• Wickan75

    Kränkande att änglabarn inte folkbokförs!

    Måste bara skriva om de här...
    Va hos kuratorn idag och hon frågade om vi ville folkbokföra våran Charlie!?
    Fattade inte vad hon pratade om först, har bara läst lite löst om att änglabarn inte får nåt personnr , men man e ju lite snurrig av allt som hänt så de va inget jag tänkt mer på...

    Men nu när man fått det  förklarat blir jag fanimej hiskeligt ilsk (inte på kuratorn...), DE E JU KRÄNKANDE ATT INTE MITT BARN FOLKBOKFÖRS!
    Har han typ aldrig funnits då eller hur fan resoneras det, o a s om man hade fått hjälp i tid så hade han ju levt!!!

    Inte nog med att man har drabbats av det värsta som kan hända, sen ska dom inte få finnas, han tillhör ju min "livshistoria".
    Helt idiotiskt att man ens ska få den frågan...de vill väl alla!

    Nu har jag skällt färdigt för idag...;)

  • Svar på tråden Kränkande att änglabarn inte folkbokförs!
  • jagäraf

    Är det inte så att barn folkbokförs eller åtminstone registreras om de föds efter en viss graviditetsvecka? Någonstans måste man ju trots allt sätta en gräns. Min Elias föddes i vecka 22 och han är inte registrerad någonstans utom i våra hjärtan och för oss räcker det. Han finns inom oss för alltid.

  • MinEmPsi
    http://www.spadbarnsfonden.se/Page.asp?PageId=309 

    När min dotter dog kämpade jag med att få henne folkbordförd, jag ringde och ringde men de påpekade varje gång att "vi registerar inte då hon inte har ett personnummer"... men var inte det jag var uteefter, varför kunde hon inte få stå som min dotter.

    Tillslut efter en månads kämpade blev jag så förbannad att jag skrev ett peronligt brev och berättade hur viktigt hur det var ATT hon står att hon är min dotter, död eller inte så är hon faktist det.

    då blev det liv i luckan och sa att efter fått mitt brev, vilket man behöver, så kan vi registera henne..
    så där med hade jag lagt ner hela min själ med att få det och ända de behövde var ett personligt brev...
    kunde de inte sagt det från fösta samtalet?? det tog enorm kraft av mig då det var början av sorgeabetet och jag var ännu inte frisk ifrån hellpen vilket gjorde att en dag var jobbig. men allfall..

    Hon står allfall på min personbild nu! och det betyder mycket för mig!
  • violatricolor
    morochmer skrev 2011-05-03 16:08:09 följande:
    Människors vara eller icka vara är ju helt oberoende av ett svenskt person nr. Det behövs inget person nr till änglabarn men det blir en kostnad att skapa ett bara för att.

    Varför känner du att det är kränkande? Kan denna ilska vara lite felriktad?

    Kram{#emotions_dlg.flower}
    MIn son har ett personnr för han levde när han föddes och jag tycker inte att det är "bara för att". Han fick det automatiskt och jag tycker det känns lite bra. Som en bekräftelse på att han har funnits. 
  • violatricolor

    Det viktigaste för oss var att vår son finns med i vår familjebild hos skatteverket och jag minns inte riktigt hur det gick till men jag har för mig att det var ganska lätt och kuratorn hjälpte oss. Vi fick dock gå till familjerätten (tror jag det var) för att bekräfta faderskap men det hjälpte också kuratorn till med.

    Beklagar så att er pojke inte kunde stanna. Kram 

  • Wickan75

    Tack för era hjälpsamma svar, fick ett nr till nån på skatteverket av kuratorn (men hon verkar allmänt okunnig ibland tyvärr) så ska kolla upp det.
    Tycker bara det är förjävligt, inte nog med att man mister sitt barn (vi miste honom i v.42 och dessutom att det egentligen inte hade behövt hända gör att man blir förbannad.), sen ska man behöva ringa hundra samtal för att han ska få bli registrerad som vårat barn, sen är det krångligare när man inte är gift tydligen...

