• Kimona

Du som är Undersköterska

Var jobbar du?

Jag tänkte läsa till uska till hösten och undrar var man kan arbeta efter det förutom på sjukhus och vårdcentraler?
    Trivs ni? Finns det mycket jobb? Hur är lönen och tiderna?

Tacksam för alla tips och svar Glad

• Svar på tråden Du som är Undersköterska
  • vap

Oj skulle svara också. Jag arbetar på daglig verksamhet för vuxna personer med förvärvade hjärnskador. Arbetar varje dag 8-16, för kommunen. Stormtrivs

• Kimona

Akuten låter väldigt omväxlande och intressant :) är själv intresserad av att arbeta på BB och BVC/MVC :)

• accept
    Kimona skrev 2011-04-19 18:05:58 följande:
    Akuten låter väldigt omväxlande och intressant :) är själv intresserad av att arbeta på BB och BVC/MVC :)
    Är det verkligen :--) har trivts jättebra dessa år!
  • angelica S
    linjes skrev 2011-04-19 15:26:43 följande:
    det är väl rätt underförståttObestämd
    Nej, inte för många.
  • Poppinella

Jobbat på sjukhus (medicinavdelning) i fem år, fast på två olika sjukhus. Först ett länssjukhus och nu ett litet sjukhus. Trivs alldeles utmärkt, arbetet är lärorikt, varierande och framför allt ROLIGT!

• Alexis mamma

nån här som jobbar som usk på förlossningen? Är det svårt att få jobb där? På Mvc måste man väl vara bm och på bvc ssk?

Vad tjänar en undersköterska? Har funderingar påatt skola om mig till sjuksköterska och sen barnmorska men eftersom jag redan har en lång utbildning funderar jag på att läsa till usk ojobba i vården lite först för att känna på yrket... 

• Astarte
    fucktard skrev 2011-04-19 17:29:23 följande:
    angelica S menar att man inte automatiskt har titeln undersköterska efter utbildningen, den får man först när man blir anställd som just undersköterska. Blir man anställd som skötare kan man inte säga "Jag är undersköterska", utan "Jag har genomgått undersköterskeutbildning".

Ts - Jag är uska och har jobbat inom äldreomsorgen på boende och i hemtjänst, handikappomsorgen på boende samt som personlig assistent och på lasarettet. Man kan även jobba inom t.ex. psyk eller missbrukarvård.
    Nja, jag håller inte med. Jag säger "jag är" och inte "jag är utbildad till" när jag presenterar mig. Det tror jag faktiskt att de flesta gör. Man är väl byggmästare, kock, elektriker, förskollärare etc även om man är tillfälligt arbetslös?
  • wiickan
    Astarte skrev 2011-04-29 22:56:31 följande:
    Nja, jag håller inte med. Jag säger "jag är" och inte "jag är utbildad till" när jag presenterar mig. Det tror jag faktiskt att de flesta gör. Man är väl byggmästare, kock, elektriker, förskollärare etc även om man är tillfälligt arbetslös?
    Fast det där beror på vilket yrke det handlar om. Gällande undersköterska så finns det inte som yrkestitel (skyddad) utan man genomgått en vård- och omsorgsutbildning som ger en kompetensen att söka tjänst som undersköterska. Andra yrken (nu vet jag inte exakt vilka) har reglerad/skyddad yrkestitel. Undersköterska är ingen skyddad yrkestitel. 
  • cherrycupecake83

Jag håller på att ubildar mig till undersköterska. Jag är klar i januari nästa år. I min stad som ligger utanför GBG får man välja mellan fyra olika inriktningar som man skall gå sista terminen.
    Det är sjukvård, äldreomsorg,psykiatri, funktionsnedsättningar.
    Jag har valt att gå sjukvårdsintriktning men undrar om man kan börja jobba omgående på ett sjukhus efter utbildningen eller om man måste gå i ännu en utbildning?

