• sber

Varför denna stress?

Hej.
    Undrar varför det stressas så eländigt för att få sina barn torra och utan blöjor "först". Det är inget vi vuxna kan bestämma hur barnets mognad och utvecklig sker, det är helt individuellt inget barn är det andra likt. Visst vid en viss ålder tycker man att barn borde ha kontroll och vet när det ska kissa eller bajsa men barnet kanske är totalt ointresserat av att göra det på potta eller toaletten. Så varför då tvinga barnet till det? Blöjor är till för att barnet ska känna sig trygg och säker och slippa skämmas när det istället kommer i byxan. Det är betydligt jobbigare för barn när dom kissar eller bajsar i byxan än när det kommer i blöjan. Risken att folk kommenterar och tittar är betydligt större när olyckan hänt i byxan än när barnet har blöja. Så varför stressa barnet bli torr snabbt, barnet säger till när det är redo själv och det är det bästa sättet för då har barnet bestämt sig och inte en vuxen. Barnet själv avgör när det ska sluta, värre än så är det inte. Det finns ingen anledning som förälder att skämmas för att ens barn har blöja, jösses det är naturligt inget annat. Mitt barn är 5 år och har själv sagt att det (skrivet det för att inte skriva könet) inte vill av olika anledningar och det är ingen som klagar på att mitt barn har blöja. Barnet säger själv till när det bajsat och då byter vi givetvis sen är det inget mer med det. Även fast vi som föräldrar ser när barnet blir nödigt så tvingar vi inte barnet på toaletten eller potta bara för det. Ibland tar vi upp frågan men får bestämda svar att det inte är dags än och att barnet inte vill och då låter vi saken vila. Förr eller senare slutar de flesta med blöja och det är inget fel oavsett hur länge ett barn har blöja. Vissa slutar när de är kanske 2 år andra inte förrän i skolåldern, och inget av det är fel.
    Så snälla sluta stressa barn och prata inte dumt om någon för att det låter barnet vara barn istället för att behandla det som "liten vuxen" så snabbt som möjligt. Allt har sin tid. Dessa "mode flugor" kommer till och från att det är "modernt" vara torr tidig och man är "stolt som förälder" när barnet är torrt, men är det någon som frågat vad barnet tycker?
    Är man osäker på det, vill man inte gå på potta eller toaletten så finns ju blöjor och det är inget fel på det.
    Personligen tror jag det handlar om en ekonomisk fråga för föräldrarna, men detta ska man ju tänka på innan man skaffar barn. Har man inte ekonomi för att ha barn så skaffa inte barn. Man måste tänka i förväg och inte i efterhand. Ett barn ska aldrig behöva bli utsatt för förälderns ekonomiska situation, men så är det ju i minst 8 fall av 10 idag tyvärr.
    Så alla ni som "skäms" eller tycker det är jobbigt med barn som blir torra sena, strunta i det, förr eller senare blir dom torra, gör ingen stor affär av det och skäms inte för barnet har blöja det är ju ett skydd så tvättmaskinen slipper gå stup i ett på grund av att barnet kissar eller bajsar i byxan flera gånger varje dag.

• Svar på tråden Varför denna stress?
  • bouncer
    sber skrev 2011-04-27 02:12:52 följande:
    Hej "bouncer".
    Nej det är inget konstigt att min dotter har blöjor, det är bekräftat av många så där är det inga märkligheter. De som gömmer sig framför en dator och inte ser verkligheten de kanske tycker det är konstigt men faktum är att det inte är det minsta konstigt.

Det jag vill ha sagt är att det bistånd vi ger till u-länderna i öster skulle ge bra bra mycket mer om staten ville satsa på pengar för personer som verkligen behöver det i Sverige. Skänka pengar till Japan nu efter katastrofen, vad hjälper det?
    Tänk lokalt istället. Finns många som mår dåligt och har det tufft här i landet, många utförsäkrade med mera, lägg pengar där istället för skänka till feta direktörer som sväller för varje skänkt krona. Oavsett 90-konto eller inte så tjänar direktörerna i dessa organisationer mest och bara en bråkdel går som bistånd.

