KillBill skrev 2011-04-15 20:51:35 följande:
Hej Punkster, du får det att låta som att att det är fler behöriga lärare i friskolorna än i det kommunala skolorna när det är precis tvärtom.
hd.se/helsingborg/2010/02/23/farre-behoriga-l.../
Jag tycker ändå att friskolorna ofta är ett bra eller ett bättre alternativ till den kommunala skolan men det beror på andra faktorer.
Fast den undersökningen gäller ju bara skolor i Helsingborg.
Jag är fritidspedagog och arbetar på en friskola. Hos oss är alla som arbetar på fritids högskoleutbildade, förutom en person som arbetar som resurs. Min förra arbetsplats var en kommunal skola, och där fanns det inte en enda person som arbetade på fritids som faktiskt var utbildad fritidspedagog. Det var förskollärare, barnskötare, grundskollärare och annat.
Jag tror att det ser väldigt olika ut på olika ställen. Många faktorer spelar in. Jag tror (utan att ha några statistiska belägg för det) att skolor som har dåligt rykte har svårare att hitta utbildad personal. En attraktiv skola har nog lättare att locka både personal och elever till sig, oavsett om det är en kommunal skola eller friskola. Jag tror också att det ser olika ut på olika ställen i landet, om man t.ex. jämför städer med landsbyggd osv.
Jag har svårt att se på vilket sätt det ena skulle vara bättre än det andra. Skolans kvalitet beror på så fruktansvärt många olika saker, och man kan inte generalisera och säga att friskolor är bättre än kommunala skolor eller tvärtom.