Jag går på komvux och kommer att få en större fördjupning gentemot andra årselever. De har sagt att de som gick ut för några år sedan inte har den kompetensen och är väldigt gröna när de börjar vilket har ställt till problem. Själv kommer jag att ha kurser som: Sjukvård 200poäng, lindrande vård, 100poäng och Rehabilitering och habilitering 100poäng. Skall det räcka?
    JAg känner att jag valt rätt inrikning iaf. Det känns jätteskönt.

Tacksam för svar!!

• Astarte
    wiickan skrev 2011-04-30 10:23:40 följande:
    Fast det där beror på vilket yrke det handlar om. Gällande undersköterska så finns det inte som yrkestitel (skyddad) utan man genomgått en vård- och omsorgsutbildning som ger en kompetensen att söka tjänst som undersköterska. Andra yrken (nu vet jag inte exakt vilka) har reglerad/skyddad yrkestitel. Undersköterska är ingen skyddad yrkestitel. 
    Nej, visst. Men säkert 95% (om inte mer) av alla tilar här i världen är inte skyddade. Det är bara ett fåtal som är. Det är väl legitimationsyrkena + advokat och kanske något mer. Resten är sådana som man först läser till och sedan jobbar med. Såklart kan man i de allra flesta få anställning utan utbildning även om det är ovanligt. Jag ser inga som helst problem med att en person säger "jag är nybakad undersköterska / frisör / stylist / bibliotekarie / matematiker (eller vad som helst), men jag har inte hunnit få jobb ännu". Det är ett jättevanligt sätt att uttrycka sig och det finns ingen som helst risk för missförstånd. Så vad är problemet?
  • fucktard
    Astarte skrev 2011-04-29 22:56:31 följande:
    Nja, arbetsgivaren är den som bestämmer om man anställs som vårdbiträde eller undersköterska. Att säga att "Jag har genomgått undersköterskeutbildning" är inte heller rätt, utan det heter att man genomgått omvårdnadsutbildning nu för tiden. Nu vet jag inte allt om de andra yrken du skriver om, men t.ex. förskolepedagor är man ju om man genomgått en högskoleutbildning, vilket jag tror väger tyngre än en gymnasie/komvuxutbildning. Elektriker är man inte innan man genomgått en lärlingsutbildning (jag tror den är ett år), även om man gått elprogrammet på gymnasiet och lärlingsåret i stort sett är övning.
  • Astarte
    fucktard skrev 2011-04-30 20:57:39 följande:
    Nja, arbetsgivaren är den som bestämmer om man anställs som vårdbiträde eller undersköterska. Att säga att "Jag har genomgått undersköterskeutbildning" är inte heller rätt, utan det heter att man genomgått omvårdnadsutbildning nu för tiden. Nu vet jag inte allt om de andra yrken du skriver om, men t.ex. förskolepedagor är man ju om man genomgått en högskoleutbildning, vilket jag tror väger tyngre än en gymnasie/komvuxutbildning. Elektriker är man inte innan man genomgått en lärlingsutbildning (jag tror den är ett år), även om man gått elprogrammet på gymnasiet och lärlingsåret i stort sett är övning.
    Men det är ju sant för nästan alla yrken i världen. Arbetsgivaren anställer den de vill ha till jobbet. Jag tycker att det är lite överdrivet att säga att man inte får säga att man är sitt yrke (sin utbildning) bara för att man inte har anställning för tillfället. Högskoleubildning eller inte tycker inte jag spelar roll, principen är densamma, men elektriker var ett lite dåligt exempel, jag kom på det när jag postat.
  • fucktard
    Astarte skrev 2011-04-30 21:06:54 följande:
    Men det är ju sant för nästan alla yrken i världen. Arbetsgivaren anställer den de vill ha till jobbet. Jag tycker att det är lite överdrivet att säga att man inte får säga att man är sitt yrke (sin utbildning) bara för att man inte har anställning för tillfället. Högskoleubildning eller inte tycker inte jag spelar roll, principen är densamma, men elektriker var ett lite dåligt exempel, jag kom på det när jag postat.
    Jo, jag förstår precis hur du tänker, men det är svårt. Vi får höra när vi går i skolan att vi absolut inte får kalla oss undersköterskor innan vi är anställda som det, och så är det bara. Jag tror att det kanske har något att göra med att arbetsgivaren kan välja att anställa någon som uska även utan utbildning, om de visat att de verkligen kan allt en uska ska kunna. Det vill säga, att titeln undersköterska innebär att man inte bara har bokkunskaper, utan att någon anser att våra kunskaper är så stora även i verkligheten att de ger oss titeln på något vis.