Det är det jag menar inget annat. Snöa inte inte på konstigheter. Men det verkar som sagt vara flummigt forum här så tro mig, det här är det absolut sista inlägget jag gör i min tråd, garanterat.
    Jag förstår mycket väl att sjukvårdspersonalen säger att det inte är något konstigt, det hade jag också sagt för att inte stressa upp föräldern. Men jag hade även försökt ge dig de verktyg du behöver för att komma till rätta med problemet.
    Sen förstår jag inte varför du tar upp Sveriges bistånd till u-länder här i tråden, det har ju absolut inget med din 5-åriga dotters blöjanvändande att göra!!! Det var någon i tråden som förklarade att de flesta barnen i de länderna inte behöver blöja för att föräldrarna lär sig läsa sina barns signaler. Då valde du att svartmåla dessa länder genom att ta upp det här med biståndet. Pinsamt!
    Jag gömmer mig inte framför en dator, jag deltar i diskussioner bla här på FL, och eftersom det är ett internet-forum så använder jag ju självklart en dator.
  • bouncer

Skickade för snabbt...
    Det som är bra med dessa internet-forum är att man kommer i kontakt med väldigt många olika människor och därför kan få väldigt många åsikter, tips mm. Frågar man runt i sin närmsta bekantskapskrets riskerar man ju att folk inte riktigt vågar ge ett ärligt svar pga att de inte vill stöta sig med sina bekanta.
    Det kanske är dags för dig att omvärdera det hela och förstå att folk här inte är ute efter att vara elaka utan bara är ärliga och vill hjälpa dig!

• YokohamaNr2
    Flickan och kråkan skrev 2011-04-26 22:28:49 följande:

Det är väl ändå en sanning med modifikation. Jag har två barn som aldrig har haft napp, som slutade amma runt året och som aldrig tagit tummen istället. Jag har svårt att tänka mig att de skulle vara unika vad gäller sugbehovet på något vis.

Precis, samma här!  dessutom är det nog bara i Sverige/Skandinavien där det är så otroligt vanligt med napp, här i England ser man inte napp särskilt ofta och inte heller då en massa tumsugande
  • mumama

Ts du verkar blanda ihop neurologiska orsaker med mognad hos barnet. Jag vidhåller att om ett barn är friskt, utan neurologiska svåringheter, så borde de på fullaste allvar kunna vara blöjfria från 2 års ålder. Ja självklart finns det undantag, barn som har råkat ut för trauman ellerm isshandlen på nära person kan behöva blöja längre, mest för att man inte ska sätta barnet i en ny skrämmande situation tätt inpå.

Jag tycker att det rä lustigt att du kallar mig lat, jag som h ar sprungit omkring med potta, stirrat mig galen på min sons olika tecken på att han är kissenödig och som  har jobbat stenhårt just för att han inte ska BEHÖVA blöja, som inte är naturligt för små barn. Jag tycker, som jag har påpekat tidigare, att det lutar åt att det är du som inte har energin till att ta tag i potttränadet, och det är helt ok, men du kan därmed inte kasta skit på en massa, där barnen från tidig ålder har klarat att vara blöjfria. Jag vet barn som ECat från nyfödd , som aldrig använt blöjor, bara fr att föräldrarna har lärt sig att tyda tecken på barnen. Tycker du dessa föräldrar är lata de med?

Om du tänker efter, är det verkligen så svårt att byta en blöja? Vare sig barnet har kissat eller bajsat? Det är väl isådanfall lite klurigare att hela tiden ha koll på barnet så att den inte glömmer av sig?

Jag tror att du gör din dotter en björntjänst iom att du faktiskt  LÄR henne att använda blöja istället för att säga till och det kommer att bli otroligt jobbigt och plågsamt för henne när ni väl ska sluta med den. Eller ser ni helt till henne och att hon får säga till när hon vill sluta?

Ang. nappsugning så vet jag inte riktigt vad det har med blöjorna att göra, jag tog upp det som ett exempel för att påvisa att barn inte alltid har de behov som vi vill tillge dem, att de klarar bra mycket mer än vad gemene förälder tror (inkl. jag själv)

Barn är otroligt duktiga på att acklimateisera sig efter den situationen som är just nu och jag tror snarare att det handlar om att ge barnet verktyg att arbeta med, snarare än personlig mognad.

Att du säger att vi i tråden som säger emot dig inte är pålästa, och att du TYCKER att vi har fel bara för att du har utbildning, och de som har liknande inte är lika duktiga som du, tycker jag är beklagligt, det visar bara att du inte kan ta att vissa anser att du har fel. Och att du behöver sätta diig på andra, trycka ner och vara duktigare för att du minsann har rätt, trots att du bara hänvisar vagt till "google" och "andra forskningar".

