• Caranlachiel

Brukar du "hota" ditt barn?

Jag tänker till exempel på om man är på ett ställe och barnet inte vill gå därifrån.

- Då går mamma iväg själv nu då. Hejdå.

Det räknar jag som ett "hot". Gör ni så?

BF 16 november
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brukar du "hota" ditt barn?
  • IsaCMoJs

Ja tyvärr, men hot måste man följa också annars så lyssnar dom inte på en sedan heller!

• JuliaåRonjasmammis
    IsaCMoJs skrev 2011-05-14 20:37:11 följande:
    Ja tyvärr, men hot måste man följa också annars så lyssnar dom inte på en sedan heller!
    Men vad menar du med hot? Är det logiska konsekvenser av barnets handlande, eller är det regelrätta hot som inte har något logiskt samband med barnets beteende? Vissa hotar ju t ex med att polisen kommer om barnet inte gör som föräldern säger, oavsett vad barnet gjort/inte gjort, vilket jag inte förstår mig på alls.
    Don't mess with my integrity!
  • IsaCMoJs

Självklart måste "hoten" ha att göra med situationen och barn förstår ju inte konsekvenser så bra när de är små. Tyvärr kan jag, som ikväll, råka säga i "stridens hetta"
    - om du inte slutar flamsa så kommer inte mormor imorgon.
    Hon började gråta först men sedan fortsatte hon då jag ju inte kunde bevisa att det jag hotade med skulle ske då jag pratade om en annan dag!
    Hon är snart 2,5 år och trotsar mig järnet nu vid läggningarna och sparkas och slåss vilket jag inte accepterar och tappar tyvärr tålamodet :(

• Jaramla
    RainMan1x7x skrev 2011-05-11 01:42:52 följande:
    Tester. Man har tagit människor ifrån olika åldrar och bakgrunden och sedan gett dessa en uppgift där ena laget belönas vid framgång medans det andra laget bestraffas vid misslyckande. Team 2 vinner alltid. Det bästa är en kombination. Man straffar om det misslyckas men man belönar också vid positiva resultat.
    läs på igen. all forskning visar att positv förstärkning är otroligt mycket mer effektivt än bestraffning vid inlärning.

funkar inte att länka till databaser (antagligen för att de är lösenordskyddade kanske) men om man googlar så hittar man mycket forskning också.

allpsych.com/psychology101/reinforcement.html

bestraffning, om det utförs konsekvent, är effektivt för att förhindra ett beteende. Men det är inte effektivt för att lära in nytt. och när det handlar om att lösa uppgifter är det precis tvärtom, de som uppmuntras klarar sig alltid bättre. finns mängder av klassiska studier kring detta.
  • JuliaåRonjasmammis
    IsaCMoJs skrev 2011-05-14 20:49:15 följande:
    Självklart måste "hoten" ha att göra med situationen och barn förstår ju inte konsekvenser så bra när de är små. Tyvärr kan jag, som ikväll, råka säga i "stridens hetta"
    - om du inte slutar flamsa så kommer inte mormor imorgon.
    Hon började gråta först men sedan fortsatte hon då jag ju inte kunde bevisa att det jag hotade med skulle ske då jag pratade om en annan dag!
    Hon är snart 2,5 år och trotsar mig järnet nu vid läggningarna och sparkas och slåss vilket jag inte accepterar och tappar tyvärr tålamodet :(
    Ok. Fast då finns ju ingen logik i det du kallar konsekvenser. Barnets flamsande har ju inget att göra med mormors besök eller inte, det blir bara ologiskt.
  • IsaCMoJs

Det var det jag försökte få fram, att jag i den situationen gjorde fel!!

• Veladis

Jag använder bara "hot" av skämtkaraktär, med glimten i ögat. Typ. Näe, nu verkar det ju som att du inte vill ha nån mat, så då går jag och sätter mig till bords och äter upp ALL mat. Jag äter upp pappas mat också, till och med porslinet tänker tugga jag i mig! Och bordet! Så hungrig är jag! Så du får nog skynda dig om du vill ha nån mat!

• bonsai

Jag försöker bara säga saker jag kan genomföra så man inte kommer med tomma hot för det lär sig barnen snabbt.

• JuliaåRonjasmammis
    IsaCMoJs skrev 2011-05-14 21:24:39 följande:
    Det var det jag försökte få fram, att jag i den situationen gjorde fel!!
    Ah, då är jag med! Glad
  • msKitten

Jag hotar inte att lämna mitt barn hemma ensamt, men jag kan säga :

"Okej, om du inte kommer nu så går jag till bilen utan dig. Jag väntar på dig där." Då brukar han komma på en gång.

Om vi inte ska åka bil brukar jag säga:

"Okej, jag går ut nu. Jag väntar på dig därute."

Han brukar vara ute före mig då i alla fall.

Vid andra tillfällen kan det se annorlunda ut, till exempel när vi inte är hemma och han inte vill gå hem. Eftersom jag vägrar att hamna i tjatfällan så har jag valt en strategi som går ut på att jag säger till sonen i god tid, t ex: "snart ska vi gå hem. Om 10 minuter går vi." Jag påminner honom när det är några minuter kvar. När det inte är någon tid kvar säger jag: "Nu ska vi gå." Kommer han inte då, så säger jag: "Kommer du inte nu så hämtar jag dig, jag räknar till 3". Han brukar komma på en gång då, även om han är missnöjd med mitt beslut och gråter och skriker så kommer han i alla fall. 

Jag vet inte om detta är hot?

Det där med att räkna till 3 och hämta honom funkar jättebra nu, men i början lyssnade han inte alls. Sen insåg han att jag menar vad jag säger, jag hämtade honom och bar honom. Efter 2-3 gånger förstod han att jag menade allvar. 

Om jag ska iväg nånstans och jag vet att han gillar att följa med dit (affären t ex) och han trilskas med påklädningen kan jag hota med att han får stanna med pappa om han inte skyndar sig för jag har bråttom. Är det också ett hot??? 

• brunöga 72

Använder mig inte av det eftersom jag inte tycker att det funkar!

Svar på tråden Brukar du "hota" ditt barn?