Jag vet faktiskt inte, men det är så.
  • Badabing

Jag arbetar inom LSS som personlig assistent. Jag anser att lönen är bra och tiderna. Ja beror på vad man tycker. har ofta väligt långa pass men därmed fler helt lediga dagar.

Ibland 12 timmars pass och ofta jobbar jag eftermiddag-kväll-natt-morgon. Med sovande natt då. Sen har man ett par dagar ledigt. Säg att man jobbar kanske 8-10 pass i månaden. Och alltså 15-20 dagar ledigt per månad

• Badabing

Men OT...skitsamma vad det heter det är inte det hon undrar över.
    Är man utbildad usk och jobbar som personlig assistent är du ju ändå usk.

• Astarte
    fucktard skrev 2011-04-30 21:22:42 följande:
    Jo, jag förstår precis hur du tänker, men det är svårt. Vi får höra när vi går i skolan att vi absolut inte får kalla oss undersköterskor innan vi är anställda som det, och så är det bara. Jag tror att det kanske har något att göra med att arbetsgivaren kan välja att anställa någon som uska även utan utbildning, om de visat att de verkligen kan allt en uska ska kunna. Det vill säga, att titeln undersköterska innebär att man inte bara har bokkunskaper, utan att någon anser att våra kunskaper är så stora även i verkligheten att de ger oss titeln på något vis.

Jag vet faktiskt inte, men det är så.
    Jaha! Ja, om de säger så på utbildning så ger jag mig. Tyckte bara att det lät lite konstigt, men jag tar tillbaka.
  • wiickan
    Badabing skrev 2011-04-30 21:29:41 följande:
    Men OT...skitsamma vad det heter det är inte det hon undrar över.
    Är man utbildad usk och jobbar som personlig assistent är du ju ändå usk.
    Nej, man är faktiskt inte det, man är personlig assistent.
  • Badabing
    wiickan skrev 2011-04-30 23:51:36 följande:
    Nej, man är faktiskt inte det, man är personlig assistent.
    Och kravet från kommunen är att man ska vara utbildad undersköterksa för att få anställning som personlig assistent. Alltså är man undersköterska.
  • Niko99
    sheena82 skrev 2011-04-19 17:28:12 följande:
    Du som är Undersköterska

Jag jobbar som vårdare inom LSS, på ett gruppboende för lindrigt-måttligt förståndshandikappade. Jag trivs skitbra och tycker jobbet är utvecklande och varierande. Där jag jobbar har vi i princip ingen omvårdnad alls utan vi är mer där för att stötta, vägleda och hjälpa till med sånt de inte klarar själva. Jobbar för kommunen och lönen är väl inte den bästa. Arbetstiderna är nog rätt normala för vården, man jobbar båder morgnar från 7 och kvällar till senast 21.30.

Hej! Jag funderar på att utbilda mig till undersköterska, har tidigare jobbat inom hemtjänsten som vårdbiträde då. Det som jag kan tänka mig är att jobba på LSS boende, kan du berätta mer om hur det är att arbeta inom det? Gör du det än idag? Är det stressigt enligt dig?
Svar på tråden Du som är Undersköterska