• Woodgrove

Jag hade inte en aning om att diskussionen handlade om sängvätning???? Det står det ingenting om i TS Jag trodde diskussionen handlade om att föräldrar, enligt dig, stressar sina barn med att ta bort blöjor och att du vill försvara ert beslut om att ha blöjor på er 5-åring? Om han är en sängvätare så har han ju inget att göra med den 90 % av barnen som inte är det... Jag vet mkt väl vad en sängvätare är och hur det fungerar, har flera i släkten. Jag känner också till massor av barn i min närhet som aldrig har haft blöjor, och det har sagt till sedan födseln.

Hur kan det vara ett dumt påstående att säga att det flesta barn i världen inte har blöjor när det stämmer? Hur länge har det funnits bekväma engångsblöjor tror du? Långt ifrån alla kan använda tygblöjor, speciellt om man inte har tillgång till vatten varje dag. 

Du borde ta en titt på din egen argumentation, du blandar ihop saker hur som helst och hänvisar till saker som inte har med diskussionen att göra. 

Så länge ts inte är öppen för en annan verklighet än sin egen så går det inte att föra en diskussion med henne. Det kommer inte spela någon roll vad vi andra skriver, ts har redan en bestämd åsikt som hon har bestämt sig för att aldrig överge för att det är det enda rätt. 

• hallonblomma
    vattenlilja skrev 2011-04-26 20:08:23 följande:
    ni hade försökt när han var 3 år? det är ju försent.
    Vi försökte redan när han var 2 men han var inte mogen för det då, sen försökte vi igen förra sommaren när han kunde gå utan och då började det fungera fram tills det var dags för dagis igen, då låste det sig för honom. Men vi börjar så smått se en ljusning när det gäller kisseriet. Jag fick en förklaring innan idag till varför han kanske kissar ner sig hemma men inte på dagis. Han testar och ser hur länge han kan vänta innan han måste gå.
    Nu har vi siktet inställt på denna sommaren och håller tillsammans med dagispersonalen att det ska funka till hösten. Både för honom och lillasyster som är 2,5.

Barn är så olika och mognar olika snabbt. Jag träffar själv barn nästan dagligen i mitt arbete men inte på detta planet. 
  • Dr Mupp
    hallonblomma skrev 2011-04-28 20:42:44 följande:
    Vi försökte redan när han var 2 men han var inte mogen för det då, sen försökte vi igen förra sommaren när han kunde gå utan och då började det fungera fram tills det var dags för dagis igen, då låste det sig för honom. Men vi börjar så smått se en ljusning när det gäller kisseriet. Jag fick en förklaring innan idag till varför han kanske kissar ner sig hemma men inte på dagis. Han testar och ser hur länge han kan vänta innan han måste gå.
    Nu har vi siktet inställt på denna sommaren och håller tillsammans med dagispersonalen att det ska funka till hösten. Både för honom och lillasyster som är 2,5.

Barn är så olika och mognar olika snabbt. Jag träffar själv barn nästan dagligen i mitt arbete men inte på detta planet. 
    Fast två är ju också väldigt sent. Jag har av min ringa erfarenhet av mina barn och de barn jag känner upptäckt ett mönster. Börjar man innan 1-1,5 års ålder så blir det snabbt blöjfria och är torra dag som natt vid ca 2 års ålder. Väntar man längre än 1,5 år så dröjer det mycket längre och barnen blir torra framemot 4 års åldern och många barn har problem att bajsa utan blöja. Efter ca 1,5 års ålder så har blöjan blivit så invand och de har glömt hur det känns och glömt hur de ska hålla sig så att de väljer de bekväma alternativet tills det helt enkelt blir ett grupptryck att sluta med blöjor.

Min 16 månaders är blöjlös hemma. Han har bara blöja när han sover och när vi är iväg nånstans. Och jäg märker direkt att har det varit många dagar där vi varit iväg och han haft blöja mest hela tiden så går han runt och småskvätter. Har han däremot varit mycket utan blöja så kan han hålla sig och kissar ordentliga mängder färre gånger.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • MLT

Min son har suttit på pottan sen han var 7 månader, det var bvc som tipsade om det. Han är ofta hård i magen, men får ofta ut det på pottan, måste dessutom vara mycket behagligare.. Håller med om att man inte ska stressa barnet, men för oss har det fungerat bra att introducera pottan tidigt.

