Särskilt välunderbyggda svar kan jag inte påstå att det är.
    fast jag måste nog säga att det finns många som har välgrundade åsikter kring detta också. 
  • Kajee
    MattiasFru skrev 2011-04-15 18:05:25 följande:
    fast jag måste nog säga att det finns många som har välgrundade åsikter kring detta också. 
    Välgrundade åsikter som bygger på vad?
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • KillBill
    Punkster skrev 2011-04-15 17:37:36 följande:
    Många friskolor har högre andel behöriga lärare än kommunala skolor..
    Hej Punkster,  du får det att låta som att att det är fler behöriga lärare i friskolorna än i det kommunala skolorna när det är precis tvärtom. http://hd.se/helsingborg/2010/02/23/farre-behoriga-larare-pa-friskolor/

Jag tycker ändå att friskolorna ofta är ett bra eller ett bättre alternativ till den kommunala skolan men det beror på andra faktorer.
  • MattiasFru
    Kajee skrev 2011-04-15 20:26:19 följande:
    Välgrundade åsikter som bygger på vad?
    På att man gått i skolan, på att man ser vad som händer i skolorna runt omkring en, på att man har vänners vars barn går i skolan i nuläget? då är det inte bara något man läst i tidningen, utan faktiskt baserat på upplevelser.
  • Punkster
    KillBill skrev 2011-04-15 20:51:35 följande:
    Hej Punkster,  du får det att låta som att att det är fler behöriga lärare i friskolorna än i det kommunala skolorna när det är precis tvärtom. hd.se/helsingborg/2010/02/23/farre-behoriga-l.../

Jag tycker ändå att friskolorna ofta är ett bra eller ett bättre alternativ till den kommunala skolan men det beror på andra faktorer.
    Fast den undersökningen gäller ju bara skolor i Helsingborg.

Jag är fritidspedagog och arbetar på en friskola. Hos oss är alla som arbetar på fritids högskoleutbildade, förutom en person som arbetar som resurs. Min förra arbetsplats var en kommunal skola, och där fanns det inte en enda person som arbetade på fritids som faktiskt var utbildad fritidspedagog. Det var förskollärare, barnskötare, grundskollärare och annat.

Jag tror att det ser väldigt olika ut på olika ställen. Många faktorer spelar in. Jag tror (utan att ha några statistiska belägg för det) att skolor som har dåligt rykte har svårare att hitta utbildad personal. En attraktiv skola har nog lättare att locka både personal och elever till sig, oavsett om det är en kommunal skola eller friskola. Jag tror också att det ser olika ut på olika ställen i landet, om man t.ex. jämför städer med landsbyggd osv.

Jag har svårt att se på vilket sätt det ena skulle vara bättre än det andra. Skolans kvalitet beror på så fruktansvärt många olika saker, och man kan inte generalisera och säga att friskolor är bättre än kommunala skolor eller tvärtom.
  • soffi84

Det stora problemet i den svenska skolan är bristen på disciplin och respekt, vilket gör att eleverna inte kan fokusera! Gick ett år i skola i USA och säga vad man vill om skolan där (av modellen: tryck in fakta, reflektera inte, tänk inte själv!), men inte var det någon som avbröt läraren, lämnade klassrummet under lektionen, kom försent, lekte med mobilen. You name it! Då får man en anmärkning som sedan syns i betyget. I den miljön var det möjligt att faktiskt fokusera på det man skulle göra och alla var vana med detta sedan pre-school. I Sverige daltas det så mycket med ungarna! Från första klass måste det vara ordning och reda! Det går inte att helt plötsligt ställa hårda krav!

• pluvdo

Jag vet inte om alla svenska skolor är dåliga, men jag minns att jag reagerade på det när jag var och hälsade på mina gamla kompisar i skolan en gång för 11 år sedan. Jag hade flyttat till Nederländerna när jag var 12 och där gick jag i en strikt privatskola där man inte fick fjanta runt för mycket och där man absolut skulle respektera lärare. Plus att det ställdes höga krav på ens uppförande och kursbetyg och ifall man fick fler än tre IG så fick man gå om ett år...

I alla fall, jag hälsade på i kompisarnas skola i ett medelklassområde utanför Göteborg (Torslanda) och de satt på borden inne i klassrummet och småpratade när det var meningen att de skulle ha lektion. De respekterade inte sina lärare över huvud taget och skolkade massor från lektioner där lärarna försökte disciplinera dem.

Jag kan knappt komma på en enda person jag känner som gick i den skolan som kan skriva ordentligt på svenska eller som blivit jätteframgångsrik inom något. Eller ja, nu när jag tänker efter så var det kanske några ur syrrans årskurs som kunde stava, men ur min så... nej. Särskriver, kan inte använda skiljetecken ordentligt, har dålig grammatik... Och det är bara utbildningsbristen som man ser. Jag vill inte veta hur det skulle se ut om de skulle börja visa vad de lärt sig i engelska under åren de läst det och sådär.

Jag gick ju i mellanstadiet med de människorna så jag vet att de hade samma förutsättningar som jag därifrån. Därför tror jag det var högstadiet som förstörde dem. Jag har dessutom pratat med andra personer som av en eller annan anledningen missade högstadiet i Sverige och typ alla kan stava!

• pluvdo

När jag kom tillbaks från Nederländerna efter fem år så hade jag inte haft en svensklektion alls på hela den tiden och trots det så hade jag bättre språk än personerna som läst högstadiet och en bit av gymnasiet i Sverige... Illa.

• Emil H

Det finns helt klart problem i svensk skola. Vi faller i internationella kunskapsmätningar, läraryrket är inte tillräckligt attraktivt och skillnaderna i kunskapsresultat mellan skolor ökar.
    Vi måste få en skolpolitik i det här landet som sätter kunskap främst. Jag är socialdemokratiskt oppositionsråd i Huddinge kommun och jag ser stora behov av en ny kurs. Vi måste göra tidiga kunskapsuppföljningar, sätta in tidiga insatser, fördela resurser efter behov och sätta rektorns och lärarens pedagogiska kompetens i centrum.
    I alldeles för många skolor är klasserna alldeles för stora. Det leder till att vare sig de elever som det går lätt för eller de som behöver mera stöd får tillräcklig uppmärksamhet och det finns risk för oro och stök.
    Mindre klasser i skolan för alla barn får vi bara om vi väljer att investera i skolan!

• Isalel

Jag tror att skolorna är olika bra för olika barn.
    Vissa barn klarar ju av stora barngrupper och att ändå klara av att fokusera och lära sig saker, medan andra barn helt enkelt har behov av mindre grupper - helt utan att dom har någon diagnos!
    Så beroende på vad man har för barn kanske man ska utvärdera om man ska söka privat eller inte, vissa barn lär sig ju bättre av praktiskt tillämpning och kanske har bättre nytta av en skola som jobbar mer praktiskt, medan andra har "läshuvud" och fungerar bra i "vanliga" kommunala skolor...

• caliningrad

Det finns ingen disciplin i dett svenska skolsystemet, och barnen lär sig läsa och skriva alldeles för sent.

Det finns inget under när det gäller lärandet.  

Svar på tråden Är den svenska skolan verkligen så dålig?