    Kram till er alla fina! :)

  • Liten

    Är det någon som vet om det finns någon tidsgräns för hur lång tid efter förlossningen man kan "folkbokföra" sitt änglabarn? Vår son föddes i mars förra året (i v 24) och dog under förlossningen. Jag tänkte inte på att man ens kunde få honom registrerad då. Nu är jag gravid igen, lillasyster är beräknad till den 12 juni, och det känns nu viktigt för mig att han också står registrerad som mitt barn och inte bara lillasyster.

  • klogu
    Liten skrev 2011-05-23 15:08:51 följande:
    Är det någon som vet om det finns någon tidsgräns för hur lång tid efter förlossningen man kan "folkbokföra" sitt änglabarn? Vår son föddes i mars förra året (i v 24) och dog under förlossningen. Jag tänkte inte på att man ens kunde få honom registrerad då. Nu är jag gravid igen, lillasyster är beräknad till den 12 juni, och det känns nu viktigt för mig att han också står registrerad som mitt barn och inte bara lillasyster.

    Det är inga problem för dig att registrera nu. Skaffa ett intyg om att han har fötts från sjukhuset bara. Kram!


  • Liten

    Tack för ditt snabba svar klogu! Räcker det med en kopia på förlossningsjournalen eller behövs det ett särskilt intyg?

  • klogu

    Jag vet inte. Jag fick ett intyg där det står att jag har fött Klara och Gustav och vilket datum det var. Men förlossningsjournalen borde funka också. Sen skickade vi med ett personligt brev, ungefär som det på Spädbarnsfondens hemsida. Vi var även tvungna att gå till familjerätten och skriva på faderskap för att barnen ska bli registrerade under hans namn också. (vi var inte gifta när de föddes).


  • Liten

    Fick hem papper från Skatteverket idag. Nu är vår lilla Oscar folkbokförd. Tack för hjälpen allihopa, särskilt klogu!

  • Nossmiarfe

    Ja man får stånga sig blodig med myndigheter. Vår dotter dog den 9/10 på kvällen men dödförklarades den 10/10 mellan natten och morgonen. Alla dödsfall som sker utanför sjukhus blir personen inte dödförklarad förrän en läkare gjort det. Men vi vet att det är den 9/10. Min dotter dog på direkten när tåget körde över henne så hon tog sina änglavingar och började sin resa mot evigheten. Så hur liten eller hur stor barnet är så har vi alla änglabarn.

  • Nossmiarfe

    Änglar barn är ju inte bara barn som dör i magen utan det är ju faktiskt alla barn. Tror man reg barn efter v22. Men självklart ska man få alla barn i magen reg. Nackdelen är ju att innan v 24 anses barnen inte livsdugliga men för alla som förlorat ett efterlängtat barn så har inte en vecka hit eller dit någon betydelse. Det är ju ett barn man älskar och som är önskat.

    Hoppas det blir bättring på det.

  • klogu

    Även barn innan vecka 22+0 registreras om man själv ansöker om det.

  • ica
    Ängeln Teo skrev 2011-05-08 14:38:42 följande:
    Min yngste son dog i magen i v 34 ifjol. Han finns med i min personalakt. Registrerad som min son men med fyra nollor på slutet eftersom han föddes död. Vet du om att detta går att göra? Jag har pratat med en kanonfin kvinna på skatteverket som hjälpte mej med detta. Vill du ha telnr till henne kan jag fixa det till dej när jag kommer hem från jobbet vid sjutiden. Du kanske inte menar som jag uppfattade det men... Jag vill oxå beklaga din enorma förlust. Något ingen ska behöva gå igenom.
    Vilken fin lösning!
Svar på tråden Kränkande att änglabarn inte folkbokförs!