• kixan
    sber skrev 2011-04-26 11:54:32 följande:
    Personligen tror jag det handlar om en ekonomisk fråga för föräldrarna, men detta ska man ju tänka på innan man skaffar barn. Har man inte ekonomi för att ha barn så skaffa inte barn. Man måste tänka i förväg och inte i efterhand. Ett barn ska aldrig behöva bli utsatt för förälderns ekonomiska situation, men så är det ju i minst 8 fall av 10 idag tyvärr.
    Hahaha, det där måste ju vara det bästa! Så klart är det därför vi kör ec och har en blöjfri 4-månaders hemma, för att vi är så himla fattiga att vi inte har råd med blöjor!
    Man är ju det när man nyss byggt hus och mannen är egenföretagare med massor med jobb... Skrattande Det är ju därför vi inte använder vagn heller, vi har ju inte råd att köpa en! Cool
    A -03, F -05, V -10
  • miljarden
    kixan skrev 2011-04-29 09:02:55 följande:
    Hahaha, det där måste ju vara det bästa! Så klart är det därför vi kör ec och har en blöjfri 4-månaders hemma, för att vi är så himla fattiga att vi inte har råd med blöjor!
    Man är ju det när man nyss byggt hus och mannen är egenföretagare med massor med jobb... Skrattande Det är ju därför vi inte använder vagn heller, vi har ju inte råd att köpa en! Cool
    Plus att ni är lata som inte ens orkar dra en vagn.
  • Okändgäst
    sber skrev 2011-04-26 13:59:19 följande:
    Hej "mumama"

Sen att din son var torr vid 2 års ålder, det är upp till dig. Vid 2 års ålder är det inga andra än vuxna som pressar barn till vad den vuxne vill. Normalt är idag och har varit sedan tidernas begynnelse att barn är dagtorra och har full egen kontroll från 4 års ålder, nattetid något senare. Det är fakta, inget annat.
    Var hittar du den faktan??

anledningen till att barn har blöja längre idag är för att blöjorna suger upp så mycket så barnet inte känner att det är blött. Hade vi haft blöjor som vi hade när vi var små så hade nog ditt barn inte velat ha de längre!

Att ha blöja på dagtid när man är 5 år är av ren och skär lathet från föräldrarna. Det är bekvämt när man är ute för man behöver inte leta efter en toalett och sen så tar du upp ekonomin då tror jag du är snål som inte vill betala en 5a för att dit barn ska gå på toaletten!

Faktiskt riktigt skrämmande att ingen har sagt till dig att det är dags att sluta med blöja när barnet är så gammalt som 5 år och du säger att det är friskt. Ska han ha blöja när han börjar skolan också?? Så du slipper agera vuxen?
  • Ramborg

Varför skulle det vara skadligt för barnet att läras att vara utan blöja? Är barnets muskler och reflexer inte mogna så kommer det ju helt enkelt inte att funka.

Jag tänker försöka få mitt barn att vara utan så fort det går. Skulle aldrig låta en femåring fatta ett sådant beslut själv, som TS beskriver att hon gör.

• bouncer

Jag tror att det är TS som är snål och inte vill belasta kontot med att köpa trosor ;0)

• bouncer
    MLT skrev 2011-04-29 00:51:08 följande:
    Min son har suttit på pottan sen han var 7 månader, det var bvc som tipsade om det. Han är ofta hård i magen, men får ofta ut det på pottan, måste dessutom vara mycket behagligare.. Håller med om att man inte ska stressa barnet, men för oss har det fungerat bra att introducera pottan tidigt.
    Vi gjorde likadant, satte de på pottan så fort de kunde sitta ordentligt. På det sättet blev pottan något helt naturligt och självklart. Introducerar man den för sent verkar det som att många barn ser den som något främmande och kanske lite läskigt. Vi satte dem på pottan varje gång vi bytte blöja, direkt när de vaknade osv. Jag kallar det för "hundvalpsmetoden", för det är ju så man gör för att få en hund rumsren :0) Det fungerar uppenbarligen eftersom båda mina tjejer varit blöjfria från ca 2 års ålder båda två.
  • finskaflikkan

Min son har blöja fortfarande. Och han är 2,5år. 
    Vi har försökt att introducera pottan sen ca 1år tillbaka...
    Pratat med han om den, ritat om hur han ska göra osv osv osv....
    Men han vill inte!
    eller kan inte. 

Och tänker definitivt INTE TVINGA han att bli blöjfri! Utan tar de i hans takt! För vi har försökt så in i bombens!  

• Smultronblomma

Låt ungarna springa runt nakna alltid när ni är hemma. Det känns som det naturligaste sättet för dem att lära sig på.

Svar på tråden Varför